Programy afiliacyjne – jak na nich zarobić?
Programy afiliacyjne, znane również jako programy partnerskie, to rodzaj współpracy pomiędzy właścicielem strony internetowej a właścicielem np. sklepu internetowego. Taka kooperacja ma przynosić korzyści obydwu stronom. Sprzedawca, dzięki promocji na danej witrynie, zyskuje w większą szansę na znalezienie klientów, zaś właściciel strony www otrzymuje za to prowizję. Na jakiej zasadzie funkcjonują programy afiliacyjne? Jak się na nich zarabia i czy to się opłaca? Odpowiedzi szukaj w artykule!
Czytaj dalej, a dowiesz się:
- Czym są programy afiliacyjne?
- Skąd się wzięły programy partnerskie?
- Jak działają programy afiliacyjne?
- W jaki sposób można zarabiać za pomocą programu afiliacyjnego?
Przeczytaj także: Konkurs na Facebooku krok po kroku. Zorganizuj promocję i przyciągnij nowych klientów!
Programy afiliacyjne – czym są?
Koncepcja programów partnerskich (afiliacyjnych) nie jest nowa, jednak od jakiegoś czasu ich popularność w Polsce stale rośnie. Wraz z rozwojem e-handlu i przeniesieniem wielu działań do internetu, staje się konieczne promowanie produktów i usług przedsiębiorstw w sieci. W tym celu stosuje się wiele narzędzi, zarówno jawnych, jak i ukrytych:
- Google Ads (płatna reklama w postaci tzw. linków sponsorowanych, które wyświetlają się w widocznych miejscach podczas wyszukiwania w Google – na górze lub na dole listy wyników),
- Facebook Ads (działa podobnie jak Google Ads, jednak reklamy na FB są bardziej rozbudowane),
- reklamy w innych mediach społecznościowych (Instagram, Twitter, TikTok itd.),
- profile i fanpage w mediach społecznościowych,
- banery reklamowe (najpowszechniej stosowana forma reklamy w postaci graficznej),
- newslettery (e-maile ze świeżymi informacjami dotyczącymi np. zmian w ofercie sklepu),
- artykuły sponsorowane (merytoryczne teksty, w które wpleciona jest reklama danego produktu czy usługi),
- pozycjonowanie (SEO),
- content marketing,
- reklamy natywne (np. rekomendacje, listy promowanych pozycji w sklepie itd.).
Alternatywą dla typowych działań reklamowych może stanowić właśnie afiliacja. To rodzaj współpracy pomiędzy dwoma przedsiębiorstwami – reklamodawcą, który chce wypromować swoje produkty, i właścicielem strony internetowej, który umożliwia mu to na swojej witrynie. Odbywa się to w ten sposób, że osoba posiadająca stronę www umieszcza na niej linki kierujące do strony reklamodawcy, za co otrzymuje prowizję ustaloną w umowie.
Przeczytaj także: Biznesowe programy rozwojowe dla kobiet – czy warto?
Programy afiliacyjne – skąd się wzięły?
Koncepcję internetowego programu afiliacyjnego jako pierwszy wprowadził William J. Tobin, który w 1989 r. uruchomił kwiaciarnię internetową, która oferowała dostawę do każdego miejsca na świecie w ciągu 24 godzin. Do rozkręcenia sprzedaży wykorzystał afiliację – pośrednikiem reklamującym jego usługi była firma Prodigy, czyli jeden z pierwszych portali informacyjnych.
Przeczytaj także: Jak zadbać o wizerunek firmy w trakcie epidemii i po niej?
Najlepsze programy afiliacyjne – jak działają?
W przypadku programu afiliacyjnego niezbędne są trzy strony przedsięwzięcia:
- reklamodawca (firma, która decyduje się na promocję swoich produktów w innych serwisach),
- afiliant (właściciel witryny, który zgadza się promować na swojej stronie inną firmę, za co otrzymuje prowizję),
- użytkownik (internauta, który wchodzi w link afiliacyjny, dzięki czemu afiliant zarabia, a reklamodawca zyskuje potencjalnego klienta).
W związku z upowszechnieniem się programów partnerskich powstała jeszcze jedna strona, którą mogą stanowić sieci afiliacyjne. To firmy specjalizujące się w tworzeniu programów partnerskich, pozyskiwaniu afiliantów i kojarzeniu ich z reklamodawcami, odgrywające rolę pośrednika między nimi.
Obecnie marketing afiliacyjny jest bardzo popularny, sięgają po niego zarówno duże, jak i małe firmy. To dlatego, że okazały się niezwykle skuteczne, a dla afiliantów opłacalne. Z punktu widzenia reklamodawcy to szansa m.in. na poszerzenie grona odbiorców. Ten sam efekt można jednak uzyskać, stosując najpowszechniejszą formę reklamy internetowej, czyli banery. Afiliacja może jednak okazać się korzystniejsza z punktu widzenia reklamodawcy, przynajmniej pod kilkoma względami.
Przeczytaj także: Branding w małej firmie – co dają dobra nazwa i logo?
Programy afiliacyjne – jak się na nich zarabia?
Również z punktu widzenia afiliantów uczestnictwo w tego typu programach może być korzystne. Wiele zależy tu rzecz jasna od branży. Najwięcej można zarobić w przypadku promowania np. produktów bankowych, sieci komórkowych czy zaawansowanych technologii. Przykładowe stawki to około 14 zł za to, że klient wejdzie w link prowadzący do formularza kredytu czy pożyczki bankowej i go wypełni. Są to jednak produkty oraz usługi, które zainteresują potencjalnie mniejszą grupę klientów niż towary bardziej niezbędne na co dzień, np. kosmetyki czy ubrania. Za ich promocję stawki są jednak dużo niższe.
W internecie znajdziesz sporo materiałów dotyczących tego, jakie konkretnie zyski przynoszą programy afiliacyjne: opinie, rankingi, zestawienia top 10 najlepszych programów partnerskich w Polsce itd. Przed dokonaniem wyboru dotyczącego danej oferty afiliacji, warto wziąć pod uwagę kilka czynników:
- wysokość prowizji (to, czy jest duża i odpowiednio proporcjonalna wobec ceny produktu),
- klarowność umowy (jasne warunki i zrozumiałe reguły współpracy),
- próg wypłaty (często pieniądze są wypłacane afiliantowi dopiero, gdy osiągnie pewien próg np. zarobi 100 czy 200 zł),
- rodzaj reklamodawcy (linki afiliacyjne powinny być spójne z tematyką Twojej witryny),
- opinie o firmie (warto sprawdzić, czy promowanie danej firmy nie odbije się negatywnie na wizerunku Twojej strony).
Gdy już zdecydujesz się przystąpić do programu afiliacyjnego, będziesz mieć do wyboru jeden z kilku sposobów rozliczania się z reklamodawcą.
Jak już zostało wspomniane, uczestnik programu afiliacyjnego może zarobić na tego typu działalności. Niektórzy chwalą się, że wpływy z linków partnerskich stanowią 20-30 proc. ich rocznych zarobków. Zanim jednak podejmiesz decyzję o przystąpieniu do jednego z takich programów, musisz dowiedzieć się, że aby na nim zarobić, należy włożyć sporo pracy w wypromowanie własnej witryny, a następnie w tworzenie ciekawych treści, które zachęcą do klikania w linki afiliacyjne. Jest to mniejszy problem w przypadku np. blogów czy portali cieszących się dużą popularnością. Jeśli jednak dopiero zaczynasz, warto zaplanować dobrą strategię pozycjonowania strony. Oznacza to, że zarobki z uczestnictwa w programie mogą zacząć być dla Ciebie zauważalne dopiero po dłuższym czasie.
Przeczytaj także: E(mpa)tyczna sprzedaż – zrozum i szanuj, a kupią