1. Dla firmy
  2. Akademia przedsiębiorcy
  3. Lojalność pracownika wobec firmy
Lojalność pracownika wobec firmy

Lojalność pracownika wobec firmy

4 min czytania

Lojalność pracownika wobec zatrudniającej go firmy to jedna z ważniejszych wartości, które pozwalają sprawnie zarządzać zespołem i utrzymać stabilność zatrudnienia. Dawniej popularne było inne podejście do tego tematu – hołdowano raczej zasadzie „płacę i wymagam”. Współcześnie jednak lojalność wobec pracodawcy jest bardzo doceniana i marki starają się ją pozyskać w możliwie jak najszerszym zakresie. Jak ją zatem zdobyć i jak utrzymać dobre relacje z pracownikami?

 

Czego dowiesz się z artykułu?

 

  • Co to w ogóle jest: lojalność pracownika?
  • Jakie korzyści dla firmy wnosi lojalny pracownik?
  • Jak zdobyć lojalność pracowników wobec firmy i ją utrzymać?

Czytaj także: Marka zaangażowana w problemy społeczne. Jak robić to z klasą?

 

Lojalny pracownik – definicja

 

Nie ma jednej, ustalonej definicji lojalnego pracownika. Dotychczas pojmowano ten temat dość wąsko – uznawano mianowicie, że lojalność wobec pracodawcy przejawia się po prostu w przywiązaniu do danej firmy. Obecnie jednak na kwestię tę patrzy się znacznie szerzej. Niektórzy specjaliści wskazują, że relacje między pracownikiem a pracodawcą w wielu aspektach przypominają te budowane między klientem a marką.

 

Lojalność pracownika wobec pracodawcy – cenna wartość w czasach kryzysu (ramka)

 

Jeśli osoba zatrudniona w Twojej firmie wierzy w jakość Waszych produktów czy usług, przyświecające jej cele i wartości, wówczas staje się swego rodzaju ambasadorem brandu. Tak jak zadowolony z danej oferty klient – pracownik także będzie ją polecać innym osobom. Dodatkowo może budować pozytywny wizerunek Waszej organizacji, zachęcając inne osoby również do szukania w niej zatrudnienia. W tym rozumieniu lojalność pracownika wobec firmy można definiować jako jego zaangażowanie i entuzjastyczne podejście do pracodawcy. Zwykle skutkuje to tym, że wykazuje on proaktywne nastawienie wobec swoich obowiązków i działa z myślą o rozwoju całej organizacji.

 

Lojalność pracownika wobec firmy – jakie daje Ci korzyści?

 

Zanim przejdziemy do omówienia tego, jak pozyskać lojalnych pracowników, warto podkreślić korzyści, jakie Ci to daje. Po pierwsze: takie osoby będą bardziej przywiązane do firmy i mniej chętne do zmiany miejsca pracy. Dzięki temu ograniczysz nadmierną fluktuację kadr i utrzymasz stabilność zatrudnienia. To zaś przekłada się na wyższą jakość obowiązków wykonywanych przez pracownika, dzięki czemu unikasz też takich kosztownych działań jak wdrożenia czy szkolenia nowego personelu.

 

Czytaj również: Dotacje dla firm – skąd i jak je pozyskiwać?

 

Ponadto, jak już wspomniano , lojalny pracownik staje się swego rodzaju ambasadorem Twojej marki. Może aktywnie działać w marketingu szeptanym, podkreślając zalety Twojej firmy i zachęcając innych do skorzystania z jej oferty. Bywa także, że ułatwia Ci pozyskiwanie nowych, cennych pracowników. Mamy tu wówczas do czynienia z działaniami wpisanymi w tzw. employer branding firmy, kiedy to ludzie z Twojej załogi budują pozytywny wizerunek Ciebie jako pracodawcy.

 

Obowiązek lojalności pracownika wobec pracodawcy – czy istnieje? (ramka)

 

Lojalność pracownika może ponadto pomóc Twojej firmie się rozwijać. Osoby tak zaangażowane patrzą bowiem w dużej mierze nie tylko na własny sukces. Pracują one także na to, by cała organizacja święciła triumfy i prężnie się rozwijała. Taka postawa jest często „zaraźliwa”, toteż może się udzielać także innym ludziom z zespołu. To zaś dla Ciebie korzyść nie do przecenienia – masz wówczas pewność, że Twoi pracownicy robią, co mogą, by jak najlepiej wywiązywać się ze swoich obowiązków i naprawdę wierzą w powodzenie Waszych działań.

 

Lojalność w pracy – jak ją zdobyć i utrzymać?

 

Lojalność pracownika wobec pracodawcy nie jest wcale tak trudna do pozyskania, a – jak wykazaliśmy wyżej – może Ci przynieść wiele korzyści. Musisz jednak przede wszystkim być autentyczny w tym, co robisz. Jak to osiągnąć? Trawestując słynne słowa Johna F. Keenedy’ego: „Nie pytaj, co Twój pracownik może zrobić dla Ciebie, zapytaj, co Ty możesz zrobić dla niego”. Zacznij więc od tego, że to Ty będziesz dbać o to, byś jako pracodawca wykazywał się lojalnością wobec pracownika.

 

Czytaj również: 10 zasad zarządzania czasem w swoim biznesie

 

Pamiętaj, aby podchodzić do niego i jego pracy z szacunkiem oraz pozytywnym nastawieniem. Dbaj o tzw. kulturę feedbacku doceniaj swoich ludzi, pokazuj, że zauważasz ich sukcesy i też się nimi cieszysz. Uznanie można wyrazić nie tylko premią (choć ta jest zawsze mile widziana!) – może to być też drobny prezent czy słowa gratulacji i uściśnięcie dłoni w towarzystwie całego zespołu. Nie narzucaj nadmiernych wymagań pracownikom – a już broń Boże takich, które łamią przepisy Kodeksu pracy. Pokaż załodze, że gracie w jednym teamie, a Ty jesteś jego integralną częścią.

 

Nielojalny pracownik – co można zrobić? (ramka)

 

Lojalność pracownika pozyskasz też wówczas, gdy zbudujesz spójną, przejrzystą kulturę organizacyjną swojej firmy. Osoby zatrudnione powinny mieć jasność co do tego, jaki cel przyświeca Waszej marce, jakie macie założenia, jakim ideom hołdujecie. Tylko wówczas mogą naprawdę zrozumieć wartości firmy, zidentyfikować się z nimi i stać się ich rzecznikami. Ponadto na zbudowanie i utrzymanie lojalności pracowników dobrze wpływa też zwykle ciekawy pakiet benefitów pracowniczych, a także różnego rodzaju integracje pracownicze  – takie jak wspólne wyjazdy, imprezy czy uroczystości świąteczne.

 

Zobacz również: Jak umiejętnie komunikować, że Twoja firma jest ekofriendly?

 

 

Jesteśmy gotowi,
by dzielić się z Tobą
wszystkim co wiemy!

Zapisz się do darmowego newslettera

Zapisz się do darmowego newslettera w ramach Akademii Przedsiębiorcy