1. Dla firmy
  2. Akademia przedsiębiorcy
  3. Własny sklep internetowy – jak go założyć?
Własny sklep internetowy – jak go założyć?

Zastanawiasz się, jak otworzyć sklep internetowy, który przyniesie Ci zyski? Sprawdź nasze wskazówki!

9 min czytania

Chciałbyś zacząć sprzedawać swoje produkty w internecie? Świetny pomysł, zwłaszcza teraz, gdy kwitnie sprzedaż online. Zanim jednak podejmiesz decyzję, dowiedz się, jak zacząć sprzedaż online oraz na co zwracać uwagę, aby koszt prowadzenia sklepu internetowego nie okazał się zbyt duży w porównaniu do Twoich zarobków z działalności sprzedażowej online. Sprawdź nasze podpowiedzi.

Z tego tekstu dowiesz się:

  • Sklep internetowy – jak zacząć i kiedy warto go założyć?
  • Sklep internetowy – ceny założenia i czynniki, które wpływają na koszty
  • Ceny sklepu internetowego – jakie nakłady musisz ponieść na start?
  • Jak otworzyć sklep internetowy krok po kroku?
  • O czym jeszcze pamiętać, otwierając własny sklep internetowy?
  • Jak napisać biznesplan sklepu internetowego?

Własny sklep internetowy – w jakiej branży będzie potrzebny?

Przedsiębiorcy z różnych branż zastanawiają się, jak otworzyć sklep internetowy, który będzie skuteczny i dochodowy. To, czy w ogóle warto zdecydować się na ten krok, zależy przede wszystkim od tego, czy masz co w nim sprzedawać. Pierwszą myślą najczęściej są przedmioty fizyczne, jednak wcale nie musi tak być. Możesz oferować w nim również usługi oraz produkty cyfrowe, takie jak ebooki czy presety do zdjęć i wiele innych. 

Sklep internetowy to opcja praktycznie dla każdego biznesu, w którym chcesz coś sprzedać. Branża oraz Twoja grupa docelowa tak naprawdę stanowią drugorzędną kwestię przy podejmowaniu decyzji o tym, czy otworzyć sklep internetowy i jak zacząć sprzedaż online. Możesz oferować produkty budowlane, jedzenie, artykuły dla zwierząt, a także kursy i szkolenia, wyposażenie medyczne czy wiele, wiele innych. Rynek e-commerce rozwija się bardzo prężnie i umożliwia dotarcie do klientów w różnych zakątkach Polski i świata. Jeśli włożysz w stworzenie sklepu internetowego trochę wysiłku, a potem będziesz intensywnie pracować nad jego marketingiem, masz szansę szeroko rozwinąć skrzydła swojego biznesu.

Współcześnie coraz więcej osób poszukuje produktów online, dzięki czemu na popularności zyskuje sprzedaż internetowa. Jak zacząć handel w sieci? Przede wszystkim od pozyskania własnej platformy, na której postawiony zostanie sklep. 

Czytaj też: Sprawdzone sposoby na porzucone koszykiCo to jest sklep internetowy – wyjaśnienie

Czytaj też: Dotacje dla firm – kompendium wiedzy dla początkujących

Jak założyć sklep internetowy? Koszty i czynniki, które je determinują 

Ile kosztuje założenie sklepu internetowego? uniwersalna odpowiedź na to pytanie oczywiście nie istnieje. Można założyć sklep online niskim kosztem ale również taki, w który od razu zainwestujesz znaczący budżet. Wybór zależy tak naprawdę od Twoich potrzeb, zasobów finansowych oraz przewidywanych zarobków, które powinny sprawić, że inwestycja się zwróci. 

Jeśli jesteś początkującym przedsiębiorcą lub dopiero stawiasz pierwsze kroki w sieci, nie musisz rzucać się na głęboką wodę. Masz do wyboru: wykupić podstawowy abonament na platformie e-commerce lub przygotować sklep własnymi siłami. W pierwszym roku korzystania ze sklepu koszty obu opcji są porównywalne. W przypadku platformy e-commerce płacisz abonament co miesiąc, w przypadku własnego sklepu – najczęściej raz w roku uiszczasz opłatę za wykupioną domenę www.

Koszt założenia sklepu internetowego w ramach abonamentu lub na platformie sprzedażowej:

  • Abonament – kusząca opcja dla początkujących: zamiast płacić za hosting i platformę sprzedażową, wykupujesz abonament u dostawcy oprogramowania i niemal natychmiast możesz zacząć sprzedawać. Korzystając z takich usług można skorzystać z atrakcyjnej ceny i wielu dodatkowych benefitów, np. darmowej konfiguracji sklepu lub brakiem konieczności zatrudniania programisty. Przy tej opcji jesteś jednak uzależniony od swojego dostawcy, np. w przypadku awarii systemu. Abonament daje też niewielkie możliwości rozwoju sklepu.

  • Platforma sprzedażowa – istnieje wiele systemów, również bezpłatnych, które są łatwe w obsłudze i pozwalają niewielkim przedsiębiorcom na sprzedaż całkiem bogatego asortymentu bez dodatkowych opłat. Jeśli jednak zdecydujesz się na to rozwiązanie, weź pod uwagę konieczność współpracy z programistą (który zoptymalizuje e-sklep do potrzeb Twojego biznesu) oraz specjalistą SEO (dzięki któremu Twój sklep będzie się wysoko pozycjonował w wynikach wyszukiwania Google).

Czym różni się platforma e-commerce od własnego sklepu? Pierwsza opcja to dostarczane przez firmę zewnętrzną rozwiązanie, dedykowane działalności sprzedażowej online – oparte na konkretnym systemie sprzedażowym, umożliwiającym tworzenie sklepu www w oparciu o konkretne komponenty i korzystania z mechanizmów przydatnych w handlu. Można wykupić ją w ramach abonamentu, w różnych wariantach cenowych (w zależności od opcji dodatkowych) lub opłacić według innej oferty właściciela systemu. 

Własny sklep WWW tworzy się od podstaw na wykupionej domenie internetowej. Musisz więc zadbać o wiele więcej kwestii, jednak daje Ci to jednocześnie zdecydowanie większą swobodę działania i tworzenia miejsca do sprzedaży w internecie, które będzie dopasowane do Twoich oczekiwań. 

Tworzenie sklepu internetowego – porady, jaki model wybrać

Jak widzisz, możesz nawet otworzyć sklep internetowy za darmo. Należy jednak mieć na uwadze, że nawet jeśli sama platforma nie będzie dla Ciebie wydatkiem, to niestety nakłady finansowe i tak się pojawią. Musisz wziąć pod uwagę, ile kosztuje postawienie sklepu internetowego z pomocą programisty. Istotne są również miesięczne koszty prowadzenia sklepu internetowego oraz wszystkie inne istotne kwestie wynikające z działalności sprzedażowej. 

Czytaj też: Najlepsza platforma e-commerce do sklepu online – co wybrać?

Ile kosztuje zrobienie sklepu internetowego, czyli koszty na start

Dopiero rozkręcasz swoją firmę i nie wiesz, z jakimi kosztami musisz liczyć się zakładając platformę sprzedażową w internecie? Każdy początkujący przedsiębiorca musi pamiętać, że nie uniknie wydatków, takich jak: 

  •      składki za prowadzenie działalności – składka ZUS w 2025 roku wynosi 1646,47 zł e przypadku braku ubezpieczenia chorobowego i 1773,96 zł z ubezpieczeniem chorobowym;
  •      księgowość – nawet przy księgowości online to koszt, który zaczyna się od minimum 100 zł netto miesięcznie;
  •      opłata za abonament sklepu internetowego lub za platformę sprzedażową – jak już zostało wspomniane, konieczne jest również uiszczenie opłat za abonament domeny lub koszty platformy internetowej, które mogą się znacząco różnić w zależności od konkretnych parametrów. 

O czym jeszcze musisz pamiętać, rozpoczynając tworzenie sklepu internetowego? Koszty na pewno mogą dotyczyćn, takich obszarów  jak: opłaty za serwer, koszty związane z przygotowaniem grafik oraz wykupieniem lub przygotowaniem zdjęć na stronę internetową, wynagrodzenie dla programisty, wynagrodzenie dla administratora, opłaty za wykonanie prac mających na celu wdrożenie produktów na stronę sprzedażową. To, ile wyniesie Cię ostateczny koszt założenia strony sklepu internetowego, zależy więc od wielu różnych czynników i od tego, jak bardzo złożonego projektu potrzebujesz. 

Czytaj też: Reklamowanie sklepu internetowego krok po kroku

Kobieta prowadzi własny sklep internetowy i przygotowuje zamówienia do wysyłki.jpg

Jak założyć sklep internetowy krok po kroku?

Proces, podobnie jak i koszt, założenia sklepu internetowego różni się w zależności od opcji, które wybierzesz. W przypadku wyboru platformy e-commerce stworzenie zaplecza nie leży po Twojej stronie. Musisz za to zaprojektować wygląd oraz opcje płatności i dostawy, następnie wykonać zdjęcia towarów czy usług i napisać ich opisy, a także ustalić ceny i przygotować regulamin oraz politykę prywatności.

W przypadku własnego sklepu WWW, zanim dojdziesz do powyższych kroków, najpierw będziesz musiał zbudować (a właściwie wykupić) same fundamenty istnienia sklepu:

  1. domenę strony, czyli adres www sklepu (pamiętaj, aby rozszerzenie adresu strony było łatwe do zapamiętania. Najpopularniejsze rozszerzenia to np.: .pl, .com, .net, .eu);
  2. hosting, czyli miejsce na serwerze;
  3. certyfikat bezpieczeństwa SSL;
  4. aplikację do obsługi sklepu internetowego.

Aplikacje można znaleźć w wersji bezpłatnej, tzw. Open Source, dzięki czemu obniżysz początkowy koszt stworzenia sklepu internetowego. Cena za certyfikat SSL wynosi od kilkudziesięciu złotych netto za rok i jest to punkt konieczny – gwarantuje on bezpieczeństwo transakcji finansowych dokonywanych na Twojej stronie internetowej. Pamiętaj również, że w swoim sklepie musisz zawrzeć klauzulę RODO ze względu na przetwarzanie danych klientów. 

Czytaj też: RODO w biznesie online – o co musisz zadbać?

Jak otworzyć sklep online i o co zadbać “od kuchni”?

Jeśli zastanawiasz się, jak otworzyć sklep internetowy, który będzie skutecznym i opłacalnym źródłem dochodu, nie możesz zapomnieć o logistyce. Najważniejszy jest oczywiście koszyk zakupowy – to tam trafiają produkty, które klient chce zakupić. Koszyk powinien być przejrzysty, dawać możliwość usunięcia towaru lub zwiększenia jego liczby w koszyku, kontynuowania zakupów (gdyby klient chciał nabyć więcej niż jedną rzecz) i łatwego przejścia do płatności. 

Same płatności powinny być przeprowadzane w sposób w pełni bezpieczny z punktu widzenia klienta. Na platformach e-commerce podpięcie płatności będzie automatycznie, jeśli jednak sam tworzysz swój sklep internetowy, musisz wyposażyć stronę w odpowiednie wtyczki. Aby było to możliwe, konieczne jest korzystanie ze sprawdzonych pośredników. W ramach  Programu Polska Bezgotówkowa, możesz szybko i sprawnie uruchomić płatności kartą online, które będą odpowiednio zabezpieczone przed ewentualnymi atakami ze strony hakerów.

Czytaj też: Jakie metody płatności warto zaoferować klientom w sklepie internetowym?

Jeżeli to możliwe, pogrupuj swoje produkty w kategorie i podkategorie, aby klientom łatwiej było je przeglądać. Jedna rzecz w Twoim sklepie może skłonić klienta do zakupu drugiej, podobnej – zadbaj o to, aby łatwo było między nimi nawigować. Przydatna będzie również dobrze działająca wyszukiwarka produktów – jest ona istotna szczególnie, gdy posiadasz szeroką ofertę. Mile widziana jest również możliwość filtrowania produktów, np. po rozmiarze, kolorze, rodzaju czy producencie. 

Elementy sklepu internetowego, o których łatwo zapomnieć, a są obowiązkowe, to regulamin sklepu i polityka prywatności. Odnośniki do nich musisz umieścić na swojej stronie. Aby napisać te dwa dokumenty, możesz posłużyć się gotowymi szablonami z internetu, które dostosujesz pod swoją działalność, albo możesz udać się po poradę do prawnika, który pomoże Ci je przygotować.

Czytaj też: Regulamin sklepu internetowego – co musi zawierać?

Biznes plan dla sklepu internetowego – jak się za to zabrać i czy jest potrzebny?

Biznesplan sklepu internetowego to dokument, który pomaga w planowaniu i prowadzeniu działalności e-commerce. Jego stworzenie zajmuje trochę czasu, jednak warto przemyśleć, czy tworzenie biznesplanu sklepu internetowego jest krokiem, który opłaca się pomijać. Może okazać się bowiem on bardzo przydatny. Posiadanie go niesie za sobą liczne plusy, które znacząco ułatwiają prowadzenie platformy sprzedażowej w internecie.

Posiadanie biznesplanu sklepu internetowego niesie ze sobą liczne korzyści:

  • Lepsze zarządzanie ryzykiem – identyfikacja potencjalnych zagrożeń i opracowanie planów ich minimalizacji.

  • Monitorowanie postępów – umożliwia śledzenie realizacji założonych celów, postępu i wprowadzanie ewentualnych korekt.

  • Zwiększenie wiarygodności – profesjonalnie przygotowany biznesplan zwiększa zaufanie partnerów biznesowych i inwestorów i może przydać się, jeśli planujesz podjąć z nimi rozmowy

Zastanawiasz się, jak napisać biznesplan sklepu internetowego? Przykład gotowych dokumentów tego typu możesz znaleźć online. Poniżej znajdziesz informacje o kluczowych etapach jego tworzenia.

  •       Streszczenie – krótkie podsumowanie najważniejszych aspektów planu.
  •       Opis firmy – informacje o misji, wizji i strukturze organizacyjnej.
  •       Analiza rynku – badanie konkurencji, segmentacja rynku i profil klienta docelowego.
  •       Strategia marketingowa – plan działań promocyjnych i kanałów dystrybucji.
  •       Plan operacyjny – szczegóły dotyczące zarządzania logistyką, dostawcami i obsługą klienta.
  •       Plan finansowy – prognozy finansowe, analiza kosztów i planowane przychody.

Na stronie Biznes.gov.pl można znaleźć przykładowy biznes plan sklepu internetowego, który może posłużyć jako wzór przy tworzeniu własnego planu. Skorzystaj z tego wsparcia oraz z naszych wskazówek i zacznij działalność e-commerce odpowiednio przygotowany.

Jest kilka sposobów na to, jak założyć sklep internetowy. Jedne z nich są łatwiejsze, inne – trudniejsze. Niekoniecznie muszą wiązać się z dużą inwestycją finansową na starcie. To, co tak naprawdę powinieneś zainwestować w swój sklep, to zaangażowanie i czas. Dlatego jeśli hamowała Cię myśl o funduszach, koniecznie sprawdź dostępne opcje i ofertę bezpłatnych narzędzi i nie. Zacznij działać, bo możliwości jest mnóstwo: znajdź najwygodniejszą dla swojego biznesu i zacznij rozwijać się w branży e-commerce!

Jesteśmy gotowi,
by dzielić się z Tobą
wszystkim co wiemy!

Zapisz się do darmowego newslettera

Zapisz się do darmowego newslettera w ramach Akademii Przedsiębiorcy