Najlepsze książki biznesowe dla małych przedsiębiorców
Prowadzenia biznesu nie da się nauczyć z książek. Ale najlepsze książki biznesowe mogą sprawić, że będziesz podejmować mądrzejsze decyzje, popełniać mniej błędów, sprawniej organizować swoją pracę, a w efekcie – skuteczniej zarządzać swoją firmą, by zapewnić jej stabilną pozycję na rynku, a może nawet wymarzoną pozycję lidera. Poznaj 18 tytułów książek dla przedsiębiorców, które mogą Ci w tym pomóc.
Czytaj dalej, a dowiesz się:
- Po jakie lektury sięgają ludzie sukcesu?
- Jakie książki biznesowe przydadzą Ci się na początku przygody z przedsiębiorczością?
- Jakie książki dla przedsiębiorców pokażą Ci sposoby na rozwój biznesu?
- Jakie książki biznesowe warto przeczytać, jeśli chcesz nauczyć się przedsiębiorczego myślenia i organizacji pracy?
Technologia ułatwia biznes, czyli przydatne aplikacje do prowadzenia firmy
Najlepsze książki biznesowe – co czytają ludzie sukcesu?
Mówi się, że czytanie to nawyk milionerów. Do pochłaniania ogromnych ilości lektur przyznali się m.in. Warren Buffet, Bill Gates, Mark Zuckerberg, Elon Musk czy Oprah Winfrey. Gdyby zapytać o to polskich CEO czy właścicieli dobrze prosperujących biznesów, efekty pewnie byłyby podobne – zresztą na blogach, w podcastach czy na kontach LinkedIn takich osób można znaleźć mnóstwo książkowych poleceń. Ważne jest jednak nie tylko ile, lecz także co czytają ludzie biznesu.
Wniosek jest więc prosty – chcesz zwiększyć szanse na sukces swojej firmy? Szukaj pomysłów w inspirujących książkach biznesowych. Dla ułatwienia przygotowaliśmy listę kilkunastu biznesowych bestsellerów oraz po prostu wartościowych pozycji napisanych przez przedsiębiorców dla przedsiębiorców. Na pewno znajdziesz w nich cenne porady, które pomogą Ci w prowadzeniu firmy.
Nasze zestawienie podzieliliśmy na trzy części:
- książki dla początkujących przedsiębiorców oraz małych firm, dla których jedno- lub kilkuosobowa działalność to docelowy model,
- książki biznesowe, które podpowiedzą Ci, jak się rozwijać, zwiększać rozpoznawalność i sprzedaż oraz rosnąć – jeśli masz ambicję przekształcić się z czasem w większą firmę,
- książki dla przedsiębiorców, które uczą biznesowego mindsetu oraz sprytnej organizacji pracy.
Czytaj również: Grupy mastermind – co to jest i kiedy warto z nich skorzystać?
Książki biznesowe, które warto przeczytać, gdy prowadzisz małą firmę
- Youpreneur. Jak zbudować i rozwinąć firmę opartą na marce osobistej – Chris Ducker
Doskonała pozycja na początek dla tych, którzy – zgodnie z tytułem – planują budować swój biznes na marce osobistej. Z książki dowiesz się m.in., jak zdefiniować swój obszar eksperckości, znaleźć swojego odbiorcę, stworzyć ekosystem marki w sieci oraz opracować strategię cenową. To taki pakiet wiedzy na start do tworzenia biznesu online.
- Mit przedsiębiorczości. Dlaczego większość małych firm upada i jak temu zaradzić – Michael E. Gerber
Wiedza zawarta w tej książce przyda się szczególnie osobom, które przeszły z etatu na swoje, by rozwijać biznes w obszarze dotychczasowej specjalizacji (np. technicznej). Będzie również dobrym wprowadzeniem dla osób, które dopiero planują stawiać pierwsze kroki w roli przedsiębiorcy. Autor pokazuje, że nie wystarczy być specjalistą w jakiejś dziedzinie, by osiągnąć sukces w biznesie – do tego potrzebny jest określony sposób myślenia i działania. Okazuje się, że praca nad własną firmą to nie to samo co praca we własnej firmie – i lepiej jak najszybciej zrozumieć tę różnicę.
- Pułapki small biznesu. 133 mity, które niszczą Twoją firmę – Marek Jankowski
To kolejna książka biznesowa, która punktuje stereotypy związane z prowadzeniem firmy. Autor – znany m.in. z podcastu „Mała wielka firma” – odpowiada w niej na realne pytania przedsiębiorców w formie krótkich i konkretnych porad. Przeczytaj, jeśli dopiero zaczynasz i chcesz ustrzec się powszechnych błędów, które mogą być bolesne.
- Zaufanie, czyli waluta przyszłości. Moja droga od zera do 7 milionów z bloga – Michał Szafrański
Michał Szafrański – oprócz tego, że jest znany z dzielenia się sprawdzonymi sposobami na to, jak oszczędzać pieniądze (to nazwa jego bloga) – słynie również z tego, że nie waha się pokazywać swoim czytelnikom danych finansowych i faktów, które wielu przedsiębiorców uznałoby za tajemnicę firmy. W tej książce można zajrzeć za kulisy jego biznesu opartego na marce osobistej i blogowaniu. Pozycja pokazuje blaski i cienie zarabiania na swoim i przedstawia etapy rozwoju firmy oraz krytyczne momenty. Lektura obowiązkowa dla początkujących przedsiębiorców.
- Design Thinking dla przedsiębiorców i małych firm. Potęga myślenia projektowego w codziennej pracy – Beverly Rudkin Ingle
Inspirująca książka biznesowa, która pokazuje, że metodyka Design Thinking nie jest zarezerwowana wyłącznie dla gigantów zatrudniających firmy konsultingowe do ustawienia swoich procesów. Zajrzyj do tej pozycji, jeśli chcesz zacząć korzystać z takich narzędzi jak ideacja, prototypowanie, błyskawiczna burza mózgów, tworzyć produkty i usługi, które przyniosą Ci zyski oraz zaprojektować doskonałe doświadczenie użytkownika, które pozwoli zlojalizować klientów.
- Firma, czyli ty – Paul Jarvis
Sukcesu firmy nie trzeba definiować przez jej wielkość, zasięg czy stale rosnące przychody. Czasem wystarczy po prostu robić dobrą robotę, dawać wartość klientom i spokojnie się z tego utrzymywać. „Firma, czyli ty” to dobra lektura z poradami dla tych, których nie ciągnie do świata wielkiego biznesu i „obowiązku” generowania nieustannego popytu – wybierają rolę freelancera, małego przedsiębiorcy, decydują się tworzyć markę osobistą i działać zgodnie z ekonomią zrównoważonego rozwoju.
Książki dla przedsiębiorców, którzy chcą się rozwijać i skalować biznes
- Tworzenie modeli biznesowych. Podręcznik wizjonera – Alexander Osterwalder, Yves Pigneur
Choć od wydania tego tytułu upłynęło już 10 lat, nadal pojawia się on w wielu rankingach książek biznesowych jako must read dla osób, które chcą skutecznie rozpędzić swoją firmę i odbić się od rynkowego status quo. Przy publikacji pracowało w sumie 470 menedżerów i specjalistów z 45 krajów – w efekcie powstał kompletny i ciągle aktualny przewodnik wypuszczania na rynek wizjonerskich idei. Podstawowe zagadnienia dotyczące tego, jak opracować działający model biznesowy, omówiliśmy w Akademii Przedsiębiorcy, w artykule Modele biznesowe – czym są i jak stworzyć odpowiedni dla swojej firmy? Jeśli chcesz poszerzyć swoją wiedzę na ten temat, koniecznie sięgnij po tę pozycję.
- How brands grow – Byron Sharp
Kultowa książka, będąca kompleksowym podręcznikiem marketingu zarówno dla dużych, jak i mniejszych firm. Autor porusza w niej m.in. takie kwestie jak: co odpowiada za wzrost marki? jak powiększać bazę klientów? na które grupy nabywców postawić? jak działa reklama i promocje cenowe? jak się wyróżnić? Niedawno w polskim tłumaczeniu ukazała się również druga część tej książki.
- Metoda Lean Startup – Eric Ries
To jedna z top książek biznesowych, po które warto sięgnąć, jeśli chcesz dowiedzieć się, jak zorganizować firmę w warunkach ciągle zmieniających się czynników zewnętrznych: jak unikać błędów w rozwoju produktu, wyłapywać i oceniać sygnały z rynku i decydować, kiedy trwać przy działaniach, a kiedy lepiej skorygować kurs.
- Siła pędu – Lech Kaniuk
Lech Kaniuk jest ekspertem od skalowania biznesu, odpowiedzialnym za sukces m.in. takich marek jak Pizza Portal czy iTaxi. „Siła pędu” to częściowo prywatna opowieść o dorastaniu do mindsetu przedsiębiorcy, częściowo pasjonująca historia o rozwijaniu marek, biznesowych wzlotach i upadkach oraz sztuce podejmowania trudnych decyzji, gdy firma rośnie, a właściciel odpowiada już nie tylko za siebie, lecz także za zespół pracowników. Jeśli masz apetyt na osiąganie dużych celów, ta pozycja może się okazać jedną z najważniejszych książek biznesowych, jakie przeczytasz.
- Efekt wirusowy w biznesie. Dlaczego pewne produkty i usługi zdobywają rynek? – Jonah Berger
Szukasz przepisu na viral? Chcesz, by o Twoich produktach mówiono wszędzie? Z książki Bergera dowiesz się, jakie czynniki odpowiadają za to, że pewne treści, produkty, idee, plotki rozprzestrzeniają się wśród ludzi, a inne nie. Sięgnij po ten tytuł, jeśli chcesz tworzyć dobry marketing szeptany lub... dyktować trendy w branży.
- Growth hacker marketing. O przyszłości PR, marketingu i reklamy – Ryan Holiday
Ta krótka książka pokazuje, jak przedsiębiorca lub marketer powinni zmienić sposób myślenia, by firma mogła rosnąć bez dużych nakładów finansowych na tradycyjną reklamę. Choć „hakowanie wzrostu” wymaga kreatywności i odwagi, wysiłek zdecydowanie może się opłacić.
Sprawdź też: Growth hacking – co to za strategia i jak można ją wykorzystać w małej firmie?
Książki biznesowe – bestsellery uczące przedsiębiorczego myślenia, podejmowania decyzji i organizacji
- Labirynt. Sztuka podejmowania decyzji – Paweł Motyl
Fascynująca i niezwykle inspirująca książka biznesowa traktująca o meandrach podejmowania decyzji w ekstremalnie trudnych warunkach oraz o błędach poznawczych, jakie ludzie zwykle wtedy popełniają. Autor, doświadczony menedżer i konsultant, w kolejnych rozdziałach omawia case studies sytuacji decyzyjnych, sięgając m.in. po takie przykłady jak misje NASA, wyprawy na ośmiotysięczniki, wojna w Wietnamie czy... działania sycylijskiej mafii.
- Poza schematem. Sekrety ludzi sukcesu – Malcolm Gladwell
Jeśli zawsze myślałeś, że sukces zależy tylko od Twojej determinacji i wysiłków, to... źle myślałeś. Okazuje się, że nie należy lekceważyć historii rodzinnej, uwarunkowań kulturowych, a nawet daty urodzenia czy zwykłego łutu szczęścia i znalezienia się w odpowiednim miejscu w odpowiednim czasie. Ale paradoksalnie to zdejmuje z nas nieco presji dotyczącej talentu i ciężkiej pracy. Prowadząc własną firmę, warto mieć świadomość, że zależy od nas wiele, ale nie wszystko. Oraz że sukces może przyjść całkiem niespodziewanie!
- Esencjalista. Mniej, ale lepiej – Greg McKeown
Jedną z najczęstszych pułapek, w które wpadają początkujący przedsiębiorcy, jest presja produktywności – kiedy po przejściu z etatu na swoje nagle wszystko trzeba robić samemu, często kończy się to tym, że doba nagle wydaje się za krótka, jesteś ciągle zajęty, a lista rzeczy do zrobienia wcale nie maleje. Książka „Esencjalista” pokazuje, jak wyjść z tego błędnego koła, i uczy, jak odróżnić rzeczy istotne od tych, które spokojnie możesz odpuścić.
- Metoda czarnej skrzynki. Zaskakująca prawda o nauce na błędach – Matthew Syed
Porażki jako najlepsze źródło wiedzy? Taka perspektywa przydaje się w biznesie, bo – spójrzmy prawdzie w oczy – czasem po prostu nie da się ich uniknąć (zwłaszcza gdy odważnie testujesz rozwiązania, idąc za głosem swojej przedsiębiorczej intuicji). Zamiast więc zrzucać winę na cały świat czy tuszować popełnione błędy, warto dokładnie przeanalizować sytuację, wziąć efekty „na klatę” i wyciągnąć z nich lekcję. Brzmi jak banał, jednak ta książka pokazuje, że zdecydowanie warto docenić takie podejście.
- Nawyk sukcesu. Naucz się myśleć jak wielcy przedsiębiorcy – Piotr Pudło
Spośród 50 najbogatszych ludzi na świecie aż 68% zbudowało majątek dzięki własnym staraniom, bez dziedziczenia fortuny czy otrzymania zasobów finansowych na start biznesu. Jakie czynniki odpowiadają za ich rezultaty i czy któreś z nich da się odtworzyć, by zwiększyć szanse na sukces swojej firmy? Ta książka pomoże Ci to ustalić.
- Menedżer 80/20. Pracuj mniej, osiągaj więcej – Richard Koch
Są takie koncepcje i książki biznesowe, które się nie starzeją. Należy do nich zasada 80/20, zgodnie z którą 20% (a przynajmniej mniejszość, bo co do dokładnej wartości można tu dyskutować) czasu, wysiłku, decyzji, produktów odpowiada za 80% (lub po prostu większość) sukcesu czy przychodów firmy. Z książki Richarda Kocha dowiesz się, jak wykorzystać ten fakt w zarządzaniu biznesem. Innymi słowy – jak spełnić marzenie każdego przedsiębiorcy, czyli zarabiać więcej, pracując mniej.
Czytaj także: Programy rozwojowe i mentoringowe dla przedsiębiorczych kobiet – jak mogą Ci pomóc w prowadzeniu biznesu?