Influencer marketing w dobie kryzysu. Znajdź promotora Twojego biznesu w sieci!
24/04/2020
Treści zamieszczane na Facebooku i Instagramie przez promotorów marek, tzw. influencerów, spotykają się z bardzo dobrym odbiorem wśród fanów. Wykorzystaj to! Teraz, kiedy ludzie siedzą w domu, częściej przeglądają social media. Bywa, że typowe reklamy internetowe nie przemówią do wszystkich osób, ale większość internautów chętnie podpatrzy nowy produkt lub usługę u osoby, którą na co dzień obserwują w social mediach. To pomysł dla Ciebie!
Z tekstu dowiesz się:
- czy w dobie epidemii i kryzysu warto promować lokalny biznes przy współpracy z influencerami,
- jak możesz promować lokalny biznes z pomocą blogerów i kogo powinieneś wybrać,
- ile kosztuje współpraca z takim promotorem i czy można to zrobić za darmo,
- jak powinna wyglądać wiadomość do influencera w sprawie współpracy.

Influencer marketing – czy to działa dla małych biznesów?
W dużych firmach wydatki na działania z blogerami i instagramerami rosną z roku na rok. Aż 80% marketerów przyznaje, że takie działania przynoszą wymierne efekty w postaci większej sprzedaży (źródło: Mediakix). Mowa jednak o dużych markach. A czy takie działania mają sens dla małych biznesów, np. lokalnych sklepów, butików, kwiaciarni, cukierni i restauracji?
Lokalny biznes, czyli #DziałamyNieznikamy i #WspierajLokalnybiznes
Wiele z przeprowadzonych w marcu kampanii z influencerami to promocje polskich firm, które dosięgnął kryzys wywołany przez pandemię. Akcja internautów o nieformalnym tytule „Wspieraj lokalny biznes” lub „Wspieram polskie marki” trwa i ma się świetnie! Jeśli jesteś właścicielem jednej z rodzimych firm, skorzystaj z tej okazji.
Sprawdź jak influencerzy wspierają akcję:
https://www.instagram.com/p/B_Cn_Ivjulm/
https://www.instagram.com/p/B-7YD7AJCDF/
Dołącz do akcji i pod swoimi postami zamieszczaj hashtagi #DziałamyNieZnikamy i #WspierajLokalnyBiznes. Pamiętaj: ludzie szukają na Instagramie treści po właśnie takich hasłach. W ten sposób pomagasz swoim klientom znaleźć Twój biznes w sieci.
Influencer marketing – ile kosztuje promocja na Instagramie lub blogu?
Prawie żaden lokalny biznes nie jest w stanie wydać kilkudziesięciu czy nawet kilkunastu tysięcy złotych na promocję produktu u blogera czy Instagram influencer marketing. W obecnych czasach nawet inwestycja o wartości 1000 zł może wydawać się za duża. Nie oznacza to jednak, że już na starcie musisz rezygnować z działań tego typu.
Wielu początkujących lub mniejszych zasięgowo influencerów zgadza się na współprace barterowe, czyli zamieszczenie posta lub Instagram Stories w zamian za otrzymanie produktów. Próbuj dotrzeć także do promotorów ze społecznością nieco większą, np. ok. 20 000 fanów. Jeśli jest to osoba z Twojego miasta, osiedla lub po prostu mocno związana z Twoją branżą, to dociera do 20 000 osób, które mogą być zainteresowane Twoimi produktami lub usługami.
Jak promować biznes w Internecie i z kim współpracować?
Jak znaleźć Instagramerów do współpracy i kogo właściwie wybrać?
- Zastanów się, kto jest Twoim klientem – mamy dzieci w konkretnym wieku, fani drogich samochodów, a może sportowcy? W ten sposób określisz swoją grupę bądź grupy docelowe. Przemyśl, jakie blogi czytają Twoi klienci lub jakie konta na Instagramie obserwują.
-
Zastanów się nad hashtagami, jakich powinieneś używać. Powinny to być słowa określające Twój biznes, np. #zabawki, #dziecko, #torty, #cukiernia. Poszukaj również po lokalizacji: #pułtusk, #szczecin itd. Możesz podpatrzeć, jakich hashtagów używa Twoja konkurencja lub większe firmy z Twojej branży. Zobacz, czy są jacyś influencerzy z Twojego miasta.
Źródło: Shutterstock - Przypatrz się, jaki styl ma influencer, którego wstępnie wybrałeś. Czy pokazuje na swoim profilu produkty z podobnej półki cenowej do Twoich.
- Celuj w influencerów, którzy mają od 5 do 20 tysięcy fanów. Tacy chętniej zgodzą się na współprace barterowe i zamieszczą post w zamian za otrzymanie produktu.
Wspieraj lokalny biznes, czyli jak sformułować wiadomość do influencera
Przede wszystkim swobodnie i bez zbytniego nadęcia. Mail powinien zawierać kilka opisanych niżej elementów – ale pamiętaj, że w relacjach tego typu nie ma żadnej ścisłej formy czy szablonu. Po prostu bądź człowiekiem, który stoi za ciekawą, wartościową firmą.
- Kilka słów o marce – niezależnie, czy dana osoba zna Twoją firmę, czy nie, dobrze jest przedstawić jej informacje w pigułce. Napisz, od kiedy działasz, czym się zajmujesz i kim są Twoi klienci. Dzięki temu dasz się poznać od „ludzkiej strony” i zachęcisz do bliższego poznania.
- Informacja, czego oczekujesz – napisz, jaką formę współpracy proponujesz. Nie zapomnij zaznaczyć, że jesteś elastyczny – nie zaszkodzi przecież wysłuchać, jaki alternatywny pomysł na Waszą współpracę ma druga strona.
- Informacja, co dajesz w zamian – napisz konkretnie, co jesteś w stanie zaoferować w zamian za publikację na Instagramie czy inne działanie (wynagrodzenie, produkt w barterze, voucher na zakupy lub usługę). Postaraj się, by składana przez Ciebie propozycja była możliwie atrakcyjna dla blogera, do którego piszesz.
Co influencer marketing daje Twojej firmie?nbsp;jak sformułować wiadomość do influencera
Poniżej znajdziesz kilka przykładów tego, jakie pozytywne skutki ma takie działanie:ie i bez zbytniego nadęcia. Mail powinien zawierać kilka opisanych niżej elementów – ale pamiętaj, że w relacjach tego typu nie ma żadnej ścisłej formy czy szablonu. Po prostu bądź człowiekiem, który stoi za ciekawą, wartościową firmą.
- Większa sprzedaż – dzięki poleceniu blogera lub influencera klienci zaczną poszukiwać Twojego produktu i część z nich będzie chciała go wypróbować.
- Zwiększenie świadomości – działania influencera sprawią, że więcej osób pozna Twoją markę, zapamięta nazwę i logo. Kiedy później będą szukać produktów lub usług z danej kategorii, przypomną sobie o Tobie.
- Dotarcie do odpowiedniej grupy docelowej – nie musisz w ciemno szukać społeczności, do której chcesz dotrzeć z reklamą produktu lub usługi. Jeżeli wybrałeś odpowiedniego influencera, wiesz, że jego materiały czytają i oglądają osoby, które prawdopodobnie są zainteresowane Twoją marką. Te osoby mogą też zostać z Tobą na dłużej, zacząć obserwować Twój profil i stać się regularnymi klientami.
Dla wielu firm, zarówno wielkich korporacji, jak i małych lokalnych biznesów, influencer marketing to jedna z najskuteczniejszych form reklamy online. To ważne, szczególnie w dobie kryzysu, kiedy Internet bywa jedyną bronią w walce o przetrwanie na rynku. Jeśli Twoja firma działa zarówno online, jak i stacjonarnie, sprawdź zalecenia związane z bezpieczeństwem Twoim i Twoich klientów na #ZdrowoBezgotówkowo. Połącz dobre nawyki i biznesową kreatywność, a znacząco zwiększysz szanse swojej firmy na przetrwanie pandemii i szybkie odrobienie ewentualnych strat, gdy wszystko wreszcie wróci do normy.
Przeczytaj także: