Podcast w biznesie. Czy i kiedy warto go nagrać?
Podcasty to jedna z form publikacji treści w internecie. W ostatnich latach staje się coraz popularniejsza – możliwość słuchania nagrań przy okazji wykonywania innych czynności, np. prowadzenia samochodu czy trenowania, to dla wielu odbiorców idealne rozwiązanie. Dla osób zajmujących się biznesem i kierujących swoimi markami nagrywanie podcastów stało się sposobem na prowadzenie nowego rodzaju komunikacji zarówno z potencjalnymi klientami, jak i współpracownikami oraz innymi przedsiębiorcami. Jak skorzystać z tego narzędzia, by lepiej wypromować swoją firmę? Kiedy warto nagrywać podcasty dla biznesu i jak to zrobić?
Czytaj dalej, a dowiesz się:
- Co to jest podcast?
- Czym są podcasty w biznesie? Kto je nagrywa i po co?
- W czym może pomóc ci nagranie podcastu biznesowego?
- Jak nagrać podcast?
Podcasty – co to jest i po co się je nagrywa?
Podcast to internetowa publikacja głosowa na jakiś temat. Może być rozmową albo monologiem. Zazwyczaj ma formę audio, choć zdarzają się również wideocasty, w których dodatkowo odbiorca może oglądać prowadzących. Celem nagrywania i publikowania podcastów jest przekazanie wiedzy oraz wartościowych informacji lub opowiedzenie historii. To bardzo atrakcyjna forma zarówno dla słuchających, jak i twórców, którzy chcą dzielić się wiedzą.
Cechy charakterystyczne podcastów, które odróżniają je np. od audycji radiowych:
- podcasty to nagrania opublikowane w sieci, których odbiorca może wysłuchać w dowolnym momencie, natomiast audycje radiowe są transmitowane na żywo,
- podcast jest poświęcony określonemu tematowi,
- podcast jest podzielony na odcinki.
Podcasty dla biznesu – kiedy i dlaczego warto je nagrywać?
Jeżeli prowadzisz lub zamierzasz prowadzić swój biznes, wiesz już najpewniej, jak ważna jest umiejętna promocja marki w internecie. Najpowszechniej wykorzystywanymi metodami są:
- płatne reklamy internetowe,
- artykuły publikowane na blogach i stronach branżowych,
- prowadzenie fanpage’ów w mediach społecznościowych,
- prowadzenie bloga firmowego,
- reklamowanie produktów lub usług za pośrednictwem influencerów.
Czytaj też: Influencer marketing w dobie kryzysu. Znajdź promotora Twojego biznesu w sieci!
Coraz częściej stosowanym sposobem na wypromowanie marki oraz stworzenie bliższej relacji z klientami jest nagrywanie podcastów biznesowych. Dla osób długo działających w danej branży może to być również okazja do podzielenia się wiedzą i edukowania innych. Każdy przedsiębiorca, nawet ten, który dopiero zaczął, ma do przekazania jakąś historię i może to zrobić właśnie w formie audio – to szansa na powiedzenie czegoś o sobie i swojej pasji, co pomoże skrócić dystans między sprzedawcą a kupującym.
Kiedy warto nagrać podcast? Nie ma reguły – tak naprawdę to zależy od tego, czy jesteś na to gotów. Podcasty to jedno z narzędzi, które ułatwiają komunikację na wielu poziomach i pomagają tworzyć wizerunek marki. Musisz jednak wiedzieć, co i w jaki sposób chcesz powiedzieć, by było interesujące dla odbiorcy. To najważniejszy i dla wielu osób najtrudniejszy etap tworzenia treści. Jeśli jednak uda Ci się opracować pomysł na ciekawy podcast i atrakcyjnie go przedstawić, to czekają Cię liczne korzyści z wdrożenia takiej formy komunikacji z odbiorcami, współpracownikami czy innymi przedstawicielami świata biznesu.
Czytaj też: Content marketing, czyli jak tworzyć treści, które pokocha internet
Jak nagrać podcast?
Jeżeli wiesz już, o czym chcesz nagrywać podcasty i jak w ciekawy sposób opowiadać w nich o swojej marce i innych aspektach prowadzenia biznesu, to tak naprawdę najtrudniejsza część pracy za Tobą. Jeśli chodzi o techniczną stronę przedsięwzięcia, to jest ona dość prosta. Zaopatrz się w kilka sprzętów, dzięki którym nagrywanie podcastów będzie możliwe:
- dobrej jakości mikrofon, który nie będzie zniekształcał Twojego głosu,
- statyw,
- smartfon, komputer lub inne urządzenie z możliwością nagrywania dźwięku,
- pop filtr,
- program do nagrywania,
- program do montażu i obróbki nagrania,
- ściankę wygłuszającą lub osobne studio do nagrywania (można takie wynająć),
- dobre łącze internetowe.
Musisz też zadbać o odpowiednie warunki do nagrywania i pamiętać o kilku zasadach:
- Nagrywaj w ciszy, unikaj wszelkich odgłosów w tle, np. dźwięków jadących samochodów (jakość dźwięku i jego czystość mają ogromne znaczenie dla odbiorcy podcastu),
- Upewnij się, że sam nie powodujesz niepotrzebnego hałasu (np. szeleszcząc kartkami papieru lub obijając bransoletkami o biurko),
- Poćwicz płynność wypowiedzi i wyraźne mówienie przed nagraniem (na początku może być Ci trudno, dlatego tym istotniejsze będzie rozgrzanie gardła, by szybko się nie zmęczyło, i kilka ćwiczeń aparatu mowy, by mówić wyraźnie i składnie),
- Jeżeli w trakcie nagrywania powiesz coś niewyraźnie lub nieskładnie, potwórz zdanie od początku i przy montażu zadbaj o to, by w ostatecznej wersji znalazła się sensownie zbudowana wypowiedź zrozumiała dla odbiorcy,
- Zawsze miej opracowany scenariusz odcinka i staraj się go pilnować, by całość miała spójny charakter i przebiegała według pewnego schematu (od powitania i zapowiedzenia tematu, przez samą opowieść, po podsumowanie i pożegnanie z odbiorcami).
Jednym z większych wyzwań dla osób niezbyt dobrze zaznajomionych z technologią może być początkowo montaż nagranego materiału.
Kiedy Twój podcast jest już gotowy – nagrany, zmontowany i wrzucony na wszelkie dostępne platformy, pozostaje jeszcze kwestia jego rozpowszechnienia. Aby zdobyć słuchaczy, musisz zainwestować w promowanie swoich treści w mediach społecznościowych, na stronie internetowej, za pomocą newslettera, płatnych reklam i poprzez pozycjonowanie w wyszukiwarce. Aby zwiększyć szanse na to, że podcast będzie rozpoznawalny i na stałe zagości w świadomości odbiorców, pamiętaj o:
- wymyśleniu chwytliwej nazwy,
- dołączeniu charakterystycznego intro,
- dopasowaniu stałej ścieżki dźwiękowej,
- opracowaniu dobrego opisu podcastu oraz ciekawej okładki.