1. Dla firmy
  2. Akademia przedsiębiorcy
  3. Jak przygotować małe przedsiębiorstwo do czasów po kryzysie?
Jak przygotować małe przedsiębiorstwo do czasów po kryzysie?

Jak przygotować małe przedsiębiorstwo do czasów po kryzysie?

8 min czytania

Zmiany związane z koronawirusem odczuwają wszyscy właściciele firm. To, co do niedawna było produktem pierwszej potrzeby, dziś już schodzi na dalszy plan. Właśnie dlatego sprawdź porady naszych ekspertów na temat tego, co już dziś możesz zrobić dla Twojego małego przedsiębiorstwa, aby nie tylko przetrwało kryzys, ale także szybko wróciło na właściwe tory.

Z tekstu dowiesz się:

  • jakie codzienne rozwiązania wprowadzić w firmie, aby łatwiej wejść w czas po kryzysie,
  • jak przenieść swój biznes do internetu,
  • jak poradzić sobie, jeśli Twój produkt lub usługa nie sprzedają się dobrze w obecnym czasie,
  • dlaczego w czasie pandemii i po niej warto być w stałym kontakcie z klientami.
Mężczyzna martwi się kłopotami finansowymi swojego małego przedsiębiorstwa
Źródło: Shutterstock

Koronawirus – jak przetrwać ten trudny okres i jak przygotować się do tego, co nastąpi po nim? Oto kilka podpowiedzi.

Po pierwsze przetrwanie – małe kroki małego przedsiębiorstwa

Aby mówić o strategii działania po kryzysie, musisz najpierw umocnić pozycję swojego małego przedsiębiorstwa teraz, kiedy sytuacja na rynku jest naprawdę chwiejna.

Jeśli nadal prowadzisz sprzedaż lub oferujesz usługi (np. restauracja z odbiorem lub dostawą jedzenia do domu), w pierwszej kolejności zadbaj o to, aby Twoi klienci czuli się bezpiecznie. Pełna higiena i ograniczenie kontaktu bezpośredniego to konieczność. Ale Ty zrób coś więcej niż przestrzeganie zasad określonych przez WHO:

  • Przeanalizuj szanse i zagrożenia Twojej firmy, dzięki temu dowiesz się czy jest coś, z czego możesz zrezygnować lub odłożyć w czasie.
  • Zachęcaj klientów do bezdotykowych płatności kartą – jeśli nie posiadasz jeszcze terminala płatniczego lub po uruchomieniu dowozów potrzebujesz więcej niż jednego, skorzystaj z Programu Polska Bezgotówkowa.
  • Wprowadź program lojalnościowy i niewielkie, ale atrakcyjne promocje.
  • Dorzucaj do zamówień miłe gadżety w ramach podziękowania – mogą to być nawet ręcznie pisane liściki. Liczą się małe gesty!

Klienci, świadomie lub nie, zapamiętają Twoje miłe gesty – szczególnie w tym trudnym czasie, kiedy każdy uśmiech jest na wagę złota.

Sprawdź także inne zalecenia, które pomogą Ci zadbać o bezpieczeństwo Twoje, Twoich pracowników i klientów – #ZdrowoBezgotówkowo.

Jak przetrwać i odnieść sukces w biznesie – jeśli możesz, działaj online

Koronawirus – jak jeszcze się zabezpieczyć, aby Twój biznes dobrze funkcjonował również po okresie pandemii? Jeśli tylko profil Twojego biznesu na to pozwala, przenieś swoje działania do internetu. Możesz np.:

  • założyć sklep internetowy – cały proces zamkniesz w 3 dni,
  • dowiedzieć się, jak działa sklep na Facebooku czy Instagramie – ta prosta metoda sprzedaży online, która może się opłacić w wielu branżach,
  • prowadzić zajęcia online – sprawdzi się to np. w szkołach językowych czy klubach fitness.

To, co jeszcze niedawno wydawało się nieosiągalne bez bezpośredniego kontaktu z trenerem czy nauczycielem, teraz sprawdza się bardzo dobrze! Co ważne, z dużym prawdopodobieństwem będzie tak jeszcze długo po zniesieniu obostrzeń WHO, kiedy nadejdzie kolejny trudny dla Twojej formy okres – odrabianie strat.

Jak wyjść z kryzysu – szukaj nowych rozwiązań

Jak wyjść z kryzysu finansowego obronną ręką? Najgorsze, co mógłbyś teraz zrobić, to zacząć chaotyczne działania oparte na strachu o przyszłość. Dlatego:

  • zatrzymaj się na chwilę i przypomnij sobie najważniejsze cele i szanse Twojej firmy, a potem spójrz na nie przez pryzmat aktualnej sytuacji na rynku,
  • bądź elastyczny i otwarty na zmiany,
  • dopasowuj swoją ofertę do tego, czego aktualnie potrzebują Twoi klienci – nawet jeśli oznacza to sporą zmianę w tym, czym zajmowałeś się wcześniej.

Dotychczasowi klienci nie mogą przychodzić do Twojego salonu kosmetycznego? Trudno, nie możesz tego zmienić. Ale wyjdziesz z tej sytuacji obronną ręką, jeśli zmienisz nieco profil swoich działań i zaczniesz sprzedawać polecane przez Ciebie produkty – w końcu każdy, kto przez długi czas nie będzie chodził do kosmetyczki, zechce zadbać o siebie w domowym zaciszu.

Zimna krew i strategiczne podejście – to one decydują o przetrwaniu w tym trudnym czasie pandemii i kryzysu!

Jesteśmy gotowi,
by dzielić się z Tobą
wszystkim co wiemy!

Zapisz się do darmowego newslettera

Zapisz się do darmowego newslettera w ramach Akademii Przedsiębiorcy