Strategia marketingowa online – jak ją zaprojektować?
Prowadzisz swój biznes stacjonarnie, ale chcesz rozszerzyć go o działalność online? A może dopiero startujesz i Twój model biznesowy opiera się w całości na internecie? Strategia digital powinna być zaplanowana jako pierwsza rzecz przy przenoszeniu usług do sieci lub wdrażaniu e-commerce’u. W tym artykule pokażemy Ci, jak stworzyć strategię marketingową online krok po kroku.
Czytaj dalej, a dowiesz się:
- Czym różni się marketing tradycyjny od internetowego?
- Co to jest strategia marketingowa online?
- Co jest najważniejsze przy tworzeniu strategii digital marketingowej?
- Jak określić cele w strategii?
- Jaką rolę pełni grupa docelowa w strategii marketingowej online?
- Jak dobrać kanały komunikacji w strategii marketingowej?
- Jak wykorzystać wiedzę o konkurencji do tworzenia strategii marketingowej online?
- Co pomoże zbudować strategię marketingową sklepu internetowego?
Modele biznesowe – czym są i jak stworzyć odpowiedni dla swojej firmy?
Czym różni się marketing tradycyjny od internetowego?
Jeśli prowadzisz firmę od dawna, na pewno dobrze znasz takie działania marketingowe jak ulotki z kodami zniżkowymi, plakaty, branding samochodu, reklamy w lokalnym radio czy prasie, sponsoring miejscowego wydarzenia itp. Takie aktywności nazywamy zwykle marketingiem tradycyjnym. Ich główną cechą jest zasięg – komunikaty umieszczone w przestrzeni publicznej może zobaczyć każdy, kto znajdzie się w pobliżu, niezależnie od tego, czy będzie potencjalnie zainteresowany Twoimi usługami, czy nie.
Największa różnica między marketingiem tradycyjnym a internetowym polega na możliwości precyzyjnego dotarcia do określonej grupy klientów, która według przewidywań powinna być najbardziej zainteresowana Twoją ofertą. Wiele działań online pozwala też na dokładne mierzenie efektów i bieżącą optymalizację taktyki lub poszczególnych materiałów. Dzięki temu możesz wybrać narzędzia, które Twojej firmie przyniosą największe dochody, a sama reklama często jest o wiele bardziej efektywna kosztowo (raz wydrukowanego czy wyemitowanego materiału już nie zmienisz, nawet jeśli okaże się, że nie działa na klientów – w internecie masz taką możliwość).
O ile w wypadku działalności stacjonarnej tradycyjny marketing w dużym stopniu się sprawdza (choć korzystnie byłoby uzupełnić go o rozwiązania online), o tyle prowadząc biznes w internecie, w zasadzie nie masz wyboru – Twoja komunikacja i reklamy muszą być widoczne w sieci. A do tego, by odpowiedni komunikat docierał do odpowiednich osób i wywoływał odpowiednie zachowanie (konwersję), potrzebna jest Ci właśnie przemyślana strategia marketingowa online.
Co to jest strategia marketingowa online? Rodzaje strategii marketingowych
Strategia marketingowa online to dokument, w którym określasz, w jaki sposób będziesz wykorzystywać kanały digitalowe do realizacji celów swojej firmy. W wypadku firm jednoosobowych nie trzeba oczywiście formalnie jej spisywać, niemniej warto to zrobić, by móc zawsze wrócić do pierwotnych założeń – a poza tym jeśli będziesz pracować na piśmie, na pewno niczego nie pominiesz. Łatwiej będzie też przekazać te ustalenia przyszłym pracownikom, gdy firma się rozwinie.
Strategia marketingowa online powinna być spójna z ogólną strategią marketingową przedsiębiorstwa, jednak nie jest tym samym. Ta druga określa zupełne podstawy, takie jak misja firmy, jej cele, grupa docelowa, wartości marki, USP itd. W strategii digitalowej zajmujesz się tylko wytycznymi do marketingu online.
Z kolei w ramach strategii marketingowej online można wyróżnić kolejne, takie jak strategia social media, strategia content marketingowa, strategia e-mail marketingowa etc.
Istota strategii marketingowej online
Tworzenie strategii marketingowej powinno opierać się na znalezieniu odpowiedzi na pytania o to:
- Co chcesz osiągnąć swoimi działaniami online, jakie cele zrealizować?
- Do kogo chcesz dotrzeć?
- W których kanałach Twoja marka powinna być obecna? Gdzie szukać punktów styku z potencjalnymi klientami?
- Co i jakim językiem chcesz mówić?
- Jaką taktykę dotarcia do klientów obrać w poszczególnych kanałach?
- Kiedy chcesz prowadzić działania?
- Jaki budżet, czas i zasoby możesz przeznaczyć na marketing online?
- Jakie efekty zakładasz i w jaki sposób będziesz je mierzyć?
Twoja strategia powinna być wypadkową odpowiedzi na te pytania i jasno wytyczoną drogą do realizacji celów.
Czytaj też: Dotacje dla firm – skąd i jak je pozyskiwać?
Budowanie strategii marketingowej online – cele
Proces planowania strategii marketingowej zacznij od wyznaczenia celów, czyli rezultatów, jakie Twoja firma ma osiągnąć dzięki działaniom marketingowym w internecie. Nie musisz skupiać się wyłącznie na jednym celu – może być ich więcej – ale pamiętaj o zasadzie SMART, czyli koncepcji formułowania postulatów, które są możliwe do zrealizowania. Poprawnie określone cele umożliwiają dobór odpowiednich narzędzi oraz realizację całej strategii komunikacyjnej. Co oznacza, że cel jest SMART?
Elementy strategii marketingowej – grupa docelowa
Grupa docelowa to wszyscy potencjalni klienci, dla których tworzysz swój produkt lub usługę. Ustalenie wieku, wykształcenia, płci, miejsca zamieszkania, zainteresowań, poglądów, ulubionych mediów społecznościowych pomoże Ci w dopasowaniu odpowiedniej komunikacji i reklam. Warto jednak zebrać więcej informacji.
Od dobrego zdefiniowania grupy docelowej będą zależeć m.in. takie kwestie strategiczne jak dobór kanałów i stylu komunikacji czy czas publikowania (nie mówiąc o tworzeniu produktów czy usług odpowiadających na potrzeby klientów). Dlatego oprócz danych demograficznych niezbędne minimum to naszkicowanie tzw. buyer personas, czyli charakterystyk idealnych klientów, obejmujących ich styl życia, aspiracje, bolączki i wiele innych obszarów. Im więcej informacji zgromadzisz, tym lepiej. Ten etap może kosztować trochę czasu i wysiłku, jednak zdecydowanie warto odrobić tę „pracę domową” – wytyczenie właściwego kierunku zaprocentuje bowiem w postaci zysków.
Planowanie strategii marketingowej online – wybór kanału komunikacji
Kiedy wiesz już, do kogo chcesz mówić, pora zastanowić się, gdzie takie osoby znaleźć. Dowiedz się, w jaki sposób Twoi potencjalni klienci najchętniej spędzają czas w internecie: z jakich mediów społecznościowych korzystają, jakie portale odwiedzają, czy wolą blogi, czy podcasty, a może wideo, jakich influencerów śledzą, czy są aktywni w grupach, czy mają swoje ulubione newslettery? Jeśli dopiero startujesz z działalnością i nie znasz odpowiedzi na wszystkie te pytania, nie przejmuj się. Z czasem gdy zgromadzisz już pierwszą społeczność, możesz dopytywać o preferencje – lub po prostu obserwować, co się sprawdza – i modyfikować swoją strategię
Ważną informacją będzie też, w jakich godzinach Twoja target grupa jest aktywna w sieci – np. inny tryb życia mają młode mamy, inny studenci, a jeszcze inny menedżerowie czy pracownicy biur. Ta wiedza przyda Ci się przy ustalaniu dni i godzin publikacji.
Pamiętaj, by kanały dobierać również do budżetu i zasobów. Nie musisz być wszędzie! Lepiej skupić się na tych miejscach, gdzie faktycznie są Twoi odbiorcy, i działać tam konsekwentnie i aktywnie, niż rozmieniać się na drobne i publikować wpisy blogowe, filmiki, podcasty czy posty od przypadku do przypadku. Na początku możesz skupić się nawet na jednym kanale, a z czasem inwestować w kolejne, gdy zauważysz satysfakcjonujące efekty. Wbrew pozorom na dobry marketing internetowy potrzeba sporo czasu i umiejętności. Ciężko jest robić wszystko samodzielnie.
Docelowo jednak większe szanse na ruch na stronie czy w sklepie internetowym daje połączenie kilku elementów marketingu internetowego: content marketing, SEO, płatne reklamy, prowadzenie social mediów… Dlatego gdy Twoja firma zacznie się rozwijać i notować większe zyski, pomyśl o wsparciu.
Zobacz też: Jak wyróżnić się online jako polska marka? Poznaj moc storytellingu
Tworzenie strategii marketingowej – analiza działań konkurencji
Ważnym etapem tworzenia strategii marketingowej online powinna być też analiza konkurencji. Zanim zaczniesz biznes w internecie, rozejrzyj się, w jakim otoczeniu będziesz działać i na tym tle oszacuj swoje przewagi i słabsze strony. Zapoznanie się z działalnością konkurencji pozwoli określić ewentualne zagrożenia, ale także wskaże kierunek rozwoju firmy. Niektóre działania możesz potraktować jako inspirację, inne być może pozwolą Ci uchronić się przed błędami.
Strategia marketingowa sklepu internetowego (i nie tylko) – lejek sprzedażowy
Lejek sprzedażowy to wizualizacja procesu, jaki przechodzi potencjalny klient od momentu poznania Twojej marki do zakupu oferowanych mu produktów. Oparcie strategii na stworzeniu lejka sprzedażowego pozwala kontrolować proces marketingowy i zwiększa szansę na konwersję.
Tworząc strategię marketingową online, postaraj się zaplanować wszystkie etapy lejka. Ta technika przyda się zwłaszcza właścicielom e-commerce’ów – ale nie tylko. Więcej na temat tego, jak budować ścieżkę klienta za pomocą tego narzędzia przeczytasz w tekście: Co to jest lejek sprzedażowy i jak projektować działania online z jego pomocą?
Strategia marketingowa online jest jak mapa, która ma za zadanie przeprowadzenie Cię z punktu, w którym jesteś teraz, do punktu, który jest Twoim celem biznesowym. Bez niej działania w sieci będą chaotyczne i przypadkowe, a w efekcie – mało skuteczne. Dlatego zanim zaczniesz inwestować swój czas, wysiłek i pieniądze w poszczególne kanały czy narzędzia, koniecznie przemyśl opisane wyżej punkty i wyznacz konkretną taktykę.