Wyzwania w social mediach – dlaczego warto je organizować?
Media społecznościowe to skuteczne narzędzie marketingowe i sprzedażowe, jednak konkurencja na portalach takich jak Facebook, Instagram czy TikTok jest ogromna. Jeśli szukasz efektywnych sposobów na to, by wyróżnić się spośród kont o podobnej tematyce i przyciągnąć do swojej firmy nowych klientów, rozważ zorganizowanie wyzwania w social mediach. To jedna z najbardziej skutecznych i angażujących społeczność technik promocji, a przy okazji sposób na podniesienie sprzedaży.
Czytaj dalej, a dowiesz się:
- Czym są wyzwania w social mediach i jakie korzyści mogą przynieść firmie?
- Jakie formy mogą mieć wyzwania w mediach społecznościowych?
- Dlaczego warto organizować wyzwania?
- Czym charakteryzuje się dobre wyzwanie połączone ze sprzedażą?
Twoja marka i promowanie na Instagramie – sprawdź, jak to działa, ile kosztuje i czy się opłaca
Czym są wyzwania w social mediach?
Wyzwania w mediach społecznościowych w ostatnich latach zyskały ogromną popularność, a w pierwszym okresie pandemii stały się wręcz hitem – pozwalały ludziom na zabicie nudy, interakcje społeczne z innymi użytkownikami internetu, zdobycie wiedzy czy zaprezentowanie własnego stylu i spojrzenia na świat. Ale rozrywka to tylko jedna strona medalu. Jeśli należysz do osób, którym wyzwania w mediach społecznościowych kojarzą się wyłącznie z tanecznymi trendami na TikToku, lepiej szybko zrewiduj swoją wiedzę – zwłaszcza gdy prowadzisz biznes online!
Organizacja wyzwań to skuteczny sposób na promocję marki i budowanie społeczności. Wiele firm – również tych małych – tworzy wyzwania związane ze swoją branżą, aby przekazywać obserwującym wiedzę i tym samym umacniać swoją pozycję eksperta w danym obszarze. Wyzwanie często jest też formą aktywizacji społeczności w ramach tzw. okna sprzedażowego – taką strategię szczególnie chętnie wykorzystują firmy sprzedające produkty wirtualne, takie jak kursy, e-booki czy programy rozwojowe.
Wyzwania w social mediach działają na zasadzie domina: pierwsi uczestnicy zwykle zachęcają do udziału swoich znajomych, a oni z kolei robią tak ze swoimi znajomymi, organicznie zwiększając zasięgi marki.
Dlaczego wyzwania w mediach społecznościowych zdobyły taką popularność? Twoi odbiorcy najpewniej śledzą wiele różnych kont w mediach społecznościowych, więc mnóstwo twórców walczy o ich uwagę. Organizacja wyzwania w social mediach to zwykle okazja do przypomnienia obserwatorom o ofercie firmy, unikalnej wartości, jaką znajdą na profilu, i do pobudzenia społeczności do interakcji. W konsekwencji zwiększa się świadomość Twojej marki w grupie docelowej, a jeśli dobrze wykorzystasz czas wyzwania – także wyniki sprzedażowe.
Zobacz też: One time offer (OTO), czyli aktywizacja sprzedaży online dzięki ofertom limitowanym
Na czym mogą polegać wyzwania w social mediach?
Forma wyzwania zależy od potrzeb firmy: niektórzy organizują wyzwania w grupach na Facebooku, inni w ramach transmisji na Instagramie, jeszcze inni proponują obserwatorom zadania, które ci publikują pod wyzwaniowym hashtagiem. Możliwości jest wiele, więc warto pomyśleć, jaka forma mogłaby najbardziej interesować Twoich odbiorców. Mocno uogólniając, można powiedzieć, że Millenialsi chętniej sięgają po Facebooka, natomiast TikTok i Instagram to ulubione media młodszego pokolenia – warto więc wybrać narzędzie, które najlepiej odpowie na potrzeby danej grupy docelowej.
Oto kilka przykładowych rodzajów wyzwań:
- wyzwania wideo,
- wyzwania fotograficzne,
- wyzwania w grupach na Facebooku,
- wyzwania w formie newsletterów,
- wyzwania w formie webinarów / transmisji na żywo.
Bardzo często jedno wyzwanie łączy też różne narzędzia. Np. przedsiębiorca codziennie wysyła zainteresowanym zadania w newsletterze, rozwiązaniami można dzielić się w zamkniętej grupie, a dodatkowo w danym tygodniu odbywa się live (lub kilka) w temacie wyzwania.
Jak może to wyglądać w praktyce?
- Z okazji Dnia Matki Colgate stworzyło na TikToku wyzwanie #MakeMomSmile, które cieszyło się dużą popularnością i zwiększyło zasięgi marki.
- Polska ekspertka od Instagrama Ola Foryś (WildRocks) prowadziła przez jakiś czas piątkowe wyzwanie fotograficzne #FlowerFriday. Polegało ono na tym, że obserwatorzy publikowali swoje zdjęcia z motywem kwiatowym, oznaczali je hashtagiem wyzwania i tagowali organizatorkę. Najlepsze zdjęcia Ola publikowała na swoim story.
- Wyzwania w formie newslettera mogą zawierać konkretną wiedzę i ćwiczenia, które pomogą ją szybko przyswoić. Efektami uczestnicy mogą dzielić na swoich profilach lub w zamkniętej grupie. Takie wyzwania organizuje np. firma Kobieca Fotoszkoła – co tydzień subskrybentki newslettera otrzymują temat oraz wskazówki pomocne przy realizacji, a we wtorek publikują swoje prace pod hashtagiem wyzwania.
- Wyzwania na grupach mogą składać się z serii zadań, które grupowicze wykonują wspólnie przez określony czas.
- Wiele osób włącza do wyzwań transmisje na żywo (na Instagramie czy Facebooku) lub webinary, podczas których dzieli się wiedzą na dany temat i daje słuchaczom konkretne zadania do wykonania.
Czytaj także: Jak sprzedawać swoje produkty na Facebooku i Instagramie?
Dlaczego warto organizować wyzwania w social mediach?
Wyzwania w social mediach pomagają w budowaniu relacji z internetową społecznością i w docieraniu do nowych odbiorców. Jeżeli na przykład organizujesz wyzwanie dla aspirujących kobiet biznesu i w jego ramach dajesz uczestniczkom próbkę swojej wiedzy czy usług za darmo, to bardzo możliwe, że Twoje obserwatorki zaproszą do wyzwania swoje koleżanki zainteresowane taką tematyką. Lojalność odbiorców buduje się stopniowo, a wyzwania, w czasie których można coś dostać (również wiedzę), docenia większość użytkowników social mediów.
Dodatkowo organizacja wyzwania pozwala Ci umocnić swoją pozycję jako eksperta, co sprawia, że Twoja marka jest silniejsza. Jeżeli organizujesz wyzwanie o technikach zarządzania czasem i wydajesz później e-booka o tej samej tematyce, to w oczach swoich odbiorców masz już większą wiarygodność — przekonali się, co masz do zaoferowania, a od znanej osoby łatwiej coś kupić. Właśnie dlatego wyzwania mogą być wykorzystywane do sprzedaży produktów i usług lub rozbudowy listy e-mailowej, a co za tym idzie – zwiększenia bazy potencjalnych klientów.
Media społecznościowe żyją zasadą „sharing is caring”, więc dzielenie się wiedzą w ramach wyzwania to bardzo często skuteczna strategia marketingowa w wielu różnych branżach.
Sprawdź również: E(mpa)tyczna sprzedaż – zrozum i szanuj, a kupią
Jak organizować wyzwania, które sprzedają?
Nie ma jednego przepisu na organizację wyzwań w mediach społecznościowych, ale jest kilka zasad, które mogą zwiększyć prawdopodobieństwo sukcesu. Według ekspertki od marketingu Magdaleny Pawłowskiej** bardzo ważne jest, aby dostarczyć uczestnikom wyzwania 100% obiecanych treści, ale jednocześnie zostawić ich z poczuciem niedosytu, który skłoni ich do zakupu Twoich produktów lub usług. Jak skutecznie organizować wyzwanie w mediach społecznościowych, którego celem jest wypromowanie nowego produktu? Oto kilka rad.
Media społecznościowe to doskonałe miejsca do dzielenia się wiedzą, a organizacja wyzwań jest jednym z najskuteczniejszych sposobów na budowanie własnej marki i sprzedaż produktów online. Kilkudniowe wyzwanie na Instagramie czy Facebooku może zaowocować powiększoną listą e-mailową, sporymi zasięgami w mediach społecznościowych oraz… konkretną sumą na koncie. Choć każda branża jest inna i masz do dyspozycji różne formy wyzwań, podstawowa zasada pozostaje taka sama: media społecznościowe kochają ludzi, którzy dzielą się wiedzą. Postaw więc na wartościowe treści, a na pewno pójdziesz w dobrym kierunku. Do odważnych świat należy — zwłaszcza w mediach społecznościowych!
Zobacz też: Konkurs na Facebooku krok po kroku. Zorganizuj promocję i przyciągnij nowych klientów!
* https://www.statista.com/statistics/278414/number-of-worldwide-social-network-users/
** https://magdalenap.com/podcast/jak-przeprowadzic-wyzwanie-w-mediach-spolecznosciowych/