1. Dla firmy
  2. Akademia przedsiębiorcy
  3. Jak nagrywać webinar sprzedażowy, aby przyciągnąć klientów?
Jak nagrywać webinar sprzedażowy, aby przyciągnąć klientów?

Jak nagrywać webinar sprzedażowy, aby przyciągnąć klientów?

8 min czytania

Jak zrobić webinar sprzedażowy, który odniesie pożądany efekt? Część osób pewnie zapyta: a co to w ogóle jest? Webinar daje możliwość bezpośredniego nawiązania kontaktu z klientami. To spotkanie online, podczas którego możesz podzielić się z nimi wiedzą i poinformować o sprzedawanym produkcie lub usłudze. Z tego artykułu dowiesz się, jak nagrywać webinar online i ogólnie: co to jest webinar, jak działa i po co się go nagrywa.

 

O czym przeczytasz w artykule:

 

  • Webinar sprzedażowy – co to jest?
  • Dlaczego warto robić webinary?
  • Jak przygotować webinar i odpowiednie treści?
  • Webinar – jak zorganizować go od strony technicznej?

 

Webinar sprzedażowy – co to w ogóle jest?

 

Prowadzenie biznesu w Internecie otworzyło przed przedsiębiorcami nowe możliwości docierania do klientów. Webinar sprzedażowy jest jedną z nich. W jego ramach przedsiębiorca może spotkać się ze swoją grupą odbiorców, opowiedzieć im o wybranym temacie i uzyskać ich natychmiastową opinię o przedstawionych treściach. Najczęściej na koniec stara się zainteresować gości darmowego spotkania oferowanymi przez niego treściami płatnymi – produktem lub usługą, które mają związek z tematem spotkania.

 

Jak nagrać webinar online? Można go zorganizować w social mediach, w serwisie YouTube lub na specjalnych portalach przeznaczonych do publikacji webinarów. W części z tych miejsc webinary można zorganizować za darmo, w niektórych za opłatą. Prawie każda z platform do spotkań z odbiorcami oferuje możliwość nagrywania i zapisywania materiału. Dzięki temu będziesz mógł z raz przedstawionych treści czerpać korzyść przez dłuższy czas – przez bezterminowe przyciąganie odbiorców, którzy nie mogli uczestniczyć w spotkaniu, ale są zainteresowani tematem. Wystarczy zamieścić nagranie w serwisie YouTube, na Instagramie czy rozesłać do odbiorców Twojego newslettera.

 

 

Webinar – jak wygląda? (ramka)

 

Webinar – jak wygląda? Podczas takiego spotkania online głos ma tylko prowadzący, a uczestnicy mogą zadawać pytania lub komentować na widocznym dla wszystkich czacie. Uczestnicy mogą dołączać i odchodzić w dowolnym momencie, dlatego warto mieć w zanadrzu ciekawe treści, które utrzymają ich uwagę. Przedsiębiorca powinien przygotować prezentację, która będzie ilustrować jego wypowiedzi. Warto też, aby zachęcił uczestników do pozostania do końca jakimś darmowym bonusem. Szczegółowo o tym, jak przygotować webinar i prezentację webinarową, przeczytasz niżej.

 

Jak przygotować webinar i dlaczego opłaca się go robić?

 

Organizacja webinaru sprzedażowego jest działaniem marketingowym mającym na celu zainteresowanie grupy docelowej Twojego biznesu produktem lub usługą, które oferujesz. Kiedy zastanawiasz się nad tym, jak zrobić webinar sprzedażowy, pamiętaj, że Twoim nadrzędnym celem jest zainteresowanie klienta tym, co sam oferujesz.

 

Zobacz również: Skuteczna strategia social media

 

Aby jednak sprzedaż była skuteczna, powinieneś to zrobić niejako „w białych rękawiczkach”. Dobrym pomysłem jest zaoferowanie klientowi pewnej darmowej wiedzy na temat Twojej branży i na koniec poinformowanie o Twoich produktach czy usługach, które tę wiedzę pogłębią lub pozwolą klientowi rozwiązać jakieś wspomniane w trakcie spotkania problemy.

 

Jak stworzyć webinar sprzedażowy – przykłady tematów:

 

  • Temat webinaru sprzedażowego: Na co zwrócić uwagę podczas doboru drzwi do mieszkania?
    Sprzedawana usługa: fachowy dobór i montaż drzwi.
  • Temat webinaru sprzedażowego: Jak prawidłowo kąpać niemowlaka?
    Sprzedawana usługa: indywidualne szkolenie fizjoterapeuty z bezpiecznego obchodzenia się z niemowlęciem w pierwszych miesiącach życia.
  • Temat webinaru sprzedażowego: Jak oszczędzać na zakupach spożywczych w czasach rosnącej inflacji?

Sprzedawany produkt: e-book o oszczędnym prowadzeniu gospodarstwa domowego.

 

Jak zrobić dobry webinar, aby się opłacał? (ramka)

 

Webinary są darmową formą nienachalnej promocji Twoich usług. Wypowiadasz się na nich jako ekspert w danej dziedzinie i jeżeli prezentujesz ciekawe i merytoryczne treści, odbiorcy zaczynają budować w sobie zaufanie do Twojej wiedzy. A to może ich skłonić do skorzystania właśnie z Twoich usług, kiedy będą ich potrzebować. Webinar sprzedażowy to nie reklamy, których użytkownicy Internetu widzą dziennie setki. To spotkanie, na którym chcą się zatrzymać i dowiedzieć czegoś nowego. Dzięki temu zapamiętują właśnie Ciebie i to, co oferujesz.

 

Jak nagrać webinar jako uczestnik?

 

Live webinar – instrukcja przygotowania

 

Kluczem do tego, jak zrobić webinar, jest wymyślenie chwytliwego tematu, połączonego z branżą, w której działasz. Najlepiej, aby nawiązywał on do aktualnych wydarzeń i sugerował, że pozwala znaleźć odpowiedź na jakiś palący problem. To spowoduje, że informacja o Twoim webinarze sprzedażowym zainteresuje większą liczbę osób. Dobry pomysł powinieneś oddać przez prostą i zapadającą w pamięć nazwę. Uważaj, aby nie była za długa ani zbyt szczegółowa. Jako nazwy webinarów sprzedażowych dobrze sprawdzają się proste pytania, np. „Jak rozwinąć konto na Instagramie?”.

 

Czytaj także: Jak sprzedawać swoje produkty na Facebooku i Instagramie?

 

Jak stworzyć webinar bez odpowiedniej prezentacji? Odpowiedź jest zasadniczo prosta: nie da się! Prezentacja to najważniejsza część webinaru. Możesz ją przygotować w Power Poincie – narzędziu do prezentacji należącym do pakietu Office – lub w darmowym programie. To pomoc dla Ciebie i dla uczestników webinaru sprzedażowego. Powinny się na niej znaleźć najważniejsze punkty Twojego wystąpienia.

 

Jak stworzyć webinar – porada praktyczna (ramka)

 

Przygotowanie prezentacji to tak naprawdę przygotowanie webinaru. Musisz znać ją na pamięć, aby wywrzeć wrażenie profesjonalizmu, nie zacinać się i nie jąkać. Powinieneś zaplanować krok po kroku, o czym będziesz mówić, aby wyczerpać temat przedstawiony w nazwie webinaru sprzedażowego. Pamiętaj, że użytkownicy przyszli na spotkanie, aby uzyskać jakąś korzyść – czyli odpowiedź na interesujący ich problem. Jeśli zobaczą, że prowadzisz webinar chaotycznie lub nie mówisz na temat, szybko opuszczą spotkanie. Dlatego najwięcej wysiłku powinieneś włożyć w odpowiednie rozmieszczenie treści na slajdach.

Jak nagrywać webinar? Oo czym nie zapomnieć, aby przygotować dobry webinar sprzedażowy

Prezentacja webinarowa, jak każda inna, powinna mieć określony porządek:

 

  • slajd tytułowy z nazwą webinaru, Twoim imieniem i nazwiskiem, danymi kontaktowymi (np. e-mail),
  • krótkie informacje organizacyjne: czas spotkania, co będzie potrzebne (np. kartka i długopis do notatek), przypomnienie o wyciszeniu telefonu itd.,
  • kilka słów o Tobie – krótkie przedstawienie Ciebie jako prelegenta, Twoich kompetencji, tego, czym się zajmujesz itd. Uwaga! Nie przesadź z długością – goście przyszli na webinar po to, aby poznać odpowiedź na interesujący ich problem,
  • zachęta do zostania do końca – obietnica darmowego prezentu, który uczestnicy otrzymają na koniec webinaru sprzedażowego; nie jest to obligatoryjne, ale dobrze motywuje do wzięcia udziału w całym spotkaniu,
  • krótkie podsumowanie treści poruszanych podczas webinaru sprzedażowego – hasłowy spis treści,
  • slajdy, które przedstawiają opracowane przez Ciebie informacje zgodnie z porządkiem spisu treści, który przedstawiłeś na początku,
  • prezentacja to nie tylko tekst! Dodawaj zdjęcia, multimedia, wykresy, punktory etc.,
  • co jakiś czas zadawaj pytania do prezentowanych treści, czyli aktywizuj publiczność. Możesz te pytania zapisywać na slajdach i zachęcać gości, aby pisali odpowiedzi na czacie. To przykuje ich uwagę na dłużej. Jeśli ktoś sam z siebie zada pytanie na czacie, możesz przerwać prezentację, aby na nie odpowiedzieć, albo poprosić, aby pytania zadawać na końcu – jak Ci wygodniej,
  • kiedy zaprezentujesz już porcję darmowej wiedzy, którą przewidziałeś na webinar sprzedażowy, pora przejść do poinformowania gości o Twoim produkcie czy usłudze. Maksymalnie powiąż przydatność tego, co chcesz im zaoferować, z tematem darmowego spotkania. Podkreśl, dlaczego Twój produkt czy usługa pomoże im w rozwiązaniu problemu postawionego w temacie. Wszystkie informacje podawaj w sposób prosty, łatwy do zapamiętania,
  • sesja pytań i odpowiedzi – na koniec zaproś gości do zadawania pytań, które się im nasunęły, i odpowiadaj na nie.

Czytaj także: Influencer marketing w dobie kryzysu. Znajdź promotora Twojego biznesu w sieci!

 

Nie zapomnij! Na początkowym i ostatnim slajdzie powiedz użytkownikom, w jaki sposób mogą Cię znaleźć w sieci: podaj maila, adres strony lub profilu w social mediach. Jeśli oferujesz sprzedaż produktu czy usługi przez Internet, wklej bezpośredni link do sklepu. Jeśli nie prowadzisz sprzedaży internetowej, odeślij do strony, na której prezentujesz więcej informacji o swoim produkcie czy usłudze.

 

Webinar – jak zorganizować go od strony technicznej?

 

Webinar sprzedażowy to nie tylko prezentowane treści, lecz także sposób ich podania. Nawet na najciekawszym webinarze nikt nie zostanie, jeśli nie będzie nic słychać ani widać. Na szczęście w dzisiejszych czasach nawet smartfony są przystosowane do potrzeb odbiorców i większość modeli telefonów i komputerów umożliwia nagrywanie treści na dostatecznym poziomie.

 

Zobacz również: Content marketing, czyli jak tworzyć treści, które pokocha internet

 

Jak nagrywać webinar, aby dobrze się odtwarzał? Wcześniej wypróbuj możliwości swojego urządzenia. Ustaw je w różnych odległościach od Twoich ust i sprawdź, jak nagrywa się dźwięk oraz co widać na kamerce. Jeśli efekty Cię nie zadowalają, powinieneś wyposażyć się w dodatkowy sprzęt.

 

Jak nagrać webinar online, aby był w odpowiedniej jakości?

 

  • Jeśli mikrofon w Twoim komputerze lub telefonie nie daje odpowiednich efektów, dokup lub wypożycz mikrofon stacjonarny.
  • Jeśli planujesz przynajmniej przez chwilę pokazać się gościom (a polecamy to rozwiązanie, zwłaszcza na początku i końcu prezentacji), zadbaj o odpowiednie oświetlenie. Za monitorem, z którego będziesz korzystał, ustaw dwie lampy, które będą Cię równomiernie oświetlać. Światło nie powinno być skierowane bezpośrednio na Ciebie, ale w górę lub lekko w tył, tak aby odbijało się od białej, równej powierzchni, np. białego bristolu, lub – bardziej profesjonalnie – parasolek fotograficznych pokrytych od środka aluminium. Możesz też kupić specjalną lampę w kształcie okręgu, która daje rozproszone światło. Chodzi o to, aby uniknąć mocnych cieni, a jednocześnie równomiernie oświetlić twarz, która będzie przez to lepiej widziana na ekranach gości.
  • Jeśli nagrywasz w pustym pokoju, zadbaj o rozłożenie na podłodze dywanu, aby uniknąć echa. Przydadzą się także zasłony i firany, które zminimalizują pogłos. Koniecznie przed webinarem sprzedażowym przetestuj dźwięk i poproś kogoś, aby odsłuchał test w innym pomieszczeniu, np. na telefonie.
  • Sprawdź możliwości platformy, którą wybrałeś na organizację webinaru. Zobacz, jak nagrywać webinar, jak nagrać webinar jako uczestnik i jak załączyć prezentację.
  • Po zakończonym webinarze udostępnij go na Twojej stronie internetowej, kanale na YouTubie lub w innych social mediach.

Wielu współczesnych przedsiębiorców zastanawia się, jak nagrywać webinar, aby zyskać nowych klientów. Najważniejsze – to wszystko robić z głową. Zachęć odbiorców do przyjścia na wydarzenie online przydatnymi treściami, sensownie je opracuj i profesjonalnie przedstaw. Niejako przy okazji udowodnij gościom, że oferujesz im profesjonalizm, wiedzę i gotowe rozwiązania na problemy, które skłoniły ich do udziału w wydarzeniu. Dzięki temu zyskasz nowych klientów, którzy już na wstępie obdarzą Cię zaufaniem.

 

Czytaj także: Lead magnet – co to jest, jak go stworzyć i jak wykorzystywać?

Jesteśmy gotowi,
by dzielić się z Tobą
wszystkim co wiemy!

Zapisz się do darmowego newslettera

Zapisz się do darmowego newslettera w ramach Akademii Przedsiębiorcy