Jaki terminal płatniczy wybrać? Poznaj rodzaje terminali
Decydujesz się na wprowadzenie w swoim sklepie lub punkcie usługowym płatności bezgotówkowych? To dobre posunięcie, o czym na pewno wkrótce się przekonasz. Najpierw jednak trzeba uporać się z jeszcze jedną kwestią, a mianowicie: jaki terminal płatniczy wybrać? Na rynku znajdziesz kilka typów urządzeń, które odpowiadają na nieco inne potrzeby przedsiębiorców. Poznaj rodzaje terminali płatniczych i wybierz najlepszy dla swojej branży oraz charakteru działalności.
Czytaj dalej, a dowiesz się:
- Jakie są rodzaje terminali płatniczych?
- Czym charakteryzuje się terminal stacjonarny?
- Jak działa mobilny terminal płatniczy?
- Jakie zalety ma czytnik kart płatniczych, czyli terminal mPOS?
- W jakich biznesach sprawdzi się terminal płatniczy w telefonie?
- Kiedy warto wybrać kasoterminal?
- Jakie są koszty terminala płatniczego i jak można je obniżyć?
Podatnik bezgotówkowy – nowy program Ministerstwa Finansów dostępny w pakietach GOLD i SILVER
Rodzaje terminali płatniczych
Dostępne na rynku terminale płatnicze można podzielić na kilka rodzajów. Są to:
- terminale stacjonarne,
- terminale mobilne,
- terminale mPOS,
- aplikacje na smartfona.
Do tej listy można dopisać jeszcze kasoterminale, czyli urządzenia będące połączeniem terminala płatniczego z kasą fiskalną i dodatkowym oprogramowaniem wspierającym zarządzanie biznesem.
Sprawdźmy, czym charakteryzują się poszczególne rozwiązania płatnicze i dla jakich typów działalności są przeznaczone.
Terminal płatniczy stacjonarny
Terminal stacjonarny to urządzenie przeznaczone do przyjmowania płatności na stanowiskach kasowych, głównie w sklepach, hotelach, kasach biletowych, recepcjach itp. – wszędzie tam, gdzie jest dostęp do internetu. Taki terminal nie wymaga ładowania baterii. Do terminala stacjonarnego można podłączyć osobny PIN pad, na którym klienci akceptują transakcje. To wygodne rozwiązanie, dzięki któremu nie musisz za każdym razem podawać klientowi urządzenia.
Mobilny terminal płatniczy
Terminale mobilne to rozwiązanie stworzone z myślą o branżach takich jak gastronomia, transport, usługi dostawcze itp. – czyli takich, które potrzebują przyjmować płatności poza budynkiem lub lokalem firmowym. Takie urządzenia są zasilane baterią i łączą się z siecią za pomocą WiFi, GPRS lub Bluetootha. Na jednym ładowaniu mogą działać nawet 12 godzin, więc nie musisz się obawiać, że terminal odmówi posłuszeństwa w trakcie dnia pracy. Zawsze możesz go też zasilić za pomocą ładowarki samochodowej czy powerbanku.
Czytnik kart płatniczych, czyli terminal mPOS
Ten rodzaj terminala składa się z czytnika kart płatniczych, który jest podłączany do smartfona lub tabletu z odpowiednim oprogramowaniem. Atutem tego rozwiązania jest kieszonkowy rozmiar i niskie koszty samego urządzenia. Terminal mPOS nie posiada jednak drukarki, a potwierdzenie płatności można wysłać tylko e-mailem lub SMS-em. Dla jednych klientów będzie to zaleta, dla innych minus.
Taki terminal na pewno dobrze sprawdzi się w branżach wymagających mobilności albo gdy ze stacjonarnych płatności bezgotówkowych potrzebujesz korzystać tylko sezonowo lub wręcz okazjonalnie (np. na co dzień masz sklep online, ale od czasu do czasu wystawiasz swoje produkty na targach i eventach). Ze względu na wyższe niż w wypadku innych rodzajów terminali prowizje od transakcji mPOS opłaci się przede wszystkim, gdy robisz niewiele transakcji, ale za to na wysokich marżach.
Czytaj również: Własna działalność – koszty: co można do nich zaliczyć?
Terminal płatniczy w telefonie, czyli aplikacja do przyjmowania płatności
To najnowsze rozwiązanie w dziedzinie płatności bezgotówkowych. W tym wypadku nie dzierżawisz urządzenia, bo ten rodzaj terminala to po prostu... aplikacja na telefon, która umożliwia przyjmowanie płatności zbliżeniowych – nie tylko kartą, lecz także telefonem czy zegarkiem. Aplikacja jest dostępna na smartfony z systemem Android (od wersji 8.0), wymaga dostępu do internetu i modułu NFC.
Podobnie jak terminal mPOS to rozwiązanie sprawdzi się przede wszystkim u mikroprzedsiębiorców, osób, które świadczą usługi u klienta, ale też w wypadku wolnych zawodów, takich jak fizjoterapeuta lub psycholog, czy w branżach beauty, kreatywnej i wielu innych.
Niewątpliwymi plusami terminala płatniczego w telefonie są niska cena oraz mobilność – zawsze masz go przy sobie i nie potrzebujesz dodatkowego urządzenia. Ponadto, korzystając z tej formy terminala, nie generujesz papierowych wydruków, więc Twoja firma jest bardziej eko. Z drugiej strony zakres obsługi i funkcjonalności siłą rzeczy są tu dość mocno ograniczone. Wśród minusów tego rozwiązania można też wymienić fakt, że jest ono jeszcze mało popularne, przez co może wzbudzać u klientów obawy o bezpieczeństwo transakcji. Warto jednak podkreślić, że aplikacja z terminalem posiada wszystkie niezbędne certyfikaty wymagane przez organizacje VISA i Mastercard – oferuje więc taki sam poziom bezpieczeństwa jak dobrze znane terminale stacjonarne czy mobilne.
Więcej o terminalach w telefonie przeczytasz w artykule: Aplikacja na telefon z terminalem płatniczym – co to jest i jak rozpędzi Twój biznes?
Kasoterminal, czyli kompleksowa obsługa płatności i paragonów
Od kilku lat na rynku dostępne są również urządzenia typu 2 w 1, czyli kasoterminale. Taki sprzęt warto rozważyć, gdy dopiero wchodzisz na rynek i potrzebujesz w jednym momencie wyposażyć się w terminal do przyjmowania płatności oraz w kasę fiskalną. Druga sytuacja to gdy wymieniasz swoją starą kasę fiskalną i wolisz wprowadzić jedno kompleksowe rozwiązanie. Plusem nowoczesnych kasoterminali są też ciekawe dodatki ułatwiające np. zarządzanie stanem magazynowym czy przeglądanie raportów sprzedaży.
Zobacz również: Kasa fiskalna online – jak to wygląda, kto musi ją mieć, jak wystawiać paragony?
Terminal płatniczy – ceny i promocje
Terminal płatniczy można zamówić bezpośrednio u jednego z operatorów płatności lub w wybranych bankach, które mają taką ofertę (listę agentów rozliczeniowych możesz sprawdzić tutaj). Z tego rodzaju urządzeń przedsiębiorcy zwykle korzystają na zasadach dzierżawy. Na koszty utrzymania terminala płatniczego składają się więc:
- płatny co miesiąc abonament – ceny terminali zależą od rodzaju urządzenia (terminale mobilne są zwykle droższe od stacjonarnych), długości umowy (podobna zasada jak z telefonami komórkowymi na abonament) i innych czynników określonych przez operatora, np. obrotów firmy; średnio koszt terminala można szacować na kilkadziesiąt złotych miesięcznie,
- prowizje od transakcji – łącznie zwykle między 0,5% a 1%.
Terminal płatniczy można też kupić na własność. Wówczas trzeba liczyć się z jednorazowym kosztem co najmniej kilkuset złotych, a jednocześnie z wyższymi prowizjami od transakcji (1,4%-1,7%). W praktyce takie rozwiązanie opłaca się w niewielu przypadkach – jest warte rozważenia głównie w wypadku biznesów sezonowych i korzystających z terminala okazjonalnie.
Przedsiębiorcy, którzy w ciągu ostatnich 12 miesięcy nie korzystali z terminala płatniczego (tzn. nie posiadali umowy z żadnym z agentów rozliczeniowych), w ramach Programu Polska Bezgotówkowa mogą otrzymać urządzenie bezpłatnie. Dzięki temu nie ponoszą kosztów instalacji i użytkowania terminala przez 5 miesięcy oraz opłat za transakcje do obrotu w wysokości 42 tys. zł.