Konkurs Facebook krok po kroku
Post konkursowy, kilka zasad, ogłoszenie zwycięzcy – pozornie zorganizowanie konkursu na Facebooku to bułka z masłem. W rzeczywistości jednak sprawa jest prosta, ale nie aż tak. Aby wszystko odbyło się zgodnie z prawem, musisz zadbać o kwestie formalne i ustalić jasne reguły. Jest kilka kwestii, o których trzeba pamiętać, ale jeśli zrobisz to dobrze, zysk wizerunkowy Twojej firmy zrekompensuje Ci poświęcony czas. Przeczytaj o tym, jak stworzyć konkurs na Facebooku bez wpadek.
Z tekstu dowiesz się:
- jak zrobić konkurs na Facebooku, aby jego zasady były zgodne z prawem,
- co powinien zawierać regulamin konkursu na Facebooku,
- czy od nagród w konkursie Facebook trzeba zapłacić podatek,
- jak przeprowadzić konkurs na Facebooku, który nie będzie podlegał ustawie o grach hazardowych.
Zanim odpowiemy na pytanie, jak przeprowadzić konkurs na Facebooku, warto wspomnieć o tym, po co tak naprawdę to robić. Tego typu działanie to moc korzyści! Konkurs zachęca obecnych i nowych fanów do aktywnego śledzenia profilu Twojej marki, zwiększa jego zasięgi, wpływa pozytywnie na wizerunek firmy, a także na sprzedaż. Sprawdź, o czym trzeba pamiętać w związku z jego organizacją.
Jak przeprowadzić konkurs na Facebooku
Żaden konkurs na Facebooku nie mógłby się odbyć bez określenia jego zasad. Nie wystarczy, że ogłosisz przewidzianą nagrodę. Twoją rolą jako organizatora jest także sprecyzowanie warunków uczestnictwa, czasu trwania zabawy oraz tego, co właściwie uczestnik powinien zrobić, aby zawalczyć się o zwycięstwo.
Ustal zadanie konkursowe – niezbyt trudne, ale i dopasowane do wysokości nagrody. Może to być na przykład:
- kreatywna odpowiedź na pytanie konkursowe,
- opisanie swoich wymarzonych wakacji/ butów/ samochodu (dowolnie, w zależności od branży Twojej firmy),
- zamieszczenie przez użytkowników zdjęcia o danej tematyce.
Pamiętaj, że jeśli oferujesz zwycięzcy wycieczkę do ciepłego kraju, możesz wymagać, aby się nieco natrudził. Bon do sklepu internetowego na 100 zł również będzie dobrą nagrodą, ale przy mniejszym zaangażowaniu osób, które wezmą udział w zabawie.
Uwaga! Nie możesz wymagać od uczestnika konkursu, aby:
- udostępnił Twój post,
- opublikował coś na tablicy swojej lub znajomych,
- oznaczył znajomych w komentarzu,
- zaprosił znajomych do polubienia Twojej strony.
Takie wymogi konkursowe mogą skutkować usunięciem posta konkursowego lub nawet całego fanpage’a przez administrację Facebooka.
Regulamin konkursu Facebook
Regulamin to niezbędny element konkursu Facebook – wymaga go zarówno portal, jak i polskie prawo. Nie musisz zamieszczać całej jego treści w poście. Wystarczy, że wypiszesz tam najważniejsze informacje, a cały dokument udostępnisz np. za pomocą notatki na profilu firmy lub na Twojej stronie internetowej.
Nie istnieje jeden, z góry określony wzór takiego dokumentu. Ważne, aby zawierał poniższe punkty:
- określenie organizatora (wraz z podaniem danych firmy),
- data rozpoczęcia i rozstrzygnięcia konkursu oraz ewentualnie wręczenia nagród,
- warunki uczestnictwa (np. próg wiekowy dla uczestników),
- wymagania techniczne (nawet tak oczywiste, jak posiadanie konta na Facebooku),
- zasady (co trzeba zrobić, aby wziąć udział),
- przewidziane nagrody,
- sposób ogłoszenia zwycięzcy,
- sposób zgłaszania ewentualnych reklamacji,
- informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych,
- klauzula o zwolnieniu Facebooka z odpowiedzialności za organizację konkursu na jego łamach.
Jak zrobić konkurs facebookowy z nagrodami?
Jeśli w grę wchodzi nagroda, musisz liczyć się z koniecznością zapłacenia podatku – chyba że jej wartość nie przekracza 760 złotych albo organizujesz zabawę o tematyce sportowej, artystycznej, dziennikarskiej, kulturalnej lub naukowej.
Jeśli żaden z tych dwóch warunków nie zostanie spełniony, zadbaj o wniesienie do Urzędu Skarbowego opłaty w wysokości 10% wartości nagrody. Możesz przenieść ten koszt na zwycięzcę konkursu – chociaż oczywiście dla wizerunku Twojej firmy lepiej by było, byś samodzielnie uregulował należność.
Konkurs Facebook – losowanie czy inny wybór zwycięzcy?
Masz już zasady, regulamin i przewidziane nagrody Twojego konkursu na Facebooku. Ostatnia ważna kwestia to sposób wyboru zwycięzcy. O wygranej nie może decydować losowanie – gdyby tak było, musiałbyś złożyć stosowny wniosek do Izby Administracji Skarbowej i wpłacić 10% wartości brutto puli nagród. Jeżeli uzyskałbyś zgodę, Twój konkurs nadzorowałaby osoba wyznaczona przez Ministerstwo Finansów. Dużo zachodu, prawda?
Aby uniknąć podlegania ustawie o grach hazardowych, po prostu subiektywnie wybierz zwycięzcę na podstawie nadesłanej odpowiedzi na pytanie/zadanie konkursowe.
Unikaj błędów prawnych, a zorganizujesz konkurs na Facebooku, który przyniesie Ci wiele korzyści! Koszt nagród nie musi być duży, a zyskasz naprawdę wiele – zaangażowanie fanów Twojej marki, nowych klientów i pozytywne komentarze to tylko część korzyści.
Zobacz także: Facebook statystyki – jak analizować dane o fanach Twojej marki?