Jak sprzedawać na Allegro?
Allegro jest najpopularniejszym serwisem sprzedaży internetowej w Polsce. Dla niektórych producentów to jedyne miejsce zbytu, dla innych to tylko dodatkowy sposób dotarcia do klientów. Niezależnie od podejścia i etapu rozwoju firmy, warto rozważyć sprzedaż na Allegro – zarówno w celu sprawdzenia, czy opracowany przez ciebie produkt będzie cieszył się zainteresowaniem konsumentów, jak i po to, by pozyskać nowych kupujących. Jak sprzedawać na Allegro? Od czego zacząć? Na czym polega prowadzenie konta sprzedawcy i ile to kosztuje? W jaki sposób uwzględnić tę drogę handlu w rozliczeniu podatkowym? Przeczytaj poniższy tekst, by dowiedzieć się więcej o sprzedaży na Allegro!
Czytaj dalej, a dowiesz się:
- Czy warto rozpocząć sprzedaż na Allegro?
- Jak zacząć sprzedawać na Allegro? Jak założyć konto w serwisie?
- Jakie są koszty sprzedaży na Allegro?
- Jak zwiększyć sprzedaż na Allegro?
Przeczytaj też: Metody płatności – jakie wdrożyć w sklepie internetowym?
Sprzedaż na Allegro – czy warto?
Wielu przedsiębiorców, szczególnie tych, którzy dopiero zaczynają sprzedawać swoje towary, w pierwszej kolejności myśli o założeniu sklepu internetowego. Jest to rzecz jasna konieczny krok w biznesie online, jednak wdrożenie strategii marketingowej, rozreklamowanie oferty i zbudowanie pozycji marki wymaga czasu i warto rozważyć również alternatywne kanały sprzedaży. Dotyczy to także przedsiębiorców z dużym doświadczeniem i z bazą klientów – jeśli wciąż poszukujesz nowych grup odbiorców, możesz spróbować dotrzeć do nich właśnie poprzez serwisy sprzedażowe.
W Polsce dominującą pozycję wśród tak zwanych marketplaces zajmuje Allegro. Korzysta z niego około 21 mln konsumentów, dla wielu z nich e-handel jest tożsamy z tą platformą (według badań przeprowadzonych przez Gemius w 2020 r. aż 86 proc. ankietowanych hasło „e-handel” kojarzy z Allegro). Klienci doceniają, że można tam kupić niemal wszystko, od produktów spożywczych, przez kosmetyki po elektronikę, bez potrzeby zaglądania do innych sklepów.
Z punktu widzenia sprzedawcy wystawianie swoich towarów na tej platformie ma szereg zalet:
- Allegro to tak naprawdę ogromny rynek, na którym zakupów online dokonują miliony użytkowników, co daje szansę na dotarcie do większej grupy odbiorców;
- Konto sprzedawcy na Allegro umożliwia prowadzenie sprzedaży bez konieczności posiadania własnego sklepu;
- W większości przypadków samo uruchomienie aukcji jest bezpłatne, koszty pojawiają się dopiero w chwili, gdy ktoś kupi Twój produkt;
- Produkty wystawiane na Allegro wyświetlają się w wynikach wyszukiwarek;
- Obsługa techniczna konta sprzedażowego na Allegro jest prosta i oparta na jasnym szablonie, dlatego nie trzeba mieć dużej wiedzy specjalistycznej, by tam sprzedawać.
Czytaj też: Nowoczesne możliwości dla małego i średniego biznesu – od sprzedaży online do webinarów
Allegro – jak sprzedawać skutecznie?
- przeanalizuj rynek i zastanów się, czy to, co chcesz sprzedawać, znajdzie swoją grupę odbiorców i czy jest na to popyt,
- weź pod uwagę poziom konkurencji,
- upewnij się, że znasz swoją grupę docelową – niezależnie od kanału sprzedaży jest to krok konieczny, by wiedzieć, jak pokierować swoją ofertą,
- sprawdź, czy masz środki na zakup lub wyprodukowanie pierwszej partii towarów,
- przygotuj trafne opisy produktów oraz dobrej jakości zdjęcia,
- opracuj sposoby pakowania i wysyłki towarów do klientów (np. postaw na opakowania ekologiczne),
- przygotuj regulamin sprzedaży towarów, zawrzyj informacje o możliwych opcjach dostawy, a także o zwrotach i wymianach (pamiętaj o prawach konsumenta!).
Zobacz także: Lejek sprzedażowy. Jak dobrze planować działania online z jego pomocą?
Pierwszym właściwym krokiem do rozpoczęcia sprzedaży na Allegro jest założenie konta w serwisie. Jako sprzedawca masz do wyboru dwie opcje:
- konto standardowe,
- konto firmowe.
Uruchomienie zarówno jednego, jak i drugiego jest darmowe, jednak konto firmowe z jednej strony wymaga spełnienia dodatkowych warunków, z drugiej zaś daje więcej możliwości sprzedawcom.
Po aktywacji konta możesz rozpocząć wystawianie swoich produktów na sprzedaż. Zanim to zrobisz, zapoznaj się z zasadami Allegro dotyczącymi przygotowywania ofert towarów:
- nigdy nie wykorzystuj w swojej ofercie materiałów, do których nie posiadasz praw autorskich,
- nie podawaj fałszywych informacji lub takich, które mogą wprowadzić konsumenta w błąd,
- każdy towar przyporządkuj do odpowiedniej kategorii,
- zarówno tytuł, jak i wszelkie informacje w opisie muszą dotyczyć oferowanego przez Ciebie produktu, nie możesz stosować np. nazw popularnych marek, by przyciągnąć zainteresowanie potencjalnych klientów,
- unikaj sformułowań, które mogłyby pozwolić zakwalifikować Twoją ofertę jako ogłoszenie,
- nie wolno Ci organizować rozdań, konkursów, ani losowań.
Jakie są koszty sprzedaży na Allegro?
Cechą charakterystyczną sprzedawania na Allegro jest to, że od właściciela konta niemal nigdy nie pobiera się opłaty za wystawienie produktu na sprzedaż. Wyjątkami pod tym względem są oferty z następujących kategorii:
- usługi,
- żywe zwierzęta,
- samochody,
- maszyny,
- przyczepy, naczepy,
- inne pojazdy i łodzie,
- motocykle i quady,
- wakacje,
- nieruchomości.
Najczęściej jednak rozliczenie z serwisem odbywa się w systemie prowizyjnym – Allegro pobiera prowizję za każdy sprzedany przedmiot. Wysokość kwoty, którą musisz oddać za możliwość sprzedawania na platformie, różni się w zależności od kategorii i ceny produktu, ale nigdy nie jest niższa niż 25 gr.
Dodatkowo Allegro pobiera opłaty za następujące usługi:
- przedłużenie oferty (stawka zależy od ceny towaru i waha się od kilku groszy do 1 zł),
- promowanie oferty (np. wyróżnienie, podświetlenie).
Jak zwiększyć sprzedaż na Allegro?
Na Allegro może sprzedawać właściwie każdy. Jest to ogromna szansa dla początkujących przedsiębiorców, a także osób, które szukają nowych kanałów dotarcia do klientów. Popularność platformy jest jednak także jej wadą – szeroki wybór sprawia, że łatwo zostać pominiętym i niezauważonym.
Aby zwiększyć sprzedaż na Allegro, warto stosować różnego typu rozwiązania, także te, które oferuje – za odpowiednią opłatą – sam serwis. Pamiętaj przy tym, że najbardziej oczywista metoda, czyli konkurowanie oparte na obniżaniu cen, nie sprawdza się na dłuższą metę – może wzbudzić podejrzenia u klientów widzących dużą dysproporcję stawek u różnych sprzedawców.
Czytaj też: Jaka powinna być właściwa wycena produktu?
Jak skutecznie sprzedawać na Allegro? Poznaj kilka sprawdzonych sposobów!
- Dbaj o to, by mieć jak najlepsze recenzje od klientów (dla wielu użytkowników Allegro to podstawa do podjęcia decyzji o tym, czy kupią towar od tego czy innego sprzedawcy. Ponadto serwis premiuje sprzedających, którzy mają najlepsze opinie, np. udostępniając im możliwość wysyłania paczek w systemie Allegro Smart, czyli za darmo);
- Dokładnie przeanalizuj to, jak prezentują się oferty konkurencji, na bieżąco śledź trendy rynkowe i reaguj na zmiany;
- Zadbaj o to, by Twoja oferta się wyróżniała, np. wymyśl atrakcyjny, przyciągający uwagę tytuł aukcji, twórz oryginalne i przede wszystkim unikalne opisy produktów itd.;
- Zawsze dołączaj do oferty wysokiej jakości zdjęcia, które mogą zaważyć na decyzji kupującego;
-
Skorzystaj z oferowanych przez Allegro opcji promowania ofert:
- wyróżnienie oferty,
- podświetlenie oferty,
- pogrubienie tytułu twojej oferty,
- Allegro Ads (płatne reklamy),
- uczestnictwo w programie Allegro Smart,
- wyróżnienie oferty za pomocą Monet Allegro (kupujący może je potem wykorzystać przy kolejnych transakcjach na Allegro),
- uzyskanie etykiety Super Sprzedawcy,
- dołączenie oferty do Strefy Okazji,
- Rozważ sprzedawanie na Allegro za pomocą kilku kont zamiast jednego, co zwiększy Twoje szanse.
Sprawdź również: Buyer Persona – co to takiego i jak wykorzystać tę wiedzę w biznesie?