1. Dla firmy
  2. Akademia przedsiębiorcy
  3. Koszty reklamy – jak je obniżyć?
Koszty reklamy – jak je obniżyć?

Koszty reklamy – jak je obniżyć?

5 min czytania

Koszty reklamy są jednymi z pierwszych, które właściciele firm starają się obniżać w czasie kryzysu. Jakie są najskuteczniejsze sposoby na efektywne reklamowanie swojego biznesu w internecie? Z jakich działań można zrezygnować w trudnych finansowo chwilach? Przeczytaj poniższy artykuł, by dowiedzieć się, jak działać i jednocześnie wciąż skutecznie docierać do klientów!

 

Czytaj dalej, a dowiesz się:

 

  • W jaki sposób firmy mogą reklamować się w internecie i ile to kosztuje?
  • Z jakich działań marketingowych można zrezygnować w czasie kryzysu finansowego?
  • Jak skutecznie i tanio reklamować firmę w internecie?

Zobacz też: Reklama w internecie nie musi być droga! Daj się zauważyć online bez dużego budżetu

 

Reklama firmy w internecie – ile to kosztuje?

 

Już od wybuchu pandemii znaczna część działań marketingowych firm przeniosła się do internetu. Działo się tak po pierwsze ze względu na ograniczenia wynikające z obowiązku utrzymywania dystansu społecznego, po drugie– z powodu chęci zmniejszenia kosztów biznesu.

 

Wielu właścicieli przedsiębiorstw obniża koszty reklamowe do minimum, starając się jednocześnie nie rezygnować zupełnie z działań promocyjnych, ponieważ bez nich firma nie przetrwa.

 

Taka sytuacja to istne błędne koło. Z jednej strony dobrze opracowana strategia marketingowa oraz inwestycja w reklamę przekładają się bowiem na wzrost zysków, z drugiej – ze względu na np. trudniejszą sytuację finansową konieczne jest cięcie kosztów związanych z promocją.

 

Sprawdź też: Reklama Google – jak wykorzystać ją w swoim biznesie?

 

Wielu przedsiębiorców nurtuje pytanie, czy możliwe jest tanie, a jednocześnie skuteczne reklamowanie firmy w internecie. Należy w tym wypadku wziąć pod uwagę fakt, że przygotowanie i wdrożenie naprawdę dobrej strategii marketingowej online, z zastosowaniem najefektywniejszych narzędzi reklamowych, nigdy nie będzie darmowe. Do typowych kosztów związanych z promowaniem firmy w internecie należą:

 

To tylko część kosztów i działań, które wiążą się z koniecznością poniesienia nakładów finansowych. Wzrosną one również, jeżeli będziesz musiał wynająć agencję marketingową, która pomoże Ci w tych działaniach, nie możesz lub nie potrafisz samodzielne przygotowywać treści content marketingowych oraz prowadzić kanałów w social mediach itd.

 

Tania i skuteczna reklama online – kobieta przygotowująca treści marketingowe

 

Koszty reklamy – które z nich możesz obniżyć w kryzysie?

 

W sytuacji, gdy koszty związane z utrzymaniem firmy gwałtownie rosną i konieczne okazuje się cięcie wydatków, kluczowe jest ustalenie tego, z jakich działań marketingowych możesz chwilowo zrezygnować lub które możesz prowadzić taniej. Dobrym pomysłem jest przeprowadzenie tzw. symulacji kosztów marketingu, w której należy uwzględnić wszystkie wydatki z nim związane. Pomoże to zobrazować, na co przeznaczane są konkretne kwoty, co kosztuje najwięcej, a także co przynosi najwięcej korzyści, z czego zaś można zrezygnować.

 

Zobacz także: Jak przygotować małe przedsiębiorstwo do czasów po kryzysie?

 

Aby wnioski z przeprowadzonej symulacji kosztów marketingowych były najtrafniejsze, warto wziąć pod uwagę stosunek wydatków przeznaczanych na daną formę reklamy wobec zysków, jakie ona przynosi. Jeżeli okaże się, że np. dana płatna kampania od jakiegoś czasu nie pozwala zarobić, może to być jeden z pierwszych kosztów, który utniesz bez ryzyka straty w późniejszym czasie.

 

Koszty reklamy – jak je obniżyć? Porady (infografika)

 

Jak wciąż skutecznie docierać do klientów przy obniżonych kosztach reklamy?

 

Wśród wielu działań marketingowych online są takie, z których nie należy rezygnować nawet w obliczu kryzysu finansowego. Zaprzestanie promowania firmy skutkuje spadkiem świadomości marki, bez której żaden biznes nie ma szans długo się utrzymać.

 

Nie warto rezygnować m.in. z następujących narzędzi:

 

  • reklamy Google Ads,
  • reklamy na Facebooku, Instagramie i w innych mediach społecznościowych (tutaj warto stawiać na te kanały, z których korzystają przedstawiciele naszej grupy docelowej, nie na wszystkie),
  • content marketing,
  • pozycjonowanie strony internetowej, SEO.

Czytaj również: Jak mierzyć ruch na stronie?

 

Wszystkie te działania reklamowe można jednak prowadzić taniej. Aby oszczędzić na niezwykle skutecznych płatnych reklamach Google Ads, należy przygotować się na regularne i szczegółowe analizowanie danych. Google dostarczy Ci wiedzy na temat tego, jak skuteczne są wykupowane przez Ciebie kampanie.

 

Jak wykorzystywać dane od Google i planować na ich podstawie działania? (ramka)

 

Podobnie możesz zarządzać reklamami np. na Facebooku, ograniczając ich wyświetlenia w czasie, gdy wiesz, że niewiele osób je ogląda itd. Prowadzenie kanałów w mediach społecznościowych – o ile potrafisz to robić – to świetna forma reklamy, która nie musi nic kosztować.

 

Jeżeli chodzi o współprace z influencerami, to jest to forma reklamy, którą uważa się obecnie za jedną z najskuteczniejszych. Promowanie się na profilach bardzo znanych osób może być jednak dla wielu przedsiębiorców zbyt drogie. Jednak przykłady wielu firm pokazują, że można świetnie wyjść na współpracy z influencerami o znacznie mniejszych zasięgach (tak zrobiła choćby marka Daniel Wellington i odniosła w ten sposób ogromny sukces). Ważne, by wybrać osobę lub osoby, które są w stanie dotrzeć ze swoimi materiałami do Twojej grupy docelowej.

 

Jeżeli chodzi o content marketing oraz opracowywanie treści, które pomogą wypozycjonować Twoją stronę internetową, to kwestia cięcia kosztów może być trudna. Przede wszystkim dlatego, że jeżeli chcesz, by te działania były skuteczne, treści muszą być wysokiej jakości, a to zazwyczaj wiąże się z większymi wydatkami. W ostatecznym rozrachunku oszczędzanie na content marketingu może przynieść straty, ponieważ po pierwsze niedopracowana strategia nie jest skuteczna, a po drugie obniżenie jakości może mocno nadszarpnąć wizerunek Twojej firmy. Paradoksalnie więc, aby oszczędzić na content marketingu, warto w niego zainwestować więcej, by był tworzony profesjonalnie i przyniósł jak najwięcej korzyści.

 

 

Jesteśmy gotowi,
by dzielić się z Tobą
wszystkim co wiemy!

Zapisz się do darmowego newslettera

Zapisz się do darmowego newslettera w ramach Akademii Przedsiębiorcy