Stawki VAT. Jak zrobić wycenę usługi?
Własna działalność gospodarcza to coraz częściej wybierana forma zatrudnienia. Przedsiębiorcy zyskują większą swobodę działania i mają większy wpływ na to, jak wygląda ich praca. Jeśli zakładasz własny biznes – sprawdź, jak zrobić wycenę usługi. Nie zapomnij o tym, że ogromny wpływ na to ma stawka VAT. Zobacz, na co zwrócić uwagę, aby dobrze wyliczyć: koszt własny sprzedanych usług, stawki VAT etc.
Czytaj dalej, a dowiesz się:
- Jakie formy wyceny możesz zaoferować?
- Co wziąć pod uwagę w wycenie swoich usług?
- Jak oszacować swoje stawki?
Zobacz również: Formy opodatkowania przedsiębiorców – jaki rodzaj wybrać?
Stawki VAT a wycena usług
Wyceniając swoje usługi, warto pamiętać o tym, że każda usługa i produkt są opodatkowane. Jeśli zarejestrujesz swoją działalność jako płatnik VAT – każdą fakturę wystawiasz z kwotą netto, do której należy doliczyć odpowiednią wartość podatku VAT. Podstawowa stawka VAT w Polsce wynosi 23%. Niektóre towary i usługi podlegają jednak obniżonej stawce. Sprawdź to, jakie stawki VAT dotyczą Twoich usług od razu, gdy tylko założysz własną działalność.
Koszty działalności usługowej a wycena usług
Jeśli zaczynasz dopiero prowadzić swoją działalność gospodarczą, pamiętaj, że oferowane przez Ciebie stawki powinny uwzględniać też wszystkie koszty, które regularnie ponosisz. Mogą być to koszty związane z wynajęciem lokalu, biura czy wynikające np. z podnoszenia swoich kwalifikacji.
Czytaj także: Jaka powinna być właściwa wycena produktu?
Wycena usługi – wzór postępowania
Jak zrobić wycenę usługi? Jedną z podstawowych metod jest ustanowienie odpowiedniej stawki godzinowej. Wycena Twojej pracy powinna zawierać szacunkową liczbę godzin, które przepracujesz, oraz stawkę za jedną godzinę pracy. Aby podać całkowity koszt – wystarczy, że pomnożysz liczbę godzin przez stawkę i tę wartość podasz klientowi. To sposób, który sprawdza się zwłaszcza w zawodach, w których liczba godzin zależy od stopnia złożoności zlecenia. Im więcej czasu potrzebujesz na przygotowanie się, a następnie właściwą pracę – tym liczba godzin będzie wzrastać, podobnie jak stawka za Twoją pracę. Oczywiście do tej wartości dolicz też stawkę VAT.
Wycena usługi, którą oferujesz, może być też proponowaną kwotą za wykonanie całego zadania – czyli w formie ryczałtu. Aby właściwie wycenić swoją pracę, zacznij od oszacowania liczby godzin, których będziesz potrzebować. Pomyśl też o efekcie, na którym zależy klientowi, i stopniu złożoności tego, na czym mu zależy. Z pewnością rozpoznajesz, które zadania są możliwe do wykonania, gdy masz większe doświadczenie, a które są zdecydowanie prostsze i wymagają mniej wysiłku oraz czasu. Takie planowanie pracy ma ogromne znaczenie dla wyceny usługi. Pamiętaj też, że Twoje doświadczenie oraz jakość, którą oferujesz, mają istotny wpływ na wycenę usług. Im większe doświadczenie – tym wyższe stawki możesz proponować.
Czytaj również: Ekonomia behawioralna: jak prezentować ceny w ofercie, by przyciągnąć klientów?
W obu wypadkach warto zacząć od zorientowania się w stawkach, które są popularne w Twojej branży. Pozwoli Ci to lepiej oszacować, jakie stawki są powszechne, a jednocześnie akceptowane przez potencjalnych klientów.
Własny biznes – usługi a grupa docelowa
Kolejnym istotnym czynnikiem jest to, do kogo kierujesz swoje usługi, czyli Twoja grupa docelowa. To dosyć istotne kryterium. Jeśli proponujesz swoje usługi małej firmie, która dopiero pojawiła się na rynku, z pewnością będzie skłonna zapłacić mniej niż duże przedsiębiorstwo, od lat istniejące w danej branży. Co więcej: jeśli zaproponujesz znacznie większej firmie tę samą usługę za zbyt niską stawkę – Twój zleceniodawca może pomyśleć, że Twoja praca jest niskiej jakości. Dlatego dokładnie przemyśl wycenę swoich usług.
Zobacz także: Buyer persona – co to takiego i jak wykorzystać tę wiedzę w biznesie?
Możesz zacząć od rozpoznania budżetu klienta. Warto zapytać o to wprost, choć klienci zazwyczaj niechętnie udzielają odpowiedzi na tak postawione dictum. Przygotowując wycenę usług, możesz jednak poprosić o uszczegółowienie zlecenia, co bardziej nakieruje Cię na właściwe tory. Jeśli klient sam zapyta Cię o cenę, możesz zaoferować mu szerokie widełki, uzależnione od różnych czynników, które zostaną przez Ciebie spełnione. Dzięki temu pokażesz kompleksowe podejście do danego zadania i różne możliwości wyboru.
Jeśli zaczynasz prowadzić własną działalność gospodarczą, zacznij od przygotowania wyceny własnych usług. Zastanów się, który sposób najlepiej pasuje do charakteru Twojej pracy. Pamiętaj, aby spojrzeć na szerszy horyzont niż tylko jednostkowa współpraca z danym klientem. Uwzględnij swoje miesięczne potrzeby, które musisz pokryć wynagrodzeniem, a także koszty działalności usługowej, którą prowadzisz. Dokładne oszacowanie swoich potrzeb i przygotowanie kalkulatora usług z pewnością zdecydowanie ułatwi Ci prowadzenie swojej firmy.
Przeczytaj też: Ulga na start ZUS – co przysługuje nowym przedsiębiorcom?