1. Dla firmy
  2. Akademia przedsiębiorcy
  3. Pozycjonowanie stron: jak napisać tekst SEO?
Pozycjonowanie stron: jak napisać tekst SEO?

Pozycjonowanie stron: jak napisać tekst SEO?

5 min czytania

Pozycjonowanie stron internetowych w przypadku większości biznesów przekłada się na wymierne korzyści. Aby było skuteczne, musi zostać przeprowadzone według dobrze przemyślanej strategii. Jej częścią jest tworzenie treści zgodnych z zasadami SEO. Co to znaczy i na czym polega skuteczny copywriting? Przeczytaj poniższy tekst, by zdobyć odpowiedzi na te i wiele innych pytań!

 

Czytaj dalej, a dowiesz się:

 

  • Czym jest pozycjonowanie stron?
  • Co to jest tekst SEO i czym się różni od innych tekstów?
  • Jak dobrze pisać teksty, by były zgodne z zasadami SEO i by dobrze się je czytało?

Zobacz też: Strategia marketingowa online – jak to ugryźć?

 

Pozycjonowanie stron – czym jest?

 

Pozycjonowanie stron internetowych (SEO – Search Engine Optimization) stało się jednym z kluczowych elementów składających się na sukces biznesu w internecie. To, jak wysoko sklep internetowy, blog czy serwis znajdą się w wyszukiwarce, przekłada się m.in. na to, jak wielu klientów do nich trafi po wpisaniu danej frazy. Dobra i odpowiednio zoptymalizowana strona internetowa umożliwia internautom szybkie odnalezienie tego, czego szukają, Tobie zaś zapewnia większe zyski.

 

Pozycjonowanie stron polega na prowadzeniu działań w trzech głównych obszarach:

 

  • działania techniczne – dotyczą poprawy komfortu użytkowników strony internetowej (np. szybkość strony, dobrze zaprojektowane menu itd.) i ułatwienia indeksowania strony przez roboty (np. zastosowanie mapy strony, opracowanie pliku robots.txt),
  • optymalizacja treści na stronie – pisanie zgodnie z zasadami SEO, stosowanie linków wewnętrznych itd.,
  • optymalizacje poza stroną – linkowanie do Twojej strony na innych witrynach, aktywność w mediach społecznościowych np. polecanie artykułów ze strony.

Sprawdź także: Recykling treści – jak umiejętnie wykorzystywać treści, które już mamy?

 

Mówiąc o wyszukiwarce, mamy na myśli głównie Google, choć przecież nie jest to jedyne narzędzie służące do odnajdowania interesujących stron w internecie. Jednak to właśnie z niego korzysta aż 95 proc. internautów w Polsce.

 

Google działa w ten sposób, że użytkownik zadaje pytanie, a wyszukiwarka przedstawia mu najbardziej dopasowane odpowiedzi. Jednym z elementów, które sprawiają, że po wpisaniu danego sformułowania na wysokiej pozycji znajdzie się Twoja strona, jest odpowiednie nasycenie treści słowami kluczowymi.

 

Czytaj też: 5 trików, które pomogą zatrzymać użytkownika na Twojej stronie internetowej

 

Pozycjonowanie. Kobieta pisząca na komputerze tekst SEO

 

Tekst SEO – co to jest i jak go napisać?

 

SEO copywriting to metoda pisania tekstów na strony internetowe, które będą ciekawe i pożyteczne dla czytelnika, a jednocześnie wpłyną na widoczność witryny w wynikach wyszukiwarki. Mogą to być różnego rodzaju treści, np.:

 

  • teksty na stronie internetowej (np. opisy produktów w sklepie internetowym, treści promocyjne, opis firmy itd.),
  • artykuły (dziennikarskie, na blogu, eksperckie i inne).

Zasady SEO copywritingu – o tym musisz pamiętać

 

Zanim zabierzesz się za pisanie tekstu zgodnego z zasadami SEO, musisz wykonać analizę słów kluczowych. Nie należy opierać się na własnych odczuciach, tzn. na tym, że wydaje Ci się, że dana fraza byłaby najczęściej wpisywana w Google. Wykorzystaj w tym celu specjalne narzędzia (takie jak Senuto czy Ahrefs), które pokażą Ci dokładne statystyki: ile razy dane sformułowanie zostało wpisane do wyszukiwarki, które jest wybierane rzadziej itd.

 

Podczas pisania tekstu SEO zwróć uwagę także na następujące kwestie:

 

  • Stosuj frazy kluczowe, ale z umiarem (muszą być wplecione w tekst w sposób naturalny, nie może być ich za dużo – ma to wpływ zarówno na odbiór czytelnika, jak i wyszukiwarki, która może odrzucić tekst jako sztuczny),
  • Unikaj kanibalizacji treści i słów kluczowych (rezygnuj ze zbyt krótkich i ogólnych fraz, nie powielaj słów kluczowych w kolejnych tekstach, stosuj ich synonimy),
  • Zwróć uwagę na podział i hierarchiczność tekstu, w tym na kolejność nagłówków oraz stosowanie wypunktowań czy numeracji (formatowanie tekstu ma ogromne znacznie, ponieważ ułatwia prześledzenie go przez wyszukiwarkę),
  • Pamiętaj, żeby meta opisy miały odpowiednią długość i zawierały frazy kluczowe,
  • Przywiązuj wagę do tego, by linki, które dodajesz do tekstu, były dobierane w sposób naturalny (tzn. hasło w tekście powinno rzeczywiście odpowiadać treści tekstu, który linkujesz),
  • Aktualizuj teksty (podstawowe zasady SEO mówią o tym, że tekst powinien zawierać aktualne dane, być optymalizowany już po tym, jak został opublikowany – algorytm wyszukiwarki to wychwyci),
  • Trzymaj się zasady, że teksty na Twojej stronie muszą być unikalne – nie mogą powielać treści z innych stron, ponieważ Google bardzo negatywnie ocenia takie działania.

Czytaj też: Jak wyróżnić się online jako polska marka? Poznaj moc storytellingu

 

Jak pisać teksty SEO? Zasady pozycjonowania artykułów

 

Optymalizacja treści, które pojawiają się na Twojej stronie, to jeden z trudniejszych etapów całego przedsięwzięcia, jakim jest pozycjonowanie witryny. To dlatego, że nie wystarczy jedynie pisać artykułów, które spełniają zasady SEO copywritingu, nie zwracając uwagi na ich stylistykę i wartość. Treści pojawiające się na stronie muszą być również unikalne i wysokiej jakości. Pisanie tekstów SEO to szukanie balansu między pozycjonującą funkcją artykułu a jego aspektami treściowymi i stylistycznymi.

 

Jak pisać lepsze teksty SEO?

  1. Zacznij od tego, by przygotować treść, która będzie ciekawa, merytorycznie poprawna, wzbogacająca dla czytelnika – zrób dokładny research, przygotuj szkic tekstu.
  2. Ustal, do kogo kierujesz tekst – o czym dokładnie chcesz napisać i jakim językiem musisz zwracać się do zakładanych odbiorców.
  3. Stosuj frazy kluczowe. Staraj się umieścić je w początkowych zdaniach tekstu i w nagłówkach, używaj też słów zamiennych i fraz semantycznych.
  4. Nagłówki, śródtytuły i inne elementy mają ogromne znaczenie. Pamiętaj o zastosowaniu w nich fraz kluczowych, a także o tym, że muszą być chwytliwe.
  5. Nie tylko nagłówki mają znaczenie – jeśli dalsza treść będzie nieciekawa, czytelnik nie zostanie długo na Twojej stronie i na nią nie wróci.
  6. Pamiętaj o tym, by tekst miał odpowiednią długość w stosunku do tego, jaki jest jego charakter i o czym traktuje.
  7. Bądź kreatywny – jeśli musisz napisać tekst o tym, o czym pisali już wszyscy, postaraj się ugryźć go od innej strony.
  8. Nie zgaduj, jakie są słowa kluczowe – wykonaj analizę, korzystając z jednego ze służących do tego narzędzi.
  9. Pilnuj poprawności językowej.
  10. Jeżeli tworzysz treści na stronie typowo pod SEO, tzn. dopasowujesz tematy do odpowiednich słów kluczowych, skup się na tym, by były to tematy oryginalne i ciekawe, nie jakiekolwiek, które pasują do fraz.

 

Przeczytaj również: Ustaw swoją pierwszą reklamę Google Ads – instrukcja

 

 

Jesteśmy gotowi,
by dzielić się z Tobą
wszystkim co wiemy!

Zapisz się do darmowego newslettera

Zapisz się do darmowego newslettera w ramach Akademii Przedsiębiorcy