Poznaj 5 sprawdzonych sposobów na poprawienie widoczności Twojej strony w wyszukiwarce Google

05.05.2020

Prowadzisz stronę internetową swojej firmy, ale wydaje Ci się, że klientom bardzo trudno na nią trafić? Jeśli od jej założenia domena żyje własnym życiem, a Ty tylko od czasu do czasu publikujesz coś w sekcji „Aktualności”, jej pozycja w Google pewnie rzeczywiście nie jest zbyt wysoka. Kwestia optymalizacji strony jest dość skomplikowana i najczęściej zajmują się tym specjaliści – ale jest też kilka rzeczy, o które z łatwością zadbasz samodzielnie w krótkim czasie, bez wielu fachowych narzędzi i często także… bez kosztów!

Z tekstu dowiesz się:

  • dlaczego warto umieszczać słowa kluczowe na swojej stronie internetowej,
  • jaką rolę odgrywają nagłówki w tekstach na stronie,
  • jak wprowadzić meta dane do poszczególnych podstron,
  • jaką funkcję pełni linkowanie wewnętrzne,
  • czym jest anchor text i jakie ma znaczenie dla widoczności strony w Google.
Mężczyzna pracuje nad stroną firmową i jej pozycją w Google

Nie ma się co oszukiwać – marketing internetowy to rozległa dziedzina, której nie opanujesz w kilka dni. Ale przecież w obliczu pandemii i kryzysu lepiej zadziałać dla dobra swojej firmy choćby w małym stopniu, niż z założonymi rękami czekać na powrót do normalności. Jesteś gotowy? Zapraszamy Cię na lekcję pozycjonowania w pigułce!

1. Słowa kluczowe

Zacznij od czegoś prostego. Słowa kluczowe – na pewno nie pierwszy raz o nich słyszysz, a nawet jeśli, to z pewnością łatwo zrozumiesz, czym są i do czego służą. Najprościej mówiąc: są to słowa wpisywane przez użytkowników Google w wyszukiwarkę.

Przykład: chcesz zamówić nowe buty letnie, ale nie jesteś zdecydowany na konkretną markę ani sklep internetowy. Co zrobisz? Bardzo prawdopodobne, że tak jak wiele innych osób wpiszesz w wyszukiwarce „buty na lato” lub inne podobne wyrażenia. I tym sposobem właśnie… użyłeś słowa kluczowego.

Post o zmianach działalności klubu w czasie pandemii https://pl-pl.facebook.com/regeneracja.klub.warszawa

Co zrobić jako sprzedawca butów? Powinno się wówczas zadbać, aby na stronie internetowej Twojej firmy pojawiły się treści, w których wystąpi fraza „buty na lato”, a także inne pokrewne. W ten sposób sprawisz, że Twoja strona internetowa będzie się pojawiała w wynikach wyszukiwania częściej i na wyższej pozycji.

Pamiętaj, że używanie tej samej frazy na kilku podstronach grozi odwrotnym efektem – pozycja strony spadnie, bo siła tej frazy rozłoży się na kilka podstron zamiast na jedną. Dlatego wszystkie treści na stronie powinny być niepowtarzalne.

  • Jeśli prowadzisz sklep internetowy – wystarczy, że odpowiednio opiszesz daną kategorię produktów z użyciem odpowiednich fraz, np. kategoria „Sandały” będzie zawierała opis z frazami „buty na lato”, „buty letnie”, a także dłuższe frazy typu „sandały z zapięciem wokół kostki”, sandały na obcasie”.
  • Jeśli prowadzisz firmę stacjonarną – pomyśl o stworzeniu bloga firmowego, gdzie będziesz opisywać najnowsze trendy (używając popularnych w danym momencie fraz) lub na bieżąco publikować notki o aktualnościach (bez powtarzania treści).

Pozostaje pytanie: skąd masz wiedzieć, które słowa kluczowe są aktualnie na topie wśród internautów? Dobrze sprawdzi się… wpisanie danej frazy w wyszukiwarkę! Wyszukiwarka Google sama podpowie Ci, jakie inne frazy najczęściej wyszukują internauci.

Wyszukiwarka Google z frazami kluczowymi

Aby działać bardziej profesjonalnie, skorzystaj z dostępnych narzędzi, na przykład Senuto czy Ahrefs. Po wpisaniu danej frazy pokażą Ci jej średnią miesięczną liczbę wyszukiwań oraz podpowiedzą inne możliwe słowa kluczowe do wykorzystania.

2. Nagłówki

Wyróżnione części tekstu (artykułu, notatki na podstronie), czyli nagłówki, to ważna część optymalizacji strony, o którą łatwo zadbasz tu i teraz – bez pomocy fachowca w dziedzinie SEO.

Nagłówki

Oznaczenia H1 (Nagłówek 1), H2 (Nagłówek 2) itd. zmienisz w edytorze treści na stronie lub po prostu w Wordzie, jeśli wcześniej piszesz w nim tekst na brudno. Postaraj się, aby każdy tekst na Twojej stronie internetowej posiadał:

  • nagłówek H1 – w tytule,
  • nagłówek H2 – we wstępie do tekstu (leadzie) oraz w tytułach akapitów,
  • nagłówki H2-H5 – opcjonalnie, tam, gdzie chcesz dodatkowo wyróżnić jakąś część tekstu.

Pamiętaj, aby w miarę możliwości w każdym z nagłówków znajdowało się słowo kluczowe – w ten sposób robot wyszukiwarki Google odbierze Twój tekst jako atrakcyjny dla internautów szukających tej frazy.

3. Meta dane

Meta tagi (meta dane) określane są czasami jako „dane o danych” lub „informacja o informacji”. Na Twojej stronie internetowej są to więc po prostu opisy tego, co znajduje się na danej podstronie – ale napisane tak, aby treść rozumiał zarówno użytkownik, jak i robot Google. To on zdecyduje, czy daną treść warto wyświetlić na wysokiej pozycji wyszukiwarki.

  • Meta title (meta tytuł) – tytuł tekstu; pamiętaj, że powinna znaleźć się tu także ważna fraza kluczowa, która pomoże w osiągnięciu przez daną podstronę wysokiej pozycji w Google.
  • Meta description (meta opis) – opis dla użytkownika, który będzie wyświetlał się w wyszukiwarce jako zajawka. Powinien być chwytliwy i zachęcać do kliknięcia.

Jeśli Twoja strona internetowa znajduje się na WordPressie, system podpowie Ci, gdzie zamieścić poszczególne dane i ile znaków powinny zawierać.

Meta titlte i meta description
4. Linkowanie wewnętrzne

Linkowanie wewnętrzne jest jednym z najważniejszych elementów optymalizacji Twojego serwisu. Trzeba przyznać, że opanowanie go do perfekcji to nieco wyższa szkoła jazdy marketingowej. Ale również w tej kwestii warto przynajmniej w małym zakresie zadziałać samodzielnie. Linkowanie strony internetowej ma trzy główne cele:

  • zapewnia przejrzyste ścieżki dla robotów,
  • tworzy zwartą sieć stron dla użytkowników,
  • wzmacnia ogólną wartość strony, co wpływa na jej lepszą widoczność.

Pamiętaj, że linkowanie wewnętrzne musi mieć swój plan. Nie linkuj tylko dla samego linkowania, bo to nie wpłynie dobrze na Twoją pozycję w Google.
Przykład? Jeśli masz na stronie artykuł o paznokciach hybrydowych oraz artykuł o stylizacji rzęs, zamieść w nich linki do siebie nawzajem. Są duże szanse, że osoby szukające informacji na tematy beauty trafią na obie strony, ponieważ interesują je obie opisywane kwestie. Oba artykuły mają szansę więc wyświetlić się na wyższej pozycji wyników wyszukiwania.

5. Anchor text

Wiesz już do czego linkować – ale jak właściwie wstawić taki link? Lepiej, żeby nie był to „goły” adres www – mierzenie popularności serwisu jest bowiem zależne od jakości tzw. anchor textów (czyli linkowanych fraz, w które klikasz, aby przejść do innej podstrony). Anchorami mogą być na przykład:

  • tytuły tekstów – np. „Przeczytaj także: Jak sprzedawać swoje produkty na Facebooku i Instagramie?”,
  • odpowiednio wybrane słowa kluczowe – takie, na które linkowany tekst wyświetla się w Google,
  • słowa kluczowe z nazwą Twojej marki – jeśli firma nie jest jeszcze zbyt znana w internecie, czyli po wpisaniu nazwy firmy w Google Twoja strona www nie wyświetla się na jednej z pierwszych pozycji.

Wszystkie powyższe rady wprowadzisz w życie samodzielnie i bez kosztów. Wyróżnij swoją markę w czasie kryzysu i pomóż swoim potencjalnym klientom odnaleźć Cię w internecie – niezależnie od tego, czy aktualnie prowadzisz swój biznes, czy z utęsknieniem czekasz na możliwość ponownego otwarcia lokalu. Praktyczne porady na temat pracy z klientami podczas pandemii znajdziesz na #ZdrowoBezgotówkowo.