Jakie są obowiązkowe elementy strony internetowej?
Dobra strona internetowa to taka, która spełnia postawione przed nią cele. Powinna być wizytówką Twojej firmy, sprzedawać produkty albo budować Twoją markę. Sprawdź, jakie elementy strony internetowej są niezbędne, aby Twoje miejsce w sieci odpowiadało na potrzeby – zarówno Twoje, jak i odbiorców – i przynosiło realne efekty.
O czym przeczytasz w artykule:
- Jaki typ strony internetowej wybrać?
- Dlaczego warto postawić na content marketing?
- Jakie elementy powinny się znaleźć na dobrej stronie internetowej?
Czytaj też: Jak stworzyć stronę internetową łatwo i tanio?
Dobra strona internetowa, czyli jaka?
Niezależnie od tego, jaką firmę prowadzisz i jakie są Twoje cele biznesowe, będziesz potrzebować odpowiedniej strony, która wesprze Cię w ich osiąganiu. Najpopularniejsze rodzaje stron internetowych to:
- strona wizytówkowa – zwykle składa się tylko ze strony głównej, nie ma podstron. Elementy strony internetowej tego typu to dane kontaktowe i podstawowy opis zakresu usług. Wizytówka świetnie sprawdza się u przedsiębiorstw, które główne działania prowadzą w social mediach, a także w firmach usługowych: mechanika, fryzjera czy firmy wykończeniowej.
- strona firmowa – to najpopularniejszy typ strony www. Jest bardziej rozbudowany od wizytówki, składa się z podstron poświęconych różnym kwestiom: są tam dane kontaktowe, przedstawiona oferta, opinie klientów itp. Dodatkową funkcjonalnością strony internetowej tego typu jest często blog, który – jeśli jest dobrze pozycjonowany – sprowadza na stronę ruch z wyszukiwarek.
- sklep – to popularne rozwiązanie dla firm działających w e-commerce, czyli tych, które sprzedają swoje produkty w internecie. Znajdziesz tu podstawowe elementy strony internetowej, ale nacisk położony jest na prezentację towarów i łatwą obsługę ich sprzedaży.
Jak tworzyć treści na stronę internetową?
Podstawowym zadaniem strony internetowej jest prezentacja oferty firmy. Witryna powinna swoim wyglądem zachęcać do tego, by pozostać na niej na dłużej. Postaw więc na czytelną czcionkę, logiczny układ informacji, widzialne menu, za pomocą którego odwiedzający łatwo zorientuje się w geografii strony, odpowiednią prezentację produktów i estetyczny branding.
Kluczem jednak jest storytelling i właściwe przedstawienie swojej oferty. Posługuj się językiem korzyści (czyli uwypuklaj zalety i pokazuj, co klient zyska, decydując się na skorzystanie z Twoich usług), dbaj o poprawną polszczyznę, staraj się pisać ciekawie i z zacięciem. Jeśli nie jesteś w tym dobry, rozważ zatrudnienie osoby specjalizującej się w content marketingu, która zadba nie tylko o atrakcyjne treści, lecz także o odpowiednie pozycjonowanie Twojej strony w wyszukiwarkach.
Czytaj też: Jak napisać dobry opis produktu?
Co powinna zawierać strona internetowa?
Strona WWW Twojej firmy będzie zawierać różne informacje – w zależności od branży, w jakiej działasz. Istnieje jednak kilka podstawowych elementów strony internetowej, o których nie powinieneś zapominać, jeśli chcesz, by spełniała ona swoje cele. Oto one:
- zakładka „o nas” – klienci chętnie identyfikują się z przedsiębiorstwami, z którymi stoją realni ludzie. Dlatego niesztampowy opis firmy to must have strony internetowej przede wszystkim małych marek. Przedstawienie drogi, jaka zaprowadziła Cię do miejsca, w którym prowadzisz własny biznes, przyświecające Ci ideały, nieuciekanie od problemów, które napotkałeś na swojej drodze – ludzie kochają dobrze opowiedziane historie.
- oferta – odpowiednie zaprezentowanie swojej oferty to klucz do zdobycia klientów. Postaw na dobre zdjęcia produktów i dokładne opisy. Nie zapomnij o tzw. USP przedmiotów – czyli cechach, które wyróżniają je wśród konkurencji. Tę zakładkę możesz połączyć ze sklepem (to dobry pomysł, gdy sprzedajesz produkty online), by zainteresowana osoba mogła od razu dokonać zakupu.
- kontakt – klient może chcieć o coś zapytać czy mieć wątpliwości, dlatego warto mieć jasno oznaczone miejsce na stronie, gdzie może je zgłosić. Może to być podstrona, na której podano adres e-mail, numer telefonu albo formularz kontaktowy. Ciekawą funkcjonalnością strony internetowej w tym kontekście będzie chat, gdzie można porozmawiać z konsultantem[MO2] . Na to urozmaicenie zdecyduj się jednak wyłącznie wtedy, gdy jesteś pewien, że znajdziesz czas, by reagować na bieżąco. W innym przypadku lepiej z tego zrezygnować. Ten element strony WWW powinien też obejmować wszystkie dane firmy: nazwę, adres, numer NIP.
- media społecznościowe – w niektórych branżach profile na Facebooku czy Instagramie to konieczność, w innych – miły dodatek. Jeśli prowadzisz takie konta, ikonki z linkami to coś, co powinno być na stronie internetowej dobrze widoczne. W przypadku strony wizytówkowej to ważne, by klienci mogli łatwo znaleźć miejsce, gdzie dowiedzą się więcej o firmie. Jeśli strona internetowa jest rozbudowana, linki do social mediów możesz umieścić w zakładce „kontakt” albo w stopce strony.
- opinie klientów – warto zadbać o to, by miejsce, gdzie gość strony może zapoznać się z referencjami, jakie otrzymałeś od innych klientów, było na stronie dobrze widoczne. Tzw. testymoniale działają na Twoją korzyść: im więcej zadowolonych osób, tym lepiej dla Ciebie. Możesz zbierać je sam, a możesz też skorzystać z ocen wystawionych na przeznaczonych do tego serwisach.
- polityka prywatności i informacja o cookies – umieszczenie tych dwóch elementów strony internetowej to wymóg prawny. Informacje o tzw. ciasteczkach jest wymagana zawsze, a polityka prywatności – jeśli witryna wykorzystuje dane osobowe. Jeżeli więc prowadzisz sklep internetowy lub wysyłasz newsletter, koniecznie stwórz taki dokument.
Czytaj też: UX, czyli 5 sposobów na zatrzymanie użytkownika na Twojej stronie