1. Dla firmy
  2. Akademia przedsiębiorcy
  3. Jak przygotować dobrą politykę prywatności na stronę WWW?
Jak przygotować dobrą politykę prywatności na stronę WWW?

Jak przygotować dobrą politykę prywatności na stronę WWW?

5 min czytania

Polityka prywatności to element strony WWW, który powinien znaleźć się na każdej witrynie wykorzystującej dane osobowe odbiorców. Jest to wymaganie podyktowane przez kilka osobnych przepisów polskiego prawa. Co to jest polityka prywatności? Jak powinna wyglądać właściwa polityka prywatności na stronie internetowej? Gdzie można znaleźć wzór polityki prywatności i czy warto z niego korzystać? Jaka jest odpowiednia polityka prywatności Google? Przeczytaj poniższy artykuł, aby znaleźć odpowiedni na te pytania.

 

O czym przeczytasz w artykule:

  • Co to jest polityka prywatności i skąd się wzięła?
  • Co musi się znaleźć w polityce prywatności?
  • Gdzie umieścić politykę prywatności na stronie internetowej?

Czytaj też: RODO w biznesie online – o co musisz zadbać?

 

Co to jest polityka prywatności i skąd się wzięła?

 

Polityka prywatności to zespół informacji, które powinny znaleźć się na każdej stronie wykorzystującej dane swoich odbiorców. Zgodnie z polskim prawem obowiązek informacyjny w sprawie przetwarzania danych osobowych użytkowników ciąży na właścicielu każdej witryny, która zbiera dane – do sklepu internetowego, profilowania reklam remarketingowych czy wysyłki newslettera. Właściciel witryny jest nazywany administratorem danych osobowych i jego dane – imię i nazwisko bądź nazwa firmy, jeśli to ona jest właścicielem strony internetowej – powinny znaleźć się w komunikacie dotyczącym polityki prywatności.

 

Zobacz również: Nie chcę sklepu internetowego. Jak mogę inaczej działać w internecie?

 

Istnienie polityki prywatności na stronie internetowej jest podyktowane kilkoma przepisami prawa: Rozporządzeniem o Ochronie Danych Osobowych (zwane dalej RODO), prawem telekomunikacyjnym i ustawą o ochronie danych osobowych. Aby spełnić obowiązki nałożone przez powyższe przepisy prawa, polityka prywatności RODO powinna zawierać informacje o tym, jaki jest cel zbierania danych (np. sprzedaż, targetowanie reklam, wysyłka newslettera), kto jest administratorem danych osobowych oraz jakie prawa przysługują osobie odwiedzającej daną witrynę i zostawiającej na niej swoje dane.

 

Nie wolno również zapomnieć o wyszczególnieniu zawartych na stronie cookies, czyli danych, które strona internetowa zostawia w przeglądarce odbiorcy. Ważna jest też informacja o tym, które z cookies użytkownik może zablokować.

Nie istnieje przepis, który wymaga podawania informacji o przetwarzaniu danych osobowych łącznie z polityką cookies, może to być jednak wygodne. Niemniej jeśli nie chcesz pisać rozbudowanych klauzul pojawiających się na ekranie, kiedy tylko odbiorca wejdzie na stronę, możesz poprzestać na informacji o cookies na ekranie startowym, a informację o przetwarzaniu danych osobowych zamieścić w miejscu pobierania danych (np. przy zapisie na newsletter czy w formularzu sklepu internetowego) lub w innym miejscu na stronie (np. w dolnej stopce). Gdzieś jednak powinny się znaleźć – musisz je udostępnić odbiorcy, aby spełnić ciążący na Tobie obowiązek informacyjny.

 

Jakie informacje powinna zawierać polityka prywatności na stronie internetowej?

Pamiętaj, aby polityka prywatności na stronie internetowej była skonstruowana przejrzyście i nie zawierała skomplikowanych sformułowań. Możesz ją napisać samodzielnie od A do Z. W internecie są również dostępne generatory polityki prywatności i warto się nimi posłużyć – ale nie bezrefleksyjnie. Strony wyszukiwane pod hasłem „polityka prywatności generator” często podają uogólnione zasady polityki prywatności, tymczasem klauzula informacyjna powinna być dostosowana do Twojej strony internetowej i uwzględniać to, jakie informacje zbierasz i w jakim celu.

 

Czytaj też: Tworzenie stron internetowych – jak wybrać odpowiednią firmę?

 

Takie narzędzia jak generator polityki prywatności RODO i wzór polityki prywatności są oczywiście tworzone po to, by z nich korzystać. Przydadzą się, jeśli nie zbierasz dużej ilości danych, ale np. masz bloga z możliwością komentowania postów, planujesz wysyłkę newslettera lub organizujesz konkurs w social mediach i przekierowujesz ruch na swoją stronę WWW. Wtedy wzór polityki prywatności jest dobrym punktem wyjścia: należy go przeanalizować i sprawdzić, czy zawiera wszystkie poniższe punkty i czy informacje w nim zawarte są odpowiednio spersonalizowane pod Twoją działalność.

Polityka prywatności na stronę WWW wzór – dane do zamieszczenia (ramka)

Istnieją także firmy, które profesjonalnie opracowują politykę prywatności. Można im zlecić przygotowanie odpowiednich klauzul razem np. z regulaminem sklepu internetowego. Będzie to bezpieczne rozwiązanie, jeśli np. Twoja strona zbiera wiele danych i przesyła je do przetwarzania na zewnątrz Twojej firmy.

 

Gdzie umieścić politykę prywatności na stronie internetowej?

Jak wspominaliśmy wyżej, nie ma obowiązku podawania klauzul polityki prywatności razem z informacją o plikach cookies. Te ostatnie zazwyczaj pojawiają się w okienku na stronie startowej. Umieszczenie obu informacji w jednym okienku „pop up” może skutkować rozrośnięciem się go i zasłonięciem całej witryny. Jest to bardzo niewygodne dla użytkowników, zwłaszcza na urządzeniach mobilnych, które często miewają problem z prawidłowym przeformatowaniem okienek pop up. Może się więc zdarzyć, że odbiorca wchodzący na Twoją stronę z telefonu komórkowego nie będzie w stanie przeskoczyć dużego okienka z informacją o polityce prywatności, bo np. nie wyświetli mu się przycisk „akceptuj” ze względu na bardzo rozbudowaną treść.

 

Zobacz również: Koszt sklepu internetowego. Za co płacisz i jakie opcje wybrać w zależności od budżetu?

 

Dlatego sugeruje się, by umieszczać klauzulę polityki prywatności bezpośrednio w sąsiedztwie formularzy pobierających dane lub np. poprzez linki w okienku pop-up z informacją o cookies. W tym drugim przypadku zainteresowany użytkownik może kliknąć w hiperłącze i przenieść się na podstronę, z której pozna wszystkie konieczne informacje. Taki zabieg oszczędza miejsce i nie zaburza estetyki strony.

 

Rzetelna polityka prywatności na stronę WWW jest jednym z elementów budujących markę Twojej firmy. Warto zadbać o odpowiednie przygotowanie tego dokumentu – aby zyskać zaufanie klientów, ale także by nie mieć problemu w momencie przenoszenia ruchu z social mediów lub innych serwisów, które zazwyczaj restrykcyjnie kontrolują polityki prywatności klientów. Polecamy zweryfikowanie wzoru polityki prywatności z przedstawionymi w artykule wymogami podyktowanymi przez przepisy polskiego prawa.

 

Czytaj także: Twoja marka i promowanie na Instagramie – sprawdź jak to działa, ile kosztuje i czy się opłaca

 

Jesteśmy gotowi,
by dzielić się z Tobą
wszystkim co wiemy!

Zapisz się do darmowego newslettera

Zapisz się do darmowego newslettera w ramach Akademii Przedsiębiorcy