1. Dla firmy
  2. Akademia przedsiębiorcy
  3. Budowanie świadomości marki w internecie i nie tylko
Budowanie świadomości marki w internecie i nie tylko

Budowanie świadomości marki w internecie i nie tylko

6 min czytania

Budowanie marki zawsze zaczyna się od stworzenia jej świadomości u klientów. Wchodząc na rynek z nową ofertą, firma musi się nie tylko pokazać, lecz także odróżnić od konkurencji i zapaść w pamięć konsumentom. Wtedy w następnym kroku będzie mogła liczyć na zainteresowanie klientów jej produktami oraz sprzedaż. Sprawdź, jak rozpocząć budowanie świadomości marki, gdy jesteś małą firmą i masz ograniczony budżet na działania marketingowe.

 

Czytaj dalej, a dowiesz się:

 

  • Czym w ogóle jest świadomość marki i jakie mogą być jej poziomy?
  • Dlaczego branding marki odgrywa tak dużą rolę w budowaniu jej świadomości?
  • Jak wykorzystać content marketing do tworzenia marki od podstaw?
  • W jaki sposób nawiązywać relacje z odbiorcami i innymi twórcami, by zwiększać świadomość marki?
  • Dlaczego w procesie budowania rozpoznawalności marki warto wspomagać się reklamami online?
  • Jak budować markę podczas wydarzeń stacjonarnych?

Strategia marketingowa online – jak to ugryźć?

 

Świadomość marki, czyli pierwszy poziom lejka sprzedażowego

 

Rozpoznawalność marki i sposób, w jaki jest postrzegana przez potencjalnych klientów to fundamenty, na których buduje się późniejszą sprzedaż, oraz motor rozwoju firmy. W lejku sprzedażowym jest to pierwszy poziom dotarcia do potencjalnych klientów – tzw. „poznaj mnie”. Dopiero z tego punktu można przejść do „polub mnie” czy „kup ode mnie”.

 

Czym w ogóle jest świadomość marki? Pojęcie to oddaje, w jakim stopniu Twoja grupa docelowa jest zaznajomiona z Twoim brandem, jak dobrze go rozpoznaje i czy o nim pamięta.

 

Badanie świadomości marki – 3 poziomy rozpoznawalności

 

Oczywiście spontaniczna świadomość marki, a tym bardziej świadomość TOM, zazwyczaj jest zarezerwowana albo dla gigantów, albo dla liderów w swojej małej branży. Oznacza też, że jeśli dana osoba stwierdza, że potrzebuje produktu X: butów do biegania, smartfona, kosmetyku z naturalnym składem czy ekologicznej farby do ścian, od razu wie, do jakiego sklepu się udać, i np. wpisuje w wyszukiwarkę nazwę danej marki. Co ciekawe, sam produkt i jego właściwości są tu często mniej ważne od odczuć, emocji, skojarzeń czy historii, jaką opowiada marka w swojej komunikacji.

 

Na taki efekt zazwyczaj pracuje się latami konsekwentnych działań marketingowych, dzięki którym grupa docelowa ma kontakt z brandem w różnych kanałach komunikacyjnych – online i offline. Jednak wbrew pozorom nie jest to proces zarezerwowany tylko dla dużych firm, które mogą sobie pozwolić na wykupienie kampanii billboardowej czy spotu w telewizji. Budowanie marki firmy w internecie, ale też poza nim, nie musi wymagać dużych nakładów, choć na pewno będzie trzeba zainwestować w to sporo czasu i wysiłku.

 

Oto 5 działań, które wspomogą Cię podczas tworzenia marki od podstaw i budowania jej rozpoznawalności na rynku.

 

1.Branding marki – jak budować wizerunek marki, by zostać zapamiętanym?

 

Pierwszym krokiem do zaistnienia w świadomości odbiorców i wyróżnienia się na tle konkurencji jest stworzenie odpowiedniej nazwy oraz identyfikacji wizualnej. To te elementy sprawiają, że marka staje się osobnym bytem i zyskuje swoją namacalną, materialną stronę. Dzięki temu może uczestniczyć w komunikacji z odbiorcami. Nazwa i logo Twojej marki powinny pojawiać się we wszystkich materiałach, jakie będziesz tworzyć do internetu, oraz oczywiście na etykietach produktów, opakowaniach itd.

 

Zastanawiasz się, jak stworzyć branding małej firmy? Zajrzyj do naszego artykułu: Moc brandingu – po co Ci nazwa i logo i kiedy warto w nie inwestować?

 

2.Tworzenie marki otwartej na użytkowników, czyli content marketing w social mediach i nie tylko

 

Najłatwiejszym i najtańszym sposobem na budowanie świadomości małej marki – zarówno tej działającej w internecie, jak i tej, której produkty są sprzedawane stacjonarnie – jest content marketing. Składają się na niego m.in.:

 

  • prowadzenie profili w social mediach: na Facebooku, Instagramie, TikToku, Twitterze, LinkedInie – zależnie od charakteru marki i grupy docelowej,
  • nagrywanie wideo: od krótkich rolek na Instagram, przez filmiki na YouTube’a, live’y, aż po długie webinary na zapisy,
  • prowadzenie bloga,
  • nagrywanie podcastu.

Oczywiście nie trzeba korzystać ze wszystkich form contentu i wszystkich kanałów. Działania dobierz do preferencji swoich odbiorców, własnego wyczucia danego kanału czy formatu (jedna osoba będzie lepiej czuła się w pisaniu, inna z satysfakcją „wyżyje się” kreatywnie, nagrywając zabawne filmiki) oraz zasobów czasowych lub wsparcia pracowników czy podwykonawców. To ostatnie jest bardzo ważne, bo przedsiębiorcy, który samodzielnie prowadzi firmę, raczej będzie trudno wymyślać content, tworzyć grafiki, pisać teksty, nagrywać materiały, montować je, a potem jeszcze odpowiadać na komentarze i wiadomości użytkowników. Czasem lepiej skupić się na jednym czy dwóch kanałach, ale publikować w nich regularnie i utrzymywać aktywny kontakt z obserwatorami.

 

Budowanie marki firmy – młoda przedsiębiorczyni nagrywa podcast i wideo w swoim domu

3.Współprace z innymi twórcami i przedsiębiorcami – jak zwiększyć rozpoznawalność marki i zyskać zaufanie?

 

Jeśli dopiero zaczynasz w biznesie i zastanawiasz się, jak zbudować markę od zera, aby zyskać rozpoznawalność pozwalającą na sprzedaż, pomyśl, kto z Twoich znajomych prowadzi działania w social mediach i ma już wokół siebie aktywną społeczność. Jeśli znajdziecie wspólny temat, który będzie interesujący dla obiorców tej osoby, możesz na przykład dołączyć do live’a na jej profilu, by podzielić się swoją wiedzą. Część uczestników na pewno zechce zaobserwować również Twój profil i zostać na dłużej, a z czasem – być może coś od Ciebie kupić.

 

Nie masz takich kontaktów? Postaraj się je nawiązać! Regularnie dziel się eksperckimi treściami na swoim koncie, ale też bierz udział w dyskusjach pod postami innych osób z pokrewnych branż. Przykład: jeśli zajmujesz się produkcją zabawek dla dzieci, odpowiadaj w sposób merytoryczny na treści twórców parentingowych oraz udzielaj się w komentarzach, wchodząc w naturalne interakcje z ich obserwatorami. Tylko uwaga – pod żadnym pozorem nie reklamuj w ten sposób swoich produktów i nie próbuj sprzedawać! Zamiast tego postaraj się sprawić, aby Twoi rozmówcy pomyśleli „ta osoba ma coś ciekawego do powiedzenia, zajrzę na jej konto”.

 

Jeśli będziesz to robić regularnie, jest też duża szansa, że uda Ci się nawiązać kontakt z popularnym twórcą i zrobić wspólnie jakiś projekt. Nie ma co liczyć, że stanie się to z dnia na dzień, jednak to właśnie takie działania pozwalają zwiększyć rozpoznawalność marki.

 

Zobacz także: Influencer marketing w dobie kryzysu. Znajdź promotora Twojego biznesu w sieci!

 

4.Zwiększanie rozpoznawalności marki poprzez reklamę online

 

Bezpłatne treści w internecie to Twoja wizytówka. Jednak aby odbiorca w ogóle miał szansę je zobaczyć, czasem trzeba się wspomóc działaniami reklamowymi. W jaki sposób? Możesz spróbować wypromować na przykład jeden ze swoich wpisów blogowych lub bezpłatny webinar, podczas którego potencjalni klienci będą mieli okazję lepiej poznać Ciebie i Twoją markę. Możesz też po prostu ustawić kampanię kierującą do Twojej strony czy sklepu.

 

Zadbaj o targetowanie na odpowiednią grupę odbiorców i obserwuj wyniki kampanii – ale nie zrażaj się, bo nie od razu Kraków zbudowano i na początku raczej nie masz co liczyć na duże konwersje. Pamiętaj, że to dopiero etap budowania świadomości marki – ważne, by klienci w ogóle się o Tobie dowiedzieli. Po kilkukrotnym kontakcie z marką być może zechcą wejść w głębszą interakcję.

 

Nie wiesz, jak się zabrać za reklamy w internecie? Sprawdź, jak ustawić swoją pierwszą reklamę na Facebooku i w Google Ads.

 

5.Udział w wydarzeniach stacjonarnych, czyli jak budować markę w bezpośrednim kontakcie z odbiorcą

 

Choć internet dostarcza zdecydowanie najwięcej możliwości jeśli chodzi o budowanie rozpoznawalności marki, są też inne opcje, o których nie wolno zapominać. Jeżeli sprzedajesz produkty fizyczne, sprawdź, czy w najbliższych miesiącach nie szykują się przypadkiem jakieś targi, festiwale, imprezy lub inne wydarzenia, w czasie których wystawcy mogą prezentować swoją ofertę na stoiskach lub w ramach warsztatów i prelekcji. Takie miejsca przyciągają zazwyczaj tłumy ludzi zainteresowanych konkretnym tematem (np. eko lub slow life) – jest to więc świetne miejsce, by pokazać się szerszemu gronu odbiorców i zyskać obserwatorów, a nawet pierwszych klientów.

 

Budowanie świadomości marki metodą growth hacking

 

Czytaj więcej: Growth hacking – co to za strategia i jak można ją wykorzystać w małej firmie?

Jesteśmy gotowi,
by dzielić się z Tobą
wszystkim co wiemy!

Zapisz się do darmowego newslettera

Zapisz się do darmowego newslettera w ramach Akademii Przedsiębiorcy