1. Dla firmy
  2. Akademia przedsiębiorcy
  3. Webinary, live’y – trend, którego nie możesz przegapić
Webinary, live’y – trend, którego nie możesz przegapić

Webinary, live’y – trend, którego nie możesz przegapić

5 min czytania

Czy w Twojej skrzynce pocztowej pojawiają się ostatnio zaproszenia na webinary? Istnieje duża szansa, że tak — ostatnimi czasy biją one rekordy popularności! Jeśli zastanawiasz się, co to jest webinar internetowy i dlaczego tzw. live’y podbijają media społecznościowe, to jesteś we właściwym miejscu! Krok po kroku wytłumaczymy Ci, dlaczego te formy przekazu cieszą się popularnością w internecie, jak nagrać webinar i jak możesz go wykorzystać do promocji własnego biznesu.

 

Czytaj dalej, a dowiesz się:

 

  • Co to jest webinar?
  • Dlaczego webinary są popularne?
  • Jak zorganizować webinar, który przyciągnie publiczność?
  • W jaki sposób bezpłatny webinar może pomóc Ci przyciągnąć klientów?

Czytaj też: One time offer – jak działa i czy warto korzystać?

 

Webinar – co to znaczy?

 

Internetowy świat nieustannie się zmienia — nowe trendy pojawiają się każdego miesiąca, a sukces często zależy od Twoich umiejętności adaptacyjnych. Od początku wybuchu światowej pandemii COVID-19 zainteresowanie webinarami poszybowało w górę. Wyszukiwarki zostały zasypane hasłami takimi jak „live webinar – co to jest?”, „webinar – co to znaczy?”, czy też „webinar – co to?”, a jedna z polskich platform webinarowych zanotowała rekordowy wzrost liczby użytkowników. Czym zatem tak naprawdę są webinary?

 

Ramka: Live webinar – co to jest?

 

Live, webinar – dlaczego to takie popularne?

 

Ogromny wzrost popularności webinarów – zwanych też live’ami, jeśli odbywają się w czasie rzeczywistym – podyktowany jest sytuacją pandemiczną. Możliwość organizowania spotkań stacjonarnych jest mocno ograniczona, natomiast z powodu zamknięcia licznych lokali i miejsc spotkań towarzyskich wielu ludzi skupiło się na samorozwoju i chętnie uczestniczy w internetowych szkoleniach.

 

Zobacz też: Jak przygotować małe przedsiębiorstwo do czasów po kryzysie?

 

Według raportu polskiego giganta webinarowego Clickmeeting* webinary w Polsce biją obecnie rekordy popularności. W 2020 roku liczba uczestników wirtualnych konferencji wzrosła o 1037%, a liczba wydarzeń na platformie była o 953% większa niż w roku 2019.

 

W praktyce oznacza to, że w 2019 roku w webinarach ClickMeeting brało udział ponad 8 milionów ludzi, a w 2020 roku platforma przyciągnęła ponad 30 milionów ludzi.

 

Live webinar – opinie: mężczyzna szuka wartościowych webinarów

 

Co wiemy o preferencjach uczestników polskich webinarów?

 

  • Średnia długość webinaru na najpopularniejszych platformach to 99 minut.
  • Webinary online były zdecydowanie najpopularniejszym typem wydarzeń online pośród polskich użytkowników.
  • Wtorki, środy i czwartki były najpopularniejszymi dniami na organizację webinarów.
  • Uczestnicy webinarów spędzali na spotkaniach średnio 40 minut.
  • 7:00, 9:00, 14:00 i 15:00 to najbardziej popularne godziny na organizację webinarów.

Webinary – najpopularniejsze typy (infografika)

 

Największą popularnością wśród polskich widzów cieszyły się zdecydowanie webinary na żywo, czyli live’y. Jako że odbywają się one w czasie rzeczywistym, dają prowadzącym doskonałą okazję do nawiązania interakcji z publicznością i odpowiadania na pytania w czasie trwania spotkania. Webinar online to doskonała okazja dla firm na przyciągnięcie uwagi dużej liczby osób, zwłaszcza jeśli firma działa w takich obszarach jak marketing lub np. przeprowadza demo produktowe.

 

Uczestnicy webinaru mogą pozyskać informacje na interesujący ich temat, a jednocześnie ich świadomość danej marki wzrasta – co może się przełożyć na zainteresowanie kupnem jej produktów czy usług. Ponieważ w trakcie szkolenia zdobywają oni wiedzę, która sama w sobie jest wartościąwebinary świetnie wpisują się w filozofię ekonomii współdzielenia (sharing economy), która dominuje na rynku od kilku dobrych lat.

 

Webinary na żywo to niejedyna możliwa forma organizacji webinarów. Zainteresowaniem cieszą się także tzw. webinary na żądanie, czyli nagrane wcześniej wydarzenia, które uczestnicy mogą obejrzeć w dowolnym czasie i miejscu. Ta forma pozwala na skuteczne generowanie leadów czy przygotowanie kursów online. Takie webinary mogą być darmowe – wtedy działają jako lead magnet, czyli darmowa treść, którą potencjalny klient otrzymuje np. w zamian za zapisanie się do listy e-mailowej.

 

Czytaj również: Nauka przez internet – jak zorganizować kreatywne zajęcia?

 

Kolejnym popularnym typem webinarów są webinary automatyczne, które są nagrane wcześniej, ale odbywają się o określonej godzinie konkretnego dnia. Taka forma jest wygodna dla twórców — pozwala na zaoszczędzenie czasu i zasobów, a jednocześnie umożliwia ponowne wykorzystanie nagranego już materiału w przyszłości. Co ciekawe, nawet jeśli wydarzenie zostało nagrane wcześniej, organizatorzy mogą brać w nim udział, np. odpowiadając na pytania na końcu spotkania.

 

Bezpłatny webinar online – jak go zorganizować, by przyciągnąć publiczność?

 

Istnieje kilka zasad mówiących o tym, jak nagrać webinar, by zyskał one szerokie grono odbiorców.

 

  1. Dobra strategia to połowa sukcesu

Kiedy powinieneś otworzyć rejestrację na webinar? Według badań najlepiej zacząć zapisy na 8 dni przed rozpoczęciem wydarzenia. E-maile to ciągle najskuteczniejszy sposób promowania wydarzeń online, o ile nie wysyłasz ich w weekend. Największe szanse na odczytanie mają te wysłane w środę – środek tygodnia sprzyja organizacji i planowaniu czasu. Dobra strategia to połowa sukcesu, zwłaszcza że udany webinar może zaowocować nawet 500 potencjalnymi klientami.

 

  1. Zasada 4Us: webinar musi być użyteczny, „pilny”, wyjątkowy i ultrakonkretny

Dobry webinar ma za zadanie dostarczać słuchaczom konkretną wartość, więc najlepiej, aby spełniał warunki, które kryją się pod nazwą „zasada 4Us” (useful, urgent, unique, and ultraspecific). Po pierwsze – musi być użyteczny i przekazywać konkretną, rzetelną wiedzę na dany temat. Po drugie – powinien wywoływać w słuchaczach na tyle palącą potrzebę zdobywania wiedzy, aby poczuli oni, że koniecznie muszą w nim uczestniczyć. Po trzecie – musi być w jakiś sposób wyjątkowy i wyróżniać się na tle innych wydarzeń. Po czwarte – ludzie uwielbiają konkrety: im więcej praktycznej wiedzy wyniosą z Twojego webinaru, tym lepiej zostanie on odebrany.

 

  1. Zadbaj o odpowiednie oświetlenie i mikrofon dobrej jakości

Nie musisz inwestować fortuny w sprzęt, aby rozpocząć swoją webinarową przygodę. Wszystko, czego potrzebujesz, to dobre oświetlenie, sprawny mikrofon i działająca kamerka internetowa. Jakość nagrania bardzo mocno wpływa na ogólną ocenę webinaru: lepiej poświęcić godzinę więcej na znalezienie optymalnego światła, niż stracić słuchaczy przez techniczne niedogodności.

 

Sesja Q&A

 

Wyszukiwarka jest pełna haseł typu „live webinar opinie”, a fraza „darmowy webinar online” jest wpisywana w Google codziennie przez tysiące użytkowników. Polacy są żywo zainteresowani webinarami, a z dobrym przygotowaniem webinar online może zorganizować każdy przedsiębiorca. Skuteczny webinar uczy uczestników czegoś nowego i zwiększa ich świadomość marki. W ekonomii współdzielenia swobodny przepływ wiedzy to największa wartość! Nie takie webinary straszne, jak je malują: podziel się wiedzą ze słuchaczami, a może oni opuszczą już spotkanie jako Twoi klienci!

 

 

 

*https://blog.clickmeeting.com/pl/virtual-events-report

  1. https://findstack.com/webinar-statistics/
  2. https://99firms.com/blog/webinar-statistics/#gref

 

 

 

Jesteśmy gotowi,
by dzielić się z Tobą
wszystkim co wiemy!

Zapisz się do darmowego newslettera

Zapisz się do darmowego newslettera w ramach Akademii Przedsiębiorcy