1. Dla firmy
  2. Akademia przedsiębiorcy
  3. RODO – sklep internetowy. Co musisz wiedzieć?
RODO – sklep internetowy. Co musisz wiedzieć?

RODO – sklep internetowy. Co musisz wiedzieć?

6 min czytania

Jeżeli prowadzisz lub zamierzasz uruchomić sklep internetowy, koniecznym krokiem będzie przygotowanie jego regulaminu, w którym określisz, na jakich zasadach będą odbywały się transakcje kupna-sprzedaży. Ten zbiór zasad powinien być zgodny z RODO, czyli Ogólnym Rozporządzeniem o Ochronie Danych Osobowych obowiązującym na terenie Unii Europejskiej. Kogo dotyczą te przepisy? Jak dostosować sklep internetowy do RODO? Co grozi za niedopełnienie tego obowiązku? Przeczytaj tekst i dowiedz się więcej na ten temat!

 

Czytaj dalej, a dowiesz się:

  • Dane osobowe i zgoda na ich przetwarzanie – czym są?
  • RODO – co to jest?
  • RODO w sklepie internetowym – jakie obowiązki ma właściciel, a jakie prawa ma klient?
  • Jak dostosować sklep internetowy do RODO?
  • Jak wygląda dokumentacja RODO w sklepie internetowym?

Czytaj także: Jak założyć firmę – formalności krok po kroku

 

Dane osobowe i RODO – czym są?

 

Dane osobowe to zbiór informacji, które pozwalają rozpoznać tożsamość żyjącej osoby fizycznej. Wśród nich można wyróżnić m.in.:

 

  • imię i nazwisko,
  • adres zamieszkania,
  • numer PESEL,
  • inne numery identyfikacyjne, np. NIP,
  • numer dowodu tożsamości,
  • adres e-mail, w którym znajduje się np. imię i nazwisko,
  • dane o lokalizacji.

W krajach Unii Europejskiej od kilku lat obowiązuje RODO, czyli zbiór regulacji, które mają na celu zabezpieczenie praw jednostek w odniesieniu do przetwarzania ich danych osobowych. Czym jest przetwarzanie danych osobowych? To każda czynność, która wiąże się z ich użyciem, np. kopiowaniem czy zapisywaniem, a także przechowywaniem.

 

RODO – co to jest? (ramka)

 

RODO wprowadza szereg obowiązków dla przedsiębiorców, rozszerza również prawa osób fizycznych odnośnie do decydowania o tym, co dzieje się z ich danymi osobowymi i innymi danymi wrażliwymi, w których posiadanie wchodzą np. prowadzący sklepy internetowe. Jako klient takiego sklepu masz prawo do:

 

  • „bycia zapomnianym”, a więc żądania całkowitego usunięcia twoich danych,
  • sprostowania nieprawidłowych danych,
  • dostępu do swoich danych.

RODO w sklepie internetowym

 

Rodo – sklep internetowy. Jakie obowiązki ma właściciel?

 

Każdy przedsiębiorca działający na terenie Unii Europejskiej musi przestrzegać zasad dotyczących ochrony danych osobowych. W związku z tym ciąży na nim wiele obowiązków. Pierwszym z nich jest uzyskanie od każdej osoby fizycznej zgody na przetwarzanie jej danych osobowych.

 

Rodo – sklep internetowy. Jakie obowiązki ma właściciel? Każdy przedsiębiorca działający na terenie Unii Europejskiej musi przestrzegać zasad dotyczących ochrony danych osobowych. W związku z tym ciąży na nim wiele obowiązków. Pierwszym z nich jest uzyskanie od każdej osoby fizycznej zgody na przetwarzanie jej danych osobowych.  ZAPAMIĘTAJ! RODO w sklepie internetowym – jak wygląda zgoda na przetwarzanie danych osobowych?  •	Zgoda na przetwarzanie danych osobowych musi zostać wyrażona dobrowolnie. •	Zgoda musi być udzielona konkretnemu podmiotowi. •	Oświadczenie o udzieleniu zgody na przetwarzanie danych osobowych powinno być sformułowane w sposób przejrzysty i zrozumiały dla klienta. •	Oświadczenie musi zawierać:  – jasno określony cel, w jakim zostaje udzielone, – wskazanie miejsca, w jakim dane będą przetwarzane, – określenie czasu, w jakim obowiązuje udzielona zgoda. •	Przed udzieleniem zgody klient musi otrzymać informację na temat tego, kto będzie administratorem jego danych osobowych, oraz o możliwości wycofania zgody. ALT: RODO w sklepie internetowym – jak wygląda zgoda na przetwarzanie danych osobowych? Oprócz konieczności pozyskiwania oświadczeń o udzieleniu zgody na przetwarzanie danych osobowych, jako przedsiębiorca jesteś zobowiązany do wprowadzenia szeregu rozwiązań m.in. technicznych, które umożliwią ci zabezpieczenie gromadzonych informacji o klientach oraz pracownikach. Do twoich najważniejszych zadań w tym zakresie należą: •	odpowiednie zabezpieczenie zgormadzonych danych przed możliwością ich kradzieży i bezprawnego wykorzystania, •	prowadzenie dokumentacji dotyczącej przetwarzania danych i przedstawianie ich na żądanie organów nadzorczych, •	przechowywanie dokumentacji dotyczącej udzielonych zgód na przetwarzanie danych osobowych, •	dopilnowanie, by dane były przetwarzane tylko i wyłącznie w wyraźnie określonym celu, •	informowanie organów nadzorczych o ewentualnych zdarzeniach, które mogły naruszyć bezpieczeństwo danych w ciągu 72 godzin od ich wystąpienia. Zobacz również: Nowoczesne możliwości dla małego i średniego biznesu – od sprzedaży online do webinarów Warto wiedzieć, że RODO nie określa, jakie konkretnie działania musisz podjąć, by zabezpieczyć dane osobowe swoich klientów. Wskazuje jedynie efekt, a więc pełną ochronę gromadzonych przez Ciebie danych, oraz zastrzega, że zastosowane przez Ciebie środki – zarówno techniczne, jak i organizacyjne – nie mogą być niezgodne z rozporządzeniem.

 

Oprócz konieczności pozyskiwania oświadczeń o udzieleniu zgody na przetwarzanie danych osobowych, jako przedsiębiorca jesteś zobowiązany do wprowadzenia szeregu rozwiązań m.in. technicznych, które umożliwią ci zabezpieczenie gromadzonych informacji o klientach oraz pracownikach. Do twoich najważniejszych zadań w tym zakresie należą:

 

  • odpowiednie zabezpieczenie zgormadzonych danych przed możliwością ich kradzieży i bezprawnego wykorzystania,
  • prowadzenie dokumentacji dotyczącej przetwarzania danych i przedstawianie ich na żądanie organów nadzorczych,
  • przechowywanie dokumentacji dotyczącej udzielonych zgód na przetwarzanie danych osobowych,
  • dopilnowanie, by dane były przetwarzane tylko i wyłącznie w wyraźnie określonym celu,
  • informowanie organów nadzorczych o ewentualnych zdarzeniach, które mogły naruszyć bezpieczeństwo danych w ciągu 72 godzin od ich wystąpienia.

Zobacz również: Nowoczesne możliwości dla małego i średniego biznesu – od sprzedaży online do webinarów

 

Warto wiedzieć, że RODO nie określa, jakie konkretnie działania musisz podjąć, by zabezpieczyć dane osobowe swoich klientów. Wskazuje jedynie efekt, a więc pełną ochronę gromadzonych przez Ciebie danych, oraz zastrzega, że zastosowane przez Ciebie środki – zarówno techniczne, jak i organizacyjne – nie mogą być niezgodne z rozporządzeniem.

 

RODO – sklep internetowy. Co grozi ci za niedopełnienie przepisów?
 

Dokumentacja RODO w sklepie internetowym – jak wygląda?

 

Wejście w życie przepisów RODO oznacza nie tylko wdrożenie wielu rozwiązań technicznych, które chronią dane osobowe klientów, lecz także prowadzenie odpowiedniej dokumentacji. Jeżeli np. planujesz uruchomienie sklepu internetowego, musisz pamiętać o wspomnianych już oświadczeniach o udzieleniu zgody na przetwarzanie danych, a także o:

 

  • stworzeniu regulaminu sklepu internetowego zgodnego z RODO,
  • przygotowanie dokumentu dotyczącego polityki prywatności sklepu,
  • przygotowanie dokumentu dotyczącego polityki plików cookies.
     

Pamiętaj, że za niezgodne z prawem uznaje się kopiowanie treści regulaminów innych sklepów internetowych.

 

Czytaj także: Ike kosztuje założenie sklepu internetowego?

 

RODO – sklep internetowy. Wzór regulaminu

 

Oprócz regulaminu sklepu na swojej stronie musisz również umieścić dokument nazywany polityką prywatności, który stanowi formę dopełnienia dopełnia ciążącego na tobie obowiązku informacyjnego. Musi ona zawierać:

 

  • nazwę i adres administratora danych osobowych,
  • wskazanie, jakie dane będą gromadzone przed podmiot,
  • określenie celu przetwarzania danych osobowych,
  • wskazanie, komu będą udostępniane dane osobowe,
  • wskazanie praw klientów gwarantowanych przez RODO,
  • poinformowanie o stosowaniu plików cookies oraz o możliwości ich wyłączenia lub ograniczenia.

Możesz połączyć dwa dokumenty – ten dotyczący polityki prywatności i ten dotyczący polityki plików cookies – lub przygotować dwa odrębne.

 

Czytaj także: Napisz maila do swoich klientów, czyli jak samodzielnie zrobić newsletter

 

 

Jesteśmy gotowi,
by dzielić się z Tobą
wszystkim co wiemy!

Zapisz się do darmowego newslettera

Zapisz się do darmowego newslettera w ramach Akademii Przedsiębiorcy