Content marketing – jak go robić, by faktycznie pomagał w rozwoju biznesu?
Ja często zdarza Ci się czytać posty blogowe albo oglądać video materiały Twoich ulubionych marek? Content marketing, czyli marketing treści, to jeden z najbardziej popularnych i efektywnych sposobów na zwiększenie widoczności marki w sieci. 47% kupujących zapoznaje się z treściami, które publikuje marka, zanim zdecyduje się na jakikolwiek zakup*. Tworzenie treści jest więc skuteczną strategią marketingową, która pomaga umocnić pozycję marki w oczach klientów i indeksach wyszukiwarek internetowych.
Czytaj dalej, a dowiesz się:
- Co to jest content marketing?
- Jakie korzyści płyną z marketingu treści?
- Jakie są najbardziej popularne formy treści w internecie?
- W jaki sposób marketerzy najchętniej dzielą się treściami?
- Jak skutecznie promować swój biznes poprzez content marketing?
Czytaj też: Live’y i webinary – trend, którego nie możesz przegapić
Content marketing – co to jest?
Artykuły blogowe, infografiki czy wideo jedne z najbardziej typowych rodzajów materiałów promocyjnych, które umieszcza się w internecie. Jeżeli Twoja ulubiona marka prowadzi konto na Instagramie, gdzie postuje autorskie infografiki, nagrywa podcast albo publikuje filmiki na Youtubie, to właśnie korzysta z działań content marketingowych w praktyce. Według ankiet 82% marketerów* używa ich w codziennej pracy, aby zwiększać widoczność w sieci i wspierać sprzedaż produktów.
Jakie są korzyści z marketingu treści?
Marketing treści to najlepszy organiczny sposób na dotarcie do jak największej grupy użytkowników: wyszukiwarki internetowe go kochają i wynagradzają twórców, którzy przygotowują wartościowe materiały, wysokimi pozycjami w rankingu SEO. Content marketing cieszy się ogromną popularnością, ponieważ pozwala na:
- budowanie relacji z klientami,
- wzmacnianie lojalności klientów,
- tworzenie społeczności wokół marki,
- zwiększenie sprzedaży,
- poprawienie widoczności marki wśród potencjalnych klientów.
Zobacz też: Co to jest lejek sprzedażowy i jak projektować działania online z jego pomocą?
Content marketing – jakie są najbardziej popularne formy treści w internecie?
Internet zaskakuje mnogością treści, ale w 2020 i 2021 roku prym wiodły zdecydowanie filmiki i podcasty. W 2020 roku liczba minut, które użytkownicy internetu przeznaczyli na oglądanie wideo, wzrosła o 84,8% względem roku 2019*, a według badań z 2020 roku 9 milionów Polaków (31% polskich internautów) słucha podcastów w domu**. Te liczby wzrastają z każdym rokiem, co pokazuje, że tworzenie contentu popłaca. Jeśli zastanawiasz się, jakiego typu treści sprawdziłyby się najlepiej w Twoim przypadku, wiedz, że możliwości masz naprawdę sporo.
Platformy takie jak YouTube czy TikTok przyciągają setki miliony użytkowników, a tworzenie treści to najprostszy sposób na zainteresowanie potencjalnego klienta. TikTok, który bije w ostatnich latach rekordy popularności, słynie ze specjalnych podkładów dźwiękowych i hashtagów, które pomagają właścicielom małych biznesów trafiać do tysięcy odbiorców na całym świecie.
Marketing treści – w jaki sposób marketerzy najchętniej dzielą się contentem?
Najbardziej popularne kanały organicznej (niepłatnej) dystrybucji treści to zdecydowanie konta w mediach społecznościowych, e-maile i strony internetowe*. W ostatnich latach newslettery wróciły do łask, aż 31% marketerów twierdzi, że to najlepszy sposób na docieranie do leadów, czyli potencjalnych klientów, którzy już wyrazili zainteresowanie usługą lub produktem***.
Jak to działa w praktyce? Firma zajmująca się produkcją kosmetyków tworzy newsletter, w którym dzieli się kulisami swojej pracy i edukuje ludzi na temat właściwości pewnych substancji czy zastosowania konkretnych kosmetyków. W ten sposób osoby zainteresowane tematem otrzymują wartość (wiedzę) i poznają markę, dzięki czemu potencjalnie chętniej zdecydują się na zakup jej produktów.
Jak skutecznie promować swój biznes poprzez content marketing?
Dobra strategia biznesowa jest jednym z najważniejszych elementów skutecznego marketingu treści. Na początku warto stworzyć biznesplan, wyznaczyć mądre cele biznesowe, wykorzystując do tego metodę SMART lub analizę SWOT. Klarowność działania jest szczególnie ważna jeśli chodzi o content marketing.
Jak pisać skuteczne wpisy blogowe, jeśli nieregularna częstotliwość ich publikacji sprawia, że czytelnicy zapominają o istnieniu marki? Stworzenie kalendarza edytorskiego z terminami publikacji treści jest bardzo ważne ze strategicznego punktu widzenia. Regularność działania to jeden z kluczy do sukcesów. Drugim jest jakość – dobry storytelling jest na wagę złota.
Jeżeli masz już opracowaną konkretną strategię działania, warto monitorować jej skuteczność, aby regularnie wprowadzać w niej zmiany, jeśli są konieczne. Możesz do tego użyć tzw. Key Performance Indicators.
Poniżej znajdziesz kilka przykładów czynników, które pozwalają zmierzyć efekty różnych działań marketingowych:
- Jeżeli Twoim głównym celem jest zwiększenie sprzedaży, możesz monitorować dzienną sprzedaż i ruch w sklepie internetowym,
- Jeżeli Twoim głównym celem jest poprawa rozpoznawalności marki, możesz monitorować ruch na stronie, liczbę obserwatorów i polubień w mediach społecznościowych albo liczbę zapisów do newslettera,
- Jeżeli Twoim głównym celem jest zwiększenie lojalności klientów, możesz monitorować liczbę i treść recenzji oraz liczbę stałych klientów czy też klientów z polecenia,
- Jeżeli Twoim głównym celem jest maksymalizacja konwersji sprzedaży, możesz monitorować wskaźnik konwersji lub też wskaźnik liczby osób, które zrezygnowały z zakupów,
- Jeżeli Twoim głównym celem jest zwiększenie zaangażowania klientów, możesz monitorować liczbę obserwujących, polubień, wzmianek czy udostępnień.
W 2022 roku marketing treści wciąż jest na czasie, a tworzenie wartościowych materiałów to jeden z najskuteczniejszych sposobów na promocję biznesu w cyfrowej przestrzeni. To, czy najlepiej sprawdzą się u Ciebie podcasty czy wpisy blogowe, zależy w dużej mierze od specyfiki biznesu i charakterystyki klientów docelowych. Zbadaj rynek, stwórz strategię i działaj… To treść nadal króluje w internecie!
* https://blog.hubspot.com/marketing/state-of-content-marketing-infographic
**https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/prawie-jedna-trzecia-internautow-slucha-regularnie-podcastow
*** https://blog.hubspot.com/marketing/email-marketing-stats