1. Dla firmy
  2. Akademia przedsiębiorcy
  3. Podcast w biznesie. Czy i kiedy warto go nagrać?
Podcast w biznesie. Czy i kiedy warto go nagrać?

Podcast w biznesie. Czy i kiedy warto go nagrać?

5 min czytania

Podcasty to jedna z form publikacji treści w internecie. W ostatnich latach staje się coraz popularniejsza – możliwość słuchania nagrań przy okazji wykonywania innych czynności, np. prowadzenia samochodu czy trenowania, to dla wielu odbiorców idealne rozwiązanie. Dla osób zajmujących się biznesem i kierujących swoimi markami nagrywanie podcastów stało się sposobem na prowadzenie nowego rodzaju komunikacji zarówno z potencjalnymi klientami, jak i współpracownikami oraz innymi przedsiębiorcami. Jak skorzystać z tego narzędzia, by lepiej wypromować swoją firmę? Kiedy warto nagrywać podcasty dla biznesu i jak to zrobić?

 

Czytaj dalej, a dowiesz się:

 

  • Co to jest podcast?
  • Czym są podcasty w biznesie? Kto je nagrywa i po co?
  • W czym może pomóc ci nagranie podcastu biznesowego?
  • Jak nagrać podcast?

Podcasty – co to jest i po co się je nagrywa?

 

Podcast to internetowa publikacja głosowa na jakiś temat. Może być rozmową albo monologiem. Zazwyczaj ma formę audio, choć zdarzają się również wideocasty, w których dodatkowo odbiorca może oglądać prowadzących. Celem nagrywania i publikowania podcastów jest przekazanie wiedzy oraz wartościowych informacji lub opowiedzenie historii. To bardzo atrakcyjna forma zarówno dla słuchających, jak i twórców, którzy chcą dzielić się wiedzą.

 

Cechy charakterystyczne podcastów, które odróżniają je np. od audycji radiowych:

 

  • podcasty to nagrania opublikowane w sieci, których odbiorca może wysłuchać w dowolnym momencie, natomiast audycje radiowe są transmitowane na żywo,
  • podcast jest poświęcony określonemu tematowi,
  • podcast jest podzielony na odcinki.

Ramka – Podcast – co to jest i skąd wzięła się nazwa?

 

Podcasty dla biznesu – kiedy i dlaczego warto je nagrywać?

 

Jeżeli prowadzisz lub zamierzasz prowadzić swój biznes, wiesz już najpewniej, jak ważna jest umiejętna promocja marki w internecie. Najpowszechniej wykorzystywanymi metodami są:

 

  • płatne reklamy internetowe,
  • artykuły publikowane na blogach i stronach branżowych,
  • prowadzenie fanpage’ów w mediach społecznościowych,
  • prowadzenie bloga firmowego,
  • reklamowanie produktów lub usług za pośrednictwem influencerów.

Czytaj też: Influencer marketing w dobie kryzysu. Znajdź promotora Twojego biznesu w sieci!

 

Coraz częściej stosowanym sposobem na wypromowanie marki oraz stworzenie bliższej relacji z klientami jest nagrywanie podcastów biznesowych. Dla osób długo działających w danej branży może to być również okazja do podzielenia się wiedzą i edukowania innych. Każdy przedsiębiorca, nawet ten, który dopiero zaczął, ma do przekazania jakąś historię i może to zrobić właśnie w formie audio – to szansa na powiedzenie czegoś o sobie i swojej pasji, co pomoże skrócić dystans między sprzedawcą a kupującym.

 

Kiedy warto nagrać podcast? Nie ma reguły – tak naprawdę to zależy od tego, czy jesteś na to gotów. Podcasty to jedno z narzędzi, które ułatwiają komunikację na wielu poziomach i pomagają tworzyć wizerunek marki. Musisz jednak wiedzieć, co i w jaki sposób chcesz powiedzieć, by było interesujące dla odbiorcy. To najważniejszy i dla wielu osób najtrudniejszy etap tworzenia treści. Jeśli jednak uda Ci się opracować pomysł na ciekawy podcast i atrakcyjnie go przedstawić, to czekają Cię liczne korzyści z wdrożenia takiej formy komunikacji z odbiorcami, współpracownikami czy innymi przedstawicielami świata biznesu.

 

Podcasty dla biznesu – jakie korzyści może przynieść Twojej marce nagranie podcastu?

 

Czytaj też: Content marketing, czyli jak tworzyć treści, które pokocha internet

 

Jak nagrać podcast?

 

Kobieta w studio nagrań zastanawia się, jak zacząć nagrywać podcasty

 

Jeżeli wiesz już, o czym chcesz nagrywać podcasty i jak w ciekawy sposób opowiadać w nich o swojej marce i innych aspektach prowadzenia biznesu, to tak naprawdę najtrudniejsza część pracy za Tobą. Jeśli chodzi o techniczną stronę przedsięwzięcia, to jest ona dość prosta. Zaopatrz się w kilka sprzętów, dzięki którym nagrywanie podcastów będzie możliwe:

 

  • dobrej jakości mikrofon, który nie będzie zniekształcał Twojego głosu,
  • statyw,
  • smartfon, komputer lub inne urządzenie z możliwością nagrywania dźwięku,
  • pop filtr,
  • program do nagrywania,
  • program do montażu i obróbki nagrania,
  • ściankę wygłuszającą lub osobne studio do nagrywania (można takie wynająć),
  • dobre łącze internetowe.

Musisz też zadbać o odpowiednie warunki do nagrywania i pamiętać o kilku zasadach:

 

  • Nagrywaj w ciszy, unikaj wszelkich odgłosów w tle, np. dźwięków jadących samochodów (jakość dźwięku i jego czystość mają ogromne znaczenie dla odbiorcy podcastu),
  • Upewnij się, że sam nie powodujesz niepotrzebnego hałasu (np. szeleszcząc kartkami papieru lub obijając bransoletkami o biurko),
  • Poćwicz płynność wypowiedzi i wyraźne mówienie przed nagraniem (na początku może być Ci trudno, dlatego tym istotniejsze będzie rozgrzanie gardła, by szybko się nie zmęczyło, i kilka ćwiczeń aparatu mowy, by mówić wyraźnie i składnie),
  • Jeżeli w trakcie nagrywania powiesz coś niewyraźnie lub nieskładnie, potwórz zdanie od początku i przy montażu zadbaj o to, by w ostatecznej wersji znalazła się sensownie zbudowana wypowiedź zrozumiała dla odbiorcy,
  • Zawsze miej opracowany scenariusz odcinka i staraj się go pilnować, by całość miała spójny charakter i przebiegała według pewnego schematu (od powitania i zapowiedzenia tematu, przez samą opowieść, po podsumowanie i pożegnanie z odbiorcami).

 

Jednym z większych wyzwań dla osób niezbyt dobrze zaznajomionych z technologią może być początkowo montaż nagranego materiału.

 

Jak nagrać podcast? Krok po kroku

 

Kiedy Twój podcast jest już gotowy – nagrany, zmontowany i wrzucony na wszelkie dostępne platformy, pozostaje jeszcze kwestia jego rozpowszechnienia. Aby zdobyć słuchaczy, musisz zainwestować w promowanie swoich treści w mediach społecznościowych, na stronie internetowej, za pomocą newslettera, płatnych reklam i poprzez pozycjonowanie w wyszukiwarce. Aby zwiększyć szanse na to, że podcast będzie rozpoznawalny i na stałe zagości w świadomości odbiorców, pamiętaj o:

 

  • wymyśleniu chwytliwej nazwy,
  • dołączeniu charakterystycznego intro,
  • dopasowaniu stałej ścieżki dźwiękowej,
  • opracowaniu dobrego opisu podcastu oraz ciekawej okładki.

 

Jesteśmy gotowi,
by dzielić się z Tobą
wszystkim co wiemy!

Zapisz się do darmowego newslettera

Zapisz się do darmowego newslettera w ramach Akademii Przedsiębiorcy