1. Dla firmy
  2. Akademia przedsiębiorcy
  3. Baza mailingowa – jak wybrać tę najlepszą?
Baza mailingowa – jak wybrać tę najlepszą?

Baza mailingowa – jak wybrać tę najlepszą?

4 min czytania

Prowadzisz firmę i chcesz zacząć regularnie wysyłać e-maile do swoich klientów? Podpowiemy Ci, czym charakteryzuje się dobra baza mailingowa, jak możesz ją pozyskać, a potem utrzymać w dobrej jakości. Sprawdź również, co zrobić, żeby baza mailowa zaczęła przynosić efekty w postaci składanych zamówień czy korzystania z Twoich usług po wysyłce newslettera albo mailingu informującego o ofercie firmy.

 

Czytaj dalej, a dowiesz się:

 

  • Baza mailingowa – co to jest?
  • Jak stworzyć bazę mailingową?
  • Baza mailingowa B2B a B2C – jakie są różnice i trudności w zdobywaniu leadów firmowych?
  • Jak dbać o wartościową bazę mailową?

Zobacz także: Jakie są obowiązkowe elementy strony internetowej?

 

Baza mailingowa – do czego jest Ci potrzebna?

 

Chcesz rozpocząć w firmie działania mailingowe i regularnie wysyłać np. informacje o promocjach na produkty lub usługi w Twojej firmie? Będziesz do tego potrzebować bazy mailingowej. Co to jest? To lista adresów e-mail potencjalnych klientów, którzy dobrowolnie pozostawili do siebie kontakt, a czasami nawet podali takie dane jak płeć, wiek czy miejsce zamieszkania.

 

Dzięki tym informacjom dotrzesz np. do mężczyzn, kobiet czy osób w konkretnym przedziale wiekowym, które mogą być zainteresowane działalnością Twojego przedsiębiorstwa. Wystarczy, że zbudujesz swoją własną, wartościową bazę maili, a potem odpowiednio się o nią zatroszczysz. Jeżeli podejdziesz do tego zadania z pomysłem, kreatywnością i rozwagą, z pewnością włożone koszty i wysiłki szybko Ci się zwrócą, bowiem wartościowa baza to szansa na realne zyski!

 

Pamiętaj, że przy budowaniu bazy mailingowej musisz grać fair. Zadbaj więc o odpowiednie zarzadzanie danymi. Osoby, które zapisały się na newsletter, powinny mieć pewność, że ich dane osobowe są chronione. Bardzo ważne jest więc przestrzeganie zasad RODO. Istotną wskazówką dla Ciebie jest to, żeby regularnie weryfikować bazę adresów e-mail i ją czyścić. Koniecznie wyciągaj też wnioski, gdy ktoś sam wypisze się z Twojej bazy.

 

Baza mailingowa – co to?

 

Czytaj też: Przydatne aplikacje, które pomogą Ci w prowadzeniu firmy

 

Baza adresów e-mail – jak stworzyć własną?

 

Zebranie bazy adresów e-mail będzie wymagało od Ciebie wkładu pracy, jednak naprawdę warto się w nią zaangażować, aby później z dumą obserwować efekty zaplanowanej wysyłki. Co zatem możesz zrobić? To proste! By skłonić swoich potencjalnych użytkowników do pozostawienia danych i zapisu do newslettera, musisz dać im coś w zamian. Możesz np. przygotować przydatne dla użytkowników materiały: kurs, e-book, raport, broszurę do ściągnięcia albo po prostu atrakcyjny kod zniżkowy na pierwsze zakupy. Im lepsza zachęta (tzw. lead magnet) dla Twojego klienta, tym lepiej.

 

Pamiętaj, że formularz do newslettera musi być prosty, przejrzysty i szybki do wypełnienia. Zbyt duża liczba okienek potrafi szybko zniechęcić, co w efekcie sprawi, że dana osoba nie pozostawi swojego e-maila. Dlatego formularz najlepiej umieścić na stronie docelowej (tzw. landing page’u), która będzie poświęcona konkretnemu celowi – czyli zbieraniu leadów (inaczej danych kontaktowych potencjalnych klientów). Na stronie docelowej możesz dodać np. opis jakiegoś produktu (z jego wszystkimi benefitami i korzyściami dla klienta) wraz z atrakcyjnym rabatem na jego zakup po zapisie do newslettera.

 

Jeśli nie czujesz się specjalistą od marketingu, wcale nie musisz samodzielnie tworzyć bazy mailingowej. To zadanie możesz powierzyć np. wyspecjalizowanej w tym zakresie agencji marketingowej, która co miesiąc będzie raportować Ci efekty z przeprowadzonych działań. Bardzo często tego typu podmioty mają już swoje bazy mailowe, do których mogą wysłać informację o Twojej ofercie. Oczywiście za takie usługi trzeba zapłacić w zależności od wielkości bazy.

 

Budowanie własnej bazy mailingowej – podstawowe zasady

 

Baza mailingowa firm – dlaczego tak trudno ją pozyskać?

 

Ważną informacją dla Ciebie jest też to, że bazy mailingowe B2C (omówione powyżej) różnią się od baz B2B. Bazy mailingowe firm najczęściej są nieco trudniejsze do pozyskania, ponieważ klient biznesowy bywa bardziej wymagający niż przeciętny konsument i oczekuje wysokiej, niekiedy specjalistycznej wiedzy oraz profesjonalnego podejścia. Aby zainteresować go ofertą, być może będziesz musiał postawić na ekspercki blog, ciekawe case studies czy prezentację wyników, które osiągnęła Twoja firma. Dopiero wtedy, gdy klient B2B poczuje się zaopiekowany, poda swój adres mailowy.

 

Przedsiębiorca, który postawił na budowanie własnej bazy mailingowej

 

Przeczytaj także: Real-time marketing – jak go wykorzystać w małej firmie?

 

Baza mailowa – jak o nią dbać?

 

Bez względu na to, czy zależy Ci na firmowych czy na prywatnych adresach e-mail, musisz pamiętać o tym, że o bazę mailingową musisz regularnie dbać i odpowiednio podgrzewać leady do zakupu. Jeżeli planujesz wysyłać newslettery, musi w nich się znaleźć taka treść, która zainteresuje Twoich klientów i nakłoni do złożenia zamówienia. Wartościowy content w postaci merytorycznych artykułów czy poradników to jednak nie wszystko. Warto stale zachęcać osoby zapisane do bazy, a by w niej pozostały na dłużej. Pomyśl np. o przygotowaniu webinaru lub szkolenia live tylko dla zapisanych do newslettera użytkowników albo wyślij tylko im jakąś superofertę, która standardowo nie jest dostępna dla zwykłych klientów.

 

Uważaj na to, aby nie zaspamować swojej bazy mailingowej. Nadmiar treści nigdy nie jest wskazany. Koniecznie też dostosuj komunikaty do grupy docelowej. Pomoże Ci w tym marketing automation, czyli sposób, dzięki któremu zautomatyzujesz wysyłki e-maili. Oznacza to, że Twoi stali klienci otrzymają zupełnie inne wiadomości niż np. osoby, które dopiero zapisały się do bazy.

 

Sprawdź również: Sklep internetowy czy marketplace – co się bardziej opłaca?

 

 

Jesteśmy gotowi,
by dzielić się z Tobą
wszystkim co wiemy!

Zapisz się do darmowego newslettera

Zapisz się do darmowego newslettera w ramach Akademii Przedsiębiorcy