1. Dla firmy
  2. Akademia przedsiębiorcy
  3. Grupa docelowa – jak ją ustalić i do niej dotrzeć?
Grupa docelowa – jak ją ustalić i do niej dotrzeć?

Grupa docelowa – jak ją ustalić i do niej dotrzeć?

4 min czytania

Określenie grupy docelowej to podstawowa czynność podczas planowania strategii marketingowej każdej firmy. Przenosząc swój biznes do internetu, musisz pamiętać, że Twoi nowi odbiorcy mogą różnić się od dotychczasowych klientów, dlatego na nowo trzeba ustalić target. Przeczytaj ten krótki poradnik, aby otrzymać kilka cennych wskazówek i wiedzieć, jak to zrobić.

 

Czytaj dalej, a dowiesz się:  

 

  • Na czym polega określanie grupy docelowej w sieci?
  • Jak przebiega analiza grupy docelowej?
  • Czy określanie grupy docelowej z Google Analytics jest trudne?
  • Jak wygląda docelowa grupa odbiorców i monitoring w social mediach?
  • Jak dotrzeć do grupy docelowej?

Przeczytaj również: Daj się poznać! Twoja wizytówka w Google Moja Firma

 

Grupa docelowa – przykład tego, jak można ją dobrze określić w sieci

 

Każdy przedsiębiorca marzy, żeby z jego produktów korzystało jak najwięcej osób. Nie jest to dobra praktyka, kiedy chcesz wypromować swoją rzecz w internecie, ponieważ nie wszyscy się nią zainteresują. Na początek musisz zastanowić się, kto najchętniej skorzystałby z Twoich usług lub produktów. Towary przeznaczone dla określonej grupy odbiorców mają większe szanse na sprzedaż oraz stają się wyjątkowe w oczach klientów.

 

Co to jest grupa docelowa? W jej ustaleniu pomocna jest wizualizacja idealnego klienta, czyli tak zwanej buyer persony. Wizualizacja polega na opracowaniu opisu modelowego konsumenta, którego oczekiwaniom sprosta Twój produkt czy działalność. W takiej analizie warto wziąć pod uwagę określone cechy persony, np.: wiek, płeć, wykształcenie, miejsce zamieszkania czy jej zachowanie.

Infografika: Określanie grupy docelowej ¬¬¬¬– pytania pomocnicze

 

Ilość informacji na temat wymarzonego klienta, które zdołasz zdobyć, ułatwia proces komunikacji miedzy Twoją firmą a odbiorcami. Dzięki temu dostosujesz język w przekazach reklamowych oraz zbudujesz strategię marketingową dopasowaną do grupy docelowej. Dopasujesz również działania podejmowane na stronie internetowej lub w mediach społecznościowych do zachowań obiorców w sieci.

 

Przeczytaj również: Analiza SWOT – co to jest, jak ją wykonać i dlaczego warto?

 

Analiza grupy docelowej – jak zrobić to dobrze?

 

Określenie grupy docelowej w sieci nie musi być trudne, ponieważ potencjalni klienci mogą znaleźć się sami. Z pomocą przychodzą dane internetowe, które poinformują Cię, kto odwiedza stronę internetową lub profile w social mediach, z jakich kanałów generowany jest największy ruch i jakie produkty są najczęściej oglądane. W tym celu warto korzystać ze specjalnych narzędzi do analizy dużej ilości danych. Niezbędne informacje o użytkownikach znajdują się w jednym miejscu. Wystarczy tylko wyciągnąć wnioski i dopasować je do strategii reklamowej.

 

Analiza grupy docelowej w sieci

 

Przeczytaj również: Jak sprzedawać swoje produkty na Facebooku i Instagramie?

 

Określenie grupy docelowej za pomocą Google Analytics

 

Popularne narzędzie analityczne od firmy Google gromadzi liczne informacje na temat użytkowników sieci, dzięki którym można określić swoją grupę docelową. Umiejętne przetworzenie danych pozwoli dowiedzieć się, ile osób odwiedza Twoją stronę, jak dużo czasu tam spędza oraz czego na niej szuka. Google Analytics nie zatrzymuje się wyłącznie na tych informacjach. Dowiesz się także wiele o cechach demograficznych poszczególnych użytkowników, na przykład o wieku, płci, lokalizacji, zachowaniu w internecie czy urządzeniach, których używa. Doskonała znajomość produktu oraz zgromadzone wiadomości o odbiorcach znacznie ułatwią Ci komunikację z Twoją grupą docelową.

 

Przeczytaj również: Jak wyróżnić się online jako polska marka? Poznaj moc storytellingu!

 

Monitoring i docelowa grupa odbiorców w social mediach – dlaczego to ważne dla reklamy?

 

Wiedząc, w których mediach społecznościowych mają profile Twoi odbiorcy, możesz ulokować w nich reklamę swojej firmy. Dokładna analiza social mediów wykaże, z jakich źródeł klienci dowiedzieli się o promowanych przez Ciebie usługach. Narzędzia do analizy mediów wskażą też te miejsca, w których ktoś opublikował np. opis Twojego produktu na blogu, post na Facebooku czy oznaczenie na zdjęciu. Dzięki takiej analizie dowiesz się, kto miał kontakt z Twoją marką, gdzie wymieniana jest nazwa firmy oraz w jaki sposób się o niej mówi.

 

Przeczytaj również: Facebook statystyki – jak analizować dane o fanach Twojej marki?

 

Przykładowa grupa docelowa – jak do niej dotrzeć?

 

Ustalenie cech idealnego klienta to nie koniec przy określaniu grupy docelowej. Kiedy zbierzesz wszystkie informacje na temat swoich odbiorców i poznasz ich potrzeby, musisz przejść do wdrażania działań komunikacyjnych, które są do nich dopasowane. W tym celu należy zaplanować dalsze etapy strategii marketingowej. Każdy użytkownik internetu porusza się w nim inaczej, dlatego trzeba zbadać najczęstsze sposoby korzystania z sieci Twojej grupy docelowej. Jeżeli potencjalni klienci spędzają większość czasu w mediach społecznościowych, to tam umieszczaj najwięcej treści i reklam. Natomiast, gdy korzystają z przeglądarki internetowej, możesz skupić się na reklamach w Google i ulepszaniu swojej strony internetowej, aby była przejrzysta i intuicyjna.

Ramka: Uwaga – jak trafić do grupy docelowej?

 

Określenie grupy docelowej to najważniejszy punkt w strategii marketingowej każdego przedsiębiorstwa. Zrozumienie potrzeb odbiorców oraz dopasowanie sposobów komunikacji pod ich upodobania to pierwszy krok do sukcesu firmy, którego Ci życzymy!

 

Przeczytaj również: Promocja Twojej firmy w lokalnym wydaniu – jak robić reklamę?

 

 

Jesteśmy gotowi,
by dzielić się z Tobą
wszystkim co wiemy!

Zapisz się do darmowego newslettera

Zapisz się do darmowego newslettera w ramach Akademii Przedsiębiorcy