Branding w małej firmie – co dają dobra nazwa i logo?
Nazwa, logo, claim, system identyfikacji wizualnej – te rzeczy często wymienia się, kiedy mowa o budowaniu marki. Można powiedzieć, że są to te widoczne i najłatwiejsze do zdefiniowania elementy brandingu – taka część góry lodowej, która wystaje ponad powierzchnię wody. O ile jednak nie ma firmy bez nazwy (choćby takiej jak z wniosku CEIDG), o tyle mali przedsiębiorcy często uznają, że pozostałe zagadnienia z zakresu brand marketingu ich nie dotyczą. Czy słusznie? Zobacz, jakie przewagi daje identyfikacja wizualna małym biznesom.
Czytaj dalej, a dowiesz się:
- Czym jest branding i co daje świadome budowanie marki?
- Jak brand marketing pomaga w sprzedaży?
- Kiedy firma powinna zainwestować w system identyfikacji wizualnej?
- Dlaczego warto mieć branding nawet w małym przedsiębiorstwie?
Czytaj też: Analiza SWOT – co to jest, jak ją wykonać i dlaczego warto?
Co to jest branding i na czym polega budowanie świadomości marki?
Jeśli i Ty należysz do osób, którym wydaje się, że brand marketing to przywilej międzynarodowych marek z ogromnymi budżetami reklamowymi, to… częściowo masz rację, ale nie do końca. Każdy z tych popularnych dziś brandów, które obecnie mogą pozwolić sobie na kosztowne reklamy w telewizji czy na billboardach, kiedyś zaczynał – z zerową świadomością na rynku.
Netflix? Pod koniec lat 90. korespondencyjnie wypożyczał płyty DVD w czerwonych kopertach ze swoim logo, a garstka pracowników urzędowała w bardzo skromnym biurze. Levi’s? Zaczynając w połowie XIX wieku, produkował kombinezony dla robotników i poszukiwaczy złota. Chanel? Kiedy szyła pierwsze kapelusze dla przyjaciółek i dam z towarzystwa, nikt nie brał jej pasji poważnie. Bez wizji i działań marketingowych – stosownych do czasów – Coco pozostałaby pewnie lokalną krawcową, a Netflix jedną z niszowych wypożyczalni, które przeminęły wraz z erą filmów na fizycznych nośnikach.
O co w takim razie chodzi w tworzeniu marki i czym właściwie jest branding? Definicje mogą brzmieć różnie, jednak istotą tego procesu jest sprawienie, by odbiorcy pokochali Twoją markę, produkt lub usługi, bo dzięki temu będą je chętniej wybierać i identyfikować się z nimi. A aby pokochać, muszą poczuć osobowość marki i dostrzegać punkty, które ich z nią łączą.
Czytaj też: Jak zadbać o wizerunek firmy w trakcie epidemii i po niej?
Jak branding wpływa na sprzedaż?
Jak widzisz, branding to coś zdecydowanie więcej niż nazwa, claim i logo marki. Wielu początkujących przedsiębiorców bagatelizuje ten rodzaj działań marketingowych, uznając go za niepotrzebny wydatek na ładne obrazki i zbędne hasła. To błąd. Słowna i graficzna reprezentacja marki jest jedynie częścią procesu, w którym kreujesz to, jak Twoja oferta ma być odbierana przez potencjalnych klientów. Ale ponieważ w żyjemy w kulturze obrazkowej – jest to część niezwykle istotna, bez której trudno pokazać pełną wartość marki.
Nawet jeśli początkowo teorie marketingowe brzmią dla Ciebie mało konkretnie i uważasz, że więcej zyskasz, po prostu inwestując pieniądze w reklamę na Facebooku czy w Google’u, warto zdać sobie sprawę, że rezygnując z budowania świadomości marki, możesz pozbawiać się wymiernych korzyści.
Choć stworzenie profesjonalnej identyfikacji wizualnej jest sporą inwestycją, a efekty działań brandingowych zwykle widać dopiero po dłuższym czasie, to jeśli były trafione – możesz się spodziewać co najmniej satysfakcjonującego zwrotu. Trwały wizerunek to większa rozpoznawalność, a większa rozpoznawalność to niższe koszty pozyskania klienta. W konsekwencji – większe zyski. Branding tworzy lub podnosi wartość marki. Ma moc skłonienia klienta do zakupu właśnie u Ciebie, a nie u konkurencji. Co więcej – produkty obudowane dobrym brandingiem nie muszą konkurować ceną. Klienci dostrzegają i wyczuwają w nich inne benefity i zwykle są skłonni zapłacić za to, z czym się identyfikują. A Ty możesz uzyskiwać znacznie lepsze zwroty z reklam w internecie!
Kiedy warto zainwestować w system identyfikacji wizualnej?
Czy każda mała firma musi mieć identyfikację wizualną? Oczywiście nie. Decyzja należy tu do Ciebie, ponieważ najlepiej znasz swój biznes, cele, profil klienta, warunki rynkowe itd. Zapewne nie w każdych okolicznościach logo, claim i spójne wizualnie materiały promocyjne są kluczowym elementem na drodze rozwoju przedsiębiorstwa. Jeśli np.
- masz stałych klientów, pracujesz w systemie poleceń i nie planujesz zwiększać zasięgu działalności,
- Twoja firma działa tylko lokalnie i nie ma tam konkurencji,
- świadczysz usługi w obszarze, gdzie popyt przewyższa podaż i nie musisz walczyć o klienta,
wtedy inwestycja w profesjonalną identyfikację wizualną prawdopodobnie wiele w Twojej sytuacji nie zmieni. Z drugiej strony nie zapominaj, że stabilna dziś sytuacja rynkowa może się z czasem odwrócić, a wtedy znaczną przewagę będą miały firmy ze zbudowanym silnym brandem.
Zobacz także: Modele biznesowe – czym są i jak stworzyć odpowiedni dla firmy?
Mali przedsiębiorcy często zastanawiają się, czy inwestowanie w system identyfikacji wizualnej jest konieczne już na początku działalności. I znowu – wiele zależy tu od kontekstu, ale jeśli na start masz bardzo napięty budżet, po prostu odłóż ten wydatek na później. Zacznij z tym, na co możesz pozwolić sobie dziś, a później będziesz doskonalić swój branding. Jeżeli masz dobre oko i podstawowe umiejętności graficzne, na początek możesz spróbować stworzyć logo samodzielnie w bezpłatnych programach, takich jak Canva, ewentualnie skorzystać z darmowego generatora logo.
Z czasem jednak, gdy będziesz zyskiwać rozgłos, zdecydowanie warto powierzyć to zadanie profesjonalnemu projektantowi, który ma przygotowanie artystyczne oraz zna aspekty psychologiczne, marketingowe i prawne niezbędne do tego, by stworzyć dobrą identyfikację wizualną. Pamiętaj też, że logo, jak i cała linia graficzna to inwestycja na lata i nie warto na niej oszczędzać.
Kiedy na pewno warto zainwestować w system identyfikacji wizualnej?
- kiedy działasz online: masz lub planujesz mieć stronę internetową lub sklep online oraz prowadzisz profile w social mediach, np. na Facebooku czy Instagramie,
- kiedy chcesz przebić się do świadomości klientów i wyróżnić wśród konkurencyjnych marek,
- kiedy działasz w segmencie B2C, zwłaszcza w szeroko pojętym obszarze lifestyle’u,
- kiedy promujesz swoje usługi poprzez reklamy wizualne, np. w internecie,
- kiedy planujesz wysyłać newsletter,
- kiedy chcesz się uwiarygodnić w oczach nowych klientów poprzez profesjonalny wizerunek,
- kiedy chcesz ułatwić sobie nawiązywanie kontaktów biznesowych i sprzedaż,
- kiedy masz wizję rozwoju swojego biznesu w przyszłości.
Sprawdź także: E(mpa)tyczna sprzedaż – zrozum i szanuj, a kupią
Jak już wspomnieliśmy, identyfikacja wizualna marki jest ściśle powiązana z jej strategią komunikacyjną, celami, wartościami, otoczeniem, w którym działa, grupą docelową, planami na rozwój etc. Zanim więc zaczniesz szukać projektanta, który stworzy dla Ciebie logo, layout strony WWW i inne elementy identyfikacji, czy copywritera, który opracuje chwytliwą nazwę i tagline, poświęć czas na zdefiniowanie tych podstaw. To z nich bowiem wypłynie graficzny i słowny symbol Twojej marki.
Branding – co to znaczy dla małego przedsiębiorcy?
Teraz już widzisz, że system identyfikacji wizualnej i działania brandingowe nie są jedynie „ozdobą” firmy, ale stanowią o jej tożsamości oraz budują mentalną reprezentację Twojej marki w umysłach klientów. Twoim celem powinno być zbudowanie marki, która będzie przychodziła do głowy jako pierwsza w danej kategorii. Wbrew pozorom ta zasada nie ogranicza się bowiem do wielkich brandów, jak IKEA, Apple, Nike czy Coca-Cola.
Również działając w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw, zawsze masz wybór: być jednym z wielu w wynikach w Google albo być TĄ SZCZEGÓLNĄ MARKĄ: szkołą angielskiego, restauracją, salonem fryzjerskim, pracownią ekologicznych kosmetyków, warsztatem samochodowym, biurem księgowym, kwiaciarnią, firmą budowlaną, złotą rączką, dostawcą cateringu, gabinetem fizjoterapeutycznym czy psychologicznym, przedszkolem, studiem fotograficznym…
Warto zdać sobie sprawę, że branding jest nieodłącznym elementem każdej firmy – nawet jeśli jako mały przedsiębiorca nie poświęcasz czasu na świadome budowanie marki, otoczenie i tak jakoś Cię widzi, doświadcza i tworzy sobie Twój obraz. Dlatego zdecydowanie warto przejąć kontrolę nad tym procesem i sprawić, by działał na Twoją korzyść!
Czytaj także: Jak umiejętnie komunikować, że Twoja firma jest eco-friendly?