Pozycjonowanie stron: jak napisać tekst SEO?
Pozycjonowanie stron internetowych w przypadku większości biznesów przekłada się na wymierne korzyści. Aby było skuteczne, musi zostać przeprowadzone według dobrze przemyślanej strategii. Jej częścią jest tworzenie treści zgodnych z zasadami SEO. Co to znaczy i na czym polega skuteczny copywriting? Przeczytaj poniższy tekst, by zdobyć odpowiedzi na te i wiele innych pytań!
Czytaj dalej, a dowiesz się:
- Czym jest pozycjonowanie stron?
- Co to jest tekst SEO i czym się różni od innych tekstów?
- Jak dobrze pisać teksty, by były zgodne z zasadami SEO i by dobrze się je czytało?
Zobacz też: Strategia marketingowa online – jak to ugryźć?
Pozycjonowanie stron – czym jest?
Pozycjonowanie stron internetowych (SEO – Search Engine Optimization) stało się jednym z kluczowych elementów składających się na sukces biznesu w internecie. To, jak wysoko sklep internetowy, blog czy serwis znajdą się w wyszukiwarce, przekłada się m.in. na to, jak wielu klientów do nich trafi po wpisaniu danej frazy. Dobra i odpowiednio zoptymalizowana strona internetowa umożliwia internautom szybkie odnalezienie tego, czego szukają, Tobie zaś zapewnia większe zyski.
Pozycjonowanie stron polega na prowadzeniu działań w trzech głównych obszarach:
- działania techniczne – dotyczą poprawy komfortu użytkowników strony internetowej (np. szybkość strony, dobrze zaprojektowane menu itd.) i ułatwienia indeksowania strony przez roboty (np. zastosowanie mapy strony, opracowanie pliku robots.txt),
- optymalizacja treści na stronie – pisanie zgodnie z zasadami SEO, stosowanie linków wewnętrznych itd.,
- optymalizacje poza stroną – linkowanie do Twojej strony na innych witrynach, aktywność w mediach społecznościowych np. polecanie artykułów ze strony.
Sprawdź także: Recykling treści – jak umiejętnie wykorzystywać treści, które już mamy?
Mówiąc o wyszukiwarce, mamy na myśli głównie Google, choć przecież nie jest to jedyne narzędzie służące do odnajdowania interesujących stron w internecie. Jednak to właśnie z niego korzysta aż 95 proc. internautów w Polsce.
Google działa w ten sposób, że użytkownik zadaje pytanie, a wyszukiwarka przedstawia mu najbardziej dopasowane odpowiedzi. Jednym z elementów, które sprawiają, że po wpisaniu danego sformułowania na wysokiej pozycji znajdzie się Twoja strona, jest odpowiednie nasycenie treści słowami kluczowymi.
Czytaj też: 5 trików, które pomogą zatrzymać użytkownika na Twojej stronie internetowej
Tekst SEO – co to jest i jak go napisać?
SEO copywriting to metoda pisania tekstów na strony internetowe, które będą ciekawe i pożyteczne dla czytelnika, a jednocześnie wpłyną na widoczność witryny w wynikach wyszukiwarki. Mogą to być różnego rodzaju treści, np.:
- teksty na stronie internetowej (np. opisy produktów w sklepie internetowym, treści promocyjne, opis firmy itd.),
- artykuły (dziennikarskie, na blogu, eksperckie i inne).
Zanim zabierzesz się za pisanie tekstu zgodnego z zasadami SEO, musisz wykonać analizę słów kluczowych. Nie należy opierać się na własnych odczuciach, tzn. na tym, że wydaje Ci się, że dana fraza byłaby najczęściej wpisywana w Google. Wykorzystaj w tym celu specjalne narzędzia (takie jak Senuto czy Ahrefs), które pokażą Ci dokładne statystyki: ile razy dane sformułowanie zostało wpisane do wyszukiwarki, które jest wybierane rzadziej itd.
Podczas pisania tekstu SEO zwróć uwagę także na następujące kwestie:
- Stosuj frazy kluczowe, ale z umiarem (muszą być wplecione w tekst w sposób naturalny, nie może być ich za dużo – ma to wpływ zarówno na odbiór czytelnika, jak i wyszukiwarki, która może odrzucić tekst jako sztuczny),
- Unikaj kanibalizacji treści i słów kluczowych (rezygnuj ze zbyt krótkich i ogólnych fraz, nie powielaj słów kluczowych w kolejnych tekstach, stosuj ich synonimy),
- Zwróć uwagę na podział i hierarchiczność tekstu, w tym na kolejność nagłówków oraz stosowanie wypunktowań czy numeracji (formatowanie tekstu ma ogromne znacznie, ponieważ ułatwia prześledzenie go przez wyszukiwarkę),
- Pamiętaj, żeby meta opisy miały odpowiednią długość i zawierały frazy kluczowe,
- Przywiązuj wagę do tego, by linki, które dodajesz do tekstu, były dobierane w sposób naturalny (tzn. hasło w tekście powinno rzeczywiście odpowiadać treści tekstu, który linkujesz),
- Aktualizuj teksty (podstawowe zasady SEO mówią o tym, że tekst powinien zawierać aktualne dane, być optymalizowany już po tym, jak został opublikowany – algorytm wyszukiwarki to wychwyci),
- Trzymaj się zasady, że teksty na Twojej stronie muszą być unikalne – nie mogą powielać treści z innych stron, ponieważ Google bardzo negatywnie ocenia takie działania.
Czytaj też: Jak wyróżnić się online jako polska marka? Poznaj moc storytellingu
Jak pisać teksty SEO? Zasady pozycjonowania artykułów
Optymalizacja treści, które pojawiają się na Twojej stronie, to jeden z trudniejszych etapów całego przedsięwzięcia, jakim jest pozycjonowanie witryny. To dlatego, że nie wystarczy jedynie pisać artykułów, które spełniają zasady SEO copywritingu, nie zwracając uwagi na ich stylistykę i wartość. Treści pojawiające się na stronie muszą być również unikalne i wysokiej jakości. Pisanie tekstów SEO to szukanie balansu między pozycjonującą funkcją artykułu a jego aspektami treściowymi i stylistycznymi.
Jak pisać lepsze teksty SEO?
- Zacznij od tego, by przygotować treść, która będzie ciekawa, merytorycznie poprawna, wzbogacająca dla czytelnika – zrób dokładny research, przygotuj szkic tekstu.
- Ustal, do kogo kierujesz tekst – o czym dokładnie chcesz napisać i jakim językiem musisz zwracać się do zakładanych odbiorców.
- Stosuj frazy kluczowe. Staraj się umieścić je w początkowych zdaniach tekstu i w nagłówkach, używaj też słów zamiennych i fraz semantycznych.
- Nagłówki, śródtytuły i inne elementy mają ogromne znaczenie. Pamiętaj o zastosowaniu w nich fraz kluczowych, a także o tym, że muszą być chwytliwe.
- Nie tylko nagłówki mają znaczenie – jeśli dalsza treść będzie nieciekawa, czytelnik nie zostanie długo na Twojej stronie i na nią nie wróci.
- Pamiętaj o tym, by tekst miał odpowiednią długość w stosunku do tego, jaki jest jego charakter i o czym traktuje.
- Bądź kreatywny – jeśli musisz napisać tekst o tym, o czym pisali już wszyscy, postaraj się ugryźć go od innej strony.
- Nie zgaduj, jakie są słowa kluczowe – wykonaj analizę, korzystając z jednego ze służących do tego narzędzi.
- Pilnuj poprawności językowej.
- Jeżeli tworzysz treści na stronie typowo pod SEO, tzn. dopasowujesz tematy do odpowiednich słów kluczowych, skup się na tym, by były to tematy oryginalne i ciekawe, nie jakiekolwiek, które pasują do fraz.
Przeczytaj również: Ustaw swoją pierwszą reklamę Google Ads – instrukcja