Jak zrobić newsletter?
Jak na co dzień kontaktujesz się ze swoimi klientami? Jaką drogą informujesz ich o promocjach czy nowościach w ofercie? W tym artykule spróbujemy przekonać Cię, że newsletter, czyli regularnie wysyłany e-mail, jest świetnym sposobem na przekazywanie ważnych informacji. Zauważysz to szczególnie teraz, kiedy kontakt z klientami na żywo jest znacznie utrudniony, a dla wielu właścicieli firm – nawet niemożliwy.
Z tekstu dowiesz się:
- jakie korzyści płyną z wysyłania newslettera,
- jaki program do newslettera wybrać z małym budżetem,
- jak zachęcić potencjalnego odbiorcę, aby dołączył do bazy mailingowej,
- co powinien zawierać skuteczny mailing.
Budowanie bazy mailingowej (bazy adresów e-mailowych do klientów) to jeden ze sposobów na rozwój Twojej firmy w sieci. Nie ma znaczenia, jaki biznes prowadzisz – za pomocą newslettera poinformujesz klientów o promocji, którą planujesz w Twoim salonie kosmetycznym, przedstawisz nowości w kwiaciarni czy dasz znać o zmianie godzin otwarcia sklepu papierniczego.
Sprawdź także, jak komunikacja w social mediach pomoże Ci jeszcze lepiej zadbać o relacje z klientami.
Mailing reklamowy – dlaczego jest potrzebny Twojej firmie?
Największą i niepodważalną zaletą newslettera jest to, że jego odbiorcy z założenia chcą otrzymywać rozsyłane przez Ciebie wiadomości. Dobrowolnie się na to zgodzili, dodając do bazy swój adres e-mail. Są zatem potencjalnie zainteresowani zakupami w Twoim sklepie lub korzystaniem z oferowanych przez Ciebie usług. Takich klientów nie zostawisz przecież z niczym! Regularnie przypominaj im o sobie i dostarczaj coraz więcej powodów do skorzystania z oferty.
To, jakie realne korzyści mailing przyniesie Twojej firmie, zależy od specyfiki biznesu. Wśród najważniejszych warto wymienić:
- podtrzymywanie relacji z klientem – regularnie przesyłaj klientom wartościowe informacje, przypominaj im o sobie i Twoich produktach/usługach,
- zwiększenie sprzedaży – nie tylko poprzez pisanie w treści mailingu o konkretnych produktach,
- informowanie klientów – na przykład o tym, czy i w jakim zakresie firma działa podczas pandemii koronawirusa,
- budowanie wizerunku eksperta – to korzyść np. dla firm z branży kosmetycznej czy sklepów z żywnością ekologiczną; jeśli przesyłane przez Ciebie materiały pozwolą zainteresowanemu czytelnikowi wzbogacać swoją wiedzę, staniesz się dla niego ekspertem w danej dziedzinie, a jednocześnie zaufanym sprzedawcą/usługodawcą; w przypadku sklepu eko przygotuj na przykład mailing z krótką informacją o zaletach diety roślinnej i dołącz link odsyłający do dłuższego tekstu na ten temat na Twoim blogu.
Tworzenie newslettera od A do Z – wybierz program do mailingu
Nawet jeśli nie dysponujesz dużym budżetem na reklamę w internecie ani szczególnymi zdolnościami graficznymi, z łatwością samodzielnie przygotujesz profesjonalnie wyglądający newsletter. Jak to możliwe? Istnieje kilka narzędzi, które są całkowicie darmowe w ograniczonej, a czasem nawet pełnej wersji. Takie programy do newslettera to na przykład:
- FreshMail,
- FreeBOT,
- MailChimp.
Wszystkie programy nieco różnią się między sobą sposobem działania, dlatego przed ostatecznym wyborem najlepiej przetestuj kilka dostępnych opcji.
Jak odbiorca trafia do bazy mailingowej? Daj mu prezent na zachętę!
Nie mniej ważne jest oczywiście miejsce, w którym przyszli czytelnicy będą się mogli zapisać do bazy mailingowej. Taki odnośnik powinien się znaleźć na Twojej stronie internetowej. Pamiętaj, że jeśli chcesz skutecznie budować swoją listę e-mailową, warto zaoferować potencjalnym czytelnikom jakiś zachęcający prezent np.:
- -10% na pierwsze zamówienie w sklepie internetowym,
- zniżka na strzyżenie,
- darmowa konsultacja stanu cery.
Rodzaj bonusu zależy od profilu Twojej firmy i Twoich możliwości finansowych.
Jeśli Twoja marka nie ma jeszcze domeny, przeczytaj o tym, jak stworzyć darmową stronę na WordPress .
Elementy skutecznego mailingu
Wiesz już, który program do newslettera najlepiej sprawdzi się w tworzeniu mailingów. Ale co tak właściwie powinny zawierać Twoje wiadomości do klientów? Pamiętaj o kilku najważniejszych elementach:
- Nadawca – to podstawa każdej wiadomości i nie inaczej jest w newsletterze. Wpisz tu nazwę swojej firmy lub uzupełnij ją o swoje imię i nazwisko – to stworzy bardziej przyjazny przekaz (np. Maria Kowalska z kwiaciarni Pod Różą).
- Nagłówek – dobrze wykorzystane (czyli ciekawe i przyciągające uwagę) hasło w polu nagłówka to kolejna ważna kwestia. Spersonalizuj temat wiadomości, na przykład poprzez zwrócenie się do odbiorcy po imieniu – to stworzy przyjemne wrażenie, że mail jest skierowany właśnie do niego.
- Logo – zadbaj o to, aby znalazło się możliwie wysoko – w ten sposób utrwalisz u odbiorców świadomość marki.
- Treść – pamiętaj, aby do odbiorcy pisać… po ludzku. Wiadomość powinna być taka, jaką Ty sam chciałbyś dostać. Pamiętaj też, aby dopasować komunikat do odbiorcy. Jeśli kierujesz do kobiet promocję na letnie sukienki, pokaż im je na zdjęciach i opisz najważniejsze zalety. Zrób to hasłowo, nigdy za pomocą litego tekstu (modny kolor, przewiewny materiał, polska produkcja).
- Grafiki – aby je stworzyć, wcale nie musisz zatrudniać eksperta. Pomogą Ci gotowe biblioteki, które oferują systemy do e-mail marketingu oraz banki darmowych zdjęć. Koniecznie dodawaj do zdjęć teksty alternatywne (ALT). Nie wszystkie programy pocztowe bezproblemowo wyświetlają grafiki w newsletterze. Nie masz na to wpływu, a taka niekompletna wiadomość ma niestety bardzo małe szanse, aby przekonać odbiorcę do kliknięcia w link i odwiedzenia Twojej strony. ALT będzie wyświetlany w miejscu brakującej grafiki. Powinien on trafnie opisywać to, co miało się wyświetlać w danym miejscu.
- Wezwanie do działania (call to action) – to kolejny ważny element, zazwyczaj w postaci przycisku z hasłem, np. „dowiedz się więcej”, „sprawdź”, „zobacz nasze promocje”. Taki zabieg sprawia, że odbiorca od razu wie, gdzie ma kliknąć, aby przenieść się na Twoją stronę internetową, a to zwiększa szanse na sprzedaż przedmiotów czy zarezerwowanie usługi.
- Stopka – to pole na końcu mailingu, w którym podajesz kluczowe informacje o swojej firmie, tak aby odbiorca miał pewność, od kogo pochodzi dana wiadomość i jak może się z Tobą kontaktować.
- Link wypisu – chociaż nie chcesz tracić żadnego czytelnika Twoich newsów, dodanie tego odnośnika to Twój obowiązek. Umożliwiasz w ten sposób odbiorcy wypisanie się z subskrypcji w dowolnym momencie.
- Przejście do social mediów – jeśli chcesz, w newsletterze umieść też przyciski, które przeniosą odbiorcę na Twoje profile na Facebooku czy Instagramie
Pamiętaj, aby na bieżąco zbierać opinie swoich czytelników i klientów – o prezencie za zapis, o samym newsletterze, o reakcji na Twój produkt lub usługę. Analizuj statystyki z programu do mailingu, a raz na jakiś czas wyślij do swoich subskrybentów krótką ankietę z prośbą o wypełnienie. W ten sposób zyskasz cenne informacje, które z pewnością przydadzą Ci się w przyszłości – zarówno w działalności online, jak i w stacjonarnej, do której po zakazach związanych z koronawirusem wraca coraz więcej przedsiębiorców. Praktyczne porady na temat pracy podczas pandemii i po niej znajdziesz na #ZdrowoBezgotówkowo.