RODO – sklep internetowy. Co musisz wiedzieć?
Jeżeli prowadzisz lub zamierzasz uruchomić sklep internetowy, koniecznym krokiem będzie przygotowanie jego regulaminu, w którym określisz, na jakich zasadach będą odbywały się transakcje kupna-sprzedaży. Ten zbiór zasad powinien być zgodny z RODO, czyli Ogólnym Rozporządzeniem o Ochronie Danych Osobowych obowiązującym na terenie Unii Europejskiej. Kogo dotyczą te przepisy? Jak dostosować sklep internetowy do RODO? Co grozi za niedopełnienie tego obowiązku? Przeczytaj tekst i dowiedz się więcej na ten temat!
Czytaj dalej, a dowiesz się:
- Dane osobowe i zgoda na ich przetwarzanie – czym są?
- RODO – co to jest?
- RODO w sklepie internetowym – jakie obowiązki ma właściciel, a jakie prawa ma klient?
- Jak dostosować sklep internetowy do RODO?
- Jak wygląda dokumentacja RODO w sklepie internetowym?
Czytaj także: Jak założyć firmę – formalności krok po kroku
Dane osobowe i RODO – czym są?
Dane osobowe to zbiór informacji, które pozwalają rozpoznać tożsamość żyjącej osoby fizycznej. Wśród nich można wyróżnić m.in.:
- imię i nazwisko,
- adres zamieszkania,
- numer PESEL,
- inne numery identyfikacyjne, np. NIP,
- numer dowodu tożsamości,
- adres e-mail, w którym znajduje się np. imię i nazwisko,
- dane o lokalizacji.
W krajach Unii Europejskiej od kilku lat obowiązuje RODO, czyli zbiór regulacji, które mają na celu zabezpieczenie praw jednostek w odniesieniu do przetwarzania ich danych osobowych. Czym jest przetwarzanie danych osobowych? To każda czynność, która wiąże się z ich użyciem, np. kopiowaniem czy zapisywaniem, a także przechowywaniem.
RODO wprowadza szereg obowiązków dla przedsiębiorców, rozszerza również prawa osób fizycznych odnośnie do decydowania o tym, co dzieje się z ich danymi osobowymi i innymi danymi wrażliwymi, w których posiadanie wchodzą np. prowadzący sklepy internetowe. Jako klient takiego sklepu masz prawo do:
- „bycia zapomnianym”, a więc żądania całkowitego usunięcia twoich danych,
- sprostowania nieprawidłowych danych,
- dostępu do swoich danych.
Rodo – sklep internetowy. Jakie obowiązki ma właściciel?
Każdy przedsiębiorca działający na terenie Unii Europejskiej musi przestrzegać zasad dotyczących ochrony danych osobowych. W związku z tym ciąży na nim wiele obowiązków. Pierwszym z nich jest uzyskanie od każdej osoby fizycznej zgody na przetwarzanie jej danych osobowych.
Oprócz konieczności pozyskiwania oświadczeń o udzieleniu zgody na przetwarzanie danych osobowych, jako przedsiębiorca jesteś zobowiązany do wprowadzenia szeregu rozwiązań m.in. technicznych, które umożliwią ci zabezpieczenie gromadzonych informacji o klientach oraz pracownikach. Do twoich najważniejszych zadań w tym zakresie należą:
- odpowiednie zabezpieczenie zgormadzonych danych przed możliwością ich kradzieży i bezprawnego wykorzystania,
- prowadzenie dokumentacji dotyczącej przetwarzania danych i przedstawianie ich na żądanie organów nadzorczych,
- przechowywanie dokumentacji dotyczącej udzielonych zgód na przetwarzanie danych osobowych,
- dopilnowanie, by dane były przetwarzane tylko i wyłącznie w wyraźnie określonym celu,
- informowanie organów nadzorczych o ewentualnych zdarzeniach, które mogły naruszyć bezpieczeństwo danych w ciągu 72 godzin od ich wystąpienia.
Zobacz również: Nowoczesne możliwości dla małego i średniego biznesu – od sprzedaży online do webinarów
Warto wiedzieć, że RODO nie określa, jakie konkretnie działania musisz podjąć, by zabezpieczyć dane osobowe swoich klientów. Wskazuje jedynie efekt, a więc pełną ochronę gromadzonych przez Ciebie danych, oraz zastrzega, że zastosowane przez Ciebie środki – zarówno techniczne, jak i organizacyjne – nie mogą być niezgodne z rozporządzeniem.
Dokumentacja RODO w sklepie internetowym – jak wygląda?
Wejście w życie przepisów RODO oznacza nie tylko wdrożenie wielu rozwiązań technicznych, które chronią dane osobowe klientów, lecz także prowadzenie odpowiedniej dokumentacji. Jeżeli np. planujesz uruchomienie sklepu internetowego, musisz pamiętać o wspomnianych już oświadczeniach o udzieleniu zgody na przetwarzanie danych, a także o:
- stworzeniu regulaminu sklepu internetowego zgodnego z RODO,
- przygotowanie dokumentu dotyczącego polityki prywatności sklepu,
-
przygotowanie dokumentu dotyczącego polityki plików cookies.
Pamiętaj, że za niezgodne z prawem uznaje się kopiowanie treści regulaminów innych sklepów internetowych.
Czytaj także: Ike kosztuje założenie sklepu internetowego?
Oprócz regulaminu sklepu na swojej stronie musisz również umieścić dokument nazywany polityką prywatności, który stanowi formę dopełnienia dopełnia ciążącego na tobie obowiązku informacyjnego. Musi ona zawierać:
- nazwę i adres administratora danych osobowych,
- wskazanie, jakie dane będą gromadzone przed podmiot,
- określenie celu przetwarzania danych osobowych,
- wskazanie, komu będą udostępniane dane osobowe,
- wskazanie praw klientów gwarantowanych przez RODO,
- poinformowanie o stosowaniu plików cookies oraz o możliwości ich wyłączenia lub ograniczenia.
Możesz połączyć dwa dokumenty – ten dotyczący polityki prywatności i ten dotyczący polityki plików cookies – lub przygotować dwa odrębne.
Czytaj także: Napisz maila do swoich klientów, czyli jak samodzielnie zrobić newsletter