1. Dla firmy
  2. Akademia przedsiębiorcy
  3. Jak przetestować pomysł na biznes?
Jak przetestować pomysł na biznes?

Jak przetestować pomysł na biznes?

4 min czytania

Od pomysłu na założenie i rozwój przedsiębiorstwa zaczyna się zarówno wiele historii o początkach największych firm, jak i opowieści o katastrofalnych upadkach. Jak zatem sprawdzić potencjał rynkowy pomysłu na biznes? Jakie narzędzia pomogą Ci w takiej weryfikacji? Jak możesz przetestować swoją koncepcję, by zyskać pewność, że jest dobra? Przeczytaj poniższy tekst, by dowiedzieć się więcej na ten temat!

 

Czytaj dalej, a dowiesz się:

 

  • Jak sprawdzić potencjał rynkowy Twojego pomysłu?
  • Test Krausa i model Canvas – co to jest?
  • Jak przetestować pomysł na biznes?

Przeczytaj również: Jak znaleźć swój pomysł na biznes?

 

Potencjał rynkowy pomysłu na biznes – jak to sprawdzić?

 

Wiele osób co jakiś czas wpada na pomysł rozkręcenia biznesu. W ich głowach pojawia się rozwiązanie lub produkt, którego dotychczas nie było na rynku, a który byłby odpowiedzią na potrzeby konsumentów. Jeżeli należysz do tych osób i masz w zanadrzu pomysł na rozkręcenie firmy, zanim zaczniesz wprowadzać go w życie, warto byś już na wstępie sprawdził, czy rzeczywiście jest on dobry.

 

Na początku sprawdź, czy Twój biznes odpowiada na potrzeby konsumentów. Bez klientów, którzy zapragną kupić dany produkt lub skorzystają z oferowanej usługi, Twoje przedsiębiorstwo nie będzie miało racji bytu. Aby firma mogła w ogóle rozpocząć działalność, warto sprawdzić, czy posiadasz konkretne umiejętności do wykonywania czynności związanych z biznesem. Ważne jest też to, czy profil przedsiębiorstwa jest związany z Twoimi zainteresowaniami. Z punktu widzenia funkcjonowania psychiki człowieka ma to ogromne znaczenie, ponieważ:

 

  • chętniej pracujemy nad czymś, co nas interesuje i co lubimy,
  • mamy wtedy większą motywację do działania, gdy napotykamy trudności,
  • łatwiej nam znieść ewentualną porażkę, gdy wiemy, że to co robiliśmy sprawiło nam satysfakcję i było naprawdę dobre.

Przeczytaj również: Z etatu do własnej firmy – jak się do tego przygotować?

 

Pracownicy sprawdzają potencjał pomysłu na biznes

 

Na czym polega test Krausa i model biznesowy Canvas?

 

Istnieje kilka opracowanych przez ekspertów narzędzi, które mogą pomóc Ci w weryfikacji Twoich biznesowych planów. Powszechnie wykorzystywanym sposobem na sprawdzenie potencjału koncepcji jest 10-sekundowy test Janeta J. Krausa, według którego idealny pomysł na biznes to taki, gdzie produkt lub usługa jest jednocześnie tlenem, aspiryną i biżuterią. Dobre koncepcje mogą być dwoma lub jedną z tych trzech rzeczy. Złe pomysły nie dadzą się zakwalifikować do żadnej z tych trzech kategorii.

 

Test na potencjał

 

Kolejnym przydatnym narzędziem, z którego możesz skorzystać, jest model Canvas. W tej metodologii musisz mieć już opracowany swój biznesplan, aby móc wstawić odpowiednie dane do poszczególnych obszarów. Model Canvas pomaga zweryfikować, jaką wartość mają produkty lub usługi, które chcesz dostarczyć konsumentom, przy uwzględnieniu panujących na rynku warunków. Pozwala też odpowiedzieć na podstawowe pytanie – czy pomysł wpasowuje się w potrzeby potencjalnych klientów.

 

Model Canvas

 

W literaturze przedmiotu można spotkać się z twierdzeniem, że model Canvas jest przydatny przede wszystkim w analizach istniejących już i działających przedsiębiorstw. Ze względu na specyfikę sytuacji, w jakiej znajdują się firmy, które dopiero zaczynają lub istnieją wyłącznie w fazie pomysłu, przygotowano specjalnie zmodyfikowaną wersję – model Lean Canvas. To rozwiązanie pozwala lepiej przyjrzeć się takim aspektom prowadzenia działalności jak:

 

  • diagnozowanie potrzeb konsumentów,
  • poszukiwanie rozwiązań,
  • planowanie rozwoju produktu/usługi,
  • bazowanie na własnych zasobach (ten aspekt najwyraźniej odróżnia od siebie te dwa modele).

Model Lean Canvas

 

Przeczytaj również: Co to jest biznesplan i jak go napisać?

 

Jak przetestować pomysł na biznes – sprawdzone sposoby

 

Po tym jak w sposób najbardziej chłodny i racjonalny sprawdzisz potencjał swojego pomysłu na biznes, a następnie wykonasz wszystkie kolejne kroki w celu wcielenia go w życie, możesz przejść do etapu jego testowania. Warto zrobić to jeszcze przed ostatecznym podjęciem decyzji o rozpoczęciu działalności i oficjalnym uruchomieniu biznesu. Istnieje kilka sposobów, by zrobić to bardzo dokładnie, nie rzucając się od razu na głęboką wodę. Oto one!

 

1.      MVP (Minimal Viable Product) – wykorzystaj różne serwisy ogłoszeniowe i podobne kanały, by spróbować sprzedać swój produkt (lub usługę) w wersji testowej i zobaczyć, czy znajdą się na niego chętni. To właśnie MVP, czyli prototyp, prosta, podstawowa wersja Twojego przyszłego produktu. Niektórzy wystawiają na aukcjach nawet towary, które jeszcze w rzeczywistości nie istnieją – wyłącznie po to, by sprawdzić, czy wzbudzą one zainteresowanie konsumentów.

 

2.      Zacznij działać, nie zakładając działalnościprowadzenie działalności nierejestrowanej jest możliwe, jeżeli Twój miesięczny przychód nie przekroczy 1505 zł (limit na 2022 r.). Możesz też zgłosić się do Inkubatora Przedsiębiorczości, w ramach którego będziesz prowadzić działalność, ale Twoje faktury będzie rozliczał Inkubator.

 

3.      Przeprowadź badania – możesz skorzystać z metody ankietowej lub zbierać opinie za pomocą dyskusji na forach i w grupach na mediach społecznościowych.

 

Przeczytaj również: Dotacje dla firm – kompendium wiedzy dla początkujących

Jesteśmy gotowi,
by dzielić się z Tobą
wszystkim co wiemy!

Zapisz się do darmowego newslettera

Zapisz się do darmowego newslettera w ramach Akademii Przedsiębiorcy