1. Dla firmy
  2. Akademia przedsiębiorcy
  3. Co to jest biznesplan i jak go napisać?
Co to jest biznesplan i jak go napisać?

Co to jest biznesplan i jak go napisać?

6 min czytania

Chcesz założyć własną firmę i ubiegasz się o dotację z budżetu urzędu pracy, gminy albo o pożyczkę w banku? A może szukasz odpowiedniego inwestora, który finansowo wesprze Twoje przedsiębiorstwo? Żeby otrzymać wsparcie na rozpoczęcie działalności, będziesz musiał przedstawić dobry biznesplan. Co to dokładnie jest i jak go napisać, aby spełniał swoje podstawowe funkcje? O tym przeczytasz w naszym artykule!

 

Czytaj dalej, a dowiesz się:

  • Czym jest biznesplan i dlaczego warto go stworzyć?
  • Czy istnieje jakiś przykład biznesplanu, który możesz wykorzystać jako wzór?
  • Jakie informacje zawierają gotowe biznesplany?

Przeczytaj też: Jak założyć firmę – formalności krok po kroku

 

Biznesplan – co to jest?

 

Zastanawiasz się, jak wygląda biznesplan? To dokument, w którym znajduje się Twoja wizja firmy oraz tego, w jaki sposób chciałbyś nią zarządzać. Powinny się w nim znaleźć także realne pomysły na rozwijanie przedsiębiorstwa, metody realizacji założonych planów, opisy oferowanych usług lub produktów, a także analizy konkurencji czy środków pieniężnych, które pozwolą Ci osiągnąć wyznaczone cele. Dobry biznesplan przedstawia koncepcję i sam proces budowania własnej marki, pomaga przeanalizować panujące trendy w branży, a także jest doskonałym narzędziem, aby przewidzieć pewne sytuacje i przygotować się na różne możliwe scenariusze po założeniu własnej działalności.

 

W biznesplanie należy tez zawrzeć informacje o sposobach organizacji firmy, zatrudnieniu ewentualnych pracowników, a także strategii marketingowej i sprzedażowej oraz kierunkach rozwoju wraz ze wstępnym harmonogramem określonych działań. Przy pisaniu biznesplanu powinna Ci przyświecać jedna myśl: musisz przekonać nie tylko siebie, ale także innych, że pomysł na realizację biznesu jest świetny, a Twoja firma ma szansę zaistnieć na rynku.

Przed czym może ochronić dobry biznesplan?

Przeczytaj też: Modele biznesowe – czym są i jak stworzyć odpowiedni dla swojej firmy?

 

Biznesplan – wzór, który jest uniwersalny dla wszystkich?

 

Być może zastanawiasz się, czy istnieje jeden ogólny wzór biznesplanu, który można dopasować do każdego przedsiębiorstwa. Choć bardzo często instytucje bankowe lub urzędy mają konkretne wytyczne co do informacji, jakie powinny się znaleźć w takim dokumencie, nie ma czegoś takiego jak przykładowy biznesplan. Na szczęście są pewne wskazówki, dzięki którym będziesz mógł go stworzyć zgodnie z obowiązującymi kanonami, uwzględniając istotne dla przedsiębiorstwa dane, analizy, wyliczenia czy konkretne cele, które muszą znaleźć się w każdej firmowej strategii. Pamiętaj, aby wszystko opisać w sposób zwięzły, zrozumiały, spójny i wiarygodny. Może Ci w tym pomóc poniższy schemat.

Biznesplan – elementy strategiczne

Przeczytaj też: Dotacje dla firm – skąd i jak je pozyskiwać?

 

Struktura biznesplanu od A do Z – na jakich informacjach warto się skupić?

 

Znasz już poszczególne elementy, jakie powinny znaleźć się w każdej analizie, dlatego teraz… napisz biznesplan własnego przedsiębiorstwa. Każdy punkt dokładnie omów i przedstaw w taki sposób, aby przekonać inwestorów, bank albo urząd, że Twój pomysł jest najlepszy, a firma z powodzeniem podbije rynek. Sprawdź poniżej, od czego zacząć pisanie biznesplanu.

 

  • Streszczenie biznesplanu

Na samym początku analizy powinno znaleźć się streszczenie. To wizytówka biznesplanu, dlatego musi być przygotowana niezwykle starannie. Napisz w niej, jaki jest główny cel firmy, a także wysokość środków finansowych, jakimi aktualnie dysponujesz. Uzasadnij, jak zamierzasz nimi zarządzać i rzeczowo scharakteryzuj usługi czy produkty, które oferujesz. Ważna jest też krótka analiza rynku zbytu lub popytu na oferowane przez Ciebie dobra oraz struktura biznesu i to, jak wygląda Twoja konkurencja. Bardzo często o przyznaniu dotacji decydują też kompetencje kadry zarządzającej i zatrudnianych pracowników, dlatego nie zapomnij o tym ważnym punkcie. Być może dobrą wskazówką dla Ciebie będzie fakt, że większość przedsiębiorców pisze streszczenie dopiero po dokładnym przeanalizowaniu pozostałych punktów biznesplanu.

 

  • Charakterystyka przedsiębiorstwa

Zazwyczaj jest to krótka notka, w której pojawia się nazwa i forma prawna firmy. To w tej części powinny znaleźć się dane adresowe i kontaktowe, Twój krótki życiorys, wykształcenie, kwalifikacje zawodowe i umiejętności oraz opis planowanej działalności. Jeśli masz już skonkretyzowaną wizję i cele własnego przedsiębiorstwa, możesz napisać, jak chciałbyś, aby za kilka lat ono wyglądało i prosperowało. Jeśli dokonałeś analizy SWOT , warto wspomnieć też o tym, jaki wpływ na przedsiębiorstwo mogą mieć czynniki ekonomiczne, społeczne, etyczne oraz technologiczne i jakie są mocne strony czy szanse dla takiej firmy jak Twoja. Wartością dodaną w tej części biznesplanu mogą być też otrzymane certyfikaty, nagrody czy odbyte szkolenia, które pozwolą Ci rozwijać biznes.

 

Przeczytaj też: Moc brandingu – po co Ci logo i claim i kiedy warto w nie inwestować?

 

  • Opis produktów i usług

Skoro planujesz otworzyć własną firmę, zapewne chcesz coś sprzedawać albo świadczyć konkretne usługi. W tym punkcie musisz dokonać analizy przedmiotu działalności przedsiębiorstwa i przedstawić najważniejsze cechy produktów czy usług, które wyróżnią Cię na tle konkurencji. Wspomnij o cenach, rabatach, dystrybucji, omów ze szczegółami strategię sprzedaży, przedstaw ewentualnych partnerów handlowych, pochwal się np. innowacyjną technologią albo autorskim patentem, które chcesz wdrożyć. W skrócie – zareklamuj w jak najlepszy sposób swój biznes i pokaż, dlaczego już niedługo będzie miał okazję stać się hitem na rynku!

Grupa osób przygotowuje przykładowy biznesplan firmy

  • Model zarządzania i pracownicy

Za każdym biznesem stoją ludzie, dlatego osobny punkt poświęć na to, aby pokazać, jak widzisz swoją kadrę zarządzającą oraz pracowników. Podkreśl doświadczenie i kwalifikacje zawodowe osób, które będą stanowiły trzon przedsiębiorstwa. Jeśli w głowie masz już gotowy model zarządzania firmą, wiesz, jak mógłby w niej wyglądać podział obowiązków, monitoring działań, system komunikacji czy organizacja, koniecznie wspomnij o tych ważnych elementach. Pokaż, że masz wszystko dobrze przemyślane, a działalność gospodarczą opierasz na wiedzy profesjonalistów z branży.

 

  • Analiza rynku i konkurencji

Bez analizy rynku i konkurencji każda firma skazana jest na porażkę. Dlatego w biznesplanie musisz pokazać, że dobrze przeanalizowałeś branżę, w której chcesz zacząć działać, znasz słabe i mocne strony konkurencji, a tym samym doskonale wiesz, jak poprowadzić biznes, aby był rentowny. Dokładne rozpoznanie w branży pozwoli Ci się dowiedzieć więcej o potencjalnych klientach, a dzięki takiej analizie realnie ocenisz, czy Twoje przedsiębiorstwo ma szansę odnieść sukces.

 

Przeczytaj też: Kto musi mieć kasę fiskalną?

 

  • Strategia marketingowa

Aby Twoja firma mogła prężnie działać, nie możesz zapomnieć o reklamowych działaniach, które pomogą Ci wypromować biznes i dotrzeć do potencjalnych klientów. Strategia marketingowa w biznesplanie to ważny punkt, w którym musisz opisać metody, jakimi będziesz próbował zainteresować grupę docelową. Skonkretyzuj, kto dokładnie jest odbiorcą Twoich towarów i usług, a wybór strategii i narzędzi reklamowych merytorycznie uzasadnij. Opisz m.in. formy reklamy i sposoby dotarcia do targetu (np. poprzez kampanie reklamowe, informacje w prasie, radiu i internecie, foldery reklamowe, ulotki), a także zaplanuj wstępny budżet na tego typu działania. Pomyśl też, jak możesz wykreować pozytywny wizerunek firmy np. w social mediach.

 

Przeczytaj też: E(mpa)tyczna sprzedaż – zrozum i szanuj, a kupią

 

  • Analiza i plan finansowy

Analiza finansowa przedsiębiorstwa to jedna z najważniejszych części biznesplanu, która ma na celu dokładne oszacowanie, czy poniesione koszty będą adekwatne do uzyskanych dochodów z inwestycji. W tym punkcie musisz przygotować prognozy związane z uruchomieniem i działaniem firmy. Najlepiej, aby plan obejmował dwa pierwsze lata jej istnienia – w ujęciu miesięcznym albo kwartalnym. Warto też przedstawić plany roczne. W wiarygodnej analizie nie może zabraknąć np. bilansów, rachunków zysków i strat oraz przepływów środków pieniężnych, a także metod kontrolowania i raportowania finansów firmy. Możesz przedstawić stopę zwrotu zainwestowanego kapitału w rozkręcenie biznesu czy źródła finansowania na starcie działalności i w czasie jej funkcjonowania. Dzięki takim informacjom analiza będzie bardziej wiarygodna. Jeśli dysponujesz załącznikami w formie badań rynkowych, koniecznie dołącz je do całej dokumentacji.

 

Przeczytaj też: Jak umiejętnie komunikować, że Twoja firma jest eco friendly?

 

Jak już zapewne zdążyłeś się zorientować, biznesplan to nie tylko uporczywy wymóg instytucji czy urzędów, ale także sposób na dokładne zaplanowanie najmniejszych kroków, które w przyszłości mogą okazać się dla Ciebie przełomowymi. Podejdź więc do przygotowania całej strategii ze szczególną uwagą. Przeanalizuj wszystkie opcje i szanse na rozkręcenie przedsiębiorstwa w taki sposób, aby przekonać do swojego pomysłu innych, ale przede wszystkim siebie. Powodzenia!

 

Jesteśmy gotowi,
by dzielić się z Tobą
wszystkim co wiemy!

Zapisz się do darmowego newslettera

Zapisz się do darmowego newslettera w ramach Akademii Przedsiębiorcy