Jak wypromować swoje gospodarstwo agroturystyczne?
19/08/2022
Jeżeli prowadzisz gospodarstwo agroturystyczne i szukasz sposobów na wypromowanie swojego biznesu, musisz podejść do tego na kilka różnych sposobów. Kluczowa jest reklama w internecie, nie warto jednak zapominać także o innych metodach promocji. Warto więc się dowiedzieć, jak reklamować swój biznes w sieci i poza nią oraz jak prowadzić agroturystykę, by goście polecali ją innym. Przeczytaj poniższy tekst, by zostać ekspertem w tej dziedzinie!
Czytaj dalej, a dowiesz się:
- Jak prowadzić agroturystykę, by Twoi goście chcieli wracać i polecać Twoje gospodarstwo znajomym?
- O co musisz zadbać, zanim zaczniesz promować agroturystykę?
- Jak promować agroturystykę w internecie?
- Reklama agroturystyki poza siecią – jak do tego podejść?
Zobacz też: Strategia marketingowa online – jak to ugryźć?
Jak prowadzić agroturystykę, by przynosiła dochody?
Gospodarstwa agroturystyczne cieszą się sporym zainteresowaniem polskich wczasowiczów. Boom na tego typu miejsca nastąpił w 2020 r., kiedy pierwsze wakacje po wybuchu pandemii okazały się dla wielu z nas okazją do poszukiwania bezpiecznych, ustronnych miejsc na urlop w Polsce. Ograniczenia w podróżach zagranicznych i konieczność utrzymywania dystansu społecznego spowodowały, że ludzie zaczęli interesować się ofertą agroturystyczną w kraju.
Jeśli prowadzisz takie gospodarstwo, z pewnością wiesz, że nie tylko w okresie pandemii stanowi ono atrakcyjną formę wypoczynku dla całych rodzin i osób chcących uciec od zgiełku miasta oraz pobyć bliżej natury. Aby więcej osób się o tym dowiedziało, konieczne jest zaplanowanie skutecznej kampanii promocyjnej – dzięki czemu zwiększysz szanse na uczynienie swojego biznesu dochodowym.
Czytaj również: Działalność sezonowa – wszystko, co musisz wiedzieć
Zanim jednak zaczniesz wykupować reklamy i drukować ulotki, zastanów się nad tym, czy Twoja oferta jest rzeczywiście atrakcyjna, ciekawa i wyróżnia Cię na tle konkurencji. Podstawową formą promocji jest bowiem system poleceń – zadowoleni goście chcą wracać do Twojego gospodarstwa i zachęcają do wybrania się do niego znajomych. Dlatego tak ważne jest to, jak prowadzisz swoją agroturystykę, jakim jesteś gospodarzem, co znajduje się w Twojej ofercie oraz w jaki sposób ją przedstawiasz.
O co zadbać, gdy prowadzisz swoje gospodarstwo?
Poniżej przedstawiamy Ci kilka sugestii, które dobrze jest wziąć pod uwagę, gdy prowadzisz gospodarstwo otwarte na turystów i chcesz przyciągnąć ich więcej.
- Skup się na stworzeniu dobrej strony internetowej, która będzie zawierała szczegółowy opis oferty i dobrej jakości zdjęcia prezentujące wszystkie atrakcje agroturystyki oraz wygląd pokoi, wyposażenia, łazienek itd.
- Zadbaj o to, by Twoje gospodarstwo miało tak wiele atrakcji – zarówno dla dzieci, jak i dla dorosłych – by można w nim było spędzić cały urlop. Podkreśl to w opisie oferty!
- Postaraj się, by zapewnić pełne i atrakcyjne wyżywienie swoim gościom, również tym, którzy stosują specjalne diety (np. wegetariańską czy wegańską, bezglutenową itp.).
- W menu powinny królować produkty regionalne, warzywa z twojego ogródka itd.
- Zadbaj o udogodnienia, takie jak telewizor, dobre wi-fi, zacieniony parking.
- Postaraj się umożliwić różne formy płatności za pobyt (nie tylko gotówką, lecz także bezgotówkowo, np. przez terminal płatniczy). W opisie swojej oferty wyraźnie podkreśl, w jaki sposób goście mogą dokonać zapłaty.
- W ofercie – oprócz wszystkich zalet swojej agroturystyki – podkreśl również wszelkie walory regionu, opisz okoliczne atrakcje.
- Przedstaw siebie jako gospodarza, który zorganizuje na życzenie gości specjalne atrakcje, pomoże zaplanować wycieczkę, odpowie na wszelkie pytania i prośby.
Jak promować agroturystykę w internecie?
Kiedy masz już przygotowaną ofertę oraz jej opis i działa Twoja strona internetowa, pora skupić się na promowaniu agroturystyki. W dzisiejszych czasach oczywistym i najskuteczniejszym wyborem będzie reklama online. Gdzie i jak promować agroturystykę? Możliwości jest naprawdę wiele – poniżej omówimy je po kolei.
- Twoja strona internetowa – oprócz dobrego opisu oferty i zachęcających zdjęć, postaw również na pozycjonowanie strony, m.in. dzięki pisaniu treści zgodnie z zasadami SEO.
- Kampanie reklamowe: Google Ads, Facebook Ads, Instagram Ads itd.
- Media społecznościowe – bądź aktywny na swoich kanałach na Facebooku, Instagramie, Twitterze, TikToku itd. (organizuj konkursy, publikuj zdjęcia, informuj obserwatorów o nowych pomysłach i inwestycjach w gospodarstwie, nagrywaj InstaStories itd.).
- Dobra opinia biznesu w sieci – zadbaj o to, by goście zostawiali pozytywne recenzje i oceny po odwiedzeniu Twojego gospodarstwa, np. w serwisach z opiniami, na Twojej stronie internetowej, w mediach społecznościowych itd.
- Reklama zewnętrzna, współprace – postaraj się, by reklama Twojego biznesu znalazła się na stronach internetowych władz gminy czy na portalu informującym o najciekawszych obiektach regionu (jeśli taki istnieje; jeśli nie – być może warto, byś to Ty go założył i prowadził).
Czytaj również: Reduce, reuse, recycle – 8 zasad, jak prowadzić biznes z poszanowaniem środowiska
- Google Maps i Google Moja Firma – zadbaj o swoją wizytówkę i o to, by turyści mogli łatwo odszukać Twój obiekt oraz informacje o Twojej firmie po wpisaniu słów kluczowych do wyszukiwarki.
- Portale turystyczne, ogłoszeniowe, z noclegami – tzw. agregatory turystyczne dominują w wynikach wyszukiwarek, w związku z tym warto również tam zaprezentować swoją ofertę.
- Blog gospodarstwa agroturystycznego – to możliwość rozszerzenia opisu Twojej oferty znajdującego się na stronie internetowej, dokładnego przedstawienia okolicznych atrakcji i walorów regionu (to kolejna szansa na wykorzystanie możliwości, jakie daje content marketing).
- Współpraca barterowa online – nawiąż współpracę z okolicznymi dobrze prosperującymi podmiotami, dzięki której możecie się nawzajem reklamować i polecać na swoich stronach internetowych. Mogą to być np.: producent żywności regionalnej, zaprzyjaźnione restauracje czy organizatorzy różnych atrakcji, takich jak spływy kajakowe, jazda konna itp.
- Współpraca płatna online – zaproś do współpracy blogerów piszących o podróżach, influencerów itd.
Jak promować agroturystykę poza siecią?
Obecnie największe szanse na wypromowanie jakiegokolwiek biznesu daje nam Internet, nie warto jednak zapominać również o miejscach poza siecią. Wiele osób prowadzących agroturystykę aktywnie działa w różnego typu stowarzyszeniach agroturystycznych, które organizują targi i imprezy pozwalające wypromować poszczególne biznesy. Często ulotki rozdawane na takich wydarzeniach potrafią skusić wiele osób do bliższego zapoznania się z ofertą.
Jako gospodarz powinieneś pojawiać się na ważnych wydarzeniach w regionie, podjąć współpracę barterową z innymi podmiotami działającymi w okolicy. Możesz też rozwiesić plakaty informujące o Twojej agroturystyce w miejscach, w których pojawia się wielu turystów, np. w restauracjach, muzeach, na poczcie itd.
Przeczytaj również: Targi rękodzieła, wydarzenia w duchu eko i slow – szansa na promocję dla małej marki