Finansowanie społecznościowe – co to jest?
Masz pomysł na biznes albo chcesz wprowadzić jakąś innowację do firmy, która już od jakiegoś czasu funkcjonuje na rynku? Podpowiadamy, jak możesz wykorzystać do tego finansowanie społecznościowe. Sprawdź, co to dokładnie jest, poznaj zasady, jakimi warto się kierować przy takiej zbiórce pieniędzy, a także dzięki kilku marketingowym wskazówkom pozyskaj grupę wspierających Cię inwestorów.
Czytaj dalej, a dowiesz się:
- Co to jest crowdfounding?
- Czy finansowanie społecznościowe podlega jakimś przepisom?
- Jakie mogą być rodzaje crowdfoundingu?
- W jaki sposób powinna wyglądać zbiórka pieniędzy na platformie cowdfoundingowej?
Zobacz także: Pomysł na biznes w małym mieście – co przyniesie Ci zyski?
Crowdfounding – co to jest?
Termin crowdfounding w języku polskim oznacza finansowanie społecznościowe. Dzięki niemu można pozyskać wsparcie od bardzo wielu małych inwestorów zamiast od jednego czy kilku dużych donatorów. Dzięki pieniądzom ze zbiórki będziesz mógł pomyśleć np. o rozkręceniu nowego biznesu albo wdrożeniu ciekawych innowacji i projektów, które uatrakcyjnią Twoje dotychczasowe przedsiębiorstwo, a w dalszej perspektywie pozwolą Ci pozyskać nowych klientów i zwiększyć zyski. Należy dodać, że środki w taki sposób mogą zbierać nie tylko firmy, ale także instytucje pozarządowe i osoby prywatne.
Crowdfounding może być też świetną alternatywą dla firmowego kredytu, ponieważ w dobie wysokiej inflacji czy post-pandemicznej rzeczywistości ludzie boją się inwestować w ryzykowne albo innowacyjne biznesy, które jeszcze nie są do końca sprawdzone. Zbiórki pieniędzy na konkretny cel dokonuje się na platformach crowdfoundingowych. Na nich potencjalni darczyńcy mogą zapoznać się z pomysłem i wesprzeć go dowolną kwotą, która przybliży właściciela firmy do realizacji wyznaczonego celu biznesowego, artystycznego, prywatnego lub społecznego. Czasami w zamian za wpłatę donatorzy mogą liczyć np. na symboliczne podziękowanie w formie produktu albo udział finansowy w zyskach.
Finansowanie społecznościowe według nowych przepisów
Warto wspomnieć, że pod koniec lipca 2022 roku w życie weszły przepisy dotyczące finansowania społecznościowego dla przedsięwzięć gospodarczych i pomocy kredytobiorcom. To pierwszy akt prawny w Polsce, który ma na celu uregulowanie kwestii crowdfoundingu i działalności platform, za pośrednictwem których przedsiębiorcy zbierają pieniądze.
Przepisy wprowadzają też do porządku prawnego unijne rozporządzenie ECSP, które określa zasady i reguluje rynek crowdfoundingu udziałowego w całej UE. Przyjęte zmiany mają pozwolić na to, aby idea rozwoju finansowania społecznościowego rozwijała się w Polsce dynamicznie i była transparentna zarówno dla przedsiębiorców, jak i osób wspierających nietuzinkowe biznesy.
Przeczytaj także: Ulga na start – co ZUS oferuje nowym przedsiębiorcom?
Finansowanie społecznościowe – jakie są rodzaje crowdfoundingu?
Zdecydowałeś się na zbieranie pieniędzy za pośrednictwem platformy crowdfoundingowej? Zanim taka zbiórka ruszy, warto wiedzieć, że wyróżnia się kilka form finansowania społecznego.
- Crowdfounding dotacyjny – jest to forma finansowania, która nie obejmuje żadnych świadczeń na rzecz donatora.
- Crowdfounding udziałowy – inwestor w zamian za wpłaty otrzymuje udziały w spółce.
- Crowdfounding pożyczkowy – firmy, które korzystają z takiego dofinansowania, zobowiązują się do zwrotu wpłaconych kwot wraz z odsetkami, a pieniądze od inwestorów zastępują im bankową pożyczkę.
- Crowdfounding oparty na nagrodach – za każdą wpłatę firma wręcza inwestorom nagrodę w ramach podziękowania za wsparcie. Może to być np. produkt, który powstał w ramach dofinansowania z crowdfoundingu.
Sprawdź również: Milenialsi, generacja Z, iksy… Dostosuj marketing do pokolenia!
Crowdfounding – jak zebrać pieniądze na wyznaczony cel?
Zbiórka pieniędzy na platformie crowdfoundingowej z całą pewnością będzie wymagała od Ciebie dotrzymania złożonej obietnicy i wdrożenia odpowiednich marketingowych działań, które przyciągną lojalnych mikroinwestorów. Najczęściej wszystko zaczyna się od pomysłu, czyli wymyślenia projektu, dokładnego opisania go i ustalenia potrzebnej kwoty na jego realizację.
Na platformach crowdfoundinowych należy też zaplanować termin zakończenia zbiórki. Jeżeli nie zbierzesz całej sumy w określonym czasie, dotacje wrócą na konto Twoich inwestorów. Aby zbiórka pieniędzy była efektywna, należy ją dobrze wypromować. Przede wszystkim zastanów się, jak możesz przyciągnąć uwagę inwestorów. Oto kilka podpowiedzi.
- Postaw na chwytliwy opis Twojego przedsięwzięcia i nie zapomnij o ważnych informacjach dotyczących projektu, listy ewentualnych nagród.
- Przygotuj film, w którym wyjaśnisz, na co chcesz przekazać zebrane pieniądze. W nagraniu możesz przedstawić działalność swojej firmy i wspomnieć o poszczególnych krokach, które już zostały podjęte, aby osiągnąć dany cel. Tym samym nie tylko wypromujesz zbiórkę, ale też zbudujesz świadomość marki na rynku.
- Pomyśl o działaniach promocyjnych w sieci, które sprawią, że informacja o Twojej zbiórce dotrze do zainteresowanych nią osób. Wykorzystaj do tego social media, grupy dyskusyjne, artykuły sponsorowane, a także stronę i firmowego bloga.
- Wybierz sprawdzoną platformę crowdfoundingową, która będzie dopasowana do profilu Twojej działalności i charakteru zbiórki.
Polecamy też: Jak przetestować pomysł na biznes?