1. Dla firmy
  2. Akademia przedsiębiorcy
  3. Sprawdzone sposoby na porzucone koszyki
Sprawdzone sposoby na porzucone koszyki

Sprawdzone sposoby na porzucone koszyki

5 min czytania

Porzucone koszyki to istotny problem wszystkich sklepów internetowych – zarówno wielkich sieci, jak i małych manufaktur. Klienci chętnie dodają towary do listy zakupów… i odchodzą. Jak zmobilizować ich do zakończenia procesu zakupowego? Co ich zachęci, a jakie działania wręcz przeciwnie – zniechęcą? Przeczytaj nasz artykuł i poznaj kilka sprawdzonych sposobów na odzyskiwanie porzuconych koszyków.

O czym przeczytasz w artykule:

  • Co to są porzucone koszyki?
  • Skąd się biorą porzucone koszyki?
  • Co zrobić, by porzuconych koszyków było jak najmniej?
  • Jakie są sposoby na odzyskiwanie porzuconych koszyków?

Czytaj też: Jak podnieść ceny, ale utrzymać klientów?

Co to są porzucone koszyki?

Porzucone koszyki to bardzo rozpowszechnione w e-commerce pojęcie. Oznacza nic innego jak niedokończone zakupy. Wiele osób przegląda asortyment sklepu, dodaje interesujące produkty do wirtualnego koszyka, ale na etapie realizacji płatności rezygnuje i ostatecznie nie dochodzi do sfinalizowania transakcji. Ten powszechny problem występuje zarówno na dużych platformach sprzedażowych, jak i w małych sklepikach online. Porzucone koszyki to po prostu cecha tego typu działalności i trzeba się z tym pogodzić. W żadnym wypadku nie warto jednak spisywać takich niedokończonych transakcji na straty. Lepiej wykorzystać kilka sprawdzonych i niekoniecznie kosztownych sposobów na zachęcenie klientów do powrotu i zrobienia zakupów właśnie u Ciebie. polskabezgotowkowa/porzucone_koszyki.jpg

Czytaj też: Jak sprzedawać na Allegro – tips & tricks

Skąd porzucone koszyki w sklepie internetowym?

Powody, dla których ludzie dodają towar do koszyka, a następnie rezygnują z dokończenia zakupów, są różne. Ponieważ jednak aż 7 na 10 osób postępuje w ten sposób, łatwo wyodrębnić kilka głównych przyczyn takiego działania:

  • cena – wielu konsumentów dodaje jakiś przedmiot do koszyka, a następnie sprawdza, ile kosztuje on u konkurencji. Jeśli jest tańszy, przenosi swoje pieniądze tam;
  • wysyłka – często dopiero przy podsumowaniu płatności klient orientuje się, że do przedmiotu musi doliczyć także koszty wysyłki. Zaczyna więc i szuka platformy, gdzie dostawa jest bezpłatna. Powodem rezygnacji z zakupów bywa też za długi czas dostawy;
  • skomplikowany proces – ludzie lubią prostotę. Jedni zniechęcają się do danego sklepu, gdy wymaga się od nich rejestracji i uniemożliwia zakupy bez niej, inni – gdy brakuje ich ulubionej metody płatności, jeszcze inni – gdy proces zakupowy ma za dużo kroków;
  • dodatkowe opłaty – związane na przykład z zakupami z zagranicy, o których kupujący nie był poinformowany na etapie przeglądania asortymentu;
  • obawy związane z bezpieczeństwem – brak certyfikatu SSL, źle zaprojektowana strona, brak możliwości płacenia kartą to tylko niektóre z przyczyn, przez które sklep odbierany może być jako podejrzany.

Czytaj też: Ekonomia behawioralna: jak prezentować ceny w ofercie, by przyciągnąć klientów?

Porzucone koszyki – co zrobić, by było ich jak najmniej?

Właściciele sklepów internetowych często koncentrują swoje działania na początkowym etapie tworzenia lejka sprzedażowego i pozyskiwaniu leadów, zapominając o tym, by zadbać także o te, które już mają. W efekcie nie analizują tego, dlaczego klienci rezygnują z zakupów, zakładając, że tak po prostu musi być. Rzadko też próbują odzyskać straconego klienta i przekonać go do sfinalizowania transakcji. I chociaż powodów, dla których współczynnik odrzuconych koszyków jest tak wysoki, może być wiele, to wiele z nich można również zniwelować.

Warto zacząć od postawienia wiarygodnego sklepu internetowego – jeśli już na wejściu będzie wyglądał profesjonalnie, więcej osób będzie chciało zrobić w nim zakupy. W tym celu możesz skorzystać z gotowej platformy e-commerce, którą dostosujesz pod swój biznes. Na rynku jest dostępnych wiele ofert, różnią się one między sobą funkcjonalnościami, strukturą czy możliwością dopasowywania pod swoje potrzeby. Pamiętaj o umieszczeniu na platformie przejrzystego regulaminu sklepu internetowego i zadbaniu o to, aby strona miała aktywne wszystkie certyfikaty. Dzięki temu klient od razu będzie wiedział, że ma do czynienia z firmą, która rzetelnie podchodzi do swoich zadań.

Daj też klientowi znać od razu, z jakimi opłatami musi się liczyć – nie ukrywaj cen produktów czy dostawy ani informacji o dodatkowych kosztach cła lub podatków (jeśli na przykład wysyłasz przedmioty z zagranicy). Dobrze stworzony opis produktu zawiera kompleksowe informacje niezbędne do tego, by świadomie zdecydować się na zakup. Jeżeli oferujesz darmową dostawę od zakupów w jakiejś kwocie – koniecznie zawrzyj taką informację w widocznym miejscu.

Zadbaj także o płatności – im więcej opcji, tym lepiej. Płatność kartą, BLIK, przelew, gotówką przy odbiorze to tylko niektóre z nich. W wielu przypadkach warto zaoferować klientom także możliwość płatności odroczonych, czyli takich, które reguluje się po upływie określonego czasu, najczęściej 30 dni. W ten sposób wyjdziesz naprzeciw osobom, które są zdecydowane na zakupy u Ciebie, ale rezygnują, bo w danym momencie nie mają do dyspozycji wystarczającej kwoty.

Czytaj też: 5 pomysłów, jak zwiększyć wartość koszyka zakupowego polskabezgotowkowa/photo_5.jpg

Sposoby na odzyskiwanie porzuconych koszyków

Co zrobić, gdy mimo wszystko klienci wciąż porzucają koszyki w sklepie? Możesz zachęcić ich do tego, by wrócili! Istnieje na to kilka sposobów. Niektóre wymagają tego, by Twoja platforma e-commerce umożliwiała śledzenie porzuconych koszyków, inne wymagają tylko podłączenia do niej odpowiedniej wtyczki. Pamiętaj też, że ścieżki zakupowe klientów możesz śledzić z pomocą Google Analytics.

  1. „Masz porzucony koszyk” – mail do zarejestrowanych użytkowników. Warto przypomnieć klientom po kilku godzinach od niedokończonej transakcji, że wciąż mogą do niej wrócić. Imienny e-mail, do którego dołączysz zdjęcia produktów i link bezpośrednio do porzuconego koszyka może zdziałać cuda. Jeszcze skuteczniejsze może być wysłanie kilka wiadomości, w kilkudniowych odstępach.
     
  2. W e-mailu możesz też zawrzeć jakąś zachętę do powrotu – na przykład niewielki rabat. Pamiętaj jednak, że to rozwiązanie może spowodować, że klienci będą celowo porzucać koszyki, by dostać niższą cenę. Dlatego działanie takie warto ograniczyć np. tylko do klientów, którzy pierwszy raz odwiedzili Twój sklep albo wręcz przeciwnie – do takich, którzy wracają regularnie.
     
  3. Skorzystaj z remarketingu – czyli tak zaplanuj swoją kampanię reklamową w internecie, aby wyświetlać kreacje tylko osobom, które wcześniej odwiedziły Twój sklep. To tzw. śledzenie – użytkownikom pokazują się towary, które przeglądali lub dodali do listy zakupowej. W ten sposób podsyca się pragnienie posiadania danej rzeczy – a to większa szansa na odzyskanie porzuconych koszyków przez Twój sklep.

Z porzuconymi koszykami trzeba się liczyć – to codzienność wszystkich sklepów. Warto jednak walczyć o to, by współczynnik niedokończonych transakcji był jak najmniejszy. Mamy nadzieję, że z naszymi poradami będzie to wygrana walka!


* https://baymard.com/lists/cart-abandonment-rate 

 

Jesteśmy gotowi,
by dzielić się z Tobą
wszystkim co wiemy!

Zapisz się do darmowego newslettera

Zapisz się do darmowego newslettera w ramach Akademii Przedsiębiorcy