Jak pozyskiwać klientów? Porady dla freelancerów
Jedną z największych obaw osób, które porzucają pracę na etacie na rzecz prowadzenia własnej działalności, jest ryzyko braku zleceń. Bolączką wielu freelancerów są trudności związane z tym, jak pozyskiwać klientów. Może to być problem szczególnie wtedy, gdy nie mają znajomości, dużego doświadczenia w branży albo środków na wypromowanie swoich usług. Jakie są metody pozyskiwania klientów? Jak to robić, nie mając dużego budżetu na reklamę? Czy warto korzystać z serwisów dla freelancerów? Co zrobić, by klient sam do ciebie przyszedł? Przeczytaj poniższy artykuł i dowiedz się więcej na ten temat!
Czytaj dalej, a dowiesz się:
- Jak pozyskiwać klientów? Jak wyglądają początki w pracy freelancera?
- Jakie są metody pozyskiwania klientów?
- Na czym polega aktywne pozyskiwanie klientów?
- Co zrobić, żeby klienci sami się do ciebie zgłaszali?
Czytaj też: Z etatu do własnej firmy: jak się przygotować do przejścia „na swoje”?
Pozyskiwanie klientów – jak się do tego zabrać?
Twoje pierwsze kroki jako freelancera mogą być trudne, jeśli jeszcze przed wejściem na tę ścieżkę nie zapewniłeś sobie bazy klientów i pewnych zleceń. Tego typu praca charakteryzuje się bowiem mocnym bazowaniem na sieci kontaktów oraz na poleceniach. Oznacza to, że wchodząc na rynek, dobrze mieć już zawiązane pewne relacje biznesowe, dzięki którym uda się szybko pozyskać pierwszych klientów, którzy polecą twoje usługi dalej itd. Z raportu Useme „Freelancing w Polsce i na świecie 2021”* wynika, że ponad 61 proc. polskich freelancerów zdobywa zlecenia dzięki rekomendacjom i poleceniom.
UWAGA! Jak pozyskiwać klientów? Kim są i gdzie szukają zleceń polscy freelancerzy
Większość freelancerów albo na stałe współpracuje z wybranymi klientami, albo znajduje nowych dzięki rekomendacjom. Kolejną ścieżką poszukiwania zleceń są portale z ogłoszeniami oraz media społecznościowe. Około 1/3 wszystkich freelancerów deklaruje, że klienci zgłaszają się do nich sami. Około 6 proc. wykorzystuje do autopromocji płatne reklamy w sieci.
Czytaj również: Promocja Twojej firmy w lokalnym wydaniu – jak robić reklamę?
Nie oznacza to jednak, że osoby dopiero raczkujące w danej branży i nie mające żadnych kontaktów, dzięki którym mogliby zostać poleceni nowym klientom, nie mają szans utrzymać się z pracy opartej na zleceniach. Wymaga to jednak większej pracy. Zanim przystąpisz do konkretnych działań, upewnij się, że wykonałeś kilka podstawowych kroków, które mogą znacznie przyspieszyć zdobycie pierwszych klientów.
Aktywne pozyskiwanie klientów – na czym polega?
Jeżeli chcesz zbudować sieć kontaktów, dzięki której będziesz kojarzony w branży, możesz rozważyć branie udziału w różnego rodzaju wydarzeniach, m.in. targach, konferencjach itd., podczas których możesz zetknąć się z potencjalnymi klientami. W dobie pandemii takie spotkania również się odbywają, choć wiele z nich online, dlatego nawiązywanie takich relacji jest nieco trudniejsze.
Zobacz również: Buyer persona – co to takiego i jak wykorzystać tę wiedzę w biznesie?
Z pomocą przychodzą nam jednak media społecznościowe, które dla freelancerów stanowią dwojakie narzędzie. Po pierwsze dzięki nim można zaznaczyć swoją obecność na rynku, będąc aktywnym komentatorem i uczestnikiem grup branżowych. Po drugie to właśnie w serwisach typu Facebook czy LinkedIn pojawiają się propozycje współprac, które mogą stać się podstawą do budowania sieci poleceń. W social mediach, szczególnie na Facebooku, znajduje się sporo grup, na których codziennie publikowane są oferty zleceń. Problemem może okazać się liczba chętnych do wykonania jednego zadania – często na takich grupach obowiązuje zasada „kto pierwszy ten lepszy”, więc polując tam na klientów, trzeba liczyć na łut szczęścia.
Podobny kłopot jest z serwisami ogłoszeniowymi. Choć poza stałymi współpracami i rekomendacjami to trzecia najczęściej wybierana przez freelancerów forma aktywnego pozyskiwania klientów, konkurencja jest tam tak ogromna, że trzeba uzbroić się w cierpliwość. Często zanim uda Ci się otrzymać jakieś zlecenie, musisz wielokrotnie obejść się smakiem, ponieważ ktoś Cię ubiegnie lub po prostu Twoje zgłoszenie nie zostanie zauważone. Przykładami największych i najpopularniejszych serwisów dla freelancerów są:
- zleca.pl,
- useme,
- oferia,
- olx,
- freelanceria,
- outwork.
Niewielka część freelancerów wykorzystuje do promowania swoich usług płatne reklamy w internecie. Nie bez przyczyny – ta metoda pozyskiwania klientów wymaga zainwestowania własnych środków. Może się jednak okazać opłacalna, jeżeli to narzędzie zostanie wykorzystane w sposób umiejętny. Aby nie wydawać kroci na tego typu rozwiązania, warto wrócić do podstaw i dobrze opracować profil klienta, aby móc tak zoptymalizować reklamy pod konkretną grupę odbiorców.
Jak pozyskiwać klientów? Co zrobić, by sami się do ciebie zgłaszali?
Odpowiednie kroki poczynione na początku Twojej drogi jako freelancera mogą sprawić, że po jakimś czasie to nie Ty będziesz poszukiwać zleceń, lecz klienci sami będą się do ciebie zgłaszali. Co należy zrobić, by było to możliwe? Jest na to kilka sposobów:
- dobrze wypozycjonowana strona internetowa, na której zamieszczasz opinie i rekomendacje klientów, uzupełniasz swoje portfolio, chwalisz się dotychczasowymi współpracami itd.,
- prowadzenie swojego bloga, na którym możesz prezentować swoje prace i dzielić się wiedzą, dzięki czemu pokazujesz się jako ekspert w swojej dziedzinie (blog może być nieco bardziej atrakcyjny niż strona internetowa, ponieważ – o ile jest ciągle aktualizowany – ma szansę na coraz wyższą pozycję w wyszukiwarce w przeciwieństwie do stron np. Twoich konkurentów, na których niewiele się dzieje),
- udostępnianie lub komentowanie postów publikowanych w mediach społecznościowych przez Twoich potencjalnych klientów (zwiększa to szanse na to, że Cię zauważą i zaproszą do współpracy),
- wystąpienia na konferencjach i spotkaniach branżowych (jako ekspert lub podczas dyskusji).
Czytaj także: Content marketing, czyli jak tworzyć treści, które pokocha internet
* Raport: Freelancing w Polsce i na świecie 2021, online: https://useme.com/pl/blog/raport-freelancing-w-polsce-i-na-swiecie-2021,259/ (dostęp 8.03.2022).