Milenialsi, generacja Z, iksy... Dostosuj marketing do pokolenia!
Jeśli czytasz materiały z Akademii Przedsiębiorcy, na pewno wiesz już, że jednym z kluczowych czynników pozwalających budować skuteczną komunikację marketingową, a co za tym idzie wyniki sprzedażowe, jest odpowiednie określenie grupy docelowej. W takiej charakterystyce pojawia się m.in. wiek odbiorców. Czemu? Ponieważ to, do jakiego pokolenia (generacji) należy klient, w dużej mierze determinuje jego oczekiwania wobec marek oraz preferencje zakupowe. Sprawdź, czym różnią się potrzeby generacji Z, milenialsów, pokolenia X i baby boomers.
Czytaj dalej, a dowiesz się:
- Co oznaczają poszczególne nazwy pokoleń?
- Czym charakteryzuje się pokolenie baby boomers?
- Jak dotrzeć do pokolenia X?
- Czym wyróżniają się milenialsi?
- Dlaczego jako przedsiębiorca nie powinieneś lekceważyć potencjału gen Z?
Grupa docelowa w sieci – jak ją określić i jak do niej dotrzeć?
Pokolenia – nazwy kryją nie tylko informacje o wieku
Pusta etykieta czy cenna wskazówka? Na informacje o pokoleniach można patrzeć z wielu perspektyw, jednak socjologowie nie wyróżnili poszczególnych generacji bez powodu. Taki podział pozwala – przynajmniej w pewnym stopniu – scharakteryzować przedstawicieli różnych grup wiekowych. Wynika to z tego, że ludzi urodzonych w podobnym czasie łączy wspólnota doświadczeń i wspomnień z okresu dzieciństwa i dorastania, a to z kolei wpływa na ich postawy, przekonania, potrzeby i preferencje. Odbija się to m.in. w oczekiwaniach wobec pracodawców, hierarchii wartości, stosunku do konsumpcji, sposobie korzystania z mediów i w wielu innych obszarach.
Zanim przejdziemy do implikacji marketingowo-sprzedażowych, spójrzmy najpierw, jakie pokolenia można wyróżnić w naszym społeczeństwie.
Jak widzisz, podział na generacje nie ma sztywnych ram. Końcówka jednego pokolenia nieraz zazębia się z początkiem następnego, a dodatkowo daty graniczne nieco się różnią w zależności od źródła*. Poza tym nawet członkowie jednej grupy mogą pod wieloma względami różnić się od siebie – w końcu pokolenie obejmuje ok. dwie dekady. Nie zmienia to jednak faktu, że da się też wskazać mnóstwo cech wspólnych, a tę wiedzę można z powodzeniem wykorzystać biznesowo, np. do budowy person oraz odpowiedniego profilowania produktów, doboru kanałów czy stylu komunikacji.
Czytaj też: Strategia marketingowa online – jak to ugryźć?
Pokolenie baby boomers – wierni, ale offline
Choć wielu osobom może się wydawać, że znaczenie boomersów w kontekście sprzedażowym nie jest duże, lepiej dwa razy się zastanów, zanim skreślisz takich klientów ze swojej listy działań marketingowych. Nie na darmo mówi się o nich „silver power”.
Faktem jest, że osoby z tej generacji rzadko robią zakupy online – trochę z powodu niewielkiego obycia z technologiami, trochę w wyniku ogólnej podejrzliwości i nieufności życiowej, którą łatwo zrozumieć, jeśli weźmie się pod uwagę, że dorastanie osób z tej generacji przypadało na czasy PRL-u. Ale każdy kij ma dwa końce – boomersów cechuje znacznie większe niż w pozostałych pokoleniach przywiązanie do marki. A lojalny klient to skarb dla każdej firmy!
Wiele oczywiście zależy tu od rodzaju produktów czy usług, jakie oferujesz, jednak jeśli odpowiadają one na jakieś potrzeby pokolenia baby boomers, dobra strategia silver marketingu będzie na wagę... przynajmniej srebra. Z promocją możesz wyjść do offline’u, ale nie zapominaj też, że nawet jeśli 60-latkowie niechętnie kupują w e-commerce’ach, to nadal przecież korzystają z sieci! Nic więc nie stoi na przeszkodzie, żeby zainteresowani produktem z reklamy w internecie przyszli sfinalizować transakcję stacjonarnie.
Pokolenie X – charakterystyka grupy a marketing
O pokoleniu X mówi się, że to przede wszystkim osoby skoncentrowane na robieniu kariery. Mimo to większość z nich na pytanie o to, co jest dla nich największą wartością w życiu, odpowiedziałaby prawdopodobnie: rodzina. Stereotyp iksa pracoholika wziął się pewnie z faktu, że duża część tej grupy wchodziła na rynek pracy w początkach kapitalizmu, kiedy szybkie ścieżki awansów były po prostu bardzo łatwo dostępne.
Pokolenie X do wszystkiego musiało dojść samodzielnie, metodą prób i błędów, a także aktywnie dostosowywać się do szybko zmieniających się wymagań, np. na rynku pracy. Dlatego też iksy – inaczej niż boomerzy – nie stronią od technologii. Co to oznacza dla Ciebie jako przedsiębiorcy? Jeśli masz sklep internetowy, możesz liczyć, że sporą część Twoich klientów będą stanowiły osoby w wieku 40-60 lat (o ile oczywiście masz dla nich ciekawą ofertę). Do tego wiele osób chętnie zaobserwuje Cię na Facebooku. Iksy lubią też oszczędzać, dlatego cenią sobie różne formy zniżek i rabatów.
Milenialsi (generacja Y, gen Y) – technologia i wartości ponad konsumpcjonizmem i statusem
Generacja Y, czyli dzisiejsi 20-40-latkowie, to pokolenie, które pamięta magnetofony, płyty CD i początki internetu w domach. Ponieważ w odróżnieniu od pokolenia X wielu milenialsów nie musiało walczyć o dobrobyt, bo rodzice łatwiej mogli zapewnić im dobry start, rozrywki, naukę języków obcych czy wakacje za granicą, traktują to jako naturalny stan rzeczy, a „być” liczy się dla nich bardziej niż „mieć”.
Stąd bierze się też mnóstwo stereotypów na temat milenialsów, którzy bywają postrzegani jako rozpieszczeni, roszczeniowi, nieskorzy do ciężkiej pracy i skupieni na sobie. Potrzeba rozwoju i dbania o siebie faktycznie jest częstą motywacją zakupową w tej grupie. Z drugiej strony milenialsi przedkładają doświadczenia nad konsumpcjonizm oraz chętnie korzystają ze zdobyczy tzw. shared economy – wolą wynająć lub wypożyczyć, niż kupować na kredyt, w podróży chętnie zatrzymają się u lokalnych mieszkańców zamiast w hotelu, a ubrania kupią z drugiej ręki. Wiele osób z tej grupy poszukuje marek działających z poszanowaniem środowiska.
Jednocześnie technologia towarzyszy milenialsom od najmłodszych lat i stanowi ważny element ich życia codziennego. Gen Y spędza sporo czasu w mediach społecznościowych, ogląda wideo, obserwuje influencerów, wchodzi w interakcje z markami online (w tym z chatbotami) oraz udostępnia treści. Milenialsi kochają też virale i real time marketing. Klienci z
tego pokolenia rzadko jednak przywiązują się do marek, chyba że te odpowiadają ich wartościom – wówczas potrafią być znakomitymi ambasadorami i źródłem poleceń. Opłaca się zatem postawić na dobry storytelling i szczerą komunikację.
Obecnie milenialsi wraz z pokoleniem X stanowią większość płacących klientów, zatem warto uważnie śledzić potrzeby obu tych grup oraz trendy, które ich dotyczą.
Czytaj także: Jak umiejętnie komunikować, że Twoja firma jest eco-friendly?
Pokolenie Z, czyli zoomerzy – technologia drugą naturą
Przedstawiciele generacji Z nie pamiętają świata bez ekranów i internetu – to pierwsze pokolenie, dla którego technologia jest jak druga natura. Z tego powodu są przyzwyczajeni do natychmiastowego dostępu do informacji (Google jest w ich życiu od zawsze) i nie lubią czekać, przez co osobom ze starszych pokoleń często wydają się niecierpliwi. Taki tryb życia zoomerów łączy się z innym powszechnym zjawiskiem, jakim jest FOMO (fear of missing out, czyli obawa przed przeoczeniem czegoś, nieuczestniczeniem w zbiorowym doświadczeniu, co skutkuje poczuciem wykluczenia).
Kultura natychmiastowości, w której są zanurzone zetki, naturalnie ma też swoje konsekwencje biznesowe – jeśli na stronie jednej marki trudno znaleźć odpowiednie informacje, zoomerzy raczej kupią u konkurencji, niż będą dopytywać i czekać na odpowiedź firmy. Weź to pod uwagę, planując komunikację. Pokolenie Z tak naprawdę dopiero zaczyna zarabiać swoje pierwsze pieniądze, więc obecnie nie generuje jeszcze takich wolumenów sprzedaży jak generacje opisywane wcześniej, jednak ta sytuacja wkrótce się zmieni i jako przedsiębiorca powinieneś być na to gotowy.
Pokolenie Z jest szczególnie wyczulone na wszelką sztuczność w komunikacji marketingowej – w wypadku tej grupy warto jeszcze bardziej niż zwykle pilnować autentyczności i naturalności oraz postawić na współpracę z mikroinfluencerami tworzącymi wartościowe treści.
Zobacz też: InstaStories, czyli relacje na Instagramie – przełam się i zacznij mówić!
* W tym artykule podajemy za: https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/ludzieistyle/1654918,1,milenialsi-generacja-z-skad-wiadomo-do-ktorego-pokolenia-sie-nalezy.read