1. Dla firmy
  2. Akademia przedsiębiorcy
  3. Działalność sezonowa – z czym się wiąże jej prowadzenie?
Działalność sezonowa – z czym się wiąże jej prowadzenie?

Działalność sezonowa – z czym się wiąże jej prowadzenie?

5 min czytania

Działalność sezonowa wykorzystuje okresowy popyt na dane towary czy usługi. Dla niektórych to sposób na dorobienie, dla innych okazja do sprawdzenia, czy dany pomysł na biznes okaże się trafny i opłacalny czy lepiej z niego zrezygnować. Na czym dokładnie polega sezonowa sprzedaż towarów? Jakich formalności należy dopełnić, prowadząc sezonową działalność gospodarczą? Jakie są najlepsze i najbardziej opłacalne pomysły na biznes sezonowy? Przeczytaj poniższy tekst, by się tego dowiedzieć!

 

Czytaj dalej, a dowiesz się:

 

  • Czym jest działalność sezonowa?
  • Jakich formalności należy dopełnić, by móc prowadzić biznes sezonowy?
  • Jakie rodzaje działalności sezonowej są najbardziej opłacalne?
  • Jak podejść do prowadzenia działalności od strony biznesowej?

Zobacz także: Jak zrobić biznesplan?

 

Czym jest działalność sezonowa? Definicja i przykłady

 

Działalność sezonowa to taka, którą przedsiębiorca prowadzi jedynie przez jakąś część roku, np. w sezonie letnim czy wyłącznie podczas ferii zimowych. Zazwyczaj wtedy, gdy sprzedaż danych towarów lub usług jest opłacalna. Przykładów takich biznesów jest wiele, między innymi:

 

  • prowadzenie budki z lodami czy goframi np. przy plaży,
  • udzielanie lekcji nurkowania czy windsurfingu,
  • prowadzenie food-trucka,
  • prowadzenie kursów narciarstwa lub snowboardu,
  • sprzedaż sezonowych owoców np. na targu,
  • wynajmowanie domków letniskowych, miejsc na polach namiotowych itd.

Niektórzy uruchamiają biznes sezonowy co roku, aby wykorzystać sprzyjający czas do zwiększenia swoich zarobków. Dość powszechną praktyką jest również otwieranie działalności na próbę, właśnie na okres jednego sezonu, by sprawdzić, czy pomysł na biznes sprawdzi się w praktyce i czy warto go kontynuować. Są też przedsiębiorcy, którzy pracują wyłącznie sezonowo i starają się wtedy zarobić tyle, by starczyło im na resztę roku.

 

Sprawdź też: Jak wypromować osiedlowy biznes wśród lokalnej społeczności?

 

Działalność sezonowa – z jakimi formalnościami się wiąże?

 

Prawo przedsiębiorców wyraźnie określa, czym jest działalność gospodarcza. Biznes musi zostać zarejestrowany, jeśli jest prowadzony:

 

  • w sposób zorganizowany,
  • w sposób ciągły,
  • we własnym imieniu,
  • w celach zarobkowych.

Sezonowa działalność gospodarcza niezarejestrowana

 

Jeżeli więc prowadzisz biznes jedynie przez kilka miesięcy w roku i osiągasz wtedy miesięczne dochody powyżej wskazanej w ustawie kwoty, musisz spełnić obowiązek rejestracyjny. Możesz tego dokonać w jeden dzień – wystarczy, że wypełnisz i złożysz w urzędzie wniosek CEIDG-1 (możesz to zrobić nie tylko osobiście, lecz także online, o ile posiadasz profil zaufany lub kwalifikowany podpis elektroniczny).

 

Po tym, jak urząd otrzyma Twój wniosek, automatycznie:

 

  • nada Ci numer REGON,
  • prześle dane Twojej firmy do Urzędu Skarbowego,
  • prześle dane Twojej firmy do ZUS.

Prowadzenie działalności możesz rozpocząć już w dniu złożenia wniosku CEIDG-1. Musisz jednak upewnić się, że biznes, który chcesz uruchomić, nie wymaga zdobycia przez Ciebie dodatkowych pozwoleń lub koncesji. W zależności od charakteru prowadzonej działalności sezonowej możesz potrzebować:

 

  • zgody na prowadzenie działalności związanej z żywieniem udzielonej przez Państwowy Inspektorat Sanitarny,
  • koncesji na sprzedaż alkoholu (zezwolenia udziela wójt – burmistrz lub prezydent miasta),
  • zgody urzędu miasta na prowadzenie sprzedaży np. na deptaku czy na ulicy,
  • kasy fiskalnej (taki obowiązek mają przedsiębiorcy, których roczny obrót przekracza 20 tys. zł rocznie),
  • rejestracji jako podatnik VAT (jeżeli chcesz nim być lub obowiązkowo, gdy wartość sprzedawanych przez Ciebie dóbr przekroczy 150 tys. zł).

Podobnie jak każdy inny przedsiębiorca, również właściciel sezonowej działalności gospodarczej musi płacić podatek dochodowy oraz wypełniać deklarację PIT. To, jaki rodzaj opodatkowania wybierzesz, zależy od Ciebie – swoją decyzję musisz jednak wskazać we wniosku CEIDG-1. Może okazać się, że zarejestrowanie się jako podatnik VAT będzie dla Ciebie opłacalne.

 

Jeżeli dopiero zaczynasz prowadzić swój biznes sezonowy, obowiązuje Cię jedynie obowiązek odprowadzania składki na ubezpieczenie zdrowotne. Początkujący przedsiębiorcy mogą liczyć na wiele ulg, m.in. przez pierwsze pół roku prowadzenia działalności nie muszą uiszczać składek na ubezpieczenie społeczne.

 

Firma sezonowa – zawieszenie działalności

 

Czytaj też: Zawieszenie działalności - kiedy się opłaca i jak to zrobić?

 

Biznes sezonowy – handel owocami

 

Pomysł na biznes sezonowy – co się opłaca?

 

To, czy firma sezonowa okaże się opłacalna, zależy od kilku czynników. Nadrzędnym jest dopasowanie charakteru biznesu do miejsca, w którym zamierzasz go prowadzić. Wiele działalności najlepiej radzi sobie w miejscowościach typowo turystycznych, kurortach itd. Biznes sezonowy nad morzem może nieco różnić się od tego, który sprawdzi się w górskiej miejscowości. Część z nich jednak będzie uniwersalna: gorące lato sprzyja popytowi na niektóre usługi czy towary także w miastach. Zazwyczaj najbardziej opłacalne są różnego typu punkty handlowe – kluczem do sukcesu jest znalezienie odpowiedniego miejsca na jego prowadzenie (w większość kurortów już wczesną wiosną uruchamia się przetargi na wynajem powierzchni handlowych tuż przy plaży, deptaku, na rynkach itd. - prowadzą je urzędy miast lub gmin, albo miejscowe ośrodki sportu i rekreacji).

 

Firma sezonowa. Pomysł na biznes sezonowy

 

Sezonowa działalność gospodarcza od strony biznesowej

 

Przed rozpoczęciem prowadzenia działalności sezonowej, warto zastanowić się, jak podejść do tematu od strony biznesowej. Kluczowe jest prześledzenie warunków panujących na rynku oraz konkurencji. Zwykle w miejscowościach turystycznych jest ona duża. W związku z tym powinieneś zadbać o pomysł, który wyróżni Twój biznes na tle podobnych, np.:

 

  • jeśli chcesz prowadzić punkt sprzedaży pamiątek, postaraj się wyjść naprzeciw oczekiwaniom konsumentów i postaw na rozwiązania ułatwiające życie, np. pocztówki z gotowymi pozdrowieniami i przyklejonym znaczkiem, które wystarczy tylko zaadresować i wysłać,
  • jeżeli chcesz prowadzić budkę z lodami, pamiętaj, by ofercie mieć uniwersalne smaki, na które zawsze jest popyt (np. śmietankowe, czekoladowe), ale wprowadź również nietypowe propozycje, które przyciągną dzieci oraz smakoszy,
  • prowadząc budkę z jedzeniem, np. z goframi czy zapiekankami, stawiaj na świeże składniki – wyróżnisz się na tle konkurencji, która często korzysta z produktów mrożonych i zdobędziesz stałą grupę klientów, np. rodziny z dziećmi,
  • znajdź niszę – rozważ wprowadzenie do oferty dań dla osób na specjalnych dietach. Coraz więcej ludzi nie jada mięsa, je wegańsko, unika glutenu czy cukru i trudno im w menu restauracji w kurortach znaleźć coś dla siebie.

Przeczytaj również: Własny sklep internetowy czy sprzedaż przed dystrybutorów?

 

Jesteśmy gotowi,
by dzielić się z Tobą
wszystkim co wiemy!

Zapisz się do darmowego newslettera

Zapisz się do darmowego newslettera w ramach Akademii Przedsiębiorcy