1. Dla firmy
  2. Akademia przedsiębiorcy
  3. Korzystaj z Google Analytics w swoim biznesie
Korzystaj z Google Analytics w swoim biznesie

Korzystaj z Google Analytics w swoim biznesie

13 min czytania

Właśnie założyłeś stronę internetową i chcesz wiedzieć, ile osób odwiedza ją każdego dnia? A może masz stronę już od dawna, ale dopiero teraz pomyślałeś, że warto dowiedzieć się więcej o jej użytkownikach? Podstawowe narzędzia analityczne, które możesz wykorzystać, są bardzo łatwe do wdrożenia i w samej obsłudze, a także zupełnie darmowe! Sprawdź, z jakich narzędzi powinieneś korzystać i jak możesz je zainstalować.

Z tekstu dowiesz się:

  • jakie narzędzia analityczne możesz podpiąć do strony www i jak to zrobić,
  • do czego służą Google Analytics i Google Tag Manager,
  • skąd wziąć kod śledzący Google Analytics i gdzie go wgrać na stronie www.

Google Analytics

Czym jest Google Analytics i do czego służy?

Google Analytics to podstawowe narzędzie analityki stron internetowych. Jest wykorzystywane zarówno przez duże agencje marketingowe i korporacje, jak i małych przedsiębiorców. Po prawidłowym podpięciu do strony narzędzie pozwala zbierać przydatne informacje o użytkownikach strony internetowej, takie jak np.:

  • liczba wejść na stronę internetową, średni czas spędzony na stronie,
  • dane demograficzne użytkowników, np. wiek, płeć, lokalizacja (kraj, miasto),
  • wykorzystywane urządzenia (telefon, tablet, komputer),
  • najchętniej odwiedzane podstrony,
  • zainteresowania użytkowników,
  • źródła wejść na stronę (przez wyszukiwarkę Google lub bezpośrednio po wpisaniu adresu www).
Od czego zacząć? Jak założyć konto Google Analytics?
  1. Aby założyć Google Analytics, potrzebujesz konta na skrzynce gmail.com. Najlepiej załóż ją specjalnie dla swojego biznesu i podepnij do niej najpierw Analytics, a w kolejnym kroku reklamy Google AdWords.
  2. Zapisz swój adres e-mail i hasło – będą Ci za chwilę potrzebne.
  3. Wejdź na stronę www.analytics.google.com i zaloguj się za pomocą danych swojego konta Gmail. Kliknij „Utwórz bezpłatnie”.
  4. Wybierz nazwę dla swojego konta – powinna być związana z Twoim biznesem.
  5. Zaznacz, co chcesz promować – w tym przypadku „Sieć” oznacza stronę internetową.
  6. Uzupełnij dane o swojej witrynie: nazwę, jej adres, kategorię i strefę czasową.
  7. Twoje konto Google Analytics jest gotowe! Teraz na ekranie powinien wyświetlić się Twój Identyfikator Śledzenia Google oraz Globalny Tag Witryny. Skopiuj oba kody i zapisz je w pliku Word lub Notatniku.
Jak podpiąć Google Analytics na WordPress?

WordPress jest jedną z najpopularniejszych platform dla stron www. Wgranie Google Analytics do strony na WordPress jest niezwykle proste i zajmie dosłownie kilka minut. Najlepiej skorzystaj w tym celu z dostępnych wtyczek do WordPressa, np.:

  • Google Analytics Dashboard for WP by ExactMetrics (GADWP),
  • Google Analytics Dashboard Plugin for WordPress by Monsterinsights.

Zainstaluj wtyczkę i aktywuj ją, a następnie wgraj swój Identyfikator Śledzenia Google, który zapisałeś w poprzednim kroku.

Google Analytics na Wix, nazwa.pl, Shopify i Shoper

Google Analytics możesz bardzo łatwo podpiąć również na innych platformach, takich jak Wix.com, nazwa.pl, Shopify czy Shoper. Zrobisz to za pośrednictwem konfiguracji dostępnych w narzędziach. Potrzebujesz tylko swojego kodu śledzącego. Dostawcy usług tłumaczą na swoich stronach krok po kroku, gdzie należy go wpisać:

  • Wix.com – zobacz tutaj,
  • Shoper – zobacz tutaj,
  • Shopify – zobacz tutaj,
  • Nazwa.pl – zobacz tutaj.

Jeśli Twoją stronę budował informatyk lub firma zewnętrzna, zgłoś się do nich po pomoc we wpięciu kodu. Przekaż odpowiedniej osobie kod śledzący wygenerowany przy tworzeniu Twojego konta Google Analytics i poproś o wgranie go do sekcji <head> na każdej podstronie.

Google Tag Manager, czyli Menedżer Tagów Google

Google Tag Manager to sprytne rozwiązanie, które raz wpięte do strony pozwoli Ci łatwiej korzystać z wielu narzędzi Google. Jak wgrać Google Tag Manager na stronę www?

  1. Zaloguj się na swoje firmowe konto Gmail i wejdź w drugą zakładkę na stronie Google Tag Manager.
  2. Kliknij „Utwórz konto”.
  3. Uzupełnij dane o swojej firmie, podobnie jak w przypadku zakładania konta Google Analytics.
  4. Po wykonaniu wszystkich kroków i zaakceptowaniu regulaminów wyświetli się okno z dwoma kodami. Skopiuj je i zapisz podobnie jak poprzednio kody z Google Analytics. Poproś programistę o wgranie kodów w sekcjach <head> i <body> według wytycznych.

Jeśli korzystasz z WordPressa, użyj wtyczki Google Tag Manager for WordPress. Podaj numer, który jest zawarty w powyższym kodzie lub widnieje na Twoim koncie Menedżera Tagów.

Twój Google Tag Manager jest zainstalowany! Teraz pora na wpięcie Google Analytics.

  1. Kliknij Dodaj nowy tag → Wybierz typ tagu.
  2. Kliknij „Google Analytics – Universal Analytics”.
  3. Dodaj nową zmienną ustawień – w wyświetlonym oknie wklej swój identyfikator śledzenia Google.
  4. W regułach wybierz „All pages” (lub po polsku „Wszystkie strony”) i kliknij „Zapisz”.

Gotowe, Twoje konto Google Analytics jest już podpięte! Teraz w Twoim panelu analitycznym zaczną się zbierać dane o użytkownikach Twojej strony. Warto wykonać te wszystkie kroki, aby dowiedzieć się więcej o klientach i wychodzić im naprzeciw ze swoją ofertą. Te działania szybko Ci się opłacą!

Jesteśmy gotowi,
by dzielić się z Tobą
wszystkim co wiemy!

Zapisz się do darmowego newslettera

Zapisz się do darmowego newslettera w ramach Akademii Przedsiębiorcy