Kompetencje przyszłości – jakie są umiejętności jutra?
Jako przedsiębiorca widzisz, jak wszystko szybko się zmienia – otoczenie biznesowe, rynek pracy, oczekiwania Twoich klientów. Starasz się, aby Twoja firma nadążała za przemianami, a najlepiej aby sama je kreowała. Ale czy zastanawiałeś się nad tym, czy Twoi pracownicy mają kompetencje XXI wieku, które będą niezbędne w najbliższej przyszłości? To w końcu od nich może zależeć konkurencyjność Twojego biznesu!
Z naszego artykułu dowiesz się:
- Co to są kompetencje przyszłości?
- Jakie są podstawowe kompetencje cyfrowe?
- Jak rozwijać kompetencje cyfrowe u pracowników?
Czytaj też: Lojalność pracownika wobec firmy – jak ją zdobyć?
Kompetencje przyszłości – co to jest?
Świat nieustannie się zmienia, dlatego firmy potrzebują pracowników, którzy będą w stanie szybko przyswajać i rozwijać tzw. umiejętności jutra. Już teraz możemy zaobserwować na rynku pracy odejście od stabilnej, linearnej kariery zawodowej w jednej firmie czy też dziedzinie na rzecz realizowania wielu zróżnicowanych projektów. Zgodnie z najnowszymi raportami w ciągu najbliższych 20-25 lat nawet 65% dzieci obecnie zaczynających naukę będzie pracować w zawodach, które jeszcze nie istnieją*.
Dlatego też Światowe Forum Ekonomiczne, wymieniając najważniejsze kompetencje przyszłości, skupia się na umiejętnościach takich jak krytyczne myślenie i kompleksowe rozwiązywanie problemów**, a nie na konkretnej książkowej wiedzy. Dla pracodawców szczególnie istotne są także umiejętności z obszaru STEM (science, technology, engineering, maths) oraz szeroko rozumiane kompetencje cyfrowe.
Jakie są kompetencje przyszłości? Wśród najważniejszych warto wyróżnić:
- krytyczne myślenie,
- umiejętność rozwiązywania problemów,
- umiejętność korzystania z informacji i danych,
- umiejętność komunikowania się i współpracy,
- umiejętność korzystania z mediów i social mediów,
- znajomość kwestii dotyczących własności intelektualnej.
Twoi pracownicy nie muszą zgłębiać każdego z tych obszarów, ale najważniejsze jest, aby potrafili przyswajać wiedzę. Rozwijanie przez nich umiejętności jutra może być kluczowe dla przyszłości Twojego biznesu.
Podstawowe kompetencje cyfrowe
Kompetencje cyfrowe są we współczesnym świecie podstawą – tak jak czytanie, pisanie, znajomość języków czy podstaw matematyki. Inwestycja w rozwój kompetencji cyfrowych Twoich pracowników to inwestycja w konkurencyjność Twojego biznesu.
Zastanawiasz się, co to są kompetencje cyfrowe? Poniżej prezentujemy przykłady najważniejszych z nich:
- wyszukiwanie informacji w internecie,
- obsługa poczty elektronicznej i platform społecznościowych,
- korzystanie z bankowości internetowej,
- obsługa komputera i podstawowych programów komputerowych,
- bezpieczeństwo (w tym komfort cyfrowy i kompetencje związane z cyberbezpieczeństwem),
- umiejętność tworzenia treści cyfrowych.
Czytaj też: Multitasking – zwiększa czy zmniejsza naszą efektywność?
Umiejętności jutra – jak je rozwijać u pracowników?
Automatyzacja i robotyzacja zmieniają naszą rzeczywistość, a z tym – także modele pracy. Co to oznacza dla Twoich pracowników? Ich codzienne zadania będą się zmieniać, a wielu z nich stanie przed koniecznością zmiany zawodu lub przekwalifikowania. Dlatego obecnie jedną z najbardziej pożądanych cech u zatrudnionych jest chęć rozwoju i zgoda na to, by uczyć się przez całe życie.
Cennym kapitałem pracowników przyszłości jest połączenie kompetencji cyfrowych z kompetencjami miękkimi – to właśnie one będą mieć kluczowe znaczenie przy zwiększającym się tempie innowacji i postępującej automatyzacji. Zachęć zatem swój zespół do tego, aby stale się rozwijał i systematycznie zdobywał wiedzę w określonych obszarach. W ten sposób sprawisz, że gdy przyjdzie taka konieczność, będą gotowi do tego, aby płynnie przejmować nowe role i obowiązki zawodowe.
Czytaj też: Mastermindy biznesowe – o co w tym chodzi i czy warto?
Jak rozwijać kompetencje cyfrowe u pracowników?
Jak widzisz, rozwijanie kompetencji przyszłości u pracowników jest bardzo ważne. Jak jednak to robić, aby działanie było skuteczne i zaprocentowało w przyszłości? Oto kilka wskazówek:
- Przykład idzie z góry – motywuj pracowników, pokazując im, jak ważne jest poznawanie coraz nowszych narzędzi cyfrowych – zarówno w biznesie, jak i codziennym życiu.
- Stwórz wewnętrzny program do dzielenia się wiedzą, pozwól pracownikom uczyć się od siebie nawzajem.
- Wyznaczaj cele i nagradzaj za ich osiągnięcie.
- Oferuj profesjonalne szkolenia i warsztaty.
- Polecaj pracownikom edukacyjne portale, na których mogą znaleźć wysokiej jakości treści.
- Udoskonalaj swoje narzędzia, inwestuj w nowe programy i aplikacje ułatwiające kierowanie firmą.
- Wprowadź więcej elastyczności, aby pracownicy mogli znaleźć czas na doszkalanie i naukę.
Lista kompetencji, które warto zdobyć, jest długa. Nie warto się jednak zniechęcać, ale krok po kroku zdobywać kolejne umiejętności jutra. Zyskają na tym wszyscy – zarówno Ty, jak i Twoi pracownicy.
*** https://www.samsung.com/pl/campaign/brand/pracownik-przyszlosci/