1. Dla firmy
  2. Akademia przedsiębiorcy
  3. Nagłówek – jak tworzyć ciekawe tytuły artykułów?
Nagłówek – jak tworzyć ciekawe tytuły artykułów?

Nagłówek – jak tworzyć ciekawe tytuły artykułów?

5 min czytania

Chwytliwy nagłówek od zawsze był nieodzownym elementem ciekawych artykułów prasowych, mającym przyciągnąć uwagę odbiorcy. W czasach dominacji mediów internetowych nagłówki stały się jeszcze istotniejsze – nie tylko skłaniają czytelników do sięgnięcia po tekst, lecz także są jednym z podstawowych narzędzi SEO. Dowiedz się, czym są nagłówki H1, H2, H3 oraz po co i jak się je stosuje. Sprawdź też, w jaki sposób tworzy się chwytliwe nagłówki, które służą optymalizacji strony, ale i wzbudzają zainteresowanie.

 

Czytaj dalej, a dowiesz się:

 

  • Co to jest nagłówek i jaką pełni funkcję?
  • Nagłówki H1, H2, H3 w SEO – czym są?
  • Jak stosować nagłówki SEO?
  • Jak tworzyć ciekawe tytuły artykułów, które przyciągają uwagę, ale nie są clickbaitami?

Zobacz też: Recykling treści – jak umiejętnie wykorzystywać treści, które już mamy?

 

Ciekawy artykuł a nagłówek – jaką pełni funkcję?

 

Ciekawy artykuł od zawsze charakteryzował się między innymi rzetelnością, oryginalnością, dobrze przemyślaną konstrukcją i świetnym stylem. Musiał też posiadać kluczowe elementy: tytuł, śródtytuły, lead oraz zdjęcie lub grafikę. Dobry tytuł czy nagłówek na okładce bardzo często decydowały o tym, czy czytelnik sięgnie po daną gazetę lub magazyn. Ciekawie skonstruowane śródtytuły miały podobną funkcję – sprawiały, że odbiorca był zaintrygowany i skłonny przeczytać ciąg dalszy.

 

W czasach, gdy wielu z nas czyta teksty głównie w internecie, nagłówki nie tylko nie tracą na znaczeniu, lecz także zyskały dodatkową funkcję. Od ich odpowiedniej konstrukcji i treści zależy bowiem już i to, czy czytelnik zechce wejść w artykuł i go przeczytać, i to, czy w ogóle trafi na niego w sieci.

 

Sprawdź także: 7 sposobów na to, by trafić do nagłówków i na memy

 

Nagłówki H1, H2, H3 – czym są?

 

Nagłówki H1, H2, H3 (a nawet dalsze – H4, H5) to tytuły, śródtytuły i podtytuły, które pojawiają się w treści strony internetowej. H to pierwsza litera angielskiego słowa „header” (oznaczającego właśnie „nagłówek”), zaś cyfry oznaczają kolejność nagłówków pod względem ważności z punktu widzenia pozycjonowania strony (SEO). Najważniejsze są trzy pierwsze nagłówki: H1, H2, H3, zaś spośród nich kluczową pozycję zajmuje H1 – przypisywany zwykle tytułowi artykułu czy podstrony.

 

Nagłówki mają w kwestii pozycjonowania strony ogromne znaczenie:

 

  • porządkują treści pod kątem zarówno wyszukiwarek (głównie Google), jak i odbiorcy, nadają im odpowiednią hierarchię,
  • zawarte w nich słowa kluczowe oraz ich unikalność mogą mieć wpływ na to, na jakiej pozycji w wyszukiwarce znajdzie się artykuł,
  • na podstawie m.in. nagłówków wyszukiwarka indeksuje strony internetowe i ocenia ich treść (choć obecnie w świecie SEO coraz więcej mówi się o tym, że nagłówki tracą na znaczeniu w kwestii pozycjonowania).

Ponadto nagłówki (zarówno tytuły, jak i śródtytuły) wciąż pełnią funkcję informacyjną (zawierają informacje na temat tego, o czym jest tekst oraz i jego kolejne partie), a także przyciągają uwagę czytelników.

 

Nagłówki. Kobieta przegląda nagłówki artykułów w internecie

 

Nagłówki SEO – jak tworzyć je poprawnie… i ciekawie?

 

Ciekawe artykuły pisze się dziś nieco inaczej niż w czasach, gdy dominowały gazety papierowe. Dotyczy to również tytułów i śródtytułów. Te, które trafiały do druku, mogły być metaforyczne, śródtytuły bywały cytatami, grami językowymi itd. Obecnie ważne jest zwykle takie konstruowanie nagłówków, by nie tylko były chwytliwe, lecz także służyły optymalizacji tekstu.

 

Osoby pracujące w internecie, np. specjalizujące się w content marketingu czy jako specjaliści od SEO, wiedzą, że im wyżej w wynikach wyszukiwarki znajdzie się artykuł, tym większe szanse, że kliknie w niego jak najwięcej osób. Zła struktura nagłówków może więc sprawić, że nawet najciekawszy, świetnie napisany tekst po prostu nie będzie czytany.

 

Czytaj również: Growth hacking – co to za strategia i jak można ją wykorzystać w małej firmie

 

Przede wszystkim należy pamiętać o tym, że nagłówki mają swoją hierarchię. Jak już zostało wspomniane, najważniejsze są pierwsze trzy: H1, H2, H3. Nagłówki niższego poziomu (H4, H5, H6) pojawiają się w artykułach rzadziej. Natomiast nie powinny trafiać na strony internetowe teksty, które nie posiadają odpowiednio skonstruowanych nagłówków wyższego poziomu. W każdym artykule można zastosować jeden H1 (tytuł artykułu, strony) oraz tyle nagłówków H2, ile jest wyraźnie zaznaczonych części artykułu, np. rozdziałów (śródtytuły). Nagłówek H3 pozwala oznaczać podrozdziały, a więc jeszcze mniejsze fragmenty tekstu, które piszący chce wyróżnić.

 

Nagłówek. Jak konstruować nagłówki na stronie internetowej? (checklista)

 

Ciekawe artykuły – jak tworzyć ich tytuły?

 

Tworzenie nagłówków na strony internetowe jest niemałą sztuką. Powinny być nie tylko poprawnie skonstruowane, by pomagać w pozycjonowaniu witryny. Wciąż stanowią integralną część tekstu, muszą więc być poprawnie i interesująco napisane, aby zaciekawić czytelnika i nie stanowić sztucznie napakowanego frazami kluczowymi tworu.

 

Nagłówki – jak je tworzyć, by były chwytliwe, ale nie clickbaitowe? Porady

 

Zobacz również: Grupa docelowa w sieci – jak ją określić i jak do niej dotrzeć?

 

Istnieją sprawdzone, poparte badaniami sposoby na to, by zawsze tworzyć nagłówki, które skutecznie przyciągają uwagę czytelników. Warto z nich skorzystać, szczególnie jeśli nie masz jeszcze wprawy w ich pisaniu. Zwróć uwagę na m.in. następujące porady:

 

  • stosuj liczby w nagłówkach, szczególnie w tytule artykułu (np. „10 sposobów na to, jak tworzyć chwytliwe nagłówki”),
  • twórz nagłówek, który obiecuje korzyść (skutecznie przekonuje czytelnika, że warto przeczytać tekst, np. „Najskuteczniejsze sposoby na pozycjonowanie stron internetowych” itd.),
  • konstruuj tytuły wzbudzające emocje (tutaj należy jednak uważać na ryzyko clickbaitu – nie stosuj zwrotów typu: „szok i niedowierzanie”, raczej podkreśl wagę treści tekstu czy jego wymiar emocjonalny, np. „10 sposobów na reklamowanie produktów, o których nigdy nie słyszałeś!”),
  • twórz nagłówek w formie ostrzeżenia, np. „Jak uniknąć pisania tekstów, których nikt nie przeczyta?”,
  • przywołuj autorytety (skutecznie przyciągają uwagę teksty, w których np. powołujesz się na to, co powiedział ekspert w danej dziedzinie, znana postać, np. „10 książek biznesowych, które poleca Bill Gates”.

Przeczytaj również: UX, czyli 5 sposobów na zatrzymanie użytkownika na Twojej stronie

 

* Badanie Buzzsumo, https://buzzsumo.com/blog/most-shared-headlines-study/.

 

 

 

 

Jesteśmy gotowi,
by dzielić się z Tobą
wszystkim co wiemy!

Zapisz się do darmowego newslettera

Zapisz się do darmowego newslettera w ramach Akademii Przedsiębiorcy