1. Dla firmy
  2. Akademia przedsiębiorcy
  3. Kompetencje przyszłości – jakie są umiejętności jutra?
Kompetencje przyszłości – jakie są umiejętności jutra?

Kompetencje przyszłości – jakie są umiejętności jutra?

4 min czytania

Jako przedsiębiorca widzisz, jak wszystko szybko się zmienia – otoczenie biznesowe, rynek pracy, oczekiwania Twoich klientów. Starasz się, aby Twoja firma nadążała za przemianami, a najlepiej aby sama je kreowała. Ale czy zastanawiałeś się nad tym, czy Twoi pracownicy mają kompetencje XXI wieku, które będą niezbędne w najbliższej przyszłości? To w końcu od nich może zależeć konkurencyjność Twojego biznesu!

 

Z naszego artykułu dowiesz się:

 

  • Co to są kompetencje przyszłości?
  • Jakie są podstawowe kompetencje cyfrowe?
  • Jak rozwijać kompetencje cyfrowe u pracowników?

Czytaj też: Lojalność pracownika wobec firmy – jak ją zdobyć?

 

Kompetencje przyszłości – co to jest?

 

Świat nieustannie się zmienia, dlatego firmy potrzebują pracowników, którzy będą w stanie szybko przyswajać i rozwijać tzw. umiejętności jutra. Już teraz możemy zaobserwować na rynku pracy odejście od stabilnej, linearnej kariery zawodowej w jednej firmie czy też dziedzinie na rzecz realizowania wielu zróżnicowanych projektów. Zgodnie z najnowszymi raportami w ciągu najbliższych 20-25 lat nawet 65% dzieci obecnie zaczynających naukę będzie pracować w zawodach, które jeszcze nie istnieją*.

 

Dlatego też Światowe Forum Ekonomiczne, wymieniając najważniejsze kompetencje przyszłości, skupia się na umiejętnościach takich jak krytyczne myślenie i kompleksowe rozwiązywanie problemów**, a nie na konkretnej książkowej wiedzy. Dla pracodawców szczególnie istotne są także umiejętności z obszaru STEM (science, technology, engineering, maths) oraz szeroko rozumiane kompetencje cyfrowe.

 

Jakie są kompetencje przyszłości? Wśród najważniejszych warto wyróżnić:

 

  • krytyczne myślenie,
  • umiejętność rozwiązywania problemów,
  • umiejętność korzystania z informacji i danych,
  • umiejętność komunikowania się i współpracy,
  • umiejętność korzystania z mediów i social mediów,
  • znajomość kwestii dotyczących własności intelektualnej.

Twoi pracownicy nie muszą zgłębiać każdego z tych obszarów, ale najważniejsze jest, aby potrafili przyswajać wiedzę. Rozwijanie przez nich umiejętności jutra może być kluczowe dla przyszłości Twojego biznesu.

Kompetencje przyszłości – kobieta z tabletem doświadcza wirtualnej rzeczywistości

Podstawowe kompetencje cyfrowe

 

Kompetencje cyfrowe są we współczesnym świecie podstawą – tak jak czytanie, pisanie, znajomość języków czy podstaw matematyki. Inwestycja w rozwój kompetencji cyfrowych Twoich pracowników to inwestycja w konkurencyjność Twojego biznesu.

 

Zastanawiasz się, co to są kompetencje cyfrowe? Poniżej prezentujemy przykłady najważniejszych z nich:

 

  • wyszukiwanie informacji w internecie,
  • obsługa poczty elektronicznej i platform społecznościowych,
  • korzystanie z bankowości internetowej,
  • obsługa komputera i podstawowych programów komputerowych,
  • bezpieczeństwo (w tym komfort cyfrowy i kompetencje związane z cyberbezpieczeństwem),
  • umiejętność tworzenia treści cyfrowych.

Czytaj też: Multitasking – zwiększa czy zmniejsza naszą efektywność?

 

Umiejętności jutra – jak je rozwijać u pracowników?
 

Automatyzacja i robotyzacja zmieniają naszą rzeczywistość, a z tym – także modele pracy. Co to oznacza dla Twoich pracowników? Ich codzienne zadania będą się zmieniać, a wielu z nich stanie przed koniecznością zmiany zawodu lub przekwalifikowania. Dlatego obecnie jedną z najbardziej pożądanych cech u zatrudnionych jest chęć rozwoju i zgoda na to, by uczyć się przez całe życie.

 

Cennym kapitałem pracowników przyszłości jest połączenie kompetencji cyfrowych z kompetencjami miękkimi – to właśnie one będą mieć kluczowe znaczenie przy zwiększającym się tempie innowacji i postępującej automatyzacji. Zachęć zatem swój zespół do tego, aby stale się rozwijał i systematycznie zdobywał wiedzę w określonych obszarach. W ten sposób sprawisz, że gdy przyjdzie taka konieczność, będą gotowi do tego, aby płynnie przejmować nowe role i obowiązki zawodowe.

 

Umiejętności jutra a przyszłe zawody – raport o pracowniku przyszłości

 

Czytaj też: Mastermindy biznesowe – o co w tym chodzi i czy warto?

 

Jak rozwijać kompetencje cyfrowe u pracowników?

 

Jak widzisz, rozwijanie kompetencji przyszłości u pracowników jest bardzo ważne. Jak jednak to robić, aby działanie było skuteczne i zaprocentowało w przyszłości? Oto kilka wskazówek:

 

  • Przykład idzie z góry – motywuj pracowników, pokazując im, jak ważne jest poznawanie coraz nowszych narzędzi cyfrowych – zarówno w biznesie, jak i codziennym życiu.
  • Stwórz wewnętrzny program do dzielenia się wiedzą, pozwól pracownikom uczyć się od siebie nawzajem.
  • Wyznaczaj cele i nagradzaj za ich osiągnięcie.
  • Oferuj profesjonalne szkolenia i warsztaty.
  • Polecaj pracownikom edukacyjne portale, na których mogą znaleźć wysokiej jakości treści.
  • Udoskonalaj swoje narzędzia, inwestuj w nowe programy i aplikacje ułatwiające kierowanie firmą.
  • Wprowadź więcej elastyczności, aby pracownicy mogli znaleźć czas na doszkalanie i naukę.

Lista kompetencji, które warto zdobyć, jest długa. Nie warto się jednak zniechęcać, ale krok po kroku zdobywać kolejne umiejętności jutra. Zyskają na tym wszyscy – zarówno Ty, jak i Twoi pracownicy.

 

 

* https://ceo.com.pl/65-dzieci-rozpoczynajacych-dzis-edukacje-bedzie-pracowac-zawodach-ktore-jeszcze-istnieja-40462

** https://serwis-uslugirozwojowe.parp.gov.pl/component/content/article/73481:swiat-sie-zmienia-jakich-kompetencji-bedziemy-potrzebowali-w-przyszlosci

*** https://www.samsung.com/pl/campaign/brand/pracownik-przyszlosci/

 

Jesteśmy gotowi,
by dzielić się z Tobą
wszystkim co wiemy!

Zapisz się do darmowego newslettera

Zapisz się do darmowego newslettera w ramach Akademii Przedsiębiorcy