1. Dla firmy
  2. Akademia przedsiębiorcy
  3. InstaStories – jak wykorzystać je w biznesie?
InstaStories – jak wykorzystać je w biznesie?

InstaStories – jak wykorzystać je w biznesie?

7 min czytania

Choć InstaStories nie są niczym trudnym, wielu przedsiębiorców, którzy rozpoczynają swoją przygodę z biznesem online, unika pokazywania się na nich – a to błąd. By zacząć nagrywać, wcale nie musisz być mistrzem występów przed kamerą. W relacjach na Insta liczą się autentyczność i naturalność, a użytkownicy doceniają biznesy „z ludzką twarzą”. Nadal się wahasz? Sprawdź, jak zrobić stories na Instagramie, by było angażujące dla Twoich odbiorców i zmieniło ich w płacących klientów!

 

Czytaj dalej, a dowiesz się:

 

  • Jak wykorzystać InstaStories w biznesie?
  • Jak dodać relacje na Instagram?
  • Jak oswoić się z mówieniem do kamery?
  • Czym charakteryzują się dobre relacje na Instagramie?

Kiedy warto organizować wyzwania w mediach społecznościowych i jak robić to dobrze?

 

Biznesowe korzyści z InstaStories, czyli dlaczego warto robić relacje na Insta?

 

Instagram to świetne medium do dzielenia się wiedzą i doświadczeniem, ale przede wszystkim – do budowania swojej pozycji eksperta i rozpoznawalności. Firmowe konto na Insta pozwala lepiej pozycjonować swoją markę w sieci, a większa liczba obserwujących to zwiększone szanse na zdobycie nowych klientów.

 

Relacje na Insta powinny pokazywać Ciebie: Twoją sylwetkę przedsiębiorcy, Twoją firmę, kulisy jej pracy, produkty, a także – opcjonalnie – osoby, które z Tobą współpracują. Dzięki temu, że odbiorcy widzą, kto stoi za danym biznesem, łatwiej przywiązują się do marki.

 

Ramka – co to jest stories na Instagramie, gdzie jest stories na Instagramie?

 

Pokazywanie pracy firmy na co dzień to jedno, ale Instagram daje Ci też mnóstwo innych opcji, które możesz wykorzystać do rozwoju biznesu oraz zwiększania sprzedaży swoich produktów lub usług. Przykład? Korzystając z pytań, quizów i ankiet, możesz pytać klientów o ich opinie, potrzeby oraz odpowiadać na ich pytania czy wątpliwości. Dzięki temu otrzymasz potężną, a co najważniejsze, darmową dawkę wiedzy na temat oczekiwań potencjalnych klientów – a to pomoże Ci dopasować do nich ofertę.

 

Do relacji na Instagramie możesz również zapraszać współpracowników oraz osoby z zewnątrz, które opowiedzą o szczegółach projektu, jaki wspólnie realizujecie. Natomiast organizowane przez Ciebie pogadanki o biznesie i live’y (np. w ramach cyklów „Jak rozwijać biznes” lub „Nie popełniaj błędów, które ja popełniłem”) mogą przynieść Ci życzliwość i przychylność odbiorców, którzy zobaczą w Tobie nie biznesmena na piedestale, a człowieka z krwi i kości. Nikt nie jest nieomylny i choć lubimy cukierkowe historie, to bliżej nam zawsze do ludzi podobnych do nas – którzy mierzą się z przeszkodami, ponoszą porażki, ale wyciągają z nich wnioski, idą dalej i ostatecznie osiągają sukces.

 

Codzienna komunikacja w formie InstaStories daje Ci też nieocenioną okazję do tego, by budować zainteresowanie swoim produktem, jeszcze zanim będzie on ukończony. Ludzie kochają obserwować takie procesy „step-by-step” – od projektu, przez kolejne etapy prac, po efekt końcowy. Dzięki temu, wchodząc w fazę sprzedaży, będziesz mieć już społeczność gotową do zakupu. To największa przewaga małych firm i możliwość zaoszczędzenia na płatnych reklamach.

 

Samą sprzedaż możesz również generować przy pomocy relacji na Instagramie! To doskonałe miejsce zarówno do tego, by pokazać i promować produkt, jak i dzielić się tzw. społecznymi dowodami słuszności (bardzo ważny czynnik sprzedażowy) – recenzjami i opiniami nabywców. Koniecznie udostępniaj relacje, w których oznaczono Twoje konto z pozytywnym komentarzem.

 

Czytaj również: Lejek sprzedażowy. Jak dobrze planować działania online z jego pomocą?

 

Jak dodać relacje na Instagram?

 

Jak zrobić stories na Instagramie? To nic trudnego. Jeśli jesteś początkującym użytkownikiem tego medium, skorzystaj z zamieszczonej niżej instrukcji.

 

Jak zrobić stories na Instagramie

 

Po nagraniu Twoja relacja na Instagramie załaduje się i będziesz mógł ją zobaczyć, klikając na ikonę swojego profilu – w lewym górnym rogu.

 

  • Jeśli uznasz, że relacja nie spełnia Twoich wymagań, w każdej chwili możesz ją usunąć i nagrać jeszcze raz.
  • Po odtworzeniu Twojej relacji możesz sprawdzić statystyki oglądalności – informacja o liczbie osób i o tym, które profile odtworzyły materiał, znajduje się w lewym dolnym rogu. Po kliknięciu w tym miejscu rozwinie się cała lista Twoich odbiorców.
  • Relacje na Instagramie co do zasady znikają po 24 godzinach. Wybrane materiały (np. dotyczące kwestii, o które klienci pytają najczęściej) możesz jednak przypiąć na stałe – będą wówczas widoczne w Twoim profilu nad siatką zdjęć.

Czytaj też: Social selling — tajniki sprzedaży na LinkedInie i innych mediach społecznościowych

 

Ramka – jak robić relacje na Insta

 

Relacje na Insta – przełam się i zacznij mówić!

 

Nadal masz opory przed mówieniem do kamery i zastanawiasz się, czy w Twoim wypadku relacje na Instagramie mają sens? Pamiętaj, że praktyka czyni mistrza. Tak samo jak na początku prowadzenia biznesu i uczyłeś się wszystkiego od zera, tak i prowadzenie konta na Instagramie z czasem wejdzie Ci w krew i będzie zupełnie naturalne. Za pierwszym razem niemal każdy się krępuje, jednak ta platforma daje tyle możliwości biznesowych, że warto się przełamać i spróbować.

 

Pamiętaj, że InstaStories to obecnie najważniejsza część Instagrama – odbiorcy chcą śledzić na bieżąco to, co dzieje się u osób, które obserwują. Dlatego w relacjach nie udostępniaj jedynie zdjęć, ale nagrywaj także wideo, pokazuj kulisy swojej pracy i ludzi, z którymi współpracujesz.

 

Pokazywanie „zaplecza” zawsze jest najbardziej interesujące – taka jest natura ludzka. Jeśli masz na początku problem z mówieniem do kamery, zacznij małymi krokami – od nagrywania filmików z Twoim komentarzem „z offu”. Być może to pomoże Ci przełamać początkowy opór i oswoić się z brzmieniem własnego głosu. Z czasem przyjdzie pora na pokazanie się z twarzą. Inny sposób na łagodne wejście w InstaStories to praktyka w domu – nagrywaj wideo i zapisuj je na smartfonie, a następnie odtwarzaj i sprawdzaj, jaki był efekt końcowy.

 

Warto także „zapraszać” do relacji interesujących gości, których możesz oznaczyć, a którzy mają szansę udostępnić stories i zwiększyć Twoje zasięgi. Podzielą się z Twoją społecznością swoją wiedzą, a przy tym sprawią, że rozmowa będzie wciągająca – często bardziej niż monolog.

 

Instagram relacje – przedsiębiorczyni mówi do smartfona umieszczonego na statywie

 

Relacje na Instagramie – garść porad

 

Jak robić relacje na Instagramie, by cieszyć się dobrymi efektami? Każda społeczność jest nieco inna, więc testuj, testuj i jeszcze raz testuj. Pamiętaj, że to, co sprawdza się u innych, nie musi sprawdzać się u Ciebie, jednak warto znać pewne ogólne wskazówki.

 

1. Prowadź relacje regularnie – nic tak nie angażuje followersów jak wirtualne życie, jakie dzielą z osobami podobnymi do siebie oraz tymi, którymi mogą się inspirować. Ci, którzy będą śledzili Twoje relacje na Insta regularnie, z czasem zaczną oczekiwać, że zobaczą coś nowego od Ciebie choćby raz dziennie.

 

2. Znajdź swój temat i styl – zastanów się, co możesz przekazać ludziom, czym ich zainteresować, jak się wyróżnić w sieci. W czym masz unikalne doświadczenie, wiedzę, czym wyróżnia się Twoja praca i firma? Stawiaj na wartościowy content, dziel się poradami, wskazówkami – być może ktoś jest na tym samym etapie drogi biznesowej i pomożecie sobie wzajemnie.

 

3. Angażuj odbiorców – zadawaj im pytania o to, jakich tematów od Ciebie oczekują, co ich interesuje, o czym by chcieli usłyszeć. Przeprowadzaj ankiety, odpowiadaj na komentarze. Niech odbiorcy czują, że są dla Ciebie ważni, że jesteś dla nich, a nie oni dla Ciebie. Pamiętaj, że to dla Twojej firmy przede wszystkim forma autopromocji – jeśli podzielisz się wiedzą i doświadczeniem, być może ktoś poleci Cię kolejnej osobie, a ta następnej. I i tak liczba Twoich klientów będzie rosła.

 

4. Zainwestuj w profesjonalny sprzęt – dobry telefon, światło czy statyw to podstawa, jeśli będziesz chciał przeprowadzać live’y z gośćmi, natomiast stabilizator ruchu sprawdzi się w terenie – relacje na Instagramie z takimi pomocami będą znacznie bardziej profesjonalne. Przygotuj się także na samodzielną naukę podstaw obróbki wideo – na Instagramie w łatwy sposób możesz tworzyć wartościowe treści, które jednocześnie będą dobrze się prezentowały. Twoja wiedza i doświadczenie oraz ciekawe pomysły na tematy to jedno, ale drugie – sposób ich prezentacji.

 

Podsumowując: nie zrażaj się, próbuj, eksperymentuj i bądź cierpliwy. Stawiaj na systematyczność, bo tylko ona może doprowadzić Cię do sukcesu na Instagramie. To natomiast przyniesie Ci opinię eksperta w branży, nowych klientów i propozycje współpracy.

 

Zobacz także: Recykling treści – jak umiejętnie wykorzystywać treści, które już mamy?

Jesteśmy gotowi,
by dzielić się z Tobą
wszystkim co wiemy!

Zapisz się do darmowego newslettera

Zapisz się do darmowego newslettera w ramach Akademii Przedsiębiorcy