1. Dla firmy
  2. Akademia przedsiębiorcy
  3. Ogranizacja Black Friday w małej firmie
Ogranizacja Black Friday w małej firmie

Ogranizacja Black Friday w małej firmie

5 min czytania

Black Friday, czyli Czarny Piątek, na dobre zadomowił się już w świadomości polskich konsumentów. Wielu z nich właśnie na ten dzień planuje świąteczne zakupy. I nic dziwnego: promocja goni promocję, a niektóre z nich są naprawdę bardzo atrakcyjne. Prowadzisz małą firmę i zastanawiasz się, czy Black Friday się opłaca? Szukasz sposobów na skuteczną akcję? Przeczytaj nasz artykuł!

 

O czym przeczytasz w artykule:

 

  • Kiedy jest Black Friday i na czym polega?
  • Czy Black Friday się opłaca małej firmie?
  • Pomysły na Black Friday – jak przyciągnąć klientów?

Kiedy jest Black Friday i na czym polega?

 

Zacznijmy od krótkiej informacji na temat tego, czym właściwie jest Black Friday i dlaczego warto znać jego datę. Tradycja ta przywędrowała do nas oczywiście z USA i jest związana z jednym z największych tamtejszych świąt – Dniem Dziękczynienia. Thanksgiving Day obchodzi się w czwarty czwartek listopada i dla Amerykanów to naprawdę ważne święto – spędzają czas z rodziną, spożywają indyka i oczywiście nie pracują, nawet w handlu czy usługach. Wieczorem  wybierają się na barwne parady, które przechodzą ulicami wielu miast i miasteczek. Z kolei następnego dnia… masowo ruszają na zakupy, a sprzedawcy kuszą ich promocjami i niespotykanymi okazjami.

 

Ten następny dzień to właśnie Black Friday. W 2022 roku wypada on 25 listopada. Warto zapamiętać tę datę, bo od pewnego czasu także polskie sklepy, sieci handlowe i małe manufaktury planują na ten termin atrakcyjne rabaty i promocje. Informują o nich z dużym wyprzedzeniem, by klienci mieli okazję przejrzeć asortyment i zaplanować zakupy. Konsumenci z kolei chętnie korzystają, bo możliwość kupna towarów po okazyjnych cenach (w USA obniżki dochodzą nawet do 70-80%!) to nie lada gratka. Tym bardziej, że koniec listopada to okres, w którym coraz częściej myśli się o nadchodzącym Bożym Narodzeniu i związaną z tym koniecznością kupna prezentów.

 

Czytaj też: Działalność sezonowa – wszystko, co musisz wiedzieć

 

Czy Black Friday się opłaca małej firmie?

 

Prowadzisz sklep albo sprzedajesz swoje produkty przez internet i zastanawiasz się, czy w Twoim przypadku Black Friday się opłaca i czy warto angażować środki w akcję, która polega na obniżaniu cen? Odpowiedź na to pytanie nie jest prosta. Wszystko zależy od Twojego modelu biznesowego, tego kto jest Twoją grupą docelową, jak się z nią komunikujesz i jakimi wartościami się posługujesz. Inną kwestią, którą trzeba przemyśleć, są możliwości: czy masz czas i możliwość, by na przykład zmienić ceny produktów w sklepie internetowym? Czy masz odpowiednio zatowarowany magazyn i zdołasz obsłużyć zwiększoną liczbę zamówień? To ważne kwestie, dlatego rozważania nad zasadnością angażowania się w takie akcje jak Czarny Piątek powinno się przeprowadzać z dużym wyprzedzeniem.

 

Jeśli sprzedajesz produkty premium, zapewne jest grono osób, które obserwują Twoje poczynania (np. w mediach społecznościowych), podoba im się to, co robisz, ale z różnych powodów dotąd nie kupiły niczego w pełnej cenie. Być może nie są przekonane, że warto wyłożyć taką sumę pieniędzy, a może zwyczajnie ich na to nie stać. Promocja może sprawić, że zdecydują się na zakup, a następnie zostaną z Tobą na dłużej, bo upewnią się, że Twoje produkty są tego warte.

 

Black Friday – promocje przyciągają większość Polaków. Wyniki raportu dot. komunikacji sklepów internetowych.

 

Pomysły na Black Friday – jak przyciągnąć klientów?

 

Jeśli zdecydowałeś się na wzięcie udziału w Black Friday, z pewnością szukasz metod na to, jak przyciągnąć klientów. Pomysłów na akcje promocyjne jest sporo. Poniżej przedstawiamy kilka – mamy nadzieję, że któryś z nich łatwo zaadaptuje się do Twojego biznesu i wpasuje w jego strategię marketingową.

 

  1. Pamiętaj o reklamie – jeśli nie poinformujesz o tym, że bierzesz udział w Black Friday, promocje na niewiele się zdadzą. Zapowiedz akcję z dużym wyprzedzeniem: przypominaj o niej w newsletterze, postuj w swojej grupie na Facebooku, umieść baner albo pop up na stronie www. Pokazuj, co będzie można kupić, używaj języka korzyści. Nie bój się, że zamęczysz klientów tą informacją – do większości z nich trafi ona dopiero za którymś razem. Możesz też pomyśleć o innych formach reklamy w internecie, które będą pasować do Twojego biznesu.
  2. Wydłuż Black Friday – jeśli przedłużysz akcję promocyjną o kilka dni, dotrzesz także do tych osób, które w sam piątek nie miałyby czasu czy możliwości zrobić zakupy. Dotyczy to zwłaszcza sklepów stacjonarnych, chociaż sprawdzi się też w przypadku internetowych. Możesz też zorganizować cały Black Week: każdego dnia począwszy od poniedziałku oferować rabat na określoną część asortymentu. Zwieńczeniem akcji będzie wielka wyprzedaż w Czarny Piątek. W ten sposób sprzedaż rozłoży się na więcej dni. Najbardziej zaangażowani klienci zrobić zakupy już na początku, aby na pewno załapać się na dostępny towar, a w kolejnych dniach na pewno pojawią się kolejni, wiedzeni ciekawością, skuszeni reklamą albo zadowoleni z poprzednich zakupów.
  3. Zaoferuj coś specjalnego – wiele małych firm nie może pozwolić sobie na drastyczne obniżenie cen[AS1] , dlatego w Black Friday promocja tego typu niekoniecznie się sprawdzi. Jeśli to właśnie Twój przypadek, pomyśl nad tym, by zaoferować klientom jakąś wartość dodaną. Może to być na przykład limitowana edycja jakiegoś produktu, która nie będzie dostępna nigdy więcej. Jeżeli sprzedajesz swoje książki, możesz dołączyć do nich autograf, personalizowaną zakładkę czy e-booka gratis. Ale często działają takie drobiazgi jak np. inna etykieta albo sposób pakowania. W ten sposób nie obniżysz swoich przychodów, a klient – zwłaszcza ten lojalny, który czuje się przywiązany do marki – będzie miał poczucie, że kupił coś wyjątkowego.
  4. Podejmij współpracę z innymi małymi biznesami – taka łączona oferta pozwoli Wam poszerzyć bazę klientów, a także zaproponować im coś, czego nie mają na co dzień. Może to być na przykład wspólny produkt, łączone pakiety (np. świeczek i słodyczy albo butów i biżuterii), zniżka u jednej firmy za zakup u drugiej… Dobre stosunki z innymi małymi biznesami przydają się na co dzień, ale to w dni takie jak Black Friday, kiedy dominacja dużych sieci jest widoczna jeszcze bardziej, może naprawdę pomóc obu stronom.
  5. Zaoferuj darmową dostawę – aż 60% kupujących deklaruje, że darmowa dostawa sprawia, że decydują się na zakup w danym sklepie internetowym*. W takim przypadku nie musisz nawet obniżać ceny – klienci zrobić u Ciebie zakupy skuszeni wizją zaoszczędzenia na przesyłc

 

Warto wziąć udział w Black Friday na swoich zasadach. Przemyśl dokładnie swoją strategię na ten dzień i podążaj za nią, zamiast za trendami wyznaczanymi przez wielkich graczy. Twoi klienci z pewnością docenią transparentność i otwartość.

 

Czytaj też: Jak zbudować rozpoznawalność marki w sieci i poza nią? Poznaj 5 działań, które pomogą zwiększyć świadomość marki

 

* Raport „Komunikacja sklepów internetowych”, https://www.smsapi.pl/static/files/SMSAPI_raport2020.pdf.

 

 

Jesteśmy gotowi,
by dzielić się z Tobą
wszystkim co wiemy!

Zapisz się do darmowego newslettera

Zapisz się do darmowego newslettera w ramach Akademii Przedsiębiorcy