1. Dla firmy
  2. Akademia przedsiębiorcy
  3. Jak założyć sklep internetowy? Koszty są niższe, niż myślisz!
Jak założyć sklep internetowy? Koszty są niższe, niż myślisz!

Jak założyć sklep internetowy? Koszty są niższe, niż myślisz!

6 min czytania

Tworzenie sklepu internetowego własnym sumptem zajmie chwilę dłużej, niż zlecenie tego profesjonalnej firmie, ale jest jak najbardziej możliwe. Niezależnie od tego, czy sprzedajesz usługi czy towary, nie zastanawiaj się zbyt długo, jak otworzyć sklep internetowy. Odpowiedź brzmi bowiem: jak najszybciej!

O czym przeczytasz w artykule:

  • W jakiej branży sprawdzają się sklepy internetowe?
  • Jakie są koszty sklepu internetowego?
  • Sklep internetowy – jak zacząć?
  • Jak stworzyć sklep internetowy i o co zadbać?
  • Jakie elementy powinien mieć dobry sklep internetowy?
  • Jak zadbać o właściwą logistykę sklepu?

Czytaj też: Koszt sklepu internetowego. Za co płacisz i jakie opcje wybrać w zależności od budżetu?

Jacy przedsiębiorcy decydują się na tworzenie sklepów internetowych?

Przedsiębiorcy z różnych branż zastanawiają się, jak założyć skuteczny i dochodowy sklep internetowy. Kryterium, które decyduje o sensowności założenia sklepu, zależy właściwie jedynie od tego, czy masz co w nim sprzedawać. Nie musi być to towar fizyczny, może  być również cyfrowy (np. presety do zdjęć, e-booki), lub usługa (gra online, dostęp do platformy e-learningowej). Bo kwestia, czy w ogóle sprzedawać w internecie, właściwie nie podlega dyskusji: rynek e-commerce rozwija się bardzo prężnie i umożliwia dotarcie do klientów w różnych zakątkach Polski i świata. Jeśli włożysz w tworzenie sklepu internetowego trochę wysiłku, a potem będziesz intensywnie pracować nad jego marketingiem, masz szansę szeroko rozwinąć skrzydła swojego biznesu. polskabezgotowkowa/warto_wiedziec_1.jpg

Jak założyć sklep internetowy bez działalności? To świetny wybór dla osób chcących zarabiać na swojej pasji lub dla przedsiębiorców, którzy chcą dostosować się do szybko zmieniającego się rynku. Jeśli przewidujesz niewielkie zarobki, możesz założyć go również w ramach działalności nierejestrowanej (wówczas miesięczne zarobki z działalności nie mogą przekroczyć połowy kwoty minimalnej wynagrodzenia liczonej dla danego roku).

Jak założyć sklep internetowy? Koszty mogą być naprawdę niskie

Z tego artykułu dowiesz się, jak założyć sklep internetowy niskim kosztem. To nie znaczy, że nie istnieją opcje wymagające znacznie większego budżetu – oczywiście możesz od razu zainwestować nawet setki tysięcy złotych. Lepiej jednak najpierw upewnić się, czy ta inwestycja Ci się zwróci.

Jeśli jesteś początkującym przedsiębiorcą lub dopiero stawiasz pierwsze kroki w sieci, nie musisz rzucać się na głęboką wodę. Masz do wyboru: wykupić podstawowy abonament na platformie e-commerce lub przygotować sklep własnymi siłami. W pierwszym roku korzystania ze sklepu koszty obu opcji są porównywalne. W przypadku platformy e-commerce płacisz abonament co miesiąc, w przypadku własnego sklepu – raz w roku.

Czytaj też: Ile kosztuje założenie sklepu internetowego? polskabezgotowkowa/photo_8.jpg

Sklep internetowy – jak zacząć?

Skoro koszty są porównywalne, to pierwszym krokiem na drodze do posiadania własnego sklepu internetowego jest dokonanie wyboru między platformą e-commerce a jego samodzielnym przygotowaniem. Obie opcje tworzenia sklepu internetowego mają swoje plusy i minusy. polskabezgotowkowa/skala_podatkowa_1.jpg

Jak założyć sklep internetowy krok po kroku?

Proces zakładania sklepu internetowego różni się w zależności od opcji, którą wybierzesz. W przypadku platformy e-commerce stworzenie zaplecza nie leży po Twojej stronie. Musisz za to zaprojektować wygląd oraz opcje płatności i dostawy, następnie wykonać zdjęcia towarów czy usług i napisać ich opisy, a także ustalić ceny i przygotować regulamin oraz politykę prywatności.

W przypadku drugiej opcji, zanim dojdziesz do powyższych kroków, najpierw będziesz musiał zbudować (a właściwie wykupić) same fundamenty istnienia sklepu:

  1. domenę strony, czyli adres www sklepu (pamiętaj, aby rozszerzenie adresu strony było łatwe do zapamiętania. Najpopularniejsze rozszerzenia to np.: .pl, .com, .net, .eu);
     
  2. hosting, czyli miejsce na serwerze;
     
  3. certyfikat bezpieczeństwa SSL;
     
  4. aplikację do obsługi sklepu internetowego.

Aplikacje z ostatniego punktu można znaleźć w wersji bezpłatnej, tzw. Open Source. Wykupienie certyfikatu SSL jest konieczne – gwarantuje bezpieczeństwo transakcji finansowych dokonywanych na Twojej stronie internetowej. Pamiętaj również, że w swoim sklepie musisz zawrzeć klauzulę RODO, ponieważ przetwarzasz dane osobowe klientów. polskabezgotowkowa/wordpress.jpg

Czytaj też: RODO w biznesie online – o co musisz zadbać?

Jak stworzyć sklep internetowy Twoich marzeń?

Wiesz, co chcesz sprzedawać, wiesz już też, za pomocą jakiego typu sklepu internetowego. Teraz pomyśl, jak chcesz, aby Twój sklep był urządzony. Musisz pamiętać o obowiązkowych elementach:

  1. Pierwszą z nich jest strona główna, czyli pierwsza strona, jaka otwiera się po wejściu do sklepu. Zadbaj o branding: logo w widocznym miejscu, krótkie hasło reklamowe wyjaśniające specyfikę Twojego biznesu, czytelne menu górne, wygodne do kliknięcia (także na komórce!) umiejscowienie koszyka. Pod tą częścią możesz umieścić tzw. slider, czyli kilka przesuwających się banerów, na których znajdą się np. reklamy wybranych produktów. Poniżej, po lewej lub prawej stronie, ulokuj tzw. sidebar – kolumnę, w której znajdzie się miejsce na wyszukiwarkę produktów, menu sklepu, dane kontaktowe i inne – dowolnie przez Ciebie wybrane – zakładki. W części głównej strony możesz informować o trwających i nadchodzących promocjach albo prezentować wybrane produkty, aby od razu rzucały się w oczy. Na dole strony znajduje się stopka, w której powinien znaleźć się link do polityki prywatności i regulaminu, a także – jeśli chcesz – do social mediów. W stopce sklepu warto umieścić także dane teleadresowe.
     
  2. Drugim ważnym elementem jest zestaw informacji dotyczących sprzedawanych produktów – tzw. karta produktu. Każdy z towarów ma własną, unikalną kartę, na której powinien znaleźć się dokładny opis i – jeśli to możliwe – zdjęcia. Ich celem jest zachęta do zakupu, dlatego szczególnie zadbaj o ich atrakcyjność. Dodatkowo dobrze by było, abyś poinformował klienta, ile egzemplarzy produktu (jeśli sprzedajesz produkty fizyczne) jest dostępnych i jaki jest czas ich wysyłki. Równie ważna co opis i zdjęcie jest oczywiście cena – powinna być bardzo dobrze widoczna, a tuż obok niej powinien znajdować się przycisk umożliwiający zakup.

Czytaj też: Obowiązkowe elementy strony internetowej – poznaj najważniejsze z nich!

Jak założyć własny sklep internetowy – o co zadbać „od kuchni”

Obok elementów ważnych dla klienta, które opisaliśmy wyżej, istotna jest także logistyka strony. Najważniejszy jest oczywiście koszyk zakupowy – to tam trafiają produkty, które klient chce zakupić. Koszyk powinien być przejrzysty, dawać możliwość usunięcia towaru, kontynuowania zakupów (gdyby klient chciał nabyć więcej niż jedną rzecz) i łatwego przejścia do płatności. Dalej, zadbaj o czytelny formularz szczegółów zamówienia i podpięcie modułu umożliwiającego różne formy płatności. Na platformach e-commerce podpięcie płatności będzie automatycznie, jeśli jednak sam tworzysz swój sklep internetowy, musisz wyposażyć stronę w odpowiednie wtyczki.

Jeżeli to możliwe, pogrupuj swoje produkty w kategorie i podkategorie, aby klientom łatwiej było je przeglądać. Jedna rzecz w Twoim sklepie może skłonić klienta do zakupu drugiej, podobnej – zadbaj o to, aby łatwo było między nimi nawigować. Przydatna będzie również dobrze działająca wyszukiwarka.

Czytaj też: 5 pomysłów, jak zwiększyć wartość koszyka zakupowego

Elementy sklepu internetowego, o których łatwo zapomnieć, a są obowiązkowe, to regulamin sklepu i polityka prywatności. Odnośniki do nich musisz umieścić na swojej stronie. Aby napisać te dwa dokumenty, możesz posłużyć się gotowymi szablonami z internetu, które dostosujesz pod swoją działalność, albo możesz udać się po poradę do prawnika, który pomoże Ci je przygotować.

Jest kilka sposobów na to, jak założyć sklep internetowy. Jedne z nich są łatwiejsze, inne – trudniejsze. Niekoniecznie muszą wiązać się z dużą inwestycją finansową na starcie. To, co tak naprawdę powinieneś zainwestować w swój sklep, to zaangażowanie i czas. Dlatego jeśli hamowała Cię myśl o funduszach, nie przejmuj się nią dłużej i zacznij działać. Możliwości jest mnóstwo: znajdź najwygodniejszą dla swojego biznesu i pozwól sobie na rozwój w środowisku online.

Jesteśmy gotowi,
by dzielić się z Tobą
wszystkim co wiemy!

Zapisz się do darmowego newslettera

Zapisz się do darmowego newslettera w ramach Akademii Przedsiębiorcy