Koszt sklepu internetowego. Za co płacisz i jakie opcje wybrać w zależności od budżetu?

04/06/2020

Chciałbyś zacząć sprzedawać swoje produkty w internecie? Świetny pomysł, zwłaszcza teraz, gdy kwitnie sprzedaż online. Zanim jednak podejmiesz decyzję, dowiedz się, ile kosztuje założenie sklepu internetowego. Wbrew pozorom to, że zakładasz go w internecie, wcale nie oznacza, że jest darmowy.

Z tekstu dowiesz się:

  • jakie koszty musisz ponieść przed założeniem sklepu internetowego,
  • w jaki sposób możesz założyć sklep internetowy,
  • jaki jest koszt sklepu internetowego na platformie.

Sklep internetowy koszty

Czy istnieje możliwość założenia darmowego sklepu internetowego? Z pewnością trafisz na kuszące oferty darmowej platformy e-commerce (czyli sklepu internetowego). Z czasem może się jednak okazać, że aby sklep internetowy działał bez zarzutu, konieczne jest wprowadzenie wielu modyfikacji. To oznacza wydatek na pracę programisty lub innych specjalistów – czyli sklep internetowy za darmo generuje jednak pewne wydatki.

Rozwijanie każdego biznesu wiąże się z kosztami. Jeśli jednak dobrze to zaplanujesz, Twój raz poniesiony koszt przyniesie Ci wiele korzyści – na przykład w postaci klientów zadowolonych z wygodnej i intuicyjnej strony.

Jak założyć sklep internetowy – koszty na start

Jeśli dopiero rozkręcasz swoją firmę, przygotuj się na pierwsze koszty, które musi ponieść każdy początkujący przedsiębiorca. Są to:

  • składki za prowadzenie działalności – składka ZUS w 2020 to minimum 362,34 zł,
  • księgowość – nawet przy księgowości online to koszt od 100 zł netto miesięcznie,
  • opłata za abonament sklepu internetowego lub za platformę sprzedażową – ceny są zróżnicowane: od parudziesięciu złotych miesięcznie do parudziesięciu tysięcy dolarów jednorazowej opłaty.

Oczywiście możesz znacznie ograniczyć te koszty, jeśli Twój sklep internetowy ma być jedynie Twoim dodatkowym źródłem dochodu. Nie musisz rejestrować swojej działalności, jeśli Twoje przychody ze sklepu internetowego nie przekraczają 50% wartości płacy minimalnej – więcej na ten temat dowiesz się z zakładki o działalności nierejestrowanej na oficjalnej stronie biznes.gov.pl. Bardzo szybko może się jednak okazać, że Twoje zyski są znaczne – a wraz z rozwojem działalności rośnie też cena sklepu internetowego.

Ile kosztuje założenie sklepu internetowego?

Koszt sklepu internetowego zależy od systemu, na który się zdecydujesz.

  • Abonament – kusząca opcja dla początkujących: zamiast płacić za hosting i platformę sprzedażową, wykupujesz abonament u dostawcy oprogramowania i niemal natychmiast możesz zacząć sprzedawać. Świadczący tego typu usługi kuszą przedsiębiorców niskimi cenami (np. darmową konfiguracją sklepu lub brakiem konieczności zatrudniania programisty). Ma to jednak swoje minusy – jesteś w pełni uzależniony od swojego dostawcy, czy to w przypadku awarii systemu, czy… zamknięcia firmy przez właściciela oprogramowania. Abonament daje Ci też niewielkie możliwości rozwoju sklepu.
  • Platforma sprzedażowa – istnieje wiele systemów, również bezpłatnych, które są łatwe w obsłudze i pozwalają niewielkim przedsiębiorcom na sprzedaż całkiem bogatego asortymentu bez dodatkowych opłat. Jeśli jednak zdecydujesz się na to rozwiązanie, weź pod uwagę konieczność współpracy z programistą (który zoptymalizuje e-sklep do potrzeb Twojego biznesu) oraz specjalistą SEO (dzięki któremu Twój sklep będzie się wysoko pozycjonował w wynikach wyszukiwania Google).

Bez względu na wybór opcji postawienia sklepu internetowego musisz liczyć się również z kosztami prowadzenia tego typu działalności. Weź pod uwagę również koszt przestrzeni magazynowej. Wynajęcie magazynu, w którym przechowasz produkty, to minimum 1000 zł miesięcznie. Możesz ograniczyć ten wydatek i skontaktować się bezpośrednio z hurtownią, która zajmie się wysyłką zakupionych w Twoim sklepie produktów do klientów. Ten model prowadzenia sklepu to tzw. dropshipping.

Koszt sklepu internetowego – platformy, z których możesz skorzystać

Pochodzisz poważnie do swojego biznesu, liczysz na długofalowe zyski i stały rozwój Twojego e-sklepu? Oznacza to, że platforma sprzedażowa będzie dla Ciebie najlepszym wyborem. Zyskujesz niezależność od dostawców oprogramowania i masz pewność, że Twój sklep może godnie konkurować z innymi sklepami na rynku.

Jeśli korzystasz z platformy, Twój sklep wymaga serwera (ok. 100 zł), wsparcia programisty (100-150 zł za godzinę) i administratora (od 180 zł za godzinę), indywidualnej grafiki (ok. 1000 zł) oraz wprowadzenia asortymentu na stronę (ok. 3000 zł). Jaki system wybrać, gdy priorytetem jest ograniczenie kosztów sklepu internetowego? Wśród popularnych platform sprzedażowych można wymienić:

  • Prestashop – darmowe oprogramowanie, łatwe w instalacji i obsłudze. Jest wielojęzyczna, więc z łatwością rozszerzysz swoją działalność poza granice kraju. Oferuje wiele szablonów oraz narzędzia SEO, jednak wiele dodatków jest już płatnych – koszt sklepu internetowego to ok. 8-15 tys. zł netto.
  • WooCommerce – wtyczka na WordPressie, polecana właścicielom stron internetowych na tym CMS-ie. Jest darmowy, jednak wiele dodatków jest dostępnych za opłatą. Ponadto może nie spełniać potrzeb prężnie działających firm. Koszt sklepu internetowego to 7-8 tys. zł netto.
  • DJ-Catalog2 – rozszerzenie do Joomli. Ma wygodny interfejs, narzędzia SEO i moduły na social media, jednak to również tylko wtyczka. Koszt personalizacji sklepu na tym systemie to 7-8 tys. zł netto.

Sprzedaż e-commerce to ogromna szansa dla Twojej firmy. Dzięki sklepowi internetowemu dotrzesz do nowych klientów oraz ułatwisz im zakup Twoich produktów. Zobacz, jak jeszcze możesz wspierać swój biznes – wejdź na #DziałamyNieZnikamy i zainspiruj się!