Social selling – jak działać na LinkedInie i nie tylko?
Czy często zdarza Ci się kupić produkty, które ktoś z Twoich kontaktów sprzedaje w mediach społecznościowych, np. w portalu LinkedIn? W 2021 roku zaufanie konsumentów to najgorętsza waluta, a sprzedaż opierająca się na budowaniu relacji z potencjalnymi klientami w mediach społecznościowych, czyli tzw. social selling, zyskuje oddane grono zwolenników. Czy warto założyć konto na portalu LinkedIn? Dla kogo będzie to najlepszym wyborem? Co to jest social selling index? Sprawdź!
Czytaj dalej, a dowiesz się:
- Social selling — co to jest i jak może pomóc w rozwoju biznesu?
- Social selling master — jak skutecznie sprzedawać dzięki rozwiniętej sieci kontaktów?
- LinkedIn — do czego służy i u kogo sprawdzi się najlepiej?
- LinkedIn social selling index — jak sprawdzić swój wynik na platformie LinkedIn?
- LinkedIn social selling index — jak efektywnie poprawić swój wynik i zanotować wzrost sprzedaży?
Czytaj też: Live’y i webinary – trend, którego nie możesz przegapić
Social selling – co to jest i jak może pomóc w rozwoju biznesu?
W 2021 roku media społecznościowe biją rekordy popularności, a wybuch światowej pandemii tylko wzmocnił ich globalne znaczenie. W październiku tego roku używało ich ponad 4,5 miliarda ludzi, a ich liczba ciągle wzrasta. Trendy w mediach społecznościowych pokazują jednak, że użytkownicy zwracają coraz większą uwagę na personalizację ofert sprzedażowych i chętniej kupują od twórców i marek, z którymi czują się w jakiś sposób związani.
Właśnie dlatego na popularności zyskuje tzw. social selling, czyli sprzedaż społecznościowa, która skupia się na znaczeniu relacji międzyludzkich w procesie sprzedażowym. Zakup e-booka konsultanta finansowego, który wymienił z Tobą kilka wiadomości na platformie LinkedIn – to przykładowy social selling w praktyce.
Jakie platformy umożliwiają skuteczny social selling? LinkedIn i Twitter pozwalają na łatwe nawiązanie bezpośredniego kontaktu z wieloma potencjalnymi klientami, a mistrzowie społecznościowej sprzedaży są w stanie zwiększyć liczbę okazji do sprzedaży o 45% w porównaniu ze swoimi kolegami, którzy nie praktykują tej taktyki*.
Dlaczego tak się dzieje? Social selling daje bowiem możliwość zbudowania sieci kontaktów, która ma realną wartość, ponieważ umożliwia nawiązanie relacji z ludźmi, którzy są zainteresowani Twoją branżą. Przykładowo, jeśli sprzedajesz oprogramowanie biznesowe, które ma w sobie algorytmy sztucznej inteligencji, wchodzenie w interakcje z przedsiębiorcami, którzy interesują się nowymi technologiami, pozwoli Ci na stworzenie sprawnej sieci kontaktów.
Zobacz też: Co to jest lejek sprzedażowy i jak projektować działania online z jego pomocą?
Do głównych korzyści związanych z social selling należą:
- skrócony czas nawiązania kontaktu z klientami,
- większa liczba potencjalnych klientów,
- głębsze, trwalsze relacje z klientami,
- zwiększona sprzedaż,
- krótszy cykl sprzedażowy.
Social selling master — jak skutecznie sprzedawać dzięki rozwiniętej sieci kontaktów?
Pierwsza zasada mediów społecznościowych jest bardzo prosta: sharing is caring. Dzielenie się wiedzą zjednuje ludzi i sprawia, że zdobywasz w ich oczach rangę eksperta branżowego, toteż chętnie wchodzą z Tobą w interakcje. Jak skutecznie można pokazać swoją eksperckość w mediach społecznościowych? Z pomocą przyjdzie na pewno content marketing, czyli tworzenie treści, które interesują Twoich potencjalnych klientów.
Czytaj również: E(mpa)tyczna sprzedaż – zrozum i szanuj, a kupią
Biznesowe analizy, interesujące statystyki, czy materiały wideo pokazujące kulisy pracy mogą przyciągnąć do Ciebie nowych obserwatorów, z którymi nawiążesz kontakty biznesowe. Jak możesz skutecznie zdobywać nowe kontakty?
- Dziel się swoją wiedzą poprzez oferowanie ciekawych treści.
- Angażuj się w wartościowe branżowe dyskusje.
- Udzielaj ludziom rad na forach branżowych.
- Dołączaj do grup tematycznych w mediach społecznościowych.
LinkedIn – co to jest i u kogo sprawdzi się najlepiej?
LinkedIn to biznesowa platforma networkingowa, która w 2021 roku miała ponad 770 milionów zarejestrowanych użytkowników, a według prognoz ich liczba przekroczy miliard do 2025 roku**. Jako że portal zrzesza ludzi na płaszczyźnie biznesowej, jest to doskonałe miejsce do budowania sieci kontaktów i zwiększania widoczności marki. Użytkownicy zwykle otwierają LinkedIna, aby dowiedzieć się czegoś nowego lub poznać ciekawych ludzi, którzy przyczynią się do rozwoju ich kariery. Właśnie dlatego są bardziej otwarci na kontakt z firmami, które tworzą interesujące ich produkty czy usługi.
Zobacz też: Reklama w internecie nie musi być droga! Daj się zauważyć online bez dużego budżetu
Social selling na LinkedInie może sprawdzić się w każdym biznesie, ale w szczególności satysfakcjonujące rezultaty może przynieść firmom, które świadczą usługi innym przedsiębiorstwom (model B2B). LinkedIn pozwala na łatwe nawiązanie kontaktu z osobami decyzyjnymi, co zwiększa szansę na sukces sprzedażowy.
LinkedIn social selling index – jak sprawdzić swój wynik?
Czytając artykuły o sprzedaży społecznościowej, możesz natrafić na termin social selling index (SSI). Jest to bardzo ważny wskaźnik, który pozwala na monitorowanie Twojej efektywności na platformie LinkedIn. Czym tak naprawdę jest social selling index?
Swój social selling index możesz znaleźć na platformie LinkedIn. Co ważne, jest on codziennie aktualizowany, dzięki czemu możesz regularnie śledzić efektywność swoich wszelkich działań komunikacyjnych. Twoja nota w LinkedIn social selling index to suma czterech różnych czynników, które mierzą Twoją efektywność w:
- tworzeniu własnej profesjonalnej marki,
- znajdowaniu właściwych ludzi,
- interakcjach z treściami publikowanymi na platformie,
- budowaniu relacji.
Dodatkowo możliwe jest porównanie swojego wyniku z wynikami innych ludzi z tej samej branży oraz Twoimi własnymi kontaktami na LinkedInie.
Czytaj również: Jak sprzedawać swoje produkty na Facebooku i Instagramie?
LinkedIn social selling index – jak poprawić swój wynik i zanotować wzrost sprzedaży?
Ponieważ Twoja nota w social selling index zależy od czterech różnych czynników, oznacza to, że musisz podjąć działania we wszystkich tych obszarach.
- Aby efektywnie tworzyć swoją markę, możesz:
- tworzyć wartościowe treści związane z Twoją branżą,
- dzielić się wiarygodnymi treściami innych twórców.
- Aby znajdować właściwych ludzi, możesz:
- wyszukać najbardziej trafne dla interesującej Cię branży słowa kluczowe,
- sprawdzać, kto szuka porad na tematy związane z Twoją branżą.
- Aby efektywnie wchodzić w interakcje z publikowanymi treściami, możesz:
- komentować ważne dla Twojej branży tematy na swoim profilu,
- udzielać się w publicznych dyskusjach.
- Aby skutecznie budować relacje, możesz:
- komentować i udostępniać treści potencjalnych klientów,
- udzielać porad i dzielić się wiedzą w grupach.
Wszystkie te działania powinny przyczynić się do poprawy Twojego wskaźnika social selling index na LinkedInie i do zwiększenia Twojej efektywności w sprzedaży, gdy zakupy stacjonarne cieszą się mniejszym zainteresowaniem.
Pamiętaj, że regularność to klucz do sukcesu w mediach społecznościowych – i nie od razu Rzym zbudowano. Nawiązanie relacji z potencjalnymi klientami to skuteczna technika sprzedażowa, która daje długoterminowe rezultaty. W tym kontekście LinkedIn jest największym przyjacielem świadomego przedsiębiorcy – w XXI wieku relacje międzyludzkie to bowiem największa wartość biznesowa.
* https://www.superoffice.com/blog/social-selling-statistics/
** https://www.statista.com/forecasts/1147197/linkedin-users-in-the-world, https://blog.hubspot.com/blog/tabid/6307/bid/23865/13-mind-bending-social-media-marketing-statistics.aspx, https://www.linkedin.com/pulse/how-find-your-linkedin-ssi-score-karlyn-williams/