1. Dla firmy
  2. Akademia przedsiębiorcy
  3. Grupy mastermind dla przedsiębiorców – czy warto?
Grupy mastermind dla przedsiębiorców – czy warto?

Grupy mastermind dla przedsiębiorców – czy warto?

5 min czytania

Mastermindy biznesowe to ciekawa forma rozwoju i wzajemnego wsparcia, jakiego mogą udzielać sobie przedsiębiorcy. Jest ona popularna zwłaszcza w małych i średnich firmach oraz wśród osób, które budują swój biznes jako marki osobiste. Na czym dokładnie polega mastermind, na jakich zasadach działają takie grupy i czy to rozwiązanie dla Ciebie? Sprawdź!

 

Czytaj dalej, a dowiesz się:

 

  • Co to jest mastermind i jakie korzyści niesie ze sobą udział w takich grupach?
  • Jak powinna wyglądać grupa mastermind?
  • Jakie są najważniejsze zasady mastermindów?

Wirtualna asystentka – kiedy warto ją zatrudnić i jak może pomóc w prowadzeniu firmy?

 

Mastermind – co to znaczy i czemu służą takie grupy?

 

Prowadzenie biznesu często oznacza uczenie się metodą prób i błędów, ciągłe szukanie rozwiązań, usprawnień, optymalizacji, oszczędności... Z książek, artykułów w internecie czy webinarów można dowiedzieć się wielu przydatnych rzeczy, jednak konsultowanie konkretnych strategii czy działań podejmowanych w firmie z praktykami prowadzącymi swoje przedsiębiorstwa – to zupełnie inny poziom wsparcia, który potrafi być prawdziwym game changerem. I właśnie takie korzyści mogą zaoferować Ci grupy mastermind. Co to takiego?

 

Mastermindy są to zamknięte spotkania biznesowe lub rozwojowe, w których stała grupa osób cyklicznie i w usystematyzowanej formie omawia różne aspekty związane z prowadzeniem firmy. Ideą tego modelu pracy jest wzajemne motywowanie się do realizacji celów, dzielenie się doświadczeniami, pomysłami i inspiracjami oraz praktyczna edukacja. To trochę takie biznesowe masterclassy, w których każdy jest jednocześnie uczniem i nauczycielem.

 

Ramka: mastermind – o czym rozmawiać w takich grupach?

 

Korzyści z udziału w grupie mastermind:

 

  • Możliwość skonsultowania swoich pomysłów z innymi przedsiębiorczymi osobami, które mają doświadczenie np. w biznesie online, budowaniu marki osobistej, komunikacji do określonej grupy docelowej, skalowaniu biznesu itp.
  • Wsparcie grupy, w tym osób, które mierzyły się z podobnymi problemami biznesowymi. Jest to nieocenione zwłaszcza w trudniejszych momentach lub gdy trzeba podjąć ważne decyzje.
  • Wgląd w to, jak różne rozwiązania działały (lub działają) w praktyce – u innych uczestników.
  • Możliwość spojrzenia na swój biznes z boku, z dystansu – czyli z pozycji, w której często widać więcej!
  • Odkrycie błędnych przekonań dotyczących zarządzania firmą, sprzedaży, wyceniania się i wielu innych obszarów.
  • Wzajemne inspirowanie się i motywowanie.
  • Zaufanie i bezpieczna przestrzeń do omawiania wrażliwych tematów (np. kadrowych czy finansowych).
  • Zobowiązanie przed innymi członkami grupy – to skutecznie rozbraja ewentualne wymówki i chęć odłożenia pracy nad danym zadaniem „na jutro”.
  • Wspólne celebrowanie sukcesów!

Grupa mastermind omawia wyniki firmy podczas biznesowego spotkania przy kawie

 

Czytaj także: Programy rozwojowe i mentoringowe dla przedsiębiorczych kobiet – jak mogą Ci pomóc w prowadzeniu biznesu?

 

Skuteczna grupa mastermind – jak powinna wyglądać?

 

Aby uczestnicy mastermindu mogli jak najwięcej wynieść z takich spotkań, zwykle przyjmuje się, że grupa powinna liczyć ok. 4-6 osób (a raczej nie więcej niż 8). Jednym z najważniejszych założeń pracy w mastermindach jest bowiem to, aby każdy z członków miał tyle samo czasu – zwykle 15-20 minut – na omówienie swoich spraw. Jeśli więc spotkanie ma się zmieścić w 1,5-2 godzinach, lepiej, by była to mniejsza grupa (wtedy łatwiej też znaleźć termin, który będzie wszystkim odpowiadał). Jeżeli natomiast uczestnicy preferują dłuższe spotkania, ale za to rzadziej, można zaprosić więcej osób (więcej głów to lepszy brainstorming). Trzeba tu znaleźć złoty środek i uwzględnić potrzeby oraz możliwości danej grupy. 

 

Kolejna ważna kwestia to podobny poziom zaawansowania biznesowego. O ile w mastermindzie warto łączyć przedstawicieli nawet odległych branż (to często pozwala wygenerować niestandardowe pomysły i spojrzeć na zagadnienie z zupełnie innej perspektywy), o tyle na najbardziej owocne spotkania można liczyć, gdy przedsiębiorcy mierzą się z podobnymi wyzwaniami. Inne problemy mają młode biznesy i marki, które dopiero budują rozpoznawalność, a inne – firmy, które robią już duże wolumeny sprzedaży i powiększają zespół. Połącznie takich przedsiębiorców w jednym mastermindzie dawałoby znacznie większe korzyści jednej ze stron, a nie o to chodzi. Relacja powinna być tu partnerska, nie mentorska.

 

Czy uczestnicy mastermindu muszą być z tego samego miasta? Nie jest to konieczne, choć oczywiście spotkania na żywo mają swój urok. Jednak równie dobrze można spotykać się online i utworzyć tajną grupę na Facebooku. Częstotliwość mastermindów również jest kwestią indywidualnych preferencji – najlepiej, by po prostu odbywały się regularnie.

 

Grupa mastermind – jak znaleźć partnerów?

 

Sprawdź też: Analiza SWOT – co to jest, jak ją wykonać i dlaczego warto?

 

Mastermind – zasady, które zwiększą Waszą skuteczność

 

Spotykanie się na „biznesową kawkę” w gronie znajomych przedsiębiorców brzmi bardzo przyjemnie. Co zrobić, by nie przerodziło się to w pogawędkę o dzieciach, serialach i planowanych wakacjach? Aby utrzymać mastermind w ryzach, warto stosować się do kluczowych zasad.

 

  1. Praca projektowa – uczestnicy grupy w trakcie cyklu mastermindów pracują nad określonymi tematami. Na początku należy sformułować cele, wyznaczyć zadania, które będą prowadziły do ich realizacji, a następnie monitorować postępy – jak w typowym procesie projektowym.
  2. Dyskusja moderowana – za utrzymanie mastermindowych spotkań na odpowiednich torach odpowiada „mistrz ceremonii”, czyli moderator. Tę rolę mogą pełnić kolejno poszczególni uczestnicy, ważne jednak, by każda sesja była prowadzona przez wyznaczonego moderatora.
  3. Równy „czas antenowy” – aby zapewnić uczestnikom mastermindu równe szanse na pracę nad swoimi projektami, każdy powinien mieć tyle samo czasu na wypowiedź i omawianie spraw tej osoby przez grupę. Gdy ten czas się skończy, należy przejść do kolejnego uczestnika.
  4. Poufność – wszystko, co zostaje powiedziane w czasie spotkań grupy mastermind, powinno pozostać między uczestnikami. Dzięki temu można rozmawiać swobodnie, bez obaw o ujawnienie tajemnic przedsiębiorstwa – to zdecydowana przewaga mastermindów nad otwartymi dyskusjami na grupach w mediach społecznościowych, do których ma dostęp konkurencja.
  5. Skupianie się na rozwiązaniach, nie na problemach – pozytywne nastawienie, poczucie sprawczości i otwartość na pomysły grupy to postawa, której warto wymagać od członków grupy mastermind. Wsparcie wsparciem, ale nie spotykacie się przecież po to, by sobie ponarzekać na hejt w internecie czy zasady opodatkowania! Tutaj chodzi o rozwój biznesu.

Zobacz też: Technologia ułatwia biznes, czyli przydatne aplikacje do prowadzenia firmy

 

Jesteśmy gotowi,
by dzielić się z Tobą
wszystkim co wiemy!

Zapisz się do darmowego newslettera

Zapisz się do darmowego newslettera w ramach Akademii Przedsiębiorcy