Ekologia w biznesie – jak prowadzić firmę i być eko?
Dla każdego przedsiębiorstwa zrównoważony rozwój i odpowiedzialność ekologiczna powinny być ważnymi zagadnieniami. Ich wspólnym elementem jest tzw. zielony marketing i proekologiczna postawa, dzięki którym zarówno Ty, jak i Twoi pracownicy możecie na co dzień dbać o losy planety, chronić jej naturalne zasoby oraz przeciwdziałać postępującej degradacji środowiska naturalnego. Sprawdź, dlaczego warto to robić, a także poznaj 8 prostych zasad ekologicznego biznesu.
Czytaj dalej, a dowiesz się:
- Na czym polega odpowiedzialność ekologiczna i co daje troska o ekologię?
- Co kryje się za skrótem 3R?
- Jakie ekologiczne inicjatywy sprawią, że Twoja firma będzie przyjazna środowisku?
Czytaj także: Jak założyć firmę – formalności krok po kroku
Jak zarządzać biznesem w sposób odpowiedzialny i dbać o środowisko naturalne?
Każda firma dąży do tego, aby zwiększać sprzedaż produktów albo poszerzać ofertę usług, jakimi dysponuje. Choć rozwój ekonomiczny daje wymierne zyski, często zapomina się o tym, że działalność przedsiębiorstwa – w mniejszym czy większym stopniu – wpływa także na środowisko naturalne. Kurczące się zasoby planety i postępujące zmiany klimatyczne to problemy, obok których nie można przejść obojętnie, jeśli mamy na względzie losy przyszłych pokoleń.
Dlatego tak ważna jest społeczna odpowiedzialność biznesu i inwestowanie nie tylko w zasoby ludzkie, ale także w ekologię. Jak to możesz robić? Przede wszystkim kluczowe są: racjonalne gospodarowanie zasobami i odpadami, popularyzowanie proekologicznych idei, aktywne zaangażowanie swoich pracowników, klientów i partnerów biznesowych w ochronę środowiska oraz wdrażanie ekologicznych procesów technologicznych i produkcyjnych.
Choć wybieranie rozwiązań, które są bliskie naturze, na początku może wydawać się pracochłonne, w szerszej perspektywie ekologiczne wysiłki to duża oszczędność, a także inwestycja w dobry wizerunek firmy. Jak się okazuje, klienci coraz chętniej wybierają produkty i usługi tych przedsiębiorców, którzy otrzymali ekologiczny znak jakości (np. certyfikat Ecolabel). Jeśli uda Ci się połączyć zarządzanie firmą z jednoczesną troską o naturę, masz szansę wyróżnić się swoją postawą wśród konkurencji na rynku.
Proekologiczne podejście do biznesu jest też ważne dla kontrahentów Twojej firmy, którzy sięgają po produkty i usługi od świadomych przedsiębiorców walczących m.in. o zminimalizowanie śladu węglowego, poprawę zdrowia i ochronę przyrody. To również istotna kwestia dla pracowników – w szczególności studentów czy świeżo upieczonych absolwentów – świadomych zagrożeń związanych z degradacją środowiska, bowiem to właśnie oni chętnie przeglądają oferty od pracodawców, którym ten problem nie jest obojętny. Przeczytaj też: Jak zrobić biznesplan?
Reduce, reuse, recycle – co to oznacza?
Firma przyjazna środowisku powinna dbać o kilka ważnych aspektów, które są mocno związane z proekologicznym podejściem do biznesu. Jeśli chcesz, żeby Twoje przedsiębiorstwo było bardziej eko, koniecznie sprawdź, czy przestrzegasz zasady 3R – jest to skrót od angielskich słów: reduce (ograniczać), reuse (używać ponownie) oraz recycle (recyklingować). Bazując na tych ekologicznych wskazówkach, możesz dążyć do tego, aby bez względu na profil prowadzonej działalności do minimum zredukować ilość generowanych odpadów w firmie, do produkcji używać przetworzonych surowców i efektywnie gospodarować zasobami, jakie daje Ci natura. Podjęte wysiłki będą Twoją cegiełką do złagodzenia zmian klimatycznych i ochrony środowiska. Zacznij od małych kroków i przekonaj się, że ekologiczne podejście do biznesu i zielony marketing naprawdę się opłacają.
Przeczytaj też: Modele biznesowe – czym są i jak stworzyć odpowiedni dla swojej firmy?
Zrównoważony rozwój firmy i dobre praktyki, które pomogą Ci ochronić naturę
Twoja firma może być eco-friendly bez względu na jej rozmiar czy liczbę zatrudnianych pracowników. Aby wprowadzić ekologiczne rozwiązania, potrzebujesz konsekwencji, czasu i przede wszystkim chęci do podążania wytyczoną ścieżką. Sprawdź, od czego możesz zacząć. Oto kilka pomysłów na to, jak prowadzić biznes, dbając jednocześnie o naturę.
Prawidłowo segreguj śmieci
Umieszczenie koszy do segregowania śmieci na terenie firmy to must have, jeśli chcesz uzyskać miano ekologicznego przedsiębiorcy. Koniecznie zadbaj o potrzebne instrukcje dotyczące tego, gdzie wrzucać szkło, papier i plastik, co ułatwi sortowanie odpadów pracownikom. Możesz również w widocznych miejscach ustawić pojemniki na zużyte baterie i nakrętki po butelkach. Warto rozważyć też kompostownik na odpady BIO z firmowej stołówki.
Oszczędzaj prąd i wodę oraz surowce naturalne
Zainwestuj w firmie np. w energooszczędne sprzęty, zamontuj żarówki LED i specjalne krany, które napowietrzają wodę, aby zużywać jej mniej. Kupuj duże, ekologiczne opakowania kawy oraz herbaty, a tradycyjne faktury zastąp elektronicznym obiegiem dokumentów. Zwróć także uwagę na wyposażenie biura. Zamawiaj niebielony papier do drukarki, a zamiast plastikowych segregatorów wybierz pudełka albo teczki z makulatury. Aby przysłużyć się środowisku, zamów biurka z płyty z certyfikatem FSC, który potwierdza, że materiał pochodzi z odpowiedzialnych źródeł. Jeśli chcesz pójść o krok dalej – pomyśl o zamontowaniu paneli słonecznych czy ekologicznego systemu ogrzewania, zaś przy kolejnym malowaniu biura kup farby z ekologicznym certyfikatem.
Postaw na recykling
Pamiętaj, że rzeczy, które lądują w koszu, mogą mieć drugie życie. Wydrukowane materiały albo stare banery mogą posłużyć Ci jako kartki na notatki, a fusy po kawie sprawdzą się do zasilenia firmowych kwiatów. Spróbuj też zorganizować dużą zbiórkę plastikowych butelek, aby potem przerobić je np. na polarowe bluzy z logo firmy dla wszystkich pracowników. Podobnych pomysłów i inicjatyw może być naprawdę wiele! Zmniejszaj ślad węglowy
Chcesz uzyskać miano ekologicznego pracodawcy? Zastanów się, jak możesz zmniejszyć ślad węglowy i ilość emitowanych do atmosfery zanieczyszczeń. Ciekawym rozwiązaniem może być motywowanie pracowników do tego, aby korzystali z komunikacji miejskiej, hulajnogi elektrycznej lub roweru. Możesz również wprowadzić tzw. carpooling, który polega na zebraniu większej liczby osób z tej samej okolicy i zachęceniu ich, by do pracy dojeżdżały jednym autem w zamian za dofinansowanie kosztów za benzynę. A jeśli dystrybuujesz produkty na terenie kraju lub do odległych zakątków świata, wybierz taki środek transportu, który emituje jak najmniej spalin.
Zaangażuj się w akcje proekologiczne
Zaplanuj np. wspólne sadzenie drzew albo cyklicznie organizuj zbiórki małego sprzętu RTV i AGD czy makulatury, zachęcając podwładnych do włączenia się w ekologiczne inicjatywy. Edukuj i wspieraj również lokalną społeczność. Zaangażuj się jako przedsiębiorca w akcję sprzątania pobliskiego lasu, zaadoptuj ginący gatunek w ZOO albo zorganizuj ekologiczny piknik, podczas którego będziecie zbierać pieniądze na jakiś szczytny cel.
Zadbaj o ekologiczne sprzątanie
Czystość w miejscu pracy to podstawa. Jak się okazuje, o środowisko możesz zadbać także na tym poziomie. Zacznij od tego, aby kupować skoncentrowane środki do sprzątania, które mają w składzie naturalne składniki i nie zawierają wybielaczy, fosforanów, konserwantów czy syntetycznych substancji zapachowych. Są biodegradowalne, bezpieczne dla alergików i natury. Jeśli tego typu produkty połączysz z odpowiednim systemem dozowania, będziesz mógł przy okazji zaoszczędzić nieco pieniędzy. Jeszcze większe oszczędności da Ci wykorzystanie produktów, które zrobisz sam na bazie octu, sody oczyszczonej i alkoholu.
Kup choinkę… w doniczce!
Razem z pracownikami celebrujecie co roku Boże Narodzenie? Jeśli kupujesz żywą choinkę, w tym sezonie zadbaj o to, aby Wasze drzewko było w doniczce. Po świętach będziecie mogli wspólnie zasadzić je np. na firmowym placu, co pozytywnie wpłynie na środowisko, a także sprawi, że Twój biznes będzie bardziej odpowiedzialny ekologicznie.
Zamiast marnować jedzenie, sprzedawaj je po niższej cenie
Prowadzisz lokal gastronomiczny albo sklep? Rozsądnie planuj zatowarowanie i obserwuj, ile kupują Twoi klienci, by dokładnie wyliczyć zapotrzebowanie na żywność. Jeśli już zdarzą się nadwyżki, skorzystaj z aplikacji, które pomogą Ci sprzedać jedzenie z korzyścią dla firmy, a przede wszystkim dla natury.
Jak sam widzisz, pomysłów na prowadzenie biznesu z poszanowaniem środowiska naturalnego jest całe mnóstwo! Wystarczy poszukać inspiracji i zacząć od małych inicjatyw, które z czasem mogą urosnąć do rangi wyczekiwanych przez Ciebie i Twoich kontrahentów dużych proekologicznych akcji.'
Przeczytaj też: E(mpa)tyczna sprzedaż – zrozum i szanuj, a kupią