Wizerunek firmy podczas epidemii
W obliczu epidemii strategie działania są różne – jedne firmy wspomagają służbę zdrowia, inne pozostają w cieniu i tylko desperacko usiłują przetrwać ten trudny dla przedsiębiorców czas. Pozostanie na rynku jest kluczowe, ale nie uda Ci się to, jeśli nie skupisz się na budowaniu wizerunku firmy – przynajmniej w niewielkim stopniu. Dowiedz się, jak kreować dobrą reputację marki w dobie koronawirusa i nie tylko!
Z tekstu dowiesz się:
- co składa się na wizerunek firmy,
- jak wpłynąć na tworzenie wizerunku firmy wśród pracowników,
- jak budować wizerunek marki wśród klientów,
- jak prowadzić zarządzanie wizerunkiem w internecie.
Nie ma jednej idealnej recepty na dobry wizerunek firmy. Ale jest za to kilka sposobów działania, które pomogą Twojej marce wypadać lepiej zarówno w oczach pracowników, jak i klientów.
Czym jest wizerunek firmy?
Zacznijmy od wyjaśnienia, co składa się na wizerunek firmy. To sposób postrzegania przedsiębiorstwa zarówno przez otoczenie zewnętrzne (czyli np. klientów i konkurencję), jak i wewnętrzne (czyli pracowników). Jeśli więc zatrudniasz ludzi w swoim sklepie, restauracji czy innym lokalu usługowym, powinieneś zadbać o jego opinię na tych dwóch płaszczyznach. Pamiętaj o tym podczas wdrażania poniższych porad.
Kreowanie wizerunku firmy wśród pracowników
To, jak dbasz o swój zespół, ma ogromne znaczenie nie tylko dla atmosfery w pracy, ale i dla… relacji firmy z klientami. Dlatego zadbaj o to, aby Twoi pracownicy mieli poczucie współodpowiedzialności za biznes i jego funkcjonowanie. Utrzymuj dobre kontakty ze swoim zespołem i doceniaj każdego z osobna. W ten sposób zyskasz zaangażowanych pracowników, zadowolonych z bycia częścią wartościowego projektu.
Oto kilka ciekawych propozycji, które pomogą Ci zbudować dobry wizerunek firmy wśród zatrudnionych.
-
Reklama
Nawet tylko lokalna czy prosta i bezpłatna reklama (np. w formie wizytówki Google czy fanpage’a na Facebooku) przynosi spore korzyści. Odpowiednia strategia medialna wykreuje dobre zdanie klientów o Twojej marce i przyciągnie do niej nowych – zainteresowanych Twoimi produktami czy usługami. -
Działania publiczne
Wychodź naprzeciw swoim klientom i ich… ciekawości. Zorganizuj dni otwarte albo tzw. Q&A (pytania i odpowiedzi) w formie transmisji online. Pokaż klientom to, czego nie widzą na co dzień i odpowiedź na nurtujące pytania. W ten sposób udowodnisz, że nie masz nic do ukrycia i wzbudzisz zaufanie. -
Pomoc potrzebującym
To jeden z najważniejszych elementów kreowania pozytywnego wizerunku marki – szczególnie w dobie koronawirusa. Dlatego skupimy się na nim nieco bardziej niż na poprzednich dwóch.
Chociaż przedsiębiorstwa często same nie mają łatwo, wiele z nich chętnie włącza się do pomocy potrzebującym. Wielkie koncerny przekazują niemałe pieniądze, aby wesprzeć służbę zdrowia w walce z koronawirusem, a także angażują się w akcje charytatywne. Jeśli prowadzisz niewielki, lokalny biznes, oczywiście nie musisz przeznaczać dużych nakładów finansowych na cele dobroczynne. Zastanów się, co możesz zrobić dla swojej lokalnej społeczności. Może Twoja restauracja mogłaby dostarczać obiady pracownikom pobliskiego szpitala? A może kilku seniorów z Twojej okolicy potrzebuje zrobienia większych zakupów? Czy lokalne schronisko nie potrzebuje pomocy w zakupie karmy dla swoich podopiecznych?
Podczas poszukiwania rozwiązań, które tylko pomogą potrzebującym, ale również przełożą się na kreowanie wizerunku marki, skup się na dwóch elementach. Po pierwsze zastanów się czy dana inicjatywa jest naprawdę potrzebna i czy może pomóc konkretnym osobom. A po drugie postaraj się, aby planowane działania były naturalne i niewymuszone – tylko takie zostaną naprawdę dobrze odebrane przez Twoich obecnych i potencjalnych klientów. Tak dobrane działania, jeśli tylko będą właściwie komunikowane, pozytywnie wpłyną na wizerunek przedsiębiorstwa.
Budowanie wizerunku marki w sieci
O swoich poczynaniach związanych z wspieraniem lokalnej społeczności informuj na bieżąco – najlepszą drogą do tworzenia wizerunku firmy w tym zakresie jest oczywiście internet, a konkretnie strona internetowa Twojej marki, jej profile na Facebooku i Instagramie czy newslettery dla klientów.
Pamiętaj, że wszystko, co jest publikowane w sieci na oficjalnych profilach Twojej firmy, powinno być dokładnie sprawdzone. W dobie epidemii bardzo łatwo o wpadkę, a reakcję społeczeństwa w takich okolicznościach trudno jest przewidzieć. Niepozorny mem czy komentarz (także z konta prywatnego Twojego lub pracownika), które wydają Ci się czymś normalnym, dla kogoś mogą być powodem do strachu. Uważaj także na publikowanie informacji związanych z koronawirusem – korzystaj tylko z pewnych źródeł i zawsze weryfikuj informacje. W przeciwnym razie możesz niechcący przyłożyć rękę do rozpowszechniania fake newsów, które wywołują niepotrzebną panikę. Odkrycie takiej sytuacji z pewnością osłabi zaufanie Twoich obserwatorów do marki.
W działaniach, które mają na celu budowanie wizerunku firmy w czasie epidemii lub krótko po jej zakończeniu (które mamy nadzieję już niebawem!), przede wszystkim zachowaj spokój. Tak jak strach przed zarażeniem nikomu nie pomoże, tak samo panika jest złym doradcą w procesie kreowania dobrej reputacji przedsiębiorstwa.
Zobacz także: Daj się poznać! Twoja wizytówka w Google Moja Firma