Reklama firmy w internecie
Teraz, gdy wiele firm jest zmuszone zawiesić lub zamknąć działalność, szczególnie zadbaj o stabilność swojego biznesu. To czas większego zaangażowania w utrzymywanie dobrych relacji z dotychczasowymi klientami i zdobywanie nowych. Wykorzystaj do tego zarówno sprawdzone, jak i zupełnie nowe kanały komunikacyjne – stronę internetową, Facebooka, Google i lokalne media.
Z tego artykułu dowiesz się:
- jak znaleźć na Facebooku odpowiednie dla Ciebie grupy sprzedażowe,
- jak sprawić, aby pisały o Tobie lokalne media,
- od czego zależy pozycja wyświetlania Twojej strony w Google i co zrobić, aby wyświetlać się wyżej,
- jakie narzędzia Google i Facebooka możesz wykorzystać, aby wyświetlać reklamę w swojej okolicy.
Lokalne grupy na Facebooku
To, czy wyjdziesz obronną ręką z kryzysu Twojej firmy, będzie zależało od tego, jak do niego podejdziesz. Zacznij od dołączenia do lokalnych grup z Twojej miejscowości lub nawet osiedla na Facebooku. Pozwoli Ci to:
- na bieżąco odpowiadać na potrzeby i zapytania klientów.
- informować ich o czasowym zamknięciu i zmianach w funkcjonowaniu sklepu czy punktu usługowego oraz nowych możliwościach płatności i dostawy,
- komunikować promocje oraz nowe produkty.
Być może Twoje komunikaty tak spodobają się lokalnej społeczności, że naturalnie stanie się ona Twoim ambasadorem.
Jak znaleźć takie grupy? W okno wyszukiwarki Facebooka wpisz nazwę swojego miasta i osiedla. Być może znajdziesz grupy, które w nazwie będą miały słowa „kupię”, „sprzedam”, „sprzedaż”. Dołącz do tych grup i zobacz, jak wyglądają od środka. Co ludzie sprzedają, czy grupa jest aktywna, jakie są średnie ceny sprzedaży. Istnieją grupy dedykowane sprzedaży poszczególnych kategorii produktów. Aby je znaleźć, możesz wpisywać „kosmetyki”, „kwiaty”, „samochody używane” itd.
Lokalne media – stań się popularny w okolicy
Poza grupami na Facebooku warto spróbować też zaistnieć w mediach – lokalnej prasie czy portalach internetowych. Nie wszystkie formy reklamowe są tam płatne. Lokalne gazety lub portale informacyjne często poszukują ciekawych tematów, o których mogą napisać artykuł lub przygotować reportaż. Prowadzisz zajęcia z gotowania przez internet? Sprzedałeś w Tłusty Czwartek 7 000 pączków? Twój kucharz otrzymał prestiżową nagrodę? To tematy dobre dla prasy! Jeśli zaangażujesz redaktorów w swoją historię, opowiesz im o swoim przypadku, to jest szansa, że powstanie artykuł na temat Twojej działalności.
Nawet jeśli zwykle nie współpracujesz z lokalnymi portalami internetowymi i prasą, spróbuj podesłać redakcji notkę prasową, która może zainteresować dziennikarzy i zachęcić ich do napisania o Tobie.
Co powinna zawierać notka prasowa?
Notka, którą wysyłasz do prasy (zwana również informacją prasową) musi składać się z kilku podstawowych elementów:
- chwytliwy temat, który od razu zainteresuje redaktora, np. „Kolejka do kawiarni Dworcowej po pączki w Tłusty Czwartek miała momentami aż 300 metrów”;
- krótki wstęp, czyli rozwinięcie tematu – co się wydarzyło, kiedy, jakie są skutki;
- rozwinięcie, w którym opowiesz więcej o sytuacji. Staraj się przytaczać liczby i fakty, które są zaskakujące. Nie musisz tworzyć kwiecistych opisów. Notka prasowa to tylko baza, na podstawie której dziennikarz napisze profesjonalny artykuł;
- krótka informacja o Twoim biznesie: kiedy powstał, gdzie się znajduje, na czym polega i z czego słynie;
- zachęta do kontaktu i Twoje dane – adres e-mail, numer telefonu. Możesz dołączyć również adres swojej strony internetowej.
Do informacji prasowej dołącz zdjęcie powiązane z komunikatem. Możesz też dodać swoje logo.
Jeżeli obecna sytuacja epidemiologiczna zmusiła Cię do zmian w funkcjonowaniu biznesu i kreatywne podszedłeś do sprawy, na pewno masz do opowiedzenia ciekawą historię związaną z akcją #DziałamyNieZnikamy. Napisz o tym notkę prasową i wyślij do lokalnych mediów, być może zainspirujesz innych przedsiębiorców do działania.
Monitoruj lokalne media
Wysłałeś informację prasową – skąd będziesz wiedział, czy ktoś o Tobie napisał? Sprawdź narzędzia takie jak Google Alerts, SentiOne lub Brand24. Ustaw hasła, które chcesz śledzić. Oprócz nazwy Twojego biznesu monitoruj też inne frazy, takie jak nazwy konkurencji, hasła powiązane z Twoją branżą, miastem lub dzielnicą. Kiedy ktoś wspomni na forum lub grupie na Facebooku o Twojej marce lub nawiąże do działalności, która prowadzisz, możesz odpowiedzieć mu na pytanie lub zaproponować swoje produkty albo usługi.
Po zalogowaniu się do Facebooka wybierz ikonkę sklepu z podpisem Marketplace z menu po lewej stronie. Do swojej dyspozycji masz tu zestaw filtrów do precyzyjnego poszukiwania towarów i usług, na przykład w swojej okolicy. Po kliknięciu w przycisk Sprzedaj coś edytujesz własną ofertę. Szczegóły transakcji ustalasz z kupującym za pośrednictwem Messengera.
Reklamuj się w sieci Google – lokalnie
Dzięki płatnej lokalnej kampanii Google Ads (AdWords) możesz promować swój stacjonarny sklep czy punkt usługowy za pomocą reklam tekstowych w wyszukiwarce i na stronach partnerskich Google. To Ty decydujesz, na jakim obszarze będą się one wyświetlać – w zależności od demografii, zainteresowań i lokalizacji Twoich potencjalnych klientów. W ramach sieci reklamowej Google (Google Display Network) możesz też dotrzeć do użytkowników lokalnych portali internetowych. Aby dowiedzieć się, ile kosztuje reklama w internecie i jak zaplanować budżet reklamowy w sieci GDN, skorzystaj z pomocy Certyfikowanych Partnerów Google.
Pozycjonowanie strony, czyli jak być wyżej w wynikach Google
Pozycjonowanie stron, czyli SEO (search engine optimization), to proces, który sprawia, że adres Twojej strony internetowej pojawia się w wynikach wyszukiwania na coraz wyższej pozycji. Dzięki temu Twoją stronę www odwiedza więcej osób w Twojej lokalizacji.
Aby szybko poprawić widoczność swojego serwisu, zdecyduj się na działanie dwutorowe.
Po pierwsze – wizytówki Google w panelu Google Moja Firma. Zadbaj o poprawę ich widoczności, a więc:
- uaktualnij zdjęcie,
- podaj obowiązujące godziny pracy,
- odśwież opis działalności,
- dodaj linki prowadzące do podstron, dzięki którym klienci będą mogli znaleźć Twoje produkty oraz składać zamówienia.
Pamiętaj, że jak najwyższa pozycja w wynikach wyszukiwania może mieć ogromny wpływ na pozyskanie klientów z Twojej okolicy.
Po drugie – meta dane strony. Być może podczas zakładania strony tego nie uzupełniłeś, teraz jest więc czas na nadrobienie zaległości. W kodzie każdej postronny warto przygotować dla niej meta tytuły i meta opisy. Skorzystaj tu najlepiej z pomocy znajomego programisty lub znajdź kogoś do pomocy, np. na specjalistycznych grupach dla deweloperów.
Podczas przygotowywania meta danych pamiętaj o tym, że:
- meta tytuł ma długość ok. 60 znaków ze spacjami i jest prostą informacją o tym, co znajduje się na stronie, np. „Kwiaciarnia z dostawą online”,
- meta opis ma długość ok. 160 znaków ze spacjami i ma za zadanie zachęcić do wejścia na stronę, przedstawić korzyści, np. „Wybieraj spośród 80 gatunków kwiatów i zamów je, gdzie i dla kogo chcesz. Sprawdź ofertę kwiaciarni online.”
Ważne, że dla każdej podstrony meta dane muszą być inne, oryginalne. Nie kopiuj raz przygotowanych tekstów.
Jeżeli Twoja strona jest zbudowana na Wordpressie, możesz skorzystać z dostępnych wtyczek, np. Yoast SEO lub All in One SEO Pack.
Jak zdobyć nowych klientów z okolicy za pomocą Facebooka?
Facebook jest największym portalem społecznościowym na świecie, a w Polsce korzysta z niego już ponad 16 mln osób. Nie ma sensu, abyś docierał do wszystkich 16 milionów, ale za to możesz znaleźć kilka tysięcy osób w Twojej najbliższej okolicy!
- Jeśli masz swoje profile lub sklep na Facebooku i Instagramie, spróbuj zaangażować odbiorców, którzy dotychczas korzystali wyłącznie z Twojej oferty stacjonarnej. Opublikuj posty odnoszące się do nowej formuły funkcjonowania firmy w aktualnej sytuacji epidemiologicznej. Pokaż, że Twoja firma jest częścią lokalnej społeczności, że znasz dobrze swoje miasto i osiedle, znasz swoich klientów. Nawiązuj w postach do lokalnych tradycji i wspomnień.
-
W ramach systemu reklamowego Facebook Ads masz możliwość dotarcia do klientów nie tylko na Facebooku, ale również na Instagramie i Messengerze. Facebook Ads umożliwia precyzyjną selekcję grupy odbiorców Twojej reklamy.
W Menedżerze Reklam na Facebooku możesz wybrać grupę docelową. Opcja, na którą warto zwrócić szczególną uwagę, to określanie lokalizacji wyświetlania reklamy.
Możesz wpisać dokładny adres lub zaznaczyć na mapi