1. Dla firmy
  2. Akademia przedsiębiorcy
  3. Cyberatak – co to i jak się przed nim bronić?
Cyberatak – co to i jak się przed nim bronić?

Cyberatak – co to i jak się przed nim bronić?

5 min czytania

Cyberbezpieczeństwo firmy to ogół przeróżnych praktyk i procesów, które pozwalają na zabezpieczenie poufnych informacji. Bez szyfrowania haseł, dostępów do ważnych plików czy systemu antywirusowego możesz bowiem narażać się na działanie hakerów, co będzie skutkowało np. wypływem danych czy nawet gotówki z konta. Sprawdź zatem, jakie rodzaje zagrożeń czyhają na Ciebie i Twoich pracowników. Podpowiemy Ci także, jak możesz się bronić przez internetowymi oszustami i cyberatakami w sieci.

 

Czytaj dalej, a dowiesz się:

 

  • Cyberatak i cyberbezpieczeństwo – co to jest?
  • W jaki sposób zagrożenia cybernetyczne mogą odbić się na kondycji Twojej firmy?
  • Jakie zagrożenia w cyberprzestrzeni najczęściej przytrafiają się w sieci?
  • Jak zadbać o bezpieczeństwo biznesu?

Zobacz także: Pliki cookies – co to jest i jak to działa?

 

Cyberatak i cyberbezpieczeństwo – definicja

 

Chcesz ochronić dane firmowe zanim wpadną w niepowołane ręce? Jeśli prowadzisz firmę, musisz się odpowiednio zabezpieczyć przed cyberatakami. A co to właściwie oznacza? Cyberatak to inaczej celowe działanie, które ma na celu wykorzystanie systemów i sieci komputerowych do kradzieży czy zniszczenia danych z serwerów i ważnych informacji zapisanych np. na twardych dyskach komputerów.

 

Najczęściej cyberataki przeprowadzane są za pomocą złośliwego oprogramowania. Dzięki niemu przestępcy wykradają dane, dostają się do systemów i kont firmowych. Jest to wynik działania tylko jednej osoby albo zorganizowanej grupy hakerów. Dlatego tak ważne jest cyberbezpieczeństwo, czyli wszelkie działania mające na celu ochronę sieci informatycznych, urządzeń, firmowych programów i danych.

 

Czytaj też: Służbowa skrzynka mailowa – jak ją zorganizować?

 

Jak cyberatak może wpłynąć na Twoją firmę?

 

Atak hakerski może mieć negatywne skutki dla Twojego przedsiębiorstwa, a w skrajnych przypadkach czasami prowadzi nawet do bankructwa. Jeśli dojdzie np. do kradzieży danych osobowych klientów, tracisz nie tylko reputację marki, ale też i zaufanie kupujących, którzy prawdopodobnie już więcej nie skorzystają ponownie z Twoich produktów czy usług.

 

W wyniku cyberataku możesz nawet stracić własność intelektualną – np. jakiś patent czy unikalną formułę, którą znałeś tylko Ty i dlatego odnosiłeś sukcesy w danej branży. Bywa, że przez brak zabezpieczeń w internecie i działanie osób trzecich właściciele przedsiębiorstw muszą dodatkowo ponosić kary administracyjne w wyniku np. upublicznienia danych. Dlatego lepiej mieć się na baczności i nie bagatelizować tak istotnej kwestii, jaką jest cyberbezpieczeństwo.

 

Cyberbezpieczeństwo – firma szyfrująca dostępy

 

Polecamy też: Baza mailingowa – jak wybrać tę najlepszą?

 

Rodzaje zagrożeń w internecie – na co uważać?

 

Kreatywność hakerów nie zna granic, a niebezpieczeństwo związane z atakiem w sieci czyha dosłownie za rogiem. Dobrze więc wcześniej poznać najbardziej popularne rodzaje zagrożeń, aby wiedzieć, na co uważać w przyszłości. Oto kilka przykładów.

 

  • Malware – nazwa pochodzi od malicious software, czyli złośliwego oprogramowania, które wykonuje na komputerze działania bez zgody i wiedzy użytkownika. Wszystko oczywiście odbywa się z korzyścią dla hakera. Do działań tego typu zaliczają się m.in. kradzieże danych osobowych i informacji związanych z logowaniem do bankowości elektronicznej.
  • Man in the Middle – typ ataku polegający na tym, że w ramach korespondencji lub transakcji internetowej – oprócz klienta i np. sklepu – bierze udział osoba trzecia, czyli haker. Jego zadaniem jest przechwycenie środków pieniężnych lub danych, a także podsłuchanie poufnych informacji, które później wykorzystuje do swoich niecnych zamiarów.
  • Cross-site scripting – w tym przypadku hakerzy umieszczają na stronie specjalny kod mający na celu zainstalowanie np. złośliwego oprogramowania na komputerze użytkownika, który odwiedzi zainfekowaną witrynę lub ściągnie z niej jakąś aplikację.
  • Phishing – to inaczej pozyskiwanie haseł użytkowników, które służą do zalogowania się np. w social mediach albo do serwisów pocztowych. Tym sposobem można infekować kolejne komputery i wykradać dane czy zapisane hasła do logowania się na pocztę czy do bankowości.
  • DDoS – jeden z najbardziej popularnych ataków w sieci. Hakerzy wysyłają wiele zapytań do konkretnego systemu, przez co paraliżują cały system komputerowy. W takich przypadkach strona internetowa bardzo długo się ładuje, zanika dostęp do sieci, w skrzynce gromadzą się SPAM-owe wiadomości, a firmowe łącza zostają całkowicie zablokowane.
  • SQL Injection – bardzo często dotyczy systemów do obsługi handlu internetowego. To uzyskanie przez przestępcę internetowego dostępu do bazy danych. Wynika to z luk w zabezpieczeniach aplikacji. Haker je z łatwością wyszukuje i wykrada np. dane klientów.
  • Atak siłowy – opiera się na bardzo niskim poziomie bezpieczeństwa haseł, które są używane w firmach do logowania. Haker tworzy specjalne oprogramowanie, które z łatwością łamie szyfr. Dzięki temu potrafi dostać się do firmowych dokumentów.
  • Malvertising – głównym nośnikiem zagrożenia są w tym przypadku reklamy Google. Gdy użytkownik w nie kliknie, jego komputer zostaje zainfekowany. Malvertising jest na tyle zaawansowany, że potrafi nawet dotknąć te osoby, które przeglądają jedynie zaufane strony internetowe.

Oprogramowanie szantażujące – co to jest?

 

Sprawdź również: Hejt w internecie – jak bronić przed nim swoją markę?

 

Zagrożenia cybernetyczne – jak się przed nimi chronić?

 

Najbardziej skuteczną bronią przed cyberatakami jest stosowanie systemów antywirusowych ze sprawdzonych i zaufanych źródeł. Rozważnie dobieraj także dostawców usług internetowych. Dodatkowo należy pamiętać o tym, aby aktualizować oprogramowania na komputerze i np. w telefonach służbowych.

 

W firmie korzystacie z wewnętrznej sieci czy np. popularnego komunikatora? Istotnym elementem będzie stworzenie silnych haseł, które będą trudne do złamania (składających się z małych i wielkich liter oraz znaków specjalnych). Dzięki nim zmniejsza się ryzyko, że ktoś niepowołany nielegalnie dostanie się do systemu, przeczyta poufną korespondencję lub wykradnie poufne dane czy przesyłane między pracownikami pliki.

 

Rodzaje zabezpieczeń sieciowych w firmie

 

Jako właściciel firmy zadbaj o bezpieczeństwo swoich klientów. Do tego służą odpowiednie certyfikaty bezpieczeństwa i szyfrowanie transmisji danych. Nie zapomnij o edukacji swoich pracowników, bowiem ten aspekt jest kluczowy w cyberbezpieczeństwie. Niestety czynnik ludzki jest bardzo często pomijany, co chętnie wykorzystują cyberprzestępcy. Dzięki wyrafinowanym zabiegom socjotechnicznym infekują sieci danej organizacji i działają na jej szkodę.

 

Pomyśl zatem np. o szkoleniu z bezpieczeństwa w sieci, aby przestrzec ich przed popełnianymi błędami podczas korzystania ze skrzynki pocztowej czy surfowania po niezaufanych stronach internetowych. Koniecznie poproś także informatyka o skonfigurowanie zabezpieczeń na poziomie baz danych. Bardzo ważne są zapasowe kopie czy stworzenie awaryjnych procedur na wypadek cyberataku, a także unikanie korzystania z otwartych sieci Wi-Fi, które są bardziej podatne na ataki hakerskie.

 

Ochrona danych firmowych – o czym pamiętać?

 

Przeczytaj także: Lojalność pracownika wobec firmy

 

Jesteśmy gotowi,
by dzielić się z Tobą
wszystkim co wiemy!

Zapisz się do darmowego newslettera

Zapisz się do darmowego newslettera w ramach Akademii Przedsiębiorcy