Nazwa firmy – jak ją stworzyć?
Wielu przedsiębiorcom spędza sen z powiek wyzwanie, jakim jest nazwanie marki. Chcą, by była to nazwa, która odda ideę, będzie chwytliwa, przyciągnie uwagę i zapadnie w pamięć, a jednocześnie nie będzie przekombinowana i nie wpłynie negatywnie na całościowy wizerunek. Jak stworzyć dobrą nazwę dla firmy? Skąd czerpać pomysły? Czy warto skorzystać z pomocy specjalistów lub sięgnąć po gotowe nazwy dla firm? Przeczytaj artykuł i dowiedz się wszystkiego na ten temat!
Czytaj dalej, a dowiesz się:
- Nazwa firmy – jakie ma znaczenie?
- Jak wymyślić nazwę firmy, by była jednocześnie chwytliwa i bezpieczna?
- Czy warto oddać stworzenie nazwy firmy w ręce specjalistów?
- Jak zastrzec nazwę firmy?
Czytaj też: Moc brandingu – po co Ci nazwa i logo i kiedy warto w nie inwestować?
Nazwa firmy – jakie ma znaczenie?
Masz doskonały pomysł na biznes, środki na jego uruchomienie, przygotowany biznesplan i wiesz, co musisz zrobić, by założyć firmę. Przed Tobą jednak jedno wyzwanie, którego skala trudności Cię zaskoczyła – wymyślenie dobrej nazwy marki.
Mogłoby się wydawać, że to stworzenie genialnego pomysłu na biznes jest najtrudniejszą częścią całego przedsięwzięcia, a ciekawe nazwy firm rodzą się same. Zdarzają się takie przypadki, jednak często jest to zadanie bardzo skomplikowane, ponieważ wymaga kreatywności (choć nie nadmiernej) i równie genialnego konceptu jak ten, na który wpadłeś podczas opracowywania pomysłu na działalność. Większość najbardziej rozpoznawalnych marek w historii nie wzięło swoich nazw z przypadku – zostały one w niezwykle precyzyjny sposób opracowane. Tak było m.in. z nazwami Sony czy Lego.
Od dobrej nazwy firmy wiele zależy. Jej wybór to jedna z kluczowych decyzji o charakterze marketingowym, jakie podejmiesz jako właściciel marki. Ma ona bowiem wpływ na m.in.:
- budowanie renomy i rozpoznawalności marki na rynku,
- tworzenie relacji z klientami – najczęściej to nazwa odpowiada za pierwsze wrażenie konsumenta w zetknięciu z marką. Może budzić pozytywne skojarzenia, co wpływa na dobry odbiór firmy już w pierwszym kontakcie, ponadto to właśnie z nazwą marki w pierwszej kolejności identyfikuje klient,
- wyróżnienie marki na tle konkurencji,
- informowanie o produktach lub usługach – w nazwie marki często kryje się element łączący ją z przedmiotem prowadzonej działalności,
- powodzenie firmy przy ewentualnej ekspansji zagranicznej – nie każda nazwa dobrze przyjęta w Polsce będzie równie dobra dla klientów w innych krajach.
Czytaj też: Jak sprawdzić potencjał pomysłu na biznes?
Jak wymyślić nazwę firmy? Jakich błędów unikać?
Podczas wymyślania nazwy dla firmy kluczowe jest zachowanie umiaru. Dotyczy to wielu obszarów, m.in. długości czy zbytniej kreatywności. Poniżej znajdziesz spis cech, jakimi powinna się odznaczać dobra nazwa:
- krótka,
- prosta do wymówienia i zapisania (jeśli możesz, unikaj rozbieżności pomiędzy wymową a zapisem),
- łatwa do zapamiętania, chwytliwa,
- unikalna, wyróżniająca markę na tle konkurencji,
- niosąca pozytywne skojarzenia, wzbudzająca przyjemne emocje,
- bezpieczna (brak negatywnych skojarzeń, nieprowokująca do żartów),
- może być zabawna, ale nie ośmieszająca,
- dopasowana do strategii firmy,
- niezbyt wąska (będzie odpowiednia również, gdy rozszerzysz ofertę),
- trafna (dopasowana do profilu działalności),
- uniwersalna (musi brzmieć neutralnie w różnych językach, szczególnie jeśli planujesz ekspansję zagraniczną),
- ponadczasowa.
Gotowe nazwy dla firm i pomoc specjalistów – czy warto?
Dla niektórych przedsiębiorców samodzielne opracowanie dobrej nazwy dla firmy może okazać się niewykonalne. Istnieją jednak sposoby na to, by sobie z tym poradzić. Po pierwsze możesz skorzystać z usług firm, które sprzedają gotowe nazwy wraz z pasującą domeną, co znacznie ułatwi Ci pracę nad budowaniem brandu. Może się okazać, że akurat znajduje się tam propozycja, która wpisuje się w Twoje wymagania.
Jeżeli wolisz, by nazwa Twojej marki powstała w wyniku kreatywnej pracy, ale sam nie jesteś w stanie się tego podjąć, możesz zatrudnić firmę specjalizującą się w tzw. namingu, czyli formie copywritingu polegającej na wymyślaniu unikalnych nazw firm, usług, produktów itd.. Specjaliści przeprowadzą z Tobą dogłębny wywiad, zbiorą informacje na temat Twojego produktu, przyświecających Ci idei itp., a następnie zaproponują stworzoną specjalnie dla Ciebie propozycję. Skorzystanie z takich usług najczęściej gwarantuje, że za odpowiednią opłatą otrzymasz:
- kilka propozycji nazw,
- odpowiednie domeny, zarówno .pl jak i .com,
- pewność, że nie są to nazwy już wykorzystywane. Wybraną będziesz mógł od razu zastrzec.
Czytaj też: Monitoring mediów i social listening – jak sprawdzić, gdzie i co mówią o Twojej firmie?
Nazwa firmy – jak ją zastrzec?
Zanim podejmiesz decyzję o tym, żeby upowszechnić nazwę swojej marki, upewnij się, że nie jest już ona zarezerwowana przez inną firmę oraz że na rynku nie funkcjonuje bardzo podobna. Pierwszym krokiem do tego może być wpisanie nazwy w wyszukiwarkę i sprawdzenie wyników. Przy tej okazji dowiesz się, czy są już zajęte domeny internetowe (zarówno z końcówką .pl, jak i .com) z wymyśloną przez Ciebie nazwą, co może okazać się dyskwalifikujące dla wielu pomysłów.
Gdy upewnisz się, że wymyślona nazwa firmy nie jest już używana, rozważ jej jak najszybsze zastrzeżenie, czyli rejestrację znaku towarowego. Możesz to zrobić na trzech szczeblach:
- ogólnopolskim (w Urzędzie Patentowym Rzeczpospolitej Polskiej),
- unijnym (w Urzędzie Unii Europejskiej ds. własności intelektualnej),
- światowym (w Światowej Organizacji Własności Intelektualnej – WIPO, uprzednio musisz zarejestrować znak towarowy na szczeblu krajowym w UPRP).
Proces rejestracji trwa około trzech miesięcy i – w przypadku rejestracji w Urzędzie Patentowym RP – kończy się publikacją znaku w Biuletynie Urzędu Patentowego. Pamiętaj jednak, że prawo ochrony przysługuje przez 10 lat od daty zgłoszenia znaku patentowego. Po tym czasie musisz ubiegać się o jego przedłużenie.